TV repareren, verkopen, of naar de milieustraat?

Pagina: 1
Acties:

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo,

Wij hebben in juni 2019 (net iets meer dan 7 jaar geleden) een LG 50UK6300 gekocht.
Deze TV hebben we altijd met veel plezier gebruikt en heeft héél wat branduren gehad. Er is ooit een keer het moederbord van vervangen, maar verder eigenlijk geen issues.

Een paar weken geleden merkte ik dat de kleuren niet meer helemaal goed waren, en nu de afgelopen week merkte ik steeds meer dat er echt iets niet klopt, dus toch maar even een testfilmpje aangezwengeld.

Zie foto's hieronder. Blauw ziet er prima uit, paars kan er nog mee door, andere kleuren allemaal absoluut niet. Dit matcht ook met de plekken op het scherm waar bijv. schaduw er heel raar (beetje blauw/paars) uitziet en de paar vlekken waar de kleuren nog relatief normaal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pLeolKOz0JglWxQnTbUZAXUIMQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J58aRlTD5Pdv0UIWOwQDBbhH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-IhzxhoqtGNSUIYKD2F4qxIVEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Z7EfLlnnfa3JZJILKsi4yQu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CeJ96KMvF6knSKpRgDZG1ywtCs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fvS54z4B8d5hu37ll4WgSnnK.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kGA30qD6gZrOGFaJr00_tyLXro=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o72rEuCXva7Y5pbWVwUZnAxu.png?f=fotoalbum_tile
Even zoeken levert op dat dit waarschijnlijk kapotte backlight LEDs zijn, die je in theorie zelf kunt vervangen. Ik lees echter ook meteen weer over een flinterdun LCD-paneel dat bij de minste verkeerde beweging meteen volledig kapot is en dat een haar of stofje tussen dat paneel en/of de diffuserlagen krijgen meteen erg gaat storen.

De vraag daarmee is dan of het de moeite waard is. Ik zou de TV open moeten maken om de juiste strips te vinden, die zouden niet heel duur moeten zijn, maar daarna zou ik 'm nog een keer open moeten maken om de strips te vervangen. Als deze conclusie en diagnose kloppen dan zou ik als het allemaal goed gaat met een paar uurtjes werk en minder dan 100 euro weer een volledig werkende TV hebben. Gaat het fout dan heb ik niks meer, en mij kennende zal dit wel fout gaan.
Aan de andere kant kan ik deze misschien ook verkopen voor een leuke prijs voor iemand die hier de moeite in wil steken, want het is een hele mooie 4K TV van een heel praktisch formaat. Als ik hier bijv. nog 200 euro voor kan krijgen zou dat denk ik mijn voorkeur hebben. Ik zal hier niet expliciet om een waardecheck vragen maar stel wel de vraag of deze richting enig resultaat zou boeken.
De laatste optie zou zijn om 'm gewoon weg te doen, maar aangezien de TV verder nog prima werkt is dat wel zonde.

Wat denken jullie? En heeft er iemand toevallig ervaring met deze symptomen en het zelf oplossen daarvan?

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 14:17
een tv van 7 jaar oud. Ikw eet niet wat de nieuwprijs was ik zelf zou voor een nieuwe gaan kijken. Tenzij je handig bent. Maar het zou jammer zijn als je nieuwe onderdelen gaat kopen, de tv opent en er dan iets mis gaat waardoor de tv helemaal niet meer bruikbaar is.

Als ik naar mij zelf kijk dan weet ik dat dit soort dingen bij mij redelijk snel fout gaat omdat ik er niet de juiste tools en ervaring voor heb.

Wel zou ik dan kijken of je de tv in de huidige staat te koop kunt zetten. Wel netjes vermelden wat er aan de hand is met de tv. Of naar een kringloop o.i.d

Het is ook weer een mooie gelegenheid voor een nieuwe tv :)

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 14:05
Gratis weggeven op de lokale facebook, anders naar de stort.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je besluit te vervangen met een nieuw model, kun je meestal regelen dat de oude TV afgevoerd wordt. Verwijderingsbijdrage is toch al betaald voor de oude TV. :)

Zeker met een dergelijk oude TV, waarbij reparatie mogelijk / waarschijnlijk je van de regen in de drup helpt, zou ik niet eens moeilijk doen.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2026 14:08 ]

• Oon
  • Niet online
Sparkiee schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:03:
een tv van 7 jaar oud. Ikw eet niet wat de nieuwprijs was ik zelf zou voor een nieuwe gaan kijken. Tenzij je handig bent. Maar het zou jammer zijn als je nieuwe onderdelen gaat kopen, de tv opent en er dan iets mis gaat waardoor de tv helemaal niet meer bruikbaar is.

