Toon posts:

MacOS (laatste versie) draaien op een intel?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk MacOS (laatste versie) draaien op een intel?
Ik heb eens geprobeerd met emulators te werken, dit was erg omslachtig, slechte performance en heel, heel lang zoeken naar een ROM file van een echte mac (die zijn namelijk niet vrij beschikbaar)

Ik vroeg me af of er ondertussen alweer nieuwe software is om een MACos op een intel te laten draaien, ik heb daarin interesse omdat ik nogal veel met audio software werk en sommige applicaties alleen voor MAC beschibaar zijn, let me know!
}:O koetje boe

Verwijderd

ik weet niet of er macos emulatoren zijn die een G3 of G4 kunnen emuleren, dat heb je nodig om OS X te emuleren. geef je alleen weinig hoop :p

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hoe, wat, waar, wie en waarom weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat het (nog) niet kan :)

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:23

Alpine

Twisted animator

Er zijn nog geen PowerMac emulators. Alleen nog maar 68K mac emu's. Er word aan een PowerMac emu gewerkt voor windows. Er is er wel 1 voor de Amiga en die heet iFusion (dezelfde die ook voor de PC komt). Sinds MacOS 8.5 heb je een PowerMac nogig om het te kunnen draaien. Een goede 68K mac emu is basilisk II. En die PowerMac emu voor de PC die over een tijdje uitkomt gaat geld kosten :( en heet iFusion.

Verwijderd

osX voor de mac is een bsd kloon. ik heb gehoord dat het sommigen is gelukt hem te hercompilen voor de pc.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Was het niet zo dat de kernel van MacOS X (Darwin), die zoals gezegd op BSD gebaseerd is, wel op Intels wil draaien maar de Aqua GUI niet?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Opnieuw compilen lijkt me erg moeilijk als je de source code niet hebt

Verwijderd

kewl, als het uitkomt pleur ik 't er meteen op :)

Verwijderd

MacOS X zal je waarschijnlijk (in de toekomst) alleen maar met heel veel moeite en een zeer zware computer kunnen draaien, maar als MacOs X gebasseerd is op de BSD kernel zou je die programmas (na hercompilatie) misschien kunnen draaien op een van de BSD's voor pc,zoals FreeBSD of NetBSD. Maar de progs die je bedoelt zijn waarschijnlijk commercieel, en daarvan is de source code niet beschikbaar.

Commerciele mac emulators zijn wel duur, dus het is maar de vraag of je het jezelf niet makkelijker, en kwalitatief beter zou maken door een mac te kopen.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:14

peace, love & linux

apple heeft idd de source van darwin, de mac os x kernel vrijgegeven en die draait dus ook op intel. Alleen Aqua, de grafische omgeving is niet geport naar het intel-platform, en daar is het de meeste mensen nu juist om te doen volgens mij.

kijk maar eens op http://www.opensource.apple.com/

Verwijderd

waarom zou je dat eigenlijk willen,
ik heb liever ook geen windhoos op mijn G4 hoor! :)

Verwijderd

forget about it ja, darwin draait op intel, maar dan kun je net zow goed gewoon BSD installe. Apple gaat Aqua niet porten naar intel. en OS X zonder GUI is geen OS X. en hercompilen klinkt leuk, maar zonder source van aqua gaat dat enigszins lastig, zeker als apple niet de source daarvan vrij gaat geven... ( t zou puur t vernielen van je eigen markt zijn )

Verwijderd

Het zou praktisch gezien toch echt moeten werken!!

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 10:40 schreef Ganymedus het volgende:
Het zou praktisch gezien toch echt moeten werken!!
toch echt niet.. apple geeft de source niet vrij van aqua/cacoa/quartz, en zolang ze dat niet doen kan iedereen naar z'n OS X on intel fluiten

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

gaan we even oude topics omhoog trekken :?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

toch echt niet.. apple geeft de source niet vrij van aqua/cacoa/quartz, en zolang ze dat niet doen kan iedereen naar z'n OS X on intel fluiten
Macintosh kan veel terrein winnen op Microsoft, als ze Mac Os X ook voor de PC uit gaan brengen. :) Een groot gedeelte van de PC gebruikers kent het MacOs wel, maar heeft er nog nooit mee gewerkt. Toch vinden ze het meestal een rotsysteem(terwijl ze alleen wat screenshots gezien hebben :) ).

Een goeie kans om wat vooroordelen weg te werken lijkt me ;)

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:14

peace, love & linux

het is zelfs zo erg met apple:
als je een Aqua like theme maakt voor bv KDE wordt je aangeklaagt door Apple.

Dus als je zo graag Aqua wilt, koop een G4 of een Imac.

De 10.1 release van Mac Os X heb ik gisteren geinstalleerd maar dat draaide toch wel lekker hoor (Dual 800 met 512 MB :9 )

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 20:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Macintosh kan veel terrein winnen op Microsoft, als ze Mac Os X ook voor de PC uit gaan brengen. :) Een groot gedeelte van de PC gebruikers kent het MacOs wel, maar heeft er nog nooit mee gewerkt. Toch vinden ze het meestal een rotsysteem(terwijl ze alleen wat screenshots gezien hebben :) ).

Een goeie kans om wat vooroordelen weg te werken lijkt me ;)
tenzij je veel geld verdient aan hardware en mensen die (duurdere) hardware kopen omdat ze echt die software (MacOS dus) willen draaien

• MinddiggerNL
  • Laatst online: 27-06 15:17
Op vrijdag 21 september 2001 16:41 schreef Icculus het volgende:
Is het mogelijk MacOS (laatste versie) draaien op een intel?
Ik heb eens geprobeerd met emulators te werken, dit was erg omslachtig, slechte performance en heel, heel lang zoeken naar een ROM file van een echte mac (die zijn namelijk niet vrij beschikbaar)

Ik vroeg me af of er ondertussen alweer nieuwe software is om een MACos op een intel te laten draaien, ik heb daarin interesse omdat ik nogal veel met audio software werk en sommige applicaties alleen voor MAC beschibaar zijn, let me know!
}:O koetje boe
Heb je het geprobeerd met een emulator?? Zou dit niet werken onder VMware? :) Lijkt me nl. wel kewl.

Verwijderd

het is zelfs zo erg met apple:
als je een Aqua like theme maakt voor bv KDE wordt je aangeklaagt door Apple.
Lijkt me ergens wel logisch, omdat ze bij Apple die stijl (dus alles bijelkaar) hebben uitgevonden. Er is ook al geprobeerd om i-Macs te klonen door verschillende PC fabrikanten. En kijk maar eens op hoevaak je de i- tegenkomt voor een product naam (iPhone, iPaq enz.).

Apple moet gewoon zorgen dat anderen niet kunnen profiteren van hun ideeen.. en dat kan alleen als er boetes opgelegd worden (helaas).

Verwijderd

FireWire heeft apple wel goed voor mekaar.. voor _ieder_ product dat wordt verkocht met een firewire poort aan boord, gaat iets van naar apple :P and it was about fucking time.

neem palm dan, die hebben alles schandalig gejat va n de newton, en nog slecht ook. en zo zijn er nog 100e voorbelden
Pagina: 1