Laadpaal idee, is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:25
Hoi,

ik wil graag een laadpaal maar heb geen eigen parkeerplaats. In onze gemeente is laden over de stoep toegestaan. Mijn idee is om aan de berging een wandlader te laten maken. Dan kan ik 4/5 parkeerplaatsen bereiken. Parkeerplaatsen liggen in een hofje. Is dit juist handig of zou je een laadpaal nemen naast de poort. Het laatste jaar heb ik de parkeerplaatsen in de gaten gehouden en er is altijd plek. Daarnaast goed contact met de buren en vanwege einde salderingsregeling is het denk ik ook niet verkeerd aan te bieden aan andere buurtjes dat ze mogen laden.

wat is jullie ervaren mening. Of juist de conclusie niet aan beginnen en publiek laden. Een paar andere buurtjes laden ook al maar dan met een granny charger

Groetjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9826p67bslolnYHeL45Y7RZgyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bARKiRnTnrXwHce4pTrCyLFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doen.
Met een vaste kabel.
En een duidelijk bord/plakkaat met wat de bedoeling is en wat de kosten zijn

Wat ga je doen als je hoognodig moet laden maar je (onbereikbare) buurman heeft 'm in zijn auto gestoken?

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 10-07-2026 11:40 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Om te voorkomen dat zomaar iemand gaat laden. Is het mogelijk dat de lader in de schuur zit en je een "deurtje/luikje" maakt die op slot kan? Dan kan je die zelf open doen als je gaat laden om bij het laadpunt in de schuur te komen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 17:01

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik zit met hetzelfde idee (ook in een hofje), alleen bij mij is laden over de stoep niet toegestaan, maar ze kunnen de spreekwoordelijke tyfus krijgen.

Ik twijfel alleen of ik hem aan de publiek toegankelijke kant van de berging maak, of aan de binnenkant van mijn poort.

Publiek is wellicht wel beter voor de buurt, immers extra laadpaal

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-07-2026 11:47 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou de lader ook achter een afsluitbaar luikje plaatsen toegankelijk alleen voor die je er gebruik van wilt laten maken. Als bekend word dat daar een 'openbare' lader hangt heb je zo kans dat de plek opeens door iemand anders gebruikt wordt. Ook kan je niemand aanspreken op langladers, schade etc.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Hou er wel rekening mee dat je dat wel met je laadunit over de gemeentegrond heen hangt.

• Nougat
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:47:
Ik zit met hetzelfde idee (ook in een hofje), alleen bij mij is laden over de stoep niet toegestaan, maar ze kunnen de spreekwoordelijke tyfus krijgen.
Totdat er iemand over de kabel struikelt...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ongeveer zo heb ik het hier ook, met twee laders (al staan ze hier in mijn voortuin op eigen terrein) omdat er hier al buren zijn die er gebruik van maken en ik het op een gegeven moment vervelend vond dat ik zelf niet kon laden als er al iemand aan hing. Overigens ben ik wel voor een losse kabel gegaan, omdat ik niet het risico wilde nemen dat iemand de vaste kabel zou afknippen en jatten. Blijft toch duur koper wat daar in zit..

Hoe wil je eventueel afrekenen met je buren? Ik heb hier een oplossing in elkaar ge-vibed. Ik wilde de buren niet laten afrekenen via de provider, want dan kost ze 21% extra. Joulo heeft tegenwoordig ook een oplossing om je buren bij jou af te laten rekenen, volgens mij buiten hun om, dus dat zou ook geen BTW moeten kosten.
Nougat schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Gemeentes die VPA's wel toestaan wijzen ook allemaal aansprakelijkheid af bij ongevallen.

[ Voor 64% gewijzigd door Glashelder op 10-07-2026 11:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SillBro
Heb je geen laders met beveiliging? Dat je met buren afspreekt als ze willen laden dat ze pasje of iets kunnen pakken? Inderdaad ik wil niet dat iedereen de paal kan gebruiken behalve ikzelf😂

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SillBro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:52:
Heb je geen laders met beveiliging? Dat je met buren afspreekt als ze willen laden dat ze pasje of iets kunnen pakken? Inderdaad ik wil niet dat iedereen de paal kan gebruiken behalve ikzelf😂
Zeker. De buren hier laden gewoon met hun laadpas. Mijn laadpalen staan in principe open, dus iedereen kan er laden, maar je kan ook gewoon de boel vergrendelen zodat alleen laadpassen die jij autoriseert dat kunnen. Je kan er daarbij in een backoffice (TAP bijv., die is gratis) voor kiezen of TAP de afrekening doet (maarja, BTW!), of dat de passen gratis mogen laden en dan moet je zelf met ze afrekenen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SillBro
Klinkt positief!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-07 11:58
Op mijn lader kun je pincodes instellen. Op die manier zou je dus ook de toegang kunnen regelen en makkelijk bijhouden wie hoeveel geladen heeft.

