Hoe is het wonen in een modere woontoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Zijn er misschien Tweakers die wonen in een moderne, hoge woontoren? Ik zag op Funda wat appartementen in de "Bunkertoren" in Eindhoven, bijvoorbeeld; https://www.funda.nl/detail/koop/eindhoven/appartement-vincent-van-den-heuvellaan-427/44455531/ (dit is dan wel de duurste nu beschikbaar, maar er staan er een aantal te koop). Ik heb alleen geen bekenden die zo wonen en ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. We wonen nu vrijstaand met ruime tuin en alle gemakken, maar veel en veel te groot. En we willen wat centraler gaan wonen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met geluid? De grond hoor je denk ik niet meer op 30 hoog? En je buren? En zijn er verder dingen waar je rekening mee moet houden als je van ruim/vrijstaand komt?

Dank voor het delen!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:37
Ik zou vooral even langs gaan komend weekend tijdens de hittegolf en kijken of het uberhaupt bewoonbaar is.

• Yordi-
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:16:
Ik zou vooral even langs gaan komend weekend tijdens de hittegolf en kijken of het uberhaupt bewoonbaar is.
Klimaat, ook een goede ja, dank je.

Verwijderd

Airco uiteraard! Heel hoog zou ik niet kiezen. Op een grauwe of mistige dag zie je niks. Hoe hoger, hoe meer wind ook

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Qua geluid en warmte: hangt heel sterk af van de constructie. Zie bijvoorbeeld de Pondsteiger in Amsterdam. Door bouwfouten horen sommige mensen de buren 3 verdiepingen hoger nog zuchten. Aan de andere kant in sommige flats kan je een kanon afschieten en niemand die wat hoort. Niet nieuw maar de Bijlmer flat waarin ik gewoond heb was het summum hiervan, daar hoorde je echt vrijwel niks.

Qua warmte idem, het verschilt. Overhangende balkons op een galerijflat maken veelal de boel een stuk koeler. Ramen 'om de hoek' of voor en achter ipv aan 1 kant van een gebouw helpen ook veel om te kunnen doortochten als het nodig is.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als ik VVE zie gaan mijn nekharen al overeind en al helemaal als de bijdrage 567€ zou zijn. Het zou niets voor mij zijn om met een VVE te moeten dealen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe hoger hoe beter wmb. Minder verkeerslawaai en beter uitzicht bij helder weer.
Maar de wind heeft idd vrij spel.

Ben je fit genoeg om bij brand 30 verdiepingen naar beneden te lopen?
Als die grote glaspartijen op z.w. of zuid of z.o. staan dan ga je het wel heeel warm krijgen in de zomer.
Hopelijk staat de VVE zonwering aan de buitenkant toe (en airco).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:10
SirLenncelot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:17:
Als ik VVE zie gaan mijn nekharen al overeind en al helemaal als de bijdrage 567€ zou zijn. Het zou niets voor mij zijn om met een VVE te moeten dealen.
Nou ja, een VvE is juist voor de voorzieningen voor een ieder. Dus als het dak lekt in een appartementencomplex? -> VvE. Stroomrekening / onderhoud / reparaties van een lift -> VvE. Een lift kost al gauw 1-2 eur per rit, telt aardig door. Verzekeringen (brand, opstal, etc_ -> VvE. Herbestraten van een deftige parking gaat ook al gauw richting een 100.000 per 20j.

Zolang de financien maar gezond zijn, maar dat is huiswerk voor een toekomstig koper, en plichten voor de huidige bewoners.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Nou ja, een VvE is juist voor de voorzieningen voor een ieder. Dus als het dak lekt in een appartementencomplex? -> VvE. Stroomrekening / onderhoud / reparaties van een lift -> VvE. Een lift kost al gauw 1-2 eur per rit, telt aardig door. Verzekeringen (brand, opstal, etc_ -> VvE. Herbestraten van een deftige parking gaat ook al gauw richting een 100.000 per 20j.

Zolang de financien maar gezond zijn, maar dat is huiswerk voor een toekomstig koper, en plichten voor de huidige bewoners.
Juist het stuk dat alle investeringen overlegd moeten worden en dat je afhankelijk bent van de medebewoners is wat mij tegenstaat. Zo ben je imho nooit volledig in controle over je eigen woning.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-08 19:34
Juup schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:27:

Het gelinkte appartement heeft in ieder geval screens en vloerkoeling volgens de advertentie. Dat helpt al een hoop.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Ga ook zeker eens rond het spitsuur (17:30) kijken of de lift er een beetje snel is.

Opslagruimte is vaak een ding, vergeleken met vrijstaand wonen. Als je extra spullen hebt, is de eerste vraag of er een logische plek voor is. Een tweede vraag, als dat 30 verdiepingen lager in een hok is, hoe OK je dat vindt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vriend heeft in zo'n woontoren gewoond, op de 8e verdieping. Het was voor hem alleen wel leuk, behalve dan dat je van fiets (kelder) tot voordeur wel eventjes onderweg bent.
Toen er eenmaal vrouw en kinderen kwamen was het niks en zijn ze verhuisd.

VvE (onderhoudskosten) waren vrij hoog, en hij keek uit op een andere woontoren.
Als er meerdere woontorens bij elkaar staan dan hebben de meeste appartementen niet heel mooi uitzicht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:54
Yordi- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:15:
Hoe zit het bijvoorbeeld met geluid? De grond hoor je denk ik niet meer op 30 hoog? En je buren? En zijn er verder dingen waar je rekening mee moet houden als je van ruim/vrijstaand komt?
Je hoort geen geluid van de straat, maar op 30hoog voel je je ook niet meer verbonden met de straat en de ‘wereld beneden’.
Verder kun je niet ‘even’ naar buiten lopen (hoewel je wel een mooi beschut balkon hebt), elke loopje naar een winkel is een hele onderneming. Hoeft niet vervelend te zijn, maar is wel een flink verschil met vrijstaand.
Ik zou bezichtigingen aanvragen maken voor de 8 appartementen die er nu te koop staan (verschillende prijsklassen), en bijvoorbeeld warmte, geluid en windrichting ervaren.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:48

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je huidige kavel opdelen in allemaal kleine kavels en vve oprichten is ongeveer hetzelfde, maar dan zonder lift en wel tuin.

Horizontaal ipv verticaal
;)

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 10-07-2026 20:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:12
Been there done that. 10 Hoog, splinternieuw appartement, voor een tussenjaar. Voelde me helemaal afgesloten van de wereld, alsof ik in een kluis woonde. Geen vogeltjes die fluiten. Balkon: of godegloeiend heet of stormkracht 10. Lift: traag. Geluid: prima, totdat er toch een aso boven je gaat wonen die het helemaal niets kan schelen dat jij om 2300 geen behoefte hebt aan zijn knallende muziek. Nee, nu vrijstaandhuis en moet er niet meer aan denken.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:28
Van vrijstaand naar een appartement... Nou, ik had het wel geweten...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:38:
Meestal doen mensen dat alleen gedwongen in die richting (leeftijd/mobiliteit, gezondheid, geld).

