• Refuzer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:12
Update

Inmiddels heb ik een positieve rijtest gehad en werd ik ingeschat op ongeveer 30 lesuren voor rijbewijs D.

Het lijkt daarnaast een flexibele oproepconstructie te worden waarbij ik zelf mijn beschikbaarheid kan opgeven en er geen harde minimale inzet per week wordt verwacht. Ook heb ik met mijn werkgever de mogelijkheid besproken om naar 36 uur te gaan (bijvoorbeeld 4×9), zodat ik één vaste dag vrij heb.

Mijn grootste twijfel is nu eigenlijk nog de meerjarige studiekostenregeling. Aan de andere kant blijft mijn enthousiasme na een paar weken nog steeds groot.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die een fulltime kantoorbaan combineren met een totaal andere bijbaan.

Ik werk in de ICT als functioneel beheerder en haal veel plezier uit mijn werk, maar ik merk ook dat ik soms behoefte heb aan iets praktisch en afwisselends. Daarom oriënteer ik mij op een functie als touringcarchauffeur naast mijn huidige baan.

Het idee is om mijn ICT-baan terug te brengen naar 36 uur en daarnaast gemiddeld één dag per week touringcar te rijden. De werkgever betaalt de opleiding (rijbewijs D + Code 95) en het lijkt erop dat ik mijn beschikbaarheid per week zelf kan opgeven.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die twee totaal verschillende banen combineren.

* Zijn er hier mensen die naast een fulltime baan nog chauffeur zijn?

* Hoe bevalt die combinatie?

* Wat viel mee en wat viel tegen?

* Is één dag per week voldoende om het rijden leuk én veilig te houden?

* Zijn er dingen waar ik nu nog niet aan denk, bijvoorbeeld financieel of qua belasting?

Alle ervaringen zijn welkom!

[ Voor 63% gewijzigd door Refuzer op 10-07-2026 22:36 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Financieel: Je krijgt maar voor èén baan de loonheffingskorting.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Yucon

*broem*

Ik heb in een bedrijf gewerkt dat ook met touringcars reed. De constructie van mensen die het in het weekend als hobby deden was best gebruikelijk daar.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:42
Je hebt je te houden aan de arbeidstijdenwet. Dus je kunt maar een beperkt aantal uren/dagen gaan rijden.

En vrij zeker zul je officieel toestemming moeten vragen bij je huidige werkgever voor betaalde nevenactiviteiten.

• Refuzer
Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:19:
Je hebt je te houden aan de arbeidstijdenwet. Dus je kunt maar een beperkt aantal uren/dagen gaan rijden.

En vrij zeker zul je officieel toestemming moeten vragen bij je huidige werkgever voor betaalde nevenactiviteiten.
Klopt, dit is ook allemaal al in orde!

• Refuzer
Yucon schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:17:
Ik heb in een bedrijf gewerkt dat ook met touringcars reed. De constructie van mensen die het in het weekend als hobby deden was best gebruikelijk daar.
Voor mij is het idee om vast op vrijdag te rijden, en dan incidenteel een zaterdag/zondag. Maar goed om te horen, thx!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:19:
Waarschijnlijk wel. Maar dat hoeft niet een groot probleem te zijn. Het botst qua type werkzaamheden en bedrijfstak totaal niet met de IT. Dat is al wat anders dan een nevenfunctie waarbij je bijvoorbeeld als zelfstandig IT-er bijbeunt. Enige waar ze echt over kunnen struikelen is als het aantal uren uit de hand loopt.

• Yucon
  • Laatst online: 23:10

Yucon

*broem*

Refuzer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Voor mij is het idee om vast op vrijdag te rijden, en dan incidenteel een zaterdag/zondag. Maar goed om te horen, thx!
Ja zo begon het wel vaker :P

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:42
downtime schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Waarschijnlijk wel. Maar dat hoeft niet een groot probleem te zijn. Het botst qua type werkzaamheden en bedrijfstak totaal niet met de IT. Dat is al wat anders dan een nevenfunctie waarbij je bijvoorbeeld als zelfstandig IT-er bijbeunt. Enige waar ze echt over kunnen struikelen is als het aantal uren uit de hand loopt.
Aantal uren of mogelijk beschikbaarheid in de weekenden voor bepaalde systeemwerkzaamheden. Enfin als TS zich maar realiseert dat hij zelf ook de verplichting heeft zich aan die wet te houden en door voor twee werkgevers te gaan werken maakt hij het elk van die werkgevers onmogelijk om een goed beeld te hebben van de daadwerkelijk gewerkte uren.

