Hoe is het wonen in een modere woontoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Zijn er misschien Tweakers die wonen in een moderne, hoge woontoren? Ik zag op Funda wat appartementen in de "Bunkertoren" in Eindhoven, bijvoorbeeld; https://www.funda.nl/detail/koop/eindhoven/appartement-vincent-van-den-heuvellaan-427/44455531/ (dit is dan wel de duurste nu beschikbaar, maar er staan er een aantal te koop). Ik heb alleen geen bekenden die zo wonen en ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. We wonen nu vrijstaand met ruime tuin en alle gemakken, maar veel en veel te groot. En we willen wat centraler gaan wonen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met geluid? De grond hoor je denk ik niet meer op 30 hoog? En je buren? En zijn er verder dingen waar je rekening mee moet houden als je van ruim/vrijstaand komt?

Dank voor het delen!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Ik zou vooral even langs gaan komend weekend tijdens de hittegolf en kijken of het uberhaupt bewoonbaar is.

• Yordi-
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:16:
Ik zou vooral even langs gaan komend weekend tijdens de hittegolf en kijken of het uberhaupt bewoonbaar is.
Klimaat, ook een goede ja, dank je.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Airco uiteraard! Heel hoog zou ik niet kiezen. Op een grauwe of mistige dag zie je niks. Hoe hoger, hoe meer wind ook

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Qua geluid en warmte: hangt heel sterk af van de constructie. Zie bijvoorbeeld de Pondsteiger in Amsterdam. Door bouwfouten horen sommige mensen de buren 3 verdiepingen hoger nog zuchten. Aan de andere kant in sommige flats kan je een kanon afschieten en niemand die wat hoort. Niet nieuw maar de Bijlmer flat waarin ik gewoond heb was het summum hiervan, daar hoorde je echt vrijwel niks.

Qua warmte idem, het verschilt. Overhangende balkons op een galerijflat maken veelal de boel een stuk koeler. Ramen 'om de hoek' of voor en achter ipv aan 1 kant van een gebouw helpen ook veel om te kunnen doortochten als het nodig is.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als ik VVE zie gaan mijn nekharen al overeind en al helemaal als de bijdrage 567€ zou zijn. Het zou niets voor mij zijn om met een VVE te moeten dealen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe hoger hoe beter wmb. Minder verkeerslawaai en beter uitzicht bij helder weer.
Maar de wind heeft idd vrij spel.

Ben je fit genoeg om bij brand 30 verdiepingen naar beneden te lopen?
Als die grote glaspartijen op z.w. of zuid of z.o. staan dan ga je het wel heeel warm krijgen in de zomer.
Hopelijk staat de VVE zonwering aan de buitenkant toe (en airco).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:40
SirLenncelot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:17:
Als ik VVE zie gaan mijn nekharen al overeind en al helemaal als de bijdrage 567€ zou zijn. Het zou niets voor mij zijn om met een VVE te moeten dealen.
Nou ja, een VvE is juist voor de voorzieningen voor een ieder. Dus als het dak lekt in een appartementencomplex? -> VvE. Stroomrekening / onderhoud / reparaties van een lift -> VvE. Een lift kost al gauw 1-2 eur per rit, telt aardig door. Verzekeringen (brand, opstal, etc_ -> VvE. Herbestraten van een deftige parking gaat ook al gauw richting een 100.000 per 20j.

Zolang de financien maar gezond zijn, maar dat is huiswerk voor een toekomstig koper, en plichten voor de huidige bewoners.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Nou ja, een VvE is juist voor de voorzieningen voor een ieder. Dus als het dak lekt in een appartementencomplex? -> VvE. Stroomrekening / onderhoud / reparaties van een lift -> VvE. Een lift kost al gauw 1-2 eur per rit, telt aardig door. Verzekeringen (brand, opstal, etc_ -> VvE. Herbestraten van een deftige parking gaat ook al gauw richting een 100.000 per 20j.