• Nougat
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:51:

[...]

Gemeentes die VPA's wel toestaan wijzen ook allemaal aansprakelijkheid af bij ongevallen.
Aansprakelijkheid
In het geval van letselschade als gevolg van struikelen over een laadkabel, kan de aansprakelijke partij variëren op basis van de specifieke omstandigheden. De eigenaar van het laadstation, de beheerder van de parkeergarage en zelfs de eigenaar van de elektrische auto kunnen potentieel aansprakelijke partijen zijn.

Wanneer een laadkabel over de openbare weg heen is gelegd om de auto op te laten of daar is blijven liggen na het opladen kan de gemeente hier mogelijk voor aansprakelijk gesteld worden. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is de gemeente namelijk  verantwoordelijk  voor veilige wegen en voetpaden.

De gemeente kan vervolgens proberen een schadevergoeding die betaald moet worden te verhalen op degene die met de laadkabel een gevaarlijke situatie heeft veroorzaakt of voort heeft laten bestaan.

bron: https://www.stiptletselschade.nl/letselschade-door-laadkabel/#

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Overigens nog wel een dingetje om rekening mee te houden: een VPA mag in veel gemeentes, maar vaak mag je er eigenlijk alleen zelf laden. Ik heb getracht dat op te lossen door te kiezen er geen winst op te maken en een goede administratie bij te houden om dat aan te kunnen tonen.

Ik acht de kans dat ze gaan klagen niet zo groot, maar goed, hier staan regelmatig twee auto's te laden en dat valt wel wat meer op natuurlijk.

@Nougat, kan wel wezen, maar in de regeling zetten gemeentes doorgaans dat ze aansprakelijkheid bij de VPA houder neerleggen. Maar ik kan me niet herinneren dat hier al zaken over gevoerd zijn. Mensen moet gewoon uit hun doppen kijken. Een stoeptegel kan ook ongelijk liggen :)

• Nougat
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:01

@Nougat, kan wel wezen, maar in de regeling zetten gemeentes doorgaans dat ze aansprakelijkheid bij de VPA houder neerleggen. Maar ik kan me niet herinneren dat hier al zaken over gevoerd zijn. Mensen moet gewoon uit hun doppen kijken. Een stoeptegel kan ook ongelijk liggen :)
En zelfs bij een ongelijke stoeptegel kan je bijv de gemeente weer aansprakelijk stellen als deze bijv 3 cm omhoog ligt >:) ...

Maargoed... ik zou gewoon eens naar de gemeente stappen en vragen of je niet een kabelgoot voor een laadkabel mag (laten) aanleggen in de stoep en persoonlijk zou ik de laadunit nooit aan de buitenkant ophangen, maar toch ergens binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nougat op 10-07-2026 12:06 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Nougat dat is ook nog een ding. In de gemeentelijke regeling is vastgelegd op welke manier de gemeente een VPA toestaat. Er zijn grofweg drie varianten:

- Laadmat die je over de laadkabel heen legt.
- Kabelgoot. Wordt doorgaans op aanvraag aangelegd door de gemeente en die moet jij betalen.
- Platte laadkabels (schandalig duur).

Doorgaans heb je geen keus welke van de drie opties je wilt maar is er eentje verplicht gesteld. Bij optie 2 of 3 is de vaste laadkabel dan uiteraard ook geen optie..

• SillBro
Goeie misschien idd dan toch afgesloten in de berging en dan met een luikje die open kan. Ben zelf niet handig maar zijn vast goede klussers die dat zo regelen. Goede tips.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 17:01

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nougat schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb een extra platte laadkabel die platter is dan de bestrating mag afwijken. Als er al iemand struikelt is de kans groter dat het door de bestrating komt

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• SillBro
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Ik heb een extra platte laadkabel die platter is dan de bestrating mag afwijken. Als er al iemand struikelt is de kans groter dat het door de bestrating komT
Kan je delen welke kabel? Is dat zo’n platte groene?

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:26
Als je je buren enthousiast kunt krijgen is het een leuk initiatief, heb je ook direct begrip en draagkracht voor de hinder van de kabel 😉Volgens mij kun je op diverse laadpalen ook NFC passen simpel whitelisten. Dat kunnen allerlei passen zijn.

Mijn Peblar Business met MID kan dat wel en laat ook in de charge history zien welk pas geautoriseerd heeft.

t.k.a. sig space t.e.a.b.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 17:08
Nougat schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:05:
[...]