Het betekent ook een VvE, dat moet je net als buren maar mee treffen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Yordi-
  • Niet online
Nouja, dat is ook niet alles. Ik woon in een vrijstaande wijk waar regelmatig tuinfeesten worden gehouden ter grootte van festivals (met frietkotten, wc-karren en artiesten inclusief). Kinderen die constant om je heen in de tuinen schreeuwen omdat ouders niet opvoeden. Schijt aan de buren hebben ze hier uitgevonden. Ik dacht dat ik met vrijstaand wonen geen buren meer had, maar zelfs met relatief ruime kavels is dat alles behalve zeker. En zeker geen garantie op rust of geen overlast. Ook daarom kom ik eigenlijk weer terug op zelfs een appartement als optie, wat ik zelf nooit had gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 10-07-2026 20:44 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Was het goedkoop voor vrijstaand? Dan weet je nu waarom ;)

Dat soort omstandigheden zijn niet specifiek voor het type woning.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Yordi- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Nouja, dat is ook niet alles. Ik woon in een vrijstaande wijk waar regelmatig tuinfeesten worden gehouden ter grootte van festivals (met frietkotten, wc-karren in artiesten inclusief). Kinderen die constant om je heen in de tuinen schreeuwen omdat ouders niet opvoeden. Schijt aan de buren hebben ze hier uitgevonden. Ik dacht dat ik met vrijstaand wonen geen buren meer had, maar zelfs met relatief ruime kavels is dat alles behalve zeker. En zeker geen garantie op rust of geen overlast. Ook daarom kom ik eigenlijk weer terug op zelfs een appartement als optie, wat ik zelf nooit had gedacht.
Het gras van de buren is altijd groener. Ook in een appartement ga je ergernissen krijgen waar je nu misschien nog niet aan gedacht hebt. Met zoveel mensen in een toren heb je natuurlijk geheid een paar rotte appels ertussen. Misschien wonen die niet direct naast je, maar laten ze de panddeuren altijd open staan waardoor gespuis of ongedierte binnenkomt, of morsen ze troep in de openbare stukken en ruimen ze dat niet op, of parkeren ze onaangekondigd op jouw plek (tja, waar klop je dan aan?), herrie zal anoniemer zijn, etc.

Ik kan je argumenten lastig op waarde schatten want ikzelf heb geen behoefte om centraler te wonen, maar de overweging zou voor mij ook als een stap terug voelen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Yordi-
  • Niet online
DUX schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Het gras van de buren is altijd groener. Ook in een appartement ga je ergernissen krijgen waar je nu misschien nog niet aan gedacht hebt. Met zoveel mensen in een toren heb je natuurlijk geheid een paar rotte appels ertussen. Misschien wonen die niet direct naast je, maar laten ze de panddeuren altijd open staan waardoor gespuis of ongedierte binnenkomt, of morsen ze troep in de openbare stukken en ruimen ze dat niet op, of parkeren ze onaangekondigd op jouw plek (tja, waar klop je dan aan?), herrie zal anoniemer zijn, etc.

Ik kan je argumenten lastig op waarde schatten want ikzelf heb geen behoefte om centraler te wonen, maar de overweging zou voor mij ook als een stap terug voelen.
Mee eens en snap ik zeker. De kans is er zelfs groter. Maar ik heb wel eens van complexen gehoord waar men minder hoort van buren dan ik, en dat vind ik dan wel weer fascinerend. Alsof iedereen elkaar een beetje in toom houdt of zo.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bijna €600 per maand voor de VvE, ook leuk. En maar hopen dat de liften niet kapot gaan ;)

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Je merkt ook dat we zonder alle details te kennen het allemaal een redelijk groot verschil vinden. Is het er geen tussenoptie mogelijk voor jullie? Een twee-onder-een-kap meer richting hetzelfde centrum, bijvoorbeeld?

Ik ben zelf van een groene omgeving naar een appartementencomplex gegaan ooit, en weer hard terug gerend naar die groene omgeving. Ik ben een beetje verpest door altijd redelijk gewoond te hebben en op een plek waar toch wel sociale controle was en relatief veel rekening gehouden werd met de buren. Dat was echt weg in het appartement in de stad. Voor een deel heb je het zelf in de hand maar met het andere deel moet je echt geluk hebben. Iedereen wil de eigen verjaardag wat groter vieren. "Joh, ik ben maar eenmaal jarig in het jaar - waar hebben we het over" maar met zoveel mensen is er iedere dag wel iemand jarig en allemaal hebben ze dat argument. In theorie dus 365 dagen feest. Ik kende mijn buren nauwelijks omdat er het veel waren, er was behoorlijk wat verloop, en het is gewoon anoniemer wonen. Je zult elkaar actiever moeten opzoeken om contact te leggen. Ook miste ik de groene mogelijkheden en gewoon het gevoel van gras onder mijn voeten. Het hierboven genoemde argument dat je geen vogels hoort als je hoger woont raakte me ook wel, moet ik zeggen. Je hele hebben en houden altijd de lift in moeten sjouwen lijkt me ook wel lastig soms, maar op dat vlak ben ik gewoon verwend met altijd dichtbij de deur kunnen parkeren - zelfs in dat appartementencomplex toen. De dynamiek van een VvE heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me vrij stroperig en niet gunstig voor persoonlijke gevallen.

Zijn er dan ook goede dingen te noemen van een appartementencomplex? Jazeker :) In theorie zouden zaken sneller gerepareerd kunnen worden t.o.v. thuis en soms ook goedkoper omdat het soms meerdere huishoudens tegelijk treft. Ook is binnen gratis parkeren fijn en relatief veilig (wel vaker naar de wasstraat want de wagen regen niet meer schoon), er kán een gevoel van saamhorigheid met de buren ontstaan omdat veel appartementen gelijk zijn, je gaat ont-spullen, en je hebt goed mogelijk mooi uitzicht!

[ Voor 8% gewijzigd door DUX op 10-07-2026 21:03 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Buren is idd ook iets: bij een vrijstaand huis, is de kans dat je de mensen in je straat wel kent, in het algemeen groot. Ze laten hun hond uit en lopen dan langs je huis, bijvoorbeeld. Of brengen hun kinderen naar school, je komt ze tegen als ze naar de winkel gaan, enz.

Bij een appartementencomplex hangt zoiets gek genoeg erg af van de indeling. Bij galerijflats (die vaak niet in zo hoog aanzien staan, o.a. omdat je voor elkaars huis langs loopt), heb je juist nog wel een sociaal aspect, want je komt elkaar tegen op die galerij. Bij een portiekflat, of hoe wil je het noemen, waar bv. in het midden een liftschacht zit en dan daar omheen een paar appartementen, is dat vaak al minder - je moet echt net tegelijk voor de lift staan te wachten, zo ongeveer. En: de mensen op een verdieping boven of onder je, laat staan op nog andere verdiepingen, hadden net zo goed op Mars kunnen wonen qua de hoeveelheid contact die je er spontaan mee hebt. Afgezien van het geluid dan. Dat is ook een nadeel, je komt elkaar tussen verdiepingen nauwelijks tegen, wat het vermoed ik makkelijker maakt om een "ach boeiend als ze een beetje last van me hebben" mentaliteit aan te nemen.

Oh, en nog zo'n killer: luchtjes die opstijgen langs de appartementen. Frietpan op het balkon. Rokers op de verdieping onder je. Nog leuker: dat maar dan met wiet. Heb ik niks tegen, maar het is iets anders als je regelmatig in die lucht zit op je eigen balkon - want het is dan niet je eigen keuze.

Het zal duidelijk zijn, ik woonde ooit in een iets goedkopere klasse appartement (zeg maar een nulletje minder, ongeveer).

Op de lagere paar verdiepingen heb je trouwens zeker wel verbinding met de straat, en dat heeft ook wel weer wat. Als je eenmaal boven de boomtoppen uit komt is het erg kaal buiten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:46:
Was het goedkoop voor vrijstaand? Dan weet je nu waarom ;)

Dat soort omstandigheden zijn niet specifiek voor het type woning.
Mwah ik woon ook vrijstaand in een 'villawijk' met grote 2 kappers en vrijstaande woningen en op de een of andere manier denken mensen (of de tiener kinderen) het recht te hebben flinke feesten te geven ! :D. Met name zo na de eindexamens. Het zijn ook altijd de 2 kappers die herrie veroorzaken :( ;)

Ik heb er niet zoveel problemen mee, vind het wel gezellig. En ik heb ook 3 kinderen die veel herrie maken :+.