Zolang de financien maar gezond zijn, maar dat is huiswerk voor een toekomstig koper, en plichten voor de huidige bewoners.
Juist het stuk dat alle investeringen overlegd moeten worden en dat je afhankelijk bent van de medebewoners is wat mij tegenstaat. Zo ben je imho nooit volledig in controle over je eigen woning.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
Juup schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:27:

Het gelinkte appartement heeft in ieder geval screens en vloerkoeling volgens de advertentie. Dat helpt al een hoop.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
Ga ook zeker eens rond het spitsuur (17:30) kijken of de lift er een beetje snel is.

Opslagruimte is vaak een ding, vergeleken met vrijstaand wonen. Als je extra spullen hebt, is de eerste vraag of er een logische plek voor is. Een tweede vraag, als dat 30 verdiepingen lager in een hok is, hoe OK je dat vindt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vriend heeft in zo'n woontoren gewoond, op de 8e verdieping. Het was voor hem alleen wel leuk, behalve dan dat je van fiets (kelder) tot voordeur wel eventjes onderweg bent.
Toen er eenmaal vrouw en kinderen kwamen was het niks en zijn ze verhuisd.

VvE (onderhoudskosten) waren vrij hoog, en hij keek uit op een andere woontoren.
Als er meerdere woontorens bij elkaar staan dan hebben de meeste appartementen niet heel mooi uitzicht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:51
Yordi- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:15:
Hoe zit het bijvoorbeeld met geluid? De grond hoor je denk ik niet meer op 30 hoog? En je buren? En zijn er verder dingen waar je rekening mee moet houden als je van ruim/vrijstaand komt?
Je hoort geen geluid van de straat, maar op 30hoog voel je je ook niet meer verbonden met de straat en de ‘wereld beneden’.
Verder kun je niet ‘even’ naar buiten lopen (hoewel je wel een mooi beschut balkon hebt), elke loopje naar een winkel is een hele onderneming. Hoeft niet vervelend te zijn, maar is wel een flink verschil met vrijstaand.
Ik zou bezichtigingen aanvragen maken voor de 8 appartementen die er nu te koop staan (verschillende prijsklassen), en bijvoorbeeld warmte, geluid en windrichting ervaren.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je huidige kavel opdelen in allemaal kleine kavels en vve oprichten is ongeveer hetzelfde, maar dan zonder lift en wel tuin.

Horizontaal ipv verticaal
;)

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 10-07-2026 20:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:47
Been there done that. 10 Hoog, splinternieuw appartement, voor een tussenjaar. Voelde me helemaal afgesloten van de wereld, alsof ik in een kluis woonde. Geen vogeltjes die fluiten. Balkon: of godegloeiend heet of stormkracht 10. Lift: traag. Geluid: prima, totdat er toch een aso boven je gaat wonen die het helemaal niets kan schelen dat jij om 2300 geen behoefte hebt aan zijn knallende muziek. Nee, nu vrijstaandhuis en moet er niet meer aan denken.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
Van vrijstaand naar een appartement... Nou, ik had het wel geweten...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:38:
Meestal doen mensen dat alleen gedwongen in die richting (leeftijd/mobiliteit, gezondheid, geld).

Het betekent ook een VvE, dat moet je net als buren maar mee treffen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Yordi-
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:38:
Nouja, dat is ook niet alles. Ik woon in een vrijstaande wijk waar regelmatig tuinfeesten worden gehouden ter grootte van festivals (met frietkotten, wc-karren en artiesten inclusief). Kinderen die constant om je heen in de tuinen schreeuwen omdat ouders niet opvoeden. Schijt aan de buren hebben ze hier uitgevonden. Ik dacht dat ik met vrijstaand wonen geen buren meer had, maar zelfs met relatief ruime kavels is dat alles behalve zeker. En zeker geen garantie op rust of geen overlast. Ook daarom kom ik eigenlijk weer terug op zelfs een appartement als optie, wat ik zelf nooit had gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 10-07-2026 20:44 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Was het goedkoop voor vrijstaand? Dan weet je nu waarom ;)