Je gunt het niemand maar je zult maar te kort op je IT baan (lees: niet de voorgeschreven rusttijd) zijn gaan rijden en dan een ongeval met je touringcar

• Wilke
  • Laatst online: 22:39
pagani schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:08:
Financieel: Je krijgt maar voor èén baan de loonheffingskorting.
Dat dit iets uitmaakt is een misvatting. Je betaalt gewoon belasting over je totale loon. Of je nu 5 dagen voor 1 bedrijf werkt. Of 4 dagen + 1 bij een ander, tegen hetzelfde bruto salaris per dag, dan betaal je exact evenveel belasting.

Er kan een verschil zitten in moment waarop - de eerste werkgever zal idd meteen een korting toepassen, en de tweede niet. Dus daarbij betaal je dan mogelijk in eerste instantie te veel belasting. Als dat zo is, krijg je het verschil gewoon terug nadat je aangifte hebt gedaan.

Als je verwacht dat dat verschil groot is (zou me verbazen in dit geval), kun je een voorlopige aangifte doen. Dan krijg je elke maand meteen geld terug aan de hand van je eigen schatting van je totale salaris. Dat levert wel het risico opdat als je verkeerd inschat en te veel vooraf krijgt, je halverwege volgend jaar het verschil terug mag betalen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je een bedrijfsongeval hebt met de touringcar en je kunt niet werken, wie is er dan verantwoordelijk voor je inkomen? Ziek melden bij je primaire werkgever lijkt me dan incorrect, ben je verzekerd voor zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 10-07-2026 22:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Refuzer
Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:34:
[...]

Aantal uren of mogelijk beschikbaarheid in de weekenden voor bepaalde systeemwerkzaamheden. Enfin als TS zich maar realiseert dat hij zelf ook de verplichting heeft zich aan die wet te houden en door voor twee werkgevers te gaan werken maakt hij het elk van die werkgevers onmogelijk om een goed beeld te hebben van de daadwerkelijk gewerkte uren.

Je gunt het niemand maar je zult maar te kort op je IT baan (lees: niet de voorgeschreven rusttijd) zijn gaan rijden en dan een ongeval met je touringcar
Ik snap wat je zegt. Mijn hoofdbaan blijft altijd prioriteit houden en ik heb bij de tweede werkgever geen vaste minimale inzet. Ik geef zelf per week aan of ik beschikbaar ben. Als ik een drukke periode heb in mijn ICT-baan of een project dat voorgaat, dan rijd ik die week gewoon niet. Daarnaast ben ik me er ook van bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het naleven van de Arbeidstijdenwet en de verplichte rusttijden. Juist daarom spreekt deze flexibele constructie mij aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Refuzer op 10-07-2026 22:42 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat je werkgever wel nevenactiviteiten toe? Daar zijn vaak regels voor, meestal wel te vinden in de CAO of het personeelshandboek.
Er zijn zat mensen die 2 banen hebben, sommige mensen geven 's avonds nog les op een hogeschool, hebben een of ander influencer bv'tje, schrijven een boek of doen vrijwilligerswerk ofzo. als buschauffeur werken heb ik persoonlijk nog niet eerder gehoord, maar why the hell not inderdaad! :)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57

Honesty

kattenneus!

gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:37:
Als je een bedrijfsongeval hebt met de touringcar en je kunt niet werken, wie is er dan verantwoordelijk voor je inkomen? Ziek melden bij je primaire werkgever lijkt me dan incorrect, ben je verzekerd voor zoiets?
Dat maakt dus niet uit je kan ook verrot getrapt worden bij een potje voetbal, je betaald je premies niet alleen voor de uren dat je aan het werk bent.

Ik heb het zelf nooit gedaan, we vroeger ict gewerkt(veel uren eerder 60 dan 40) nu sinds een tijdje taxiwerk en toen dacht ik wel waarom vroeger niet gewoon 2 baantjes van 20 uur ipv 1 van 40 tot 60. Dus als je de touringcar leuk vind gewoon doen alleen waarom niet 40 weken werken ict en die andere 6 met de tourincar lekker stedentripjes.

Ik heb genoeg meegereden met touringcars maar vond het doodeng om zelf te rijden maar de Parijs of London ritjes lijken me juist het leukste om te doen. Misschien alleen de eerste keer.

Maar in jou schoenen zou ik het doen en als het niet makkelijk is kan je zo weer terug, beter geprobeerd dan nooit gedaan.

Festina lente

Pagina: 1