Bij een appartement heb je weer last van andere zaken (gezeur in de VvE, bovenburen met hakken, en andere bemoeizucht etc).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2026 22:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

Met andere woorden: je wil niet een appartement wonen. Dan zijn we klaar. Het absolute getal van de VvE-bijdrage zegt niet veel. Wat doen ze ermee en wat zijn de reserves? Het is een zeer luxe woontoren. Het onderhoud van de gemeenschappelijke woonruimtes mag wat kosten en de huismeester is geen vrijwiliiger

Verwijderd

Juup schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:27:
...

Dit is geen flatgebouw waar airco-units aan het balkon hangen!!! Vloerverwarming en -koeling, balkon is een loggia (met ramen eromheen, nvdr), screens zijn aanwezig

Verwijderd

Wat hoogte betreft: plan een bezichtiging. Ik woonde niet, maar werkte op de 21e verdieping. Adembenemend uitzicht, als het weer meezit, maar auto's lijken speelgoedautootjes, mensen mieren, ver weg van de buitenwereld. Sommige mensen houden ervan, ik was er vrij snel op uitgekeken. En wat het weer betreft: nu moeilijk voor te stellen, maar het is ongeveer de helft van het jaar bewolkt of mistig. Ik ken mensen die naast de Erasmusbrug wonen in Rotterdam en het betreuren omwille daarvan. Je ziet de brug als een luciferdoosje. Iemand anders woont aan de overkant met zicht op de brug, 6e etage geloof ik: WAUW! Maar dat is dus subjectief. Hou je van "eenzame" hoogtes? De overgang van een vrijstaand huis naar de 31e verdieping lijkt mij heftig.

Dit specifieke appartement vind ik allesbehalve luxe. De goedkoopste witte muurtegels in toilet en badkamer. Tegelvloer mag doorgaans niet in een appartement en niet de mooiste. Vier jaar oud en ik zou deze al willen renoveren

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zou vooral zeker een keer langs gaan, ik ben wel eens bij iemand geweest die hoog woonde waar je echt het hele appartement voelde bewegen, ik vind dat met hoogtevrees absoluut niet chill maar dat zal vast wennen. Wind was ook echt een ding, twee ramen tegenover elkaar open en je krijgt een windtunnel waarin je geen blaadje los op tafel kunt laten liggen.

Wij hebben zelf in een appartementje uit de jaren 70 gewoond en dat was prima te doen, alleen geen airco en niet geïsoleerd dus gloeiendheet in de zomer en ijskoud in de winter. Geluid hadden we als bovenste bewoners vrij weinig last van, je hoorde het wel als buren onder je echt aan het verbouwen waren of een feestje hadden, maar het meeste geluid kwam via het trappenhuis en de balkons. Ook viel het geluid toch best wel tegen, geluid van de straat onder je hoor je na 2 of 3 verdiepingen al niet meer maar bijv. een snelweg op afstand wel en treinen ook.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DUX schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Die redenatie gaat natuurlijk voor beide situaties op hè. Uiteraard zit je in een toren dichter op elkaar dus is er meer potentie maar dat veel mensen doen alsof een stapelstenen op eigen grond het summum is ook ridicuul.

Ook andere van de argumentatie hier vind ik nogal eenzijdig positief worden omschreven. Bijvoorbeeld ''contact met de straat" kan net zo goed positief als negatief zijn. Plus contact met wat? Zit je in een hoekje van een vergrijsde bloemkoolwijk of naast een basisschool (maakt ook herrie trouwens). Weet wel dat hoog in een toren ik geen last had van een buurman met een tokkie pijp onder zijn Opel.

Heb zowel vrijstaand als in allerlei flats gewoond en het verschilt enorm. Over het algemeen/gemiddeld nieuwer de boel wel een (flink) stuk beter maakt qua wooncomfort.

Heb in goed geïsoleerde flats gezeten waar ik in 4 jaar inclusief winters met -10 minder dan 5 keer de verwarming aan gehad heb, vrijwel niks van de buren hoorde en bij hitte golven het binnen lekker koel had. Vergelijk dat met een tochtig jaren 30 hut waar je stookt voor de mussen en het nog koud hebt. Of een wederopbouw renovatie flat waar je je bovenbuurman kan horen omdraaien in bed met de Bijlmerflat waar ik zo ongeveer nooit wat hoorde van binnen of buiten, heerlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 11-07-2026 01:30 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Croga

The Unreasonable Man

Oon schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:59:
ik ben wel eens bij iemand geweest die hoog woonde waar je echt het hele appartement voelde bewegen
Dat schijnt dus heel erg persoonlijk te zijn. Voor mij geld hetzelfde; heb in de Eindhovense glazen stationtoren gewerkt op de 12e verdieping en na 2 weken heb ik gezegd dat als ze me nodig hebben, ik thuis aan het werk ben. Kwam iedere dag misselijk thuis. Niemand anders merkte er iets van. Hetzelfde weer twee weken geleden op de 14e verdieping van een hotel; andere kamer moeten vragen omdat ik het voelde bewegen.

Blijkbaar hebben wij daar last van maar de meerderheid van de bevolking dus niet. Zeeziek worden in je eigen appartement is in ieder geval niet tof.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:35
wij hebben 5 jaar gewoon op de 21e verdieping in een moderne woontoren. We wonen nu vrijstaand.
Het heeft zijn voordelen en nadelen. Het grootste voordeel vond ik de privacy, je hebt nul inkijk op die hoogte, als je in je blote kont wilt lopen doe je dat ;-). Ook dat alles gelijksvloer is, je een super uitzicht hebt, weinig geluid van de straat (je hoort echter echt nog steeds wel wat, bijv. blaffende honden etc.) en geen tuinonderhoud waren plus punten. Ook de ligging dicht bij het centrum was prima.

Nadelen vonden we vooral het gezeur in de VVE, het niet zomaar even naar buiten kunnen lopen, het gedoe met de liften (in dergelijke grote torens zijn er ook om de haverklap verhuizingen die de liften bezet houden), weinig invloed op je binnenklimaat (qua airco's, zonwering etc.) en af en toe wat gehorigheid van buren.

Wij hebben er prima gewoond en zeker geen spijt van maar vrijstaand bevalt ons beter, vooral het gegeven dat je helemaal zelf bepaalt wat je met je huis doet.

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:24:
Buren is idd ook iets: bij een vrijstaand huis, is de kans dat je de mensen in je straat wel kent, in het algemeen groot. Ze laten hun hond uit en lopen dan langs je huis, bijvoorbeeld. Of brengen hun kinderen naar school, je komt ze tegen als ze naar de winkel gaan, enz.

Bij een appartementencomplex hangt zoiets gek genoeg erg af van de indeling. Bij galerijflats (die vaak niet in zo hoog aanzien staan, o.a. omdat je voor elkaars huis langs loopt), heb je juist nog wel een sociaal aspect, want je komt elkaar tegen op die galerij. Bij een portiekflat, of hoe wil je het noemen, waar bv. in het midden een liftschacht zit en dan daar omheen een paar appartementen, is dat vaak al minder - je moet echt net tegelijk voor de lift staan te wachten, zo ongeveer. En: de mensen op een verdieping boven of onder je, laat staan op nog andere verdiepingen, hadden net zo goed op Mars kunnen wonen qua de hoeveelheid contact die je er spontaan mee hebt. Afgezien van het geluid dan. Dat is ook een nadeel, je komt elkaar tussen verdiepingen nauwelijks tegen, wat het vermoed ik makkelijker maakt om een "ach boeiend als ze een beetje last van me hebben" mentaliteit aan te nemen.

