Aansluiting verlengsnoer in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Baderu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19:52
Mijn vraag:
Zie foto van de meterkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNihQ7Dks7kSBEM5m1Jq0F8WdMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pl4myv9xWeD4CojIPycqNDjZ.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur van de internetprovider heeft een afgeknipt verlengsnoer direct op de groepenkast geplaatst en zo achtergelaten.

Snoer en contactdoos hangt los, mijn vraag is of dit op deze manier mag, installatietechnisch gezien.
Door zoeken op internet heb ik NEN1010 bekeken maar als leek kom ik hier niet uit.

Als dit NIET is toegestaan graag bijbehorend installatienorm en/of verwijzing naar een andere norm/bouwbesluit o.i.d. zodat ik dit terug kan koppelen naar de internetprovider / installateur.

Aanvulling naar aanleiding van comments:

Het klopt dat dit een verdeelkast is op de begane grond. Op de verdieping heb ik de echte groepenkast. Smeltveiligheid zit er omdat dit een 3x35A aansluiting is i.v.m. elektrische vloerverwarming en de aardlek voor WCD in kelderbox, geïnstalleerd tijdens de bouw 2010.

Dat ik dit kan oplossen met een bevoegd elektriciën waardeer ik.

Graag antwoord op de vraag of en waarom dit niet mag en volgens welke norm niet toegestaan. Wil dit graag via de provider / installateur op de juiste wijze oplossen.

Sorry WOXX onterecht goede antwoord.

[ Voor 24% gewijzigd door Baderu op 10-07-2026 16:43 ]

Beste antwoord (via Baderu op 10-07-2026 16:38)

• woxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Aangezien je mogelijk meer apparatuur gaat aansluiten in je meterkast, kun je er ook voor kiezen om een meervoudige doos te plaatsen (voorbeeld). Voor een vaste opstelling is dit echt aan te raden.

Alle reacties

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:13
Nee dit mag niet
Een stekkerblok is een verplaatsbaar elektrisch materieel dat bedoeld is om via de aangebrachte stekker op een wandcontactdoos te worden aangesloten. Als je de stekker afknipt en het snoer rechtstreeks op een groep in de meterkast aansluit, verander je het gebruik waarvoor het product is ontworpen. Daarmee voldoe je in het algemeen niet meer aan de eisen voor een veilige installatie.
Denk dat je een heel help willende monteur gehad hebt van het internetbedrijf. normaliter wordt er verwacht of gezegd dat er een stroompunt (stopcontact) aanwezig moet zijn of zelf moet regelen. Verwacht enkel dat je de provider kan vragen het weer ongedaan te maken zodat je het zelf of door een elektricien een stopcontact kan laