Vraag

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een eastron sdm630 en een driepolige installatieautomaat 1A in onze meterkast gehangen, ik heb nog geen idee hoe ik deze het beste kan aansluiten en hoe ik moet aftakken.

De automaat moet op L1,2 en 3.De eastron moet aangesloten worden op de automaat en nog een N draad. Ik heb wago klemmen gevonden om L1,2 en 3 af te takken naar de automaat maar die zouden dan los in de kast zweven, dat kan ook niet echt.

iemand daar wat meer inzicht in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCLhfFyF95nyw45CuICOwRY3oAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MP4s0mZ02B4GHJqGiGzrGrK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Savage008 op 10-07-2026 19:54 ]

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Foto's van de meterkast?

Moet ook achter een zekering geplaatst worden.

• Savage008
Is een 1a automaat niet genoeg? I.p.v. een zekering

Vorkie trash? 😋

[ Voor 20% gewijzigd door Savage008 op 10-07-2026 19:57 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:28
Stap 1 bij energie meters is de handleiding lezen.

Stap 2 is dat de mct versie externe ct spoelen gebruikt waar je zelf de juiste moet selecteren.

Stap 3 is een elektricien inschakelen als wij moeten uitleggen hoe je een automaat aansluit in een groepenkast want dat is gevaarlijk en heeft risico op brand.

Toevoeging: Ik zie net dat je een foto hebt toegevoegd. Hier is de CT versie inderdaad degene die past. Ik zie een punt waar je voor die automaat en een nul kan aftakken. Het lastige hier is de CT klemmen op de juiste plaats krijgen en zorgen dat deze overeen komen met de referentie spanning. Voor deze eastron heb je eigenlijk een 3p+n automaat nodig of een rijgklem voor de nul want 6mm2 draad past hier niet in (max 2,5mm2). In die kast boven de energie meter zit een hoofdschakelaar?

[ Voor 44% gewijzigd door Ricko1 op 10-07-2026 20:28 ]

• Savage008
Ricko1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:16:
Het lastige hier is de CT klemmen op de juiste plaats krijgen en zorgen dat deze overeen komen met de referentie spanning. Voor deze eastron heb je eigenlijk een 3p+n automaat nodig of een rijgklem voor de nul want 6mm2 draad past hier niet in (max 2,5mm2). In die kast boven de energie meter zit een hoofdschakelaar?
heb al andere ct spoelen gekocht en gezorgd dat eastron ze kan uitlezen. Deze hebben een grotere opening.

Ik had begrepen dat de N niet geschakeld hoeft te worden.

linksboven zit de hoofdschakelaar !