Oh, en nog zo'n killer: luchtjes die opstijgen langs de appartementen. Frietpan op het balkon. Rokers op de verdieping onder je. Nog leuker: dat maar dan met wiet. Heb ik niks tegen, maar het is iets anders als je regelmatig in die lucht zit op je eigen balkon - want het is dan niet je eigen keuze.

Het zal duidelijk zijn, ik woonde ooit in een iets goedkopere klasse appartement (zeg maar een nulletje minder, ongeveer).

Op de lagere paar verdiepingen heb je trouwens zeker wel verbinding met de straat, en dat heeft ook wel weer wat. Als je eenmaal boven de boomtoppen uit komt is het erg kaal buiten.
"Iets goedkoper" kun je niet vergelijken. In een woontoren als deze zetten mensen geen frituurpan op het balkon. Offtopic: wie heeft nog een frituurpan?

• Aganim
  • Laatst online: 12:58

Aganim

I have a cunning plan..

SirLenncelot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:50:
[...]

Juist het stuk dat alle investeringen overlegd moeten worden en dat je afhankelijk bent van de medebewoners is wat mij tegenstaat. Zo ben je imho nooit volledig in controle over je eigen woning.
Maar dat is dan ook de denkfout die te veel mensen maken: je koopt in een woontoren/flat geen eigen woning, je koopt een appartementsrecht.

• Toke_gt
GoldenSample schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 01:20:
[...]
Bijvoorbeeld ''contact met de straat" kan net zo goed positief als negatief zijn. Plus contact met wat? Zit je in een hoekje van een vergrijsde bloemkoolwijk of naast een basisschool (maakt ook herrie trouwens).
Ik opperde dit, dus misschien wat uitleg wat ik ermee bedoelde. Niet het letterlijke contact met buren en de buurt, maar eerder met alles wat je normaal niet zo bewust opmerkt. De bewegingen op straat, mensen die voorbijlopen, een bestelbusje dat stopt om pakketjes af te leveren, iemand die ergens een raam open zet, een kind dat achterop de fiets een liedje zingt. Een uithangbord, auto’s die voor een stoplicht staan en weer optrekken. Is het belangrijk? Nee, absoluut niet. Kun je het missen? Ja, misschien zelfs wel als kiespijn. Tot het er niet meer is. En dat is zo als je op de 30e woont. Prima als je er tegen kan, maar sommige mensen kunnen daar niet tegen, voelen zich ‘los van de grond’ en krijgen het gevoel dat ze in een heel andere wereld leven. Iets om rekening mee te houden of uit te proberen of je er gevoelig voor bent.

• Toke_gt
Nog even verder gevraagd bij een kennis die sinds kort op een 22e verdieping woont: wat hij het meest vreemd vindt is de anonimiteit terwijl je met tientallen mensen dicht bij elkaar woont. Je ziet je directe buren alleen als je toevallig in de lift staat, iets als pakjes voor de buren aannemen etc is er niet bij (want de bezorger belt niet bij de buren aan maar dropt het in een speciale unit) en een kletspraatje omdat je allebei in de tuin bezig bent, komt uiteraard ook niet voor. Balkons zijn daar zo dat ze niet aan elkaar grenzen, maar dat versterkt (voor hem) die anonimiteit wel. Voor nu vindt hij dat prima, op termijn (pensioen) lijkt het hem neigen naar vereenzaming. Hangt uiteraard ook van de persoon af.

Het uitzicht daarentegen is adembenemend. Daar zou ik best een te groot vrijstaand huis voor willen inruilen. Ik heb overigens zelf een rijtjeshuis en kijk ook ‘oriënterend’ naar appartementen omdat dit gezinshuis op termijn te groot is en een mooi appartement voor mij een prima alternatief zou zijn. Ik hoef dan niet zo hoog te zitten, 5e of 6e is hoog genoeg (zeker als je niet op andere woontorens kijkt).

Overigens, rare gewaarwording op een 24e verdieping van een kantoorgebouw op oudjaarsdag: het vuurwerk komt helemaal niet zo hoog. Wij dachten dat we daar ‘s middags eerste rang stonden, maar niets was minder waar, het vuurwerk speelde zich ver beneden ons af.

Verwijderd

Anderen: de toren beweegt, daar wen je meestal snel aan. Ik word nooit zeeziek, dus heb ik makkelijk praten. Op de 21e verdieping merkte ik er in ieder geval niets van. Dat ligt ook aan de constructie van het gebouw. Hoogtevrees gaat niet / zelden weg. Voor mij ook geen issue, maar voor bezoek wel.

Iemand noemde bemoeizucht. Ik noem het sociale controle, maar ook verbinding. Dat was er in het huis waar ik eerst woonde. Ik hou meer van de anonimiteit. 3 appartementen. Nr 1 van de 20 appartementen kende 5 van de bewoners bij naam. N 2 ongeveer 50 appartementen. Galerij 6 appartementen: groeten bij de lift, niemand bij naam. Van het hele complex 4 bij naam, met 1 "contact" incidenteel via WhatsApp. Nu: 200 appartementen. 5 bij naam. Galerij ook 6 appartementen. Twee met oudere bewoners. In de winter met spekgladde wegen heb ik aangeboden om boodschappen mee te nemen. 1 keer gedaan. Dat was dat. De overige 4 ken ik niet. Op straat zou ik eentje herkennen aan haar hond

Lang verhaal kort: wat past bij jouw persoonlijkheid? Vind je persoonlijk contact met je buren fijn? Woon je nu in een buurt met veel sociale cohesie? Zou je dat missen? Weer "eenzame" hoogte. Mijn behoefte aan verbinding beperkt zich tot het zien van wat reuring op straat

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-08 20:44
Doordat er geen tuin- of andere onderhoudstaken zijn om uit te voeren deze overstap het al waard. Rijtjeshuizen en vrijstaande huizen zijn zwaar overrated en meestal niet centraal gelegen.

• Stronk
gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:53:
Bijna €600 per maand voor de VvE, ook leuk. En maar hopen dat de liften niet kapot gaan ;)
Ik neem aan dat 600 EUR kleingeld is voor OP, gezien de aankoopprijs van 1.095.000.

Dan is 600 een prima prijs om in al je zorgen ontlast te worden.

• Stronk
OP mijn inzicht:
  • Geluid is afhankelijk van hoogte, moet je echt even een aantal keer bezichtigen en meemaken. Op 2, 3, 4 hoog hoor je niks naar mijn ervaring. Dit is wel een flinke toren.
  • Bovenburen kunnen een dingetje zijn, als ze geen goede ondervloer hebben gebruikt, of kinderen hebben die op schoenen rondrennen. Echter in deze prijsklasse is dat een stuk minder. Meestal komt dat probleem voor in de sociale huur flats, grotere kans op aso's.
  • Soms moet je verplicht een plek in de parkeergarage afnemen. Kosten kunnen sterk variëren dus onderzoek dit goed, de makelaar zal de voorziening noemen maar niet de kosten. Soms krijg je het gratis bij de woning.
  • Je wordt volledig ontlast in je onderhoudstaken middels VVE. Geen gezeur met aannemers. Je bent in het algemeen wel duurder uit met een VVE, ivm liften en salaris huismeester.
  • Anonimiteit is hoger, meestal geen zeurende buren die overal hun neus in steken. Sociale cohesie kan hierdoor lager uitvallen, maar dat hoeft niet. Voor mij persoonlijk zeer fijn aan het stadsleven. Geen hond die naar je omkijkt.
  • Veel meer voorzieningen in je nabije omgeving, veel beter toegang tot OV. Hier betaal je voornamelijk voor.
Op basis van je behoefte sluit een appartement perfect aan: compact wonen, centraal wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stronk op 14-07-2026 11:48 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gezamenlijk tuin op het dak, en gym onderin. Portier, en de auto onder de grond op een eigen plek die altijd vrij is - en keurig afgesloten. Als je dan toch in de stad woont; heb je een hoop gemak.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:46
Heb je wel eens in een flat/appartementencomplex gewoond? Je levert namelijk vanuit vrijstaand best wat in. Je hebt meestal nauwelijks eigen buitenruimte (zeker in die moderne torens tegenwoordig), dus je gaat steeds meer naar binnen leven. Contact met buren is veel minder, je ziet elkaar misschien 1x per jaar met de vergadering van de VvE en voor de rest moet je elkaar maar net tegenkomen, maar omdat je geen aangrenzende buitenruimte hebt, zal dat veel minder zijn. Geluid en overlast kan heel wisselend zijn, en sommige geluiden dringen meer door dan andere, ik hoor mijn buren nauwelijks maar als er ergens flink geboord wordt is dat in flink wat woningen goed te horen.

