Ervaringsgetal debiet afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 10:18
Ik heb onlangs een WTW aangelegd in huis. Daar ik geen recirculatie afzuigkap heb, heb ik daar een elektrisch gestuurde klep tussen gemaakt.

Ik heb de kap (Novy 6820) en het afvoerkanaal niet zelf aangelegd, dus wist niet zo goed wat ik zou tegenkomen. Wat ik tegenkwam was niet heel best qua kanaal techniek/weerstand. Nagenoeg alles was flex, grotendeels 100 en een klein stukje 125, die flex lag klem, gedeukt en gebutst in het plafond, er zat nog een bocht van rond 90 in en de aansluiting naar de dakdoorvoer was een gesmolten PVC mof die daarmee verliep van 100 naar 80(!).

Ruimte voor verbetering dus.

Ik heb mn kroot uitgewrongen om het kanaal zo efficiënt mogelijk weg te leggen. Grootste probleem is dat ik door een muur heen moet die vol zit met riolering van boven en door een verlaagd plafond wat ook vol zit met elektra en verwarming.

Uiteindelijk is dit het geworden:

Kap - 65cm flex 220x90 - klep 150 - lepelhoek 150 - 45cm 220x90 - lepelhoek 125 - 150cm 125 Spirobuis - 90gr bocht 125 - verloop 125-90 - dakdoorvoer Anjo 110-125.

Die flex 220x90 had ik liever glad massief gehad zeg maar, maar ik kreeg het anders niet aangesloten.

Het stuk 125 is ook niet ideaal, maar dit ligt er echt letterlijk rammetje klem in. 150 is onmogelijk en 220x90 ook.

Mijn grootste zorg zit nog in de aansluiting naar de dakdoorvoer. De dakdoorvoer is eigenlijk te klein. Om hier wat in te kunnen steken, moest ik dus naar inwendig 90. Dat is maar een centimeter of 10, maar toch.

Nu heb ik gemeten met een testo 417 wat het debiet is per stand:

114 - 206 - 280 - 367

Fabrieksopgave is:

240 - 444 - 582 - 651

Ik zit daar dus behoorlijk ver vanaf. Echter, zijn dit natuurlijk fabrieksopgaven, gemeten in ideale condities.

Ik vraag me nu dus 2 dingen af:

1) zijn mijn praktijk waarden echt zo slecht als het lijkt? Of is dat nu eenmaal in de praktijk zo? Wat wordt er normaliter "in het veld" gemeten?

2) als ik mn dakdoorvoer nog vervang, kan ik daar fatsoenlijk gaan aansluiten. Is dat de moeite waard? Ga ik daar significant op vooruit?

Dank!

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:03
Er zit wel verschil tussen theorie en praktijk. Afhankelijk van het aantal "obstakels" zoals bochten, kleppen en materiaal van de afvoerpijpen.

Je hebt een stuk 90mm inzitten. Dat zal de boel verminderen. Dat is je knelpunt waarschijnlijk. Je hebt mogelijk de aanzuiging gemeten en niet wat er uit de dakafvoer komt.

Maar wat zegt de fabrikant voor een diameter voor de volledige afvoer. Ik kan mij niet voorstellen dat 125mm voldoende is voor deze hoeveelheden. Dan kom je toch eerder richting de 150mm uit om voldoende oppervlakte te hebben om de hoeveelheden kuubs er doorheen te blazen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
125 mm is inderdaad behoorlijk minimaal voor een beetje afzuigkap. Een klein stuk recht door de gevel vormt meestal geen probleem, maar zodra er bochten terugslagkleppen en lengte bijkomen, loopt de weerstand snel op. Afzuiging draait vooral om luchtvolume, en daarom hebben dit soort motoren doorgaans ook niet enorm veel kracht om die extra weerstand te overwinnen.

Zelf heb ik ook een vrij lang traject van 125 mm, omdat het simpelweg niet anders kon. Het resultaat is dat de afzuiging niet optimaal is, zowel qua zuigkracht als qua stroomverbruik. In de praktijk betekent dit dat de afzuigkap eigenlijk altijd een standje hoger moet staan dan ideaal.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:38
Wat je aan lucht wil afvoeren moet je ook aan verse lucht kunnen aanvoeren. De bottleneck zit dus mogelijk niet alleen in de afvoercapaciteit, heb je daar ook al eens naar gekeken?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Juppehup
Ik heb nog eens gemeten zonder het laatste verloop naar die 90mm. Dat scheelt over de gehele linie zo'n 10%.

10% is niet niks, maar om daar nou een hele nieuwe doorvoer voor gaan maken door mn platte dak is ook zo wat. Áls ik dat doe, moet ik eigenlijk ook dat laatste stuk 125 zien te vergroten. Ik zie alleen écht niet waar ik daar de ruimte voor vandaan moet halen.

Aangezien ik nu toch al een significante upgrade heb tov hoe het eerst was, ga ik eerst maar eens aankijken wat dit in de praktijk oplevert.

• Juppehup
Jan Workum schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:53:
Wat je aan lucht wil afvoeren moet je ook aan verse lucht kunnen aanvoeren. De bottleneck zit dus mogelijk niet alleen in de afvoercapaciteit, heb je daar ook al eens naar gekeken?
Ja, snap wat je bedoelt. Nu was dat in deze metingen niet de bottleneck: alle voor-, achter- en tuindeuren stonden allemaal open.

In de winter zal ik dit eens in de gaten houden. Misschien tegen die tijd nog eens meten; is immers een kleine moeite.
Pagina: 1