Als ik naar mij zelf kijk dan weet ik dat dit soort dingen bij mij redelijk snel fout gaat omdat ik er niet de juiste tools en ervaring voor heb.

Wel zou ik dan kijken of je de tv in de huidige staat te koop kunt zetten. Wel netjes vermelden wat er aan de hand is met de tv. Of naar een kringloop o.i.d

Het is ook weer een mooie gelegenheid voor een nieuwe tv :)
Dat laatste is sowieso waar, de vraag die dan nog overblijft is vooral of ik hier nog iemand blij mee kan maken of er zelf nog een tweede doel voor kan vinden (bijv. naar de slaapkamer, maar ook daarvoor zou ik 'm eerst willen repareren).

Maar inderdaad, niet de juiste tools of ervaring is zeker waarom ik twijfel of ik zo'n reparatie moet proberen :+
SCIxX schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:05:
Gratis weggeven op de lokale facebook, anders naar de stort.
Sowieso liever weggeven dan weggooien, maar mijn ervaring met gratis spullen weggeven is dat je óf heel opdringerige mensen krijgt, óf mensen die niet komen opdagen, óf dat mensen alleen spullen willen die in perfecte staat zijn. Heb er geen doos of pootjes meer bij dus kan 'm ook niet op de oprit zetten ofzo.
CH4OS schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:07:
Als je besluit te vervangen met een nieuw model, kun je meestal regelen dat de oude TV afgevoerd wordt. Verwijderingsbijdrage is toch al betaald voor de oude TV. :)
Dat is wel een goeie ja, als ik er dan vanaf moet dan kan ik dat wel regelen. Maar blijft zonde om 'm zomaar weg te doen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:10:
Dat is wel een goeie ja, als ik er dan vanaf moet dan kan ik dat wel regelen. Maar blijft zonde om 'm zomaar weg te doen.
Aan de andere kant, kan iemand blij worden van een TV, waarbij er dusdanig veel branduren zijn, dat de kleuren niet goed meer weergegeven worden? :?

EDIT:
Je zou dan eventueel eerst zelf kunnen proberen te repareren en als dat mislukt is vervangen. Dan is de TV toch helemaal stuk en totaal onbruikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2026 14:22 ]

• Oon
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:21:
[...]
Aan de andere kant, kan iemand blij worden van een TV, waarbij er dusdanig veel branduren zijn, dat de kleuren niet goed meer weergegeven worden? :?
Mwah, er is nog wel op te kijken, het is vooral vervelend in donkere scenes en je merkt dat bijv. huidskleur wat blauwsig is.
Als je 'm op Sport zet zijn de kleuren ook zo enorm verzadigd dat het bijna niet opvalt, maar daar is voor normale TV/film niet naar te kijken. Voor iemand die 'm in een schuur hangt om met vrienden sport te kijken of voor op de achtergrond is er weinig mis mee.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@Oon

TV lekker wegbrengen naar de milieustraat, hij is gewoon op. Of iemand die echt geen geld heeft en nu niks heeft.

Voor je beeld, destijds was die TV rond de 600 euro en was toen al een budget TV.

Inmiddels zijn TV's zo goedkoop geworden dat je voor rond de 200 euro gewoon een nieuwe prima tv hebt:
https://www.amazon.nl/TCL-aangedreven-compatibel-Assistant-energie-effici%C3%ABntieklasse/dp/B0DV9JL61N/

Ga je een paar honderd euro omhoog heb je zelfs een hele goed tv.

• Oon
  • Niet online
chrisborst schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:24:
@Oon

TV lekker wegbrengen naar de milieustraat, hij is gewoon op. Of iemand die echt geen geld heeft en nu niks heeft.

Voor je beeld, destijds was die TV rond de 600 euro en was toen al een budget TV.

Inmiddels zijn TV's zo goedkoop geworden dat je voor rond de 200 euro gewoon een nieuwe prima tv hebt:
https://www.amazon.nl/TCL-aangedreven-compatibel-Assistant-energie-effici%C3%ABntieklasse/dp/B0DV9JL61N/

Ga je een paar honderd euro omhoog heb je zelfs een hele goed tv.
Ah ja, dat is inderdaad wel een flink prijsverschil, dan is deze zelfs tweedehands zeker geen 100 euro meer waard en is dus repareren ook echt niet meer rendabel (als je uren en verkorte levensduur van mezelf meerekent).

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45
Oon schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:54:
Hallo,

Wij hebben in juni 2019 (net iets meer dan 7 jaar geleden) een LG 50UK6300 gekocht.
Deze TV hebben we altijd met veel plezier gebruikt en heeft héél wat branduren gehad. Er is ooit een keer het moederbord van vervangen, maar verder eigenlijk geen issues.