VvE kan je pech mee hebben, de meeste functioneren volgens mij best redelijk, probleem is alleen dat het de meeste mensen weinig boeit en vooral willen dat het niet duurder wordt, wat het ook kwetsbaar maakt. Ik woon in een complex met meer dan 100 woningen, en we hebben niet genoeg vrijwilligers voor bestuur en andere functies (toegeven, ik heb zelf ook al jaren geen functie meer). En bestuur worden is ook helemaal niet aantrekkelijk, omdat sommige mensen echt te dom zijn om te lezen of een compleet gebrek aan fatsoensnormen hebben. We zitten midden in een verduurzamingstraject waar we ook gewoon een apart bureau voor in de arm hebben genomen vanuit de VvE voor de begeleiding en communicatie, en toch heeft er op het mededelingenbord al regelmatig de mededeling gehangen dat het bestuur NIET het aanspreekpunt is voor de verduurzaming...

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 23:31
Ik kan natuurlijk niet in jouw situatie kjken, maar voor het bedrag wat je uitspaart door niet te verhuizen zou ik een tuinman en/of poetshulp inhuren en genieten van de ruimte, een schoon huis en en verzorgde tuin.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 12:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

SirLenncelot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:50:
[...]

Dat ben je ook niet bij je eigen vrijstaande woning. Je hebt daar alleen meer de illusie dat je helemaal alles zelf kan, mag en wil doen en van niemand afhankelijk bent.

blup

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:08
In vele gevallen is het prima geregeld. En in een equivelant huis van 1+ miljoen euro zou je ook een bedrag als dit aan de kant moeten zetten om je onderhoud te kunnen betalen zoals schilderwerk etc.

Zucht...

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:28
Stronk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Doordat er geen tuin- of andere onderhoudstaken zijn om uit te voeren deze overstap het al waard. Rijtjeshuizen en vrijstaande huizen zijn zwaar overrated en meestal niet centraal gelegen.
Die zijn er wel, die koop je enkel alleen af door je bijdrage. En los daarvan, ook binnen in een appartement heb je onderhoud nodig.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

_Apache_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Ja, maar dus ook voor een piepende deur a 300 euro inclusief voorrijkosten die je anders zelf ff met een imbus en wat wd-40 had gedaan. Mensen hebben net zoals jij nu schrijft zoiets van "ik betaal 550€, dus ik ga niets zelf doen" en dat drijft die dotatie weer op.

Een van de dingen die ik minder vond van het wonen in zo'n toren is 's ochtends (lang) moeten wachten op de lift, maar ook de ongemakkelijke sociale interactie die daarbij kwam. Ik had een buurvrouw die ik nog wel eens hoorde 's avonds en dan moet je 's ochtends hallo zeggen, maar je realiseert je dat ze jou ook kunnen horen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18

FreakNL

Well do ya punk?

567 is wel erg fors.

Maar je kan natuurlijk wel zaken wegstrepen waar je in een eengezinswoning zelf geld voor opzij moet zetten. Denk bijvoorbeeld aan schilderwerk buiten.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
het gelinkte pand in de startpost:
Text gemaakt met AI

4 laadpalen voor 212 huishoudens

Balansventilatie, dus geen airco

"Even" 31 etages naar beneden voor je pizza, pakket of andere zaken

Veel loze ruimte in de schuine gevel

Erg klein balkon om het uitzicht te bewonderen wat de makelaar AI je verteld: De ligging op het zuidwesten zorgt voor een optimale zonbeleving en een uitzicht dat Eindhoven in al haar iconische vormen samenbrengt. Vanuit de living kijkt u uit over onder andere de Sint-Catharinakerk, het stadion van PSV Eindhoven, de Lichttoren, Station Eindhoven Centraal en het Evoluon. Overdag levendig, bij zonsondergang spectaculair en ’s avonds een indrukwekkende zee van licht — een uitzicht dat blijft fascineren.

• Fox3214
  • Laatst online: 06-08 16:46
Een positieve ervaring.

De meeste nieuwbouwtorens zijn voorzien van een warmtepomp met vloerverwarming en vloerkoeling. Tijdens de laatste hittegolf bleef het bij ons binnen rond de 23,5 graden (zonder airco). Dat kost wat extra energie, maar dat vinden wij het absoluut waard.

De servicekosten worden vaak berekend op basis van het aantal vierkante meters. Als ik naar dit complex kijk, zie ik dat er onder andere een huismeester aanwezig is en dat er parkeerplaatsen zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk kosten voor onderhoud en andere gezamenlijke voorzieningen. Bij een groot appartement, zoals het appartement in kwestie van 161 m², vallen de servicekosten daardoor vaak hoger uit.

Wat betreft de buren: dat hangt uiteindelijk vooral af van de mensen die er wonen. Zelf heb ik juist ontzettend goede ervaringen. Er is een betrokken community die regelmatig activiteiten organiseert. We hebben zelfs gezamenlijke opruimacties langs het gebouw.

Uiteindelijk is het gewoon een andere manier van wonen. Als je het mij vraagt, is er geen betere of slechtere woonvorm. Het gaat er vooral om wat het beste bij jouw wensen en leefstijl past.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
Fox3214 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:10:
Een positieve ervaring.

De meeste nieuwbouwtorens zijn voorzien van een warmtepomp met vloerverwarming en vloerkoeling. Tijdens de laatste hittegolf bleef het bij ons binnen rond de 23,5 graden (zonder airco). Dat kost wat extra energie, maar dat vinden wij het absoluut waard.

De servicekosten worden vaak berekend op basis van het aantal vierkante meters. Als ik naar dit complex kijk, zie ik dat er onder andere een huismeester aanwezig is en dat er parkeerplaatsen zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk kosten voor onderhoud en andere gezamenlijke voorzieningen. Bij een groot appartement, zoals het appartement in kwestie van 161 m², vallen de servicekosten daardoor vaak hoger uit.

Wat betreft de buren: dat hangt uiteindelijk vooral af van de mensen die er wonen. Zelf heb ik juist ontzettend goede ervaringen. Er is een betrokken community die regelmatig activiteiten organiseert. We hebben zelfs gezamenlijke opruimacties langs het gebouw.

Uiteindelijk is het gewoon een andere manier van wonen. Als je het mij vraagt, is er geen betere of slechtere woonvorm. Het gaat er vooral om wat het beste bij jouw wensen en leefstijl past.
Dat zou dus niks voor mij zijn; gezamenlijke activiteiten en gezamenlijk rommel van anderen opruimen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:10
N1ckk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Ja, maar dus ook voor een piepende deur a 300 euro inclusief voorrijkosten die je anders zelf ff met een imbus en wat wd-40 had gedaan. Mensen hebben net zoals jij nu schrijft zoiets van "ik betaal 550€, dus ik ga niets zelf doen" en dat drijft die dotatie weer op.