Dat soort omstandigheden zijn niet specifiek voor het type woning.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Yordi- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Nouja, dat is ook niet alles. Ik woon in een vrijstaande wijk waar regelmatig tuinfeesten worden gehouden ter grootte van festivals (met frietkotten, wc-karren in artiesten inclusief). Kinderen die constant om je heen in de tuinen schreeuwen omdat ouders niet opvoeden. Schijt aan de buren hebben ze hier uitgevonden. Ik dacht dat ik met vrijstaand wonen geen buren meer had, maar zelfs met relatief ruime kavels is dat alles behalve zeker. En zeker geen garantie op rust of geen overlast. Ook daarom kom ik eigenlijk weer terug op zelfs een appartement als optie, wat ik zelf nooit had gedacht.
Het gras van de buren is altijd groener. Ook in een appartement ga je ergernissen krijgen waar je nu misschien nog niet aan gedacht hebt. Met zoveel mensen in een toren heb je natuurlijk geheid een paar rotte appels ertussen. Misschien wonen die niet direct naast je, maar laten ze de panddeuren altijd open staan waardoor gespuis of ongedierte binnenkomt, of morsen ze troep in de openbare stukken en ruimen ze dat niet op, of parkeren ze onaangekondigd op jouw plek (tja, waar klop je dan aan?), herrie zal anoniemer zijn, etc.

Ik kan je argumenten lastig op waarde schatten want ikzelf heb geen behoefte om centraler te wonen, maar de overweging zou voor mij ook als een stap terug voelen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Yordi-
  • Niet online
DUX schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Het gras van de buren is altijd groener. Ook in een appartement ga je ergernissen krijgen waar je nu misschien nog niet aan gedacht hebt. Met zoveel mensen in een toren heb je natuurlijk geheid een paar rotte appels ertussen. Misschien wonen die niet direct naast je, maar laten ze de panddeuren altijd open staan waardoor gespuis of ongedierte binnenkomt, of morsen ze troep in de openbare stukken en ruimen ze dat niet op, of parkeren ze onaangekondigd op jouw plek (tja, waar klop je dan aan?), herrie zal anoniemer zijn, etc.

Ik kan je argumenten lastig op waarde schatten want ikzelf heb geen behoefte om centraler te wonen, maar de overweging zou voor mij ook als een stap terug voelen.
Mee eens en snap ik zeker. De kans is er zelfs groter. Maar ik heb wel eens van complexen gehoord waar men minder hoort van buren dan ik, en dat vind ik dan wel weer fascinerend. Alsof iedereen elkaar een beetje in toom houdt of zo.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bijna €600 per maand voor de VvE, ook leuk. En maar hopen dat de liften niet kapot gaan ;)

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Je merkt ook dat we zonder alle details te kennen het allemaal een redelijk groot verschil vinden. Is het er geen tussenoptie mogelijk voor jullie? Een twee-onder-een-kap meer richting hetzelfde centrum, bijvoorbeeld?

Ik ben zelf van een groene omgeving naar een appartementencomplex gegaan ooit, en weer hard terug gerend naar die groene omgeving. Ik ben een beetje verpest door altijd redelijk gewoond te hebben en op een plek waar toch wel sociale controle was en relatief veel rekening gehouden werd met de buren. Dat was echt weg in het appartement in de stad. Voor een deel heb je het zelf in de hand maar met het andere deel moet je echt geluk hebben. Iedereen wil de eigen verjaardag wat groter vieren. "Joh, ik ben maar eenmaal jarig in het jaar - waar hebben we het over" maar met zoveel mensen is er iedere dag wel iemand jarig en allemaal hebben ze dat argument. In theorie dus 365 dagen feest. Ik kende mijn buren nauwelijks omdat er het veel waren, er was behoorlijk wat verloop, en het is gewoon anoniemer wonen. Je zult elkaar actiever moeten opzoeken om contact te leggen. Ook miste ik de groene mogelijkheden en gewoon het gevoel van gras onder mijn voeten. Het hierboven genoemde argument dat je geen vogels hoort als je hoger woont raakte me ook wel, moet ik zeggen. Je hele hebben en houden altijd de lift in moeten sjouwen lijkt me ook wel lastig soms, maar op dat vlak ben ik gewoon verwend met altijd dichtbij de deur kunnen parkeren - zelfs in dat appartementencomplex toen. De dynamiek van een VvE heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me vrij stroperig en niet gunstig voor persoonlijke gevallen.