En zelfs bij een ongelijke stoeptegel kan je bijv de gemeente weer aansprakelijk stellen als deze bijv 3 cm omhoog ligt >:) ...
Been there, done that. Paar jaar geleden gestruikeld over een opstaande tegel tijdens het hardlopen. Daardoor het glas van m'n Garmin aan diggelen en zelf wat bont en blauw. Voor m'n Garmin een mooie vergoeding gekregen van de gemeente.
2 dagen na het ongeval was er al een mannetje de tegels aan het recht leggen d:)b

Ontopic: Via de backoffice van m'n laadpaal (Alfen) kan ik passen whitelisten, maar ik neem aan dat dat met de meeste laadpalen wel kan. Niet dat ik echt bang ben dat zomaar iedereen hier komt laden, want ik heb een eigen oprit.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:07
Als je de kans op aankomen en zelf niet kunnen laden voor lief neemt, zeker een paal nemen met backoffice en een leuk tarief instellen voor openbaar laden.

Anders kun je er een nemen die puur op jouw pasje werkt. Maar dat kan verwarrend zijn tenzij je er een bordje bij hangt, niet openbaar. Ofzo.

Dan beter in je schuur en de kabel uit je luikje pakken.

Als het een hofje is met leuke buren zou ik voor optie 1 gaan!

[ Voor 8% gewijzigd door Gieliovd520 op 10-07-2026 17:12 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
Mooiste is natuurlijk als je met een mantelbuis onder de grond die kabel aan bijv de lantaarnpaal kunt hangen. Dan is er geen struikelgevaar.

Bord erbij met de spelregels, de kosten, ik zou daarop melden dat je de laadsessie kunt beëindigen als jij nodig moet laden en dat ze na het laden de kabel moeten terughangen. Met de buren die laden kun je een app groepje maken zodat je snel kunt schakelen.

En je kunt wat verdienen aan het tarief plus ERE certificaten.

• SillBro
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:47:

Ik twijfel alleen of ik hem aan de publiek toegankelijke kant van de berging maak, of aan de binnenkant van mijn poort.

Publiek is wellicht wel beter voor de buurt, immers extra laadpaal
Hoe informeer jij je buren? Of ga je dat niet doen? Ikzelf dacht iedereen appen of briefje door de bus?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:41
Ik wil nog graag even een lans breken voor wat @Nougat zegt. Als de achterzijde van je berging op de erfgrens staat dan mag je niet zomaar een laadunit aan de achterzijde hangen.

Zorg dat je op eigen grond blijft in ingeklapte toestand zou ik zeggen.

• SillBro
Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:32:
Ik wil nog graag even een lans breken voor wat @Nougat zegt. Als de achterzijde van je berging op de erfgrens staat dan mag je niet zomaar een laadunit aan de achterzijde hangen.

Zorg dat je op eigen grond blijft in ingeklapte toestand zou ik zeggen.
Goeie, dank voor de herinnering, deze was mij ontgaan. Maar hoe zit dat precies? Mensen hebben ook camera’s etc aan hun berging hangen en het dak van de berging steekt ook 15 cm uit over gemeentegrond. Of zijn dat andere regels? In ieder geval goeie om dat voor te zijn en gewoon aan de binnenkant wat te fixen met een deurtje!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:41
SillBro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:35:
[...]

Goeie, dank voor de herinnering, deze was mij ontgaan. Maar hoe zit dat precies? Mensen hebben ook camera’s etc aan hun berging hangen en het dak van de berging steekt ook 15 cm uit over gemeentegrond. Of zijn dat andere regels? In ieder geval goeie om dat voor te zijn en gewoon aan de binnenkant wat te fixen met een deurtje!
Ik heb geen idee in welke gemeente je woont maar je mag niet zomaar dingen buiten je erfgrens ophangen. Maar ben geen expert op dit gebied dus het beste kun je het zelf even uitvogelen.

Openbare ruimte mag best ordentelijk gehouden worden, al zou iedereen zijn ski-koffer, kano of weet ik veel wat aan de buitenzijde van de berging zou hangen wordt het een mooie janboel natuurlijk.

In beginsel is het niet jouw grond. Een camera is waarschijnlijk kleiner dan een laadpunt met arm.
edit:
Google zegt dat in veel gemeentes er of een vergunning aangevraagd dient te worden en/of er x cm vrije ruimte gewaarborgd dient te worden. Bijvoorbeeld 220cm. Dan heb je wel serieus lange armen en buren nodig om het werkbaar te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-07-2026 22:51 ]

Pagina: 1