Een paar weken geleden merkte ik dat de kleuren niet meer helemaal goed waren, en nu de afgelopen week merkte ik steeds meer dat er echt iets niet klopt, dus toch maar even een testfilmpje aangezwengeld.

Zie foto's hieronder. Blauw ziet er prima uit, paars kan er nog mee door, andere kleuren allemaal absoluut niet. Dit matcht ook met de plekken op het scherm waar bijv. schaduw er heel raar (beetje blauw/paars) uitziet en de paar vlekken waar de kleuren nog relatief normaal zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Even zoeken levert op dat dit waarschijnlijk kapotte backlight LEDs zijn, die je in theorie zelf kunt vervangen. Ik lees echter ook meteen weer over een flinterdun LCD-paneel dat bij de minste verkeerde beweging meteen volledig kapot is en dat een haar of stofje tussen dat paneel en/of de diffuserlagen krijgen meteen erg gaat storen.

De vraag daarmee is dan of het de moeite waard is. Ik zou de TV open moeten maken om de juiste strips te vinden, die zouden niet heel duur moeten zijn, maar daarna zou ik 'm nog een keer open moeten maken om de strips te vervangen. Als deze conclusie en diagnose kloppen dan zou ik als het allemaal goed gaat met een paar uurtjes werk en minder dan 100 euro weer een volledig werkende TV hebben. Gaat het fout dan heb ik niks meer, en mij kennende zal dit wel fout gaan.
Aan de andere kant kan ik deze misschien ook verkopen voor een leuke prijs voor iemand die hier de moeite in wil steken, want het is een hele mooie 4K TV van een heel praktisch formaat. Als ik hier bijv. nog 200 euro voor kan krijgen zou dat denk ik mijn voorkeur hebben. Ik zal hier niet expliciet om een waardecheck vragen maar stel wel de vraag of deze richting enig resultaat zou boeken.
De laatste optie zou zijn om 'm gewoon weg te doen, maar aangezien de TV verder nog prima werkt is dat wel zonde.

Wat denken jullie? En heeft er iemand toevallig ervaring met deze symptomen en het zelf oplossen daarvan?
Dit lijkt me geen backlight probleem, je ziet dat blauw constant aanblijft. Maar kan er weinig over vinden...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ouderwetse klap tegen de zijkant werkte vroeger ook :+

Als je het leuk vind zou je hem kunnen proberen te repareren (we zijn immer tweakers!) maar wat mij betreft zou het leuke en leerzame deel de enige reden zijn om hem te repareren

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51
CH4OS schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:21:
Je zou dan eventueel eerst zelf kunnen proberen te repareren en als dat mislukt is vervangen. Dan is de TV toch helemaal stuk en totaal onbruikbaar.
EEVblog 1758 - A Greek Dumpster TV LED Backlight replacement Tragedy

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

:N
Als voormalig servicetechnicus heb ik hier van begin tot eind met kromme tenen naar zitten kijken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04

Rmg

Cyriel85 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:37:
[...]

Dit lijkt me geen backlight probleem, je ziet dat blauw constant aanblijft. Maar kan er weinig over vinden...
Er zitten led strips on de tv, en de failure mode van die leds is dat ze paars/Blauw worden ipv wit.

Voor 3 tientjes heb je nieuwe strips uit China, het is alleen een best karwei om ze te vervangen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rmg schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Er zitten led strips on de tv, en de failure mode van die leds is dat ze paars/Blauw worden ipv wit.

Voor 3 tientjes heb je nieuwe strips uit China, het is alleen een best karwei om ze te vervangen.
Mm, ik heb hier nog een oude Philips TV liggen waarvan de backlight helemaal uit is. Ik zou denken dat dat een defect aan de ledstrips zou zijn maar wellicht moet ik eens verder kijken en is er ergens een voedingslijn defect.
Ik wist niet dat een defecte strip resulteert in blauw licht.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
evilution schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Mm, ik heb hier nog een oude Philips TV liggen waarvan de backlight helemaal uit is. Ik zou denken dat dat een defect aan de ledstrips zou zijn maar wellicht moet ik eens verder kijken en is er ergens een voedingslijn defect.
Ik wist niet dat een defecte strip resulteert in blauw licht.
Ik kwam laatst deze video tegen;
YouTube: The TOP BRANDS don't want you to see this

Kennelijk hebben sommige modellen tv's een soort safe mode als er 1 led van de backlight niet meer werkt. De safe mode bypassen en die tv werkte weer minus 1 led. In dit voorbeeld werd er weliswaar een error code uit gespuugd, dus misschien wel, misschien niet bij jou van toepassing..
Pagina: 1