Zijn er dan ook goede dingen te noemen van een appartementencomplex? Jazeker :) In theorie zouden zaken sneller gerepareerd kunnen worden t.o.v. thuis en soms ook goedkoper omdat het soms meerdere huishoudens tegelijk treft. Ook is binnen gratis parkeren fijn en relatief veilig (wel vaker naar de wasstraat want de wagen regen niet meer schoon), er kán een gevoel van saamhorigheid met de buren ontstaan omdat veel appartementen gelijk zijn, je gaat ont-spullen, en je hebt goed mogelijk mooi uitzicht!

[ Voor 8% gewijzigd door DUX op 10-07-2026 21:03 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
Buren is idd ook iets: bij een vrijstaand huis, is de kans dat je de mensen in je straat wel kent, in het algemeen groot. Ze laten hun hond uit en lopen dan langs je huis, bijvoorbeeld. Of brengen hun kinderen naar school, je komt ze tegen als ze naar de winkel gaan, enz.

Bij een appartementencomplex hangt zoiets gek genoeg erg af van de indeling. Bij galerijflats (die vaak niet in zo hoog aanzien staan, o.a. omdat je voor elkaars huis langs loopt), heb je juist nog wel een sociaal aspect, want je komt elkaar tegen op die galerij. Bij een portiekflat, of hoe wil je het noemen, waar bv. in het midden een liftschacht zit en dan daar omheen een paar appartementen, is dat vaak al minder - je moet echt net tegelijk voor de lift staan te wachten, zo ongeveer. En: de mensen op een verdieping boven of onder je, laat staan op nog andere verdiepingen, hadden net zo goed op Mars kunnen wonen qua de hoeveelheid contact die je er spontaan mee hebt. Afgezien van het geluid dan. Dat is ook een nadeel, je komt elkaar tussen verdiepingen nauwelijks tegen, wat het vermoed ik makkelijker maakt om een "ach boeiend als ze een beetje last van me hebben" mentaliteit aan te nemen.

Oh, en nog zo'n killer: luchtjes die opstijgen langs de appartementen. Frietpan op het balkon. Rokers op de verdieping onder je. Nog leuker: dat maar dan met wiet. Heb ik niks tegen, maar het is iets anders als je regelmatig in die lucht zit op je eigen balkon - want het is dan niet je eigen keuze.

Het zal duidelijk zijn, ik woonde ooit in een iets goedkopere klasse appartement (zeg maar een nulletje minder, ongeveer).

Op de lagere paar verdiepingen heb je trouwens zeker wel verbinding met de straat, en dat heeft ook wel weer wat. Als je eenmaal boven de boomtoppen uit komt is het erg kaal buiten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:46:
Was het goedkoop voor vrijstaand? Dan weet je nu waarom ;)

Dat soort omstandigheden zijn niet specifiek voor het type woning.
Mwah ik woon ook vrijstaand in een 'villawijk' met grote 2 kappers en vrijstaande woningen en op de een of andere manier denken mensen (of de tiener kinderen) het recht te hebben flinke feesten te geven ! :D. Met name zo na de eindexamens. Het zijn ook altijd de 2 kappers die herrie veroorzaken :( ;)

Ik heb er niet zoveel problemen mee, vind het wel gezellig. En ik heb ook 3 kinderen die veel herrie maken :+.

Bij een appartement heb je weer last van andere zaken (gezeur in de VvE, bovenburen met hakken, en andere bemoeizucht etc).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2026 22:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Chaki
  • Niet online
SirLenncelot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:17:
Met andere woorden: je wil niet een appartement wonen. Dan zijn we klaar. Het absolute getal van de VvE-bijdrage zegt niet veel. Wat doen ze ermee en wat zijn de reserves? Het is een zeer luxe woontoren. Het onderhoud van de gemeenschappelijke woonruimtes mag wat kosten en de huismeester is geen vrijwiliiger

• Chaki
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:27:
...

