Hongkong model iPhone zonder esim chip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Victor1234
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-07 22:38
Mijn vraag

Moet een webshop expliciet aangeven dat de iPhone die ze verkopen een Chinees model is en geen esim heeft? En als ze dat niet doen, heb ik dan het recht op terugdraaien koop of anders compensatie (heb de telefoon al zes maanden gebruikt)?

Achtergrond: Begin dit jaar heb ik een iPhone 15 (laatste software versie 26.5.2) gekocht bij een bekende Nederlandse webshop. Afgelopen week kwam ik erachter dat ik geen esim kon installeren omdat de telefoon deze optie niet had onder Algemeen/instellingen.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat dit een Chinees model betreft en dat er qua hardware geen esim chip in zit. De webshop heeft dat destijds niet aangegeven en enkel genoemd dat de telefoon zonder doos wordt verkocht.

Probleem: Het probleem is dat ik dus geen esim kan gebruiken wanneer ik in het buitenland ben en dus elke keer prepaid simkaarten moet gaan kopen. Als ik dit vooraf had geweten, had ik deze iPhone niet gekocht.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee en kan mij advies geven?

Alle reacties

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer een juridische dan een technische vraag, en past dan ook beter in het shopping forum, dus een move die kant op :)

iOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Victor1234
Sorry en bedankt voor verplaatsen!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:59
Heb je toevallig nog een link naar de verkoop pagina en dan vooral de specs pagina. Als daar immers duidelijk staat dat het toestel een Esim heeft, zal je zeker een punt hebben.

Ik durf namelijk niet te zeggen of ze expliciet moeten vermelden dat het een Chinees model is, bij andere grijze import is dat immers ook niet het geval. Maar als de door de verkoper geadverteerde specificaties die Esim wel beloven is het natuurlijk vrij makkelijk voor je.

• Victor1234
Dank je wel voor advies en ik kan die aanbieding niet meer vinden op hun website. Uit mijn hoofd stond er niet expliciet bij dat de telefoon wel esim heeft. Er stond ook niet bij dat het een Chinees model zonder esim betrof. Er was wel een opsomming van specificaties van een iPhone 15, maar ik heb er toen helaas niet over nagedacht om specifiek te checken dat er wel of niet een esim chip in zat.

Twijfel nog wel waar precies de informatieplicht stopt en de onderzoeksplicht begint. Moet je als consument zo goed op de hoogte zijn dat het checken op uitzonderingen van een buitenlands model daaronder valt? En er stond weliswaar dat het een model zonder doos betrof, maar is dat dan genoeg info om als consument te snappen dat je de specs moet nalopen?

• Dennism
Dat laatste is het lastige, want uiteindelijk kan dat kwartje bij wijze van spreken beide kanten opvallen mocht het tot een juridische procedure komen. Ik heb bijvoorbeeld volgens mij wel eens grijze import gezien met televisies, waarbij dan bepaalde modellen niet gecertificeerd waren voor Ziggo CI Modules en daar dus niet mee werkten, waardoor een media box vereist was en dat werd volgens mij niet als 'non-conform' gezien.

Je kan natuurlijk altijd in beklaag gaan bij de shop, maar als deze niet meewerken en je het tot een juridisch geschil wil laten komen kan dat dus een kostbare 'toss-up' worden als het tegenzit.

• Victor1234
Nogmaals bedankt. Ik kreeg ondertussen via een kennis met enige kennis hierover wel de feedback dat de ACM duidelijke voorwaarden stelt aan het verkopen van producten die afwijken van gangbare producten op de desbetreffende markt. En ik heb een rechtsbijstandsverzekering dus die ga ik betrekken.

• Victor1234
Ter aanvulling: webshop gevraagd om binnen drie weken (redelijke termijn) te komen met een oplossing, dus stap voor stap dan maar. Ik weet tenslotte niet zeker wat er destijds bij de aanbieding stond.

[ Voor 21% gewijzigd door Victor1234 op 11-07-2026 10:02 ]

• Dennism
Victor1234 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:58:
En ik heb een rechtsbijstandsverzekering dus die ga ik betrekken.
Ben benieuwd wat die doen, kan me helaas goed voorstellen dat die het willen afkopen voor een paar tientjes zoals dit soort verzekeringen vaak doen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op https://www.apple.com/nl/iphone/compare/?modelList=iphone-15 staat dat het een esim heeft. Idem bijvoorbeeld uitvoering: Apple iPhone 15, 256GB opslag Zwart

En het kunnen gebruiken van een sim-kaart is essentieel voor een smartphone. Ik zou dan stellen dat van iets dat als iphone 15 is verkocht verwacht mag worden dat er een esim-mogelijkheid is tenzij heel expliciet (dus niet in kleine letters) vermeld. Net zoals je een EU model stekker mag verwachten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:23

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Voor de duidelijkheid: jouw telefoon heeft dus plek voor twee fysieke sim kaarten? Dat zou er dan ook wel bijgestaan moeten hebben.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• Victor1234
Klopt, als ik het goed zie dan kan je er twee nano simkaarten een soort van op elkaar erin zetten.

• Dennism
Dat klopt, je hebt of een enkele fysieke Sim gecombineerd met Esim mogelijkheden of 2x fysieke sim (maar geen Esim) afhankelijk van de uitvoering.
Pagina: 1