Een van de dingen die ik minder vond van het wonen in zo'n toren is 's ochtends (lang) moeten wachten op de lift, maar ook de ongemakkelijke sociale interactie die daarbij kwam. Ik had een buurvrouw die ik nog wel eens hoorde 's avonds en dan moet je 's ochtends hallo zeggen, maar je realiseert je dat ze jou ook kunnen horen.
Is gewoon een kwestie van slim aanpakken. Wij hadden ook wel eens dat soort klusjes (gebouw was van midden jaren 60). Dus als het geen nood was spoot ik er zelf wat wd-40 in, of kwam hij eens in de maand, alles klussen nalopen.

Maar een lift, parking van >1500m2, toegangssystemen enzo daar ga ik echt niet aanzitten.

Waar je vooral tegen aanloopt met oudere gebouwen, is dat de inschattingen die de ingenieur destijds maakte nu gewoon achterhaald zijn. Denk bijv aan hoeveel kolken er per m2 parkeerplaats moeten zijn. Veiligsheidsnormen van liften die niet ouder dan x jaar moeten zijn, dus nu echt eens aangepakt moeten worden. En dat is duur.

Het gaat ervooral om of de vve bijdrage past bij de kosten die het gebouw maakt. Een lage vve bijdrage klinkt aantrekkelijk, tot dat er eigenlijk meer nodig was. Probeer je huis maar eens te verkopen als jij geen geld hebt voor aanvullende bijdragen en je verplicht bent openheid te geven over de financien bij verkoop.

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-08 14:58
Mijn ervaring met familie die op verschillende hoogtes hebben gewoond en zelf wonende op de derde verdieping...

Mijn oma woonde op verdieping 23, dus nog wat lager dan de 31 van de advertentie en inderdaad zoals ze zeggen is het uitzicht fantastisch zeker met zonsopkomst en zonsondergang kon ik daar zo een uur zitten en genieten. Ik vind het stuk over het meemaken/beleven van het bruisende leven wat overdreven in de advertentie. Op die hoogte krijg je daar niet veel van mee. Je kijkt nooit echt recht omlaag en mensen en voertuigen zijn dermate klein dat ze niet interessant zijn. Eigenlijk vond ik het best geïsoleerd op die verdieping maar als je enige rust wilt en toch in de grote stad wilt zitten met mooi uitzicht is het top. Scheelt in dit appartement wel dat je ramen tot aan de vloer lopen overigens ten opzichte van een vensterbank te hebben.

Hiervoor heb ik op verdieping tien gewoond en dat vond ik nog wel een mooi compromis, je hebt wel aardig het uitzicht afhankelijk van de hoogbouw om je heen en je krijgt toch iets meer mee van wat er op straat gebeurd en zo verschuift de balans gewoon hoe hoger of lager je zit.

Nu op verdieping drie vind ik ook wel leuk, ik ken wel aardig wat mensen en je herkent ze ook als ze langs lopen en als je wilt kun je er zelfs nog even een woordje mee wisselen op enigszins normaal stem niveau.

Vve is altijd extreem afhankelijk van de mensen die er wonen en wat hun intenties zijn. Waar ik nu zit heeft de vorige VVE flink wat verzaakt omdat het ouderen waren die het nut van geld opzij zetten voor een nieuw dak niet zagen want tegen die tijd lagen ze toch al onder de grond. Dit heeft er wel voor gezorgd dat sommige potjes wat sneller gevuld moesten worden en dat de bijdrage wat hoger is geworden. Gelukkig hebben we geen lift en een heel simpel terrein zonder eigen parking dus we betalen nog steeds maar 200 euro maar het kan flink oplopen als het meerjaren onderhoudsplan (MJOP) niet goed is uitgewerkt. ik heb persoonlijk nooit spijt gehad van een vve en vindt het over het algemeen zelfs best gezellig dat we iedere 6 maanden even samen zitten om alles door te nemen. Maar ook dit is dus afhankelijk van degene met wie je moet samenwonen in het complex, bij ons zijn zelfs airco's bespreekbaar vanwege inpandige balkons. Daarnaast goed kijken naar de layout en welke muren misschien tegen je buren aanzitten, bij mij zit de woonkamer voor een groot deel tegen het inpandige balkons van je buren wat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je wat makkelijker het geluid wat harder kan zetten zonder dat het direct bij de binnenmuur van je buren zit.

Check dus ook het MJOP goed want die levert de makelaar normaal mee in je move account waarin zulke zaken wel terug te vinden zijn.

Ik denk dat het een grote gok blijft en zeker in jouw situatie met nu een vrijstaand huis is het wel echt een grote transitie. Ik wens je succes met de keuze maken, mijn ervaring is positief en ik zou niet er specifiek op zoeken want meestal zetten mensen op fora alleen de negatieve ervaringen waardoor een vve ook best een slechte naam heeft.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:08
Arjantje72 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Dat zou dus niks voor mij zijn; gezamenlijke activiteiten en gezamenlijk rommel van anderen opruimen.
Dus je voortuin of straatbeeld laat je ook maar ‘over’ aan de ‘natuur’? Perfect voorbeeld van de egocentrische instelling die momenteel gaande is!

Zucht...

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:30

rob_erwt

What does this button do?

SgtElPotato schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:01:
[...]

Dus je voortuin of straatbeeld laat je ook maar ‘over’ aan de ‘natuur’? Perfect voorbeeld van de egocentrische instelling die momenteel gaande is!
Er zit nogal wat ruimte tussen die twee uitersten, denk je ook niet? Ik hou keurig mijn voortuin bij en de stoep ervoor, ik maak een praatje met de buren als ik ze tegenkom en leen zelfs mijn ladder uit als het nodig is. Maar ik heb niets met burendagen en straatfeesten, kom niet bij mijn buren op de koffie/borrel en het straatbeeld is primair de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daar betaal ik mijn lokale lasten voor.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-08 15:11
[...]

Gezamenlijk rommel opruimen doen we bij mij in de wijk ook (groot dorp, mix van rijtjeswoningen, 2onder1 en vrijstaand). Houdt de leefomgeving lekker schoon. Dat heeft verder niets te maken met een woontoren of zo.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Transportman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:15:
Heb je wel eens in een flat/appartementencomplex gewoond? Je levert namelijk vanuit vrijstaand best wat in. Je hebt meestal nauwelijks eigen buitenruimte (zeker in die moderne torens tegenwoordig), dus je gaat steeds meer naar binnen leven. Contact met buren is veel minder, je ziet elkaar misschien 1x per jaar met de vergadering van de VvE en voor de rest moet je elkaar maar net tegenkomen, maar omdat je geen aangrenzende buitenruimte hebt, zal dat veel minder zijn. Geluid en overlast kan heel wisselend zijn, en sommige geluiden dringen meer door dan andere, ik hoor mijn buren nauwelijks maar als er ergens flink geboord wordt is dat in flink wat woningen goed te horen.