Dit is geen flatgebouw waar airco-units aan het balkon hangen!!! Vloerverwarming en -koeling, balkon is een loggia (met ramen eromheen, nvdr), screens zijn aanwezig

• Chaki
  • Niet online
Wat hoogte betreft: plan een bezichtiging. Ik woonde niet, maar werkte op de 21e verdieping. Adembenemend uitzicht, als het weer meezit, maar auto's lijken speelgoedautootjes, mensen mieren, ver weg van de buitenwereld. Sommige mensen houden ervan, ik was er vrij snel op uitgekeken. En wat het weer betreft: nu moeilijk voor te stellen, maar het is ongeveer de helft van het jaar bewolkt of mistig. Ik ken mensen die naast de Erasmusbrug wonen in Rotterdam en het betreuren omwille daarvan. Je ziet de brug als een luciferdoosje. Iemand anders woont aan de overkant met zicht op de brug, 6e etage geloof ik: WAUW! Maar dat is dus subjectief. Hou je van "eenzame" hoogtes? De overgang van een vrijstaand huis naar de 31e verdieping lijkt mij heftig.

Dit specifieke appartement vind ik allesbehalve luxe. De goedkoopste witte muurtegels in toilet en badkamer. Tegelvloer mag doorgaans niet in een appartement en niet de mooiste. Vier jaar oud en ik zou deze al willen renoveren

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zou vooral zeker een keer langs gaan, ik ben wel eens bij iemand geweest die hoog woonde waar je echt het hele appartement voelde bewegen, ik vind dat met hoogtevrees absoluut niet chill maar dat zal vast wennen. Wind was ook echt een ding, twee ramen tegenover elkaar open en je krijgt een windtunnel waarin je geen blaadje los op tafel kunt laten liggen.

Wij hebben zelf in een appartementje uit de jaren 70 gewoond en dat was prima te doen, alleen geen airco en niet geïsoleerd dus gloeiendheet in de zomer en ijskoud in de winter. Geluid hadden we als bovenste bewoners vrij weinig last van, je hoorde het wel als buren onder je echt aan het verbouwen waren of een feestje hadden, maar het meeste geluid kwam via het trappenhuis en de balkons. Ook viel het geluid toch best wel tegen, geluid van de straat onder je hoor je na 2 of 3 verdiepingen al niet meer maar bijv. een snelweg op afstand wel en treinen ook.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DUX schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Die redenatie gaat natuurlijk voor beide situaties op hè. Uiteraard zit je in een toren dichter op elkaar dus is er meer potentie maar dat veel mensen doen alsof een stapelstenen op eigen grond het summum is ook ridicuul.

Ook andere van de argumentatie hier vind ik nogal eenzijdig positief worden omschreven. Bijvoorbeeld ''contact met de straat" kan net zo goed positief als negatief zijn. Plus contact met wat? Zit je in een hoekje van een vergrijsde bloemkoolwijk of naast een basisschool (maakt ook herrie trouwens). Weet wel dat hoog in een toren ik geen last had van een buurman met een tokkie pijp onder zijn Opel.

Heb zowel vrijstaand als in allerlei flats gewoond en het verschilt enorm. Over het algemeen/gemiddeld nieuwer de boel wel een (flink) stuk beter maakt qua wooncomfort.

Heb in goed geïsoleerde flats gezeten waar ik in 4 jaar inclusief winters met -10 minder dan 5 keer de verwarming aan gehad heb, vrijwel niks van de buren hoorde en bij hitte golven het binnen lekker koel had. Vergelijk dat met een tochtig jaren 30 hut waar je stookt voor de mussen en het nog koud hebt. Of een wederopbouw renovatie flat waar je je bovenbuurman kan horen omdraaien in bed met de Bijlmerflat waar ik zo ongeveer nooit wat hoorde van binnen of buiten, heerlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 11-07-2026 01:30 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1