Je merkt ook dat we zonder alle details te kennen het allemaal een redelijk groot verschil vinden. Is het er geen tussenoptie mogelijk voor jullie? Een twee-onder-een-kap meer richting hetzelfde centrum, bijvoorbeeld?
Ik ben zelf van een groene omgeving naar een appartementencomplex gegaan ooit, en weer hard terug gerend naar die groene omgeving. Ik ben een beetje verpest door altijd redelijk gewoond te hebben en op een plek waar toch wel sociale controle was en relatief veel rekening gehouden werd met de buren. Dat was echt weg in het appartement in de stad. Voor een deel heb je het zelf in de hand maar met het andere deel moet je echt geluk hebben. Iedereen wil de eigen verjaardag wat groter vieren. "Joh, ik ben maar eenmaal jarig in het jaar - waar hebben we het over" maar met zoveel mensen is er iedere dag wel iemand jarig en allemaal hebben ze dat argument. In theorie dus 365 dagen feest. Ik kende mijn buren nauwelijks omdat er het veel waren, er was behoorlijk wat verloop, en het is gewoon anoniemer wonen. Je zult elkaar actiever moeten opzoeken om contact te leggen. Ook miste ik de groene mogelijkheden en gewoon het gevoel van gras onder mijn voeten. Het hierboven genoemde argument dat je geen vogels hoort als je hoger woont raakte me ook wel, moet ik zeggen. Je hele hebben en houden altijd de lift in moeten sjouwen lijkt me ook wel lastig soms, maar op dat vlak ben ik gewoon verwend met altijd dichtbij de deur kunnen parkeren - zelfs in dat appartementencomplex toen. De dynamiek van een VvE heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me vrij stroperig en niet gunstig voor persoonlijke gevallen.
Zijn er dan ook goede dingen te noemen van een appartementencomplex? Jazeker

In theorie zouden zaken sneller gerepareerd kunnen worden t.o.v. thuis en soms ook goedkoper omdat het soms meerdere huishoudens tegelijk treft. Ook is binnen gratis parkeren fijn en relatief veilig (wel vaker naar de wasstraat want de wagen regen niet meer schoon), er kán een gevoel van saamhorigheid met de buren ontstaan omdat veel appartementen gelijk zijn, je gaat ont-spullen, en je hebt goed mogelijk mooi uitzicht!
[
Voor 8% gewijzigd door
DUX op 10-07-2026 21:03
]