VvE kan je pech mee hebben, de meeste functioneren volgens mij best redelijk, probleem is alleen dat het de meeste mensen weinig boeit en vooral willen dat het niet duurder wordt, wat het ook kwetsbaar maakt. Ik woon in een complex met meer dan 100 woningen, en we hebben niet genoeg vrijwilligers voor bestuur en andere functies (toegeven, ik heb zelf ook al jaren geen functie meer). En bestuur worden is ook helemaal niet aantrekkelijk, omdat sommige mensen echt te dom zijn om te lezen of een compleet gebrek aan fatsoensnormen hebben. We zitten midden in een verduurzamingstraject waar we ook gewoon een apart bureau voor in de arm hebben genomen vanuit de VvE voor de begeleiding en communicatie, en toch heeft er op het mededelingenbord al regelmatig de mededeling gehangen dat het bestuur NIET het aanspreekpunt is voor de verduurzaming...
Goed punt! Ik heb op verdieping 31 gewoond (maar niet in Nederland) maar dan heb je dus inderdaad geen of nagenoeg geen buitenruimte. Als je een buitenmens bent lijkt mij dat totaal niet ideaal. Voor mij was het prima, en het uitzicht was fantastisch alhoewel je toch sneller aan het uitzicht went dan je denkt. Het wordt uiteindelijk toch een stuk "normaler". En in de winter zie je een stuk minder (o.a. mist, vroeger donker, wolken etc.).

Peilen hoe de VvE werkt is wel belangrijk. Mijn ervaring met VvE's is zelf positief, maar ik heb ook vrienden die in een niet functionerende VvE zitten. Dat zijn toch vaak mensen die niks willen uitgeven, waarbij de pot niet fatsoenlijk gevuld is etc.

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 14:54
Yordi- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:15:

Dank voor het delen!
Hier wat ervaringen. Ik woon op 90+ meter boven de grond, opgeleverd in 2023.

Geluid:
Hoor met ramen dicht praktisch niets van de drukte beneden. Wel kraakt het af en toe in de constructie vanwege temperatuursschommelingen of harde wind.

Buren:
Ik heb erg geluk en hoor praktisch geen buren. Als ze een feestje hebben moet ik echt mijn oor op de muur leggen om het te horen. Bovenburen heb ik niet.
En je buren kan je helaas niet kiezen, maar wel verminderen door boven of op een hoek te wonen.

Klimaat:
Dit soort gebouwen hebben vaak grote raampartijen, geen airco's, geen buiten blindering en zeer goede isolatie, wat niet aansluit op klimaatverandering buiten. Vanwege opwarming door de zon raad ik zo'n modern appartement af georienteerd tussen Oost en Zuid West. Tussen West en Noord Oost is prima vertoeven en heb je in Nederland nog steeds ochtend en avondzon.

Balkon:
Balkonnen die (half) verzonken zijn in het gebouw zijn ook op 90+ meter heerlijk. De orientatie en constructie van het balkon hebben veel meer invloed op de wind dan de hoogte van het gebouw.

Berging:
Een berging in de kelder en afgesloten fietsenstalling zijn wel heel fijn. En als je een electrische fiets of scooter hebt, kan je die dan ook opladen beneden?

Vaste lasten:
Check of in de VvE kosten ook de algemen klimaatvoorzieningen worden meegenomen en wat daar de kosten van zijn. Hier is warmte en koude water levering per woning, het onderhoud via de VvE en bijvoorbeeld de ventilatie geheel vanuit de VvE omdat het een centraal systeem is.

Kan een heel boek schrijven over woning in zo'n dergelijk pand. Onder aan de streep woon ik echt fantastisch :9 En ondertussen gaan er buren verhuizen omdat ze het verschrikkelijk vinden...

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
VChunky schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Hier wat ervaringen. Ik woon op 90+ meter boven de grond, opgeleverd in 2023.

Geluid:
Hoor met ramen dicht praktisch niets van de drukte beneden. Wel kraakt het af en toe in de constructie vanwege temperatuursschommelingen of harde wind.

Buren:
Ik heb erg geluk en hoor praktisch geen buren. Als ze een feestje hebben moet ik echt mijn oor op de muur leggen om het te horen. Bovenburen heb ik niet.
En je buren kan je helaas niet kiezen, maar wel verminderen door boven of op een hoek te wonen.

Klimaat:
Dit soort gebouwen hebben vaak grote raampartijen, geen airco's, geen buiten blindering en zeer goede isolatie, wat niet aansluit op klimaatverandering buiten. Vanwege opwarming door de zon raad ik zo'n modern appartement af georienteerd tussen Oost en Zuid West. Tussen West en Noord Oost is prima vertoeven en heb je in Nederland nog steeds ochtend en avondzon.

Balkon:
Balkonnen die (half) verzonken zijn in het gebouw zijn ook op 90+ meter heerlijk. De orientatie en constructie van het balkon hebben veel meer invloed op de wind dan de hoogte van het gebouw.

Berging:
Een berging in de kelder en afgesloten fietsenstalling zijn wel heel fijn. En als je een electrische fiets of scooter hebt, kan je die dan ook opladen beneden?

Vaste lasten:
Check of in de VvE kosten ook de algemen klimaatvoorzieningen worden meegenomen en wat daar de kosten van zijn. Hier is warmte en koude water levering per woning, het onderhoud via de VvE en bijvoorbeeld de ventilatie geheel vanuit de VvE omdat het een centraal systeem is.

Kan een heel boek schrijven over woning in zo'n dergelijk pand. Onder aan de streep woon ik echt fantastisch :9 En ondertussen gaan er buren verhuizen omdat ze het verschrikkelijk vinden...
Mag je geen airco aanleggen vanuit de VvE? Meestal zie je bij nieuwbouwappartementen dat dat wel mag, mits je aan bepaalde strikte voorwaardes voldoet (o.a. geluid, plaatsing etc.). Nieuwbouw houdt toch vaak geen rekening met de opwarming van de aarde, en dan zal airco op langere termijn waarschijnlijk een must worden.....

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

_Apache_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Is gewoon een kwestie van slim aanpakken. Wij hadden ook wel eens dat soort klusjes (gebouw was van midden jaren 60). Dus als het geen nood was spoot ik er zelf wat wd-40 in, of kwam hij eens in de maand, alles klussen nalopen.

Maar een lift, parking van >1500m2, toegangssystemen enzo daar ga ik echt niet aanzitten.

Waar je vooral tegen aanloopt met oudere gebouwen, is dat de inschattingen die de ingenieur destijds maakte nu gewoon achterhaald zijn. Denk bijv aan hoeveel kolken er per m2 parkeerplaats moeten zijn. Veiligsheidsnormen van liften die niet ouder dan x jaar moeten zijn, dus nu echt eens aangepakt moeten worden. En dat is duur.

Het gaat ervooral om of de vve bijdrage past bij de kosten die het gebouw maakt. Een lage vve bijdrage klinkt aantrekkelijk, tot dat er eigenlijk meer nodig was. Probeer je huis maar eens te verkopen als jij geen geld hebt voor aanvullende bijdragen en je verplicht bent openheid te geven over de financien bij verkoop.
Precies, maar als jij pas bij de jaarlijkse vergadering hoort dat er 200x een klusjesman is langsgekomen a 400 euro per keer voor WD-40 - dan voel je hem wel in je portemonnee. En over je laatste punt; dit wordt zover doorgeschoven, totdat het echt niet meer kan. Het is een soort stoelendans, zodra de muziek stopt.... dan ben je hopelijk al verhuisd.

Bij aan- / verkoop veelal ook niet heel inzichtelijk, met name in complexe VVE's met veel mandeligheden etc

• Fox3214
  • Laatst online: 06-08 16:46
[...]

Snap ik helemaal. Dat is ook zeker niet voor iedereen. Het mooie is dat er niets verplicht is; je kunt meedoen als je het leuk vindt, maar je kunt er net zo goed voor kiezen om niet deel te nemen.

Wat ik juist een pluspunt vind, is dat er in een appartementengebouw wat meer anonimiteit is. In een woonwijk met eengezinswoningen kan zoiets toch sneller voelen als een sociale verplichting, terwijl je hier veel makkelijker je eigen keuze maakt.

• Arjantje72
SgtElPotato schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:01:
[...]

Dat is niet echt hetzelfde als heel de buurt schoon maken.
rob_erwt schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Er zit nogal wat ruimte tussen die twee uitersten, denk je ook niet? Ik hou keurig mijn voortuin bij en de stoep ervoor, ik maak een praatje met de buren als ik ze tegenkom en leen zelfs mijn ladder uit als het nodig is. Maar ik heb niets met burendagen en straatfeesten, kom niet bij mijn buren op de koffie/borrel en het straatbeeld is primair de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daar betaal ik mijn lokale lasten voor.
Dit dus. We zullen wel asociaal zijn :)

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 14:54
Sineplex schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Mag je geen airco aanleggen vanuit de VvE? Meestal zie je bij nieuwbouwappartementen dat dat wel mag, mits je aan bepaalde strikte voorwaardes voldoet (o.a. geluid, plaatsing etc.). Nieuwbouw houdt toch vaak geen rekening met de opwarming van de aarde, en dan zal airco op langere termijn waarschijnlijk een must worden.....
Je mag wel een mobiele airco uiteraard, maar aanpassingen aan de gevel om een vaste airco aan te leggen zijn uit den boze.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
Ik heb 10 jaar in een appartementen complex gewoond (voor jongeren wel te verstaan) en kende toevallig 1 iemand, dus daar ben ik wel een paar keer over de vloer geweest. Ik kan de siciale cohesie wel waarderen waar ik nu woon en herkun gelukkig de verhalen van luidruchtige buren niet.

Inmiddels dus een 2 kapper en ondanks dat de ruimte in een appartement wat mij betreft prima zou zijn ben ik al heel erg snel gewend geraakt aan de luxe die ik nu heb. Ik denk altijd aan 1 ding als ik weer zou verhuizen naar een appartement: "Waar laat ik mijn tafelzaag?!" :+

tijd voor wat klusjes!

Verwijderd

Stronk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:44:
OP mijn inzicht:
  • Geluid is afhankelijk van hoogte, moet je echt even een aantal keer bezichtigen en meemaken. Op 2, 3, 4 hoog hoor je niks naar mijn ervaring. Dit is wel een flinke toren.
  • Bovenburen kunnen een dingetje zijn, als ze geen goede ondervloer hebben gebruikt, of kinderen hebben die op schoenen rondrennen. Echter in deze prijsklasse is dat een stuk minder. Meestal komt dat probleem voor in de sociale huur flats, grotere kans op aso's.
  • Soms moet je verplicht een plek in de parkeergarage afnemen. Kosten kunnen sterk variëren dus onderzoek dit goed, de makelaar zal de voorziening noemen maar niet de kosten. Soms krijg je het gratis bij de woning.
  • Je wordt volledig ontlast in je onderhoudstaken middels VVE. Geen gezeur met aannemers. Je bent in het algemeen wel duurder uit met een VVE, ivm liften en salaris huismeester.
  • Anonimiteit is hoger, meestal geen zeurende buren die overal hun neus in steken. Sociale cohesie kan hierdoor lager uitvallen, maar dat hoeft niet. Voor mij persoonlijk zeer fijn aan het stadsleven. Geen hond die naar je omkijkt.
  • Veel meer voorzieningen in je nabije omgeving, veel beter toegang tot OV. Hier betaal je voornamelijk voor.
Op basis van je behoefte sluit een appartement perfect aan: compact wonen, centraal wonen.
De eisen voor de ondervloer staan in het reglement. Tegels zijn bijna altijd verboden. Als de vloer van de bovenburen daar niet aan voldoet en geluidsoverlast bezorgt, kunnen ze verplicht worden hem te vervangen.

Ik kocht een parkeerplek in de ondergrondse garage. Ik heb ze meteen verkocht, wegens geen auto, en dat heeft me geen windeieren gelegd. Veel mensen willen een plek voor hun tweede auto. Ik verkocht ze aan een oudere dame: niet ver sjouwen met boodschappen en veiliger gevoel. Kortom: allerlei redenen. Toen mijn appartement in de verkoop ging, had ik spijt dat ik ze niet verhuurd (kan dus ook nog) in plaats van verkocht had. Ik dacht dat dit de waarde zou verminderen. Dat dachten de 3 verkoopmakelaar, die ik vooral had laten komen. Helemaal niet waar: als je de keuze hebt tussen een spiksplinternieuwe keuken of een parkeerplek, wat kies je dan?

Verwijderd

[...]

Luxe complex met huismeester. Schoonmaak, onderhoud gezamelijk groen regelt de VvE, ga je niet zelf schoffelen. Ik weet niet wie wat doet, maar hier (geen kuxe) nooit troep op de stoep. Niet 1 blikje! En nog nooit iemand gezien die rondhuppelt met een grijpstok.

Niemand verplicht je om deel te nemen aan gemeenschappelijke activiteiten en het ligt er ook aan wat. Laatst was hier een feestmiddag voor de kinderen. Ik heb alleen 1 omadag, maar ik vind het wel leuk dat mijn kleinkind andere kinderen leert kennen. Overigens denk ik niet dat je veel gezinnen met krijsende kinderen zult aantreffen op de 30e verdieping

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:21
Fox3214 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:10:

Leuk om je ervaring te lezen. Bovenstaande pik ik eruit omdat het haaks op mijn wensen staat. Zo zie je maar weer dat iedereen eigen wensen heeft. Mijn nekharen gaan overeind staan bij georganiseerde activiteiten, daar heb ik echt 0,0 behoeften aan en gezamelijke opruimacties voelt vooral als een verplichting om andermans zooi op te ruimen. Inmiddels heb ik geen VvE meer en hou ik de boel hier zelf netjes bij. Alle rommel die ik maak ruim ik ook zelf op. Weinig last van anderen zo en ik kan keuzes zelf maken. Ook het gebrek aan keuzes maken en het kortzichtig denken van mensen bij een VvE ben ik inmiddels wel klaar mee. Dat gezegd hebbende zou ik mijn vorige appartement zo weer kopen als ik ouder zou zijn. Geen tuin betekent geen onderhoud. Veel zaken werden (wel) door een VvE geregeld. Ik wil nu juist controle, maar ik zie eigenlijk iedere oudere dat loslaten. Dat boeit niet meer. Je ziet het aan al die huizen waar 20-30 jaar niks aan gedaan is. Dan heb je geen controle nodig en is het lekker dat een VvE wat oplost (of niet, who cares). Herrie hangt nogal van de medebewoners af (en de constructie van het pand), dat kan meevallen of tegenvallen.

Persoonlijk vind ik het contrast van een woontoren en vrijstaand wonen wel erg groot, ik zou dan liever kiezen voor een appartementencomplex dat wat kleinschaliger is en wat dichter bij de grond ligt. Als je toch het geld hebt zou ik een duurder appartement kopen met uitzicht op een rustig park oid. Juist de tijd nemen om een mooie plek te vinden, wat lastig is.

• Arjantje72
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Luxe complex met huismeester. Schoonmaak, onderhoud gezamelijk groen regelt de VvE, ga je niet zelf schoffelen. Ik weet niet wie wat doet, maar hier (geen kuxe) nooit troep op de stoep. Niet 1 blikje! En nog nooit iemand gezien die rondhuppelt met een grijpstok.

Niemand verplicht je om deel te nemen aan gemeenschappelijke activiteiten en het ligt er ook aan wat. Laatst was hier een feestmiddag voor de kinderen. Ik heb alleen 1 omadag, maar ik vind het wel leuk dat mijn kleinkind andere kinderen leert kennen. Overigens denk ik niet dat je veel gezinnen met krijsende kinderen zult aantreffen op de 30e verdieping
Ik reageerde op iemand die dat wel doet :)
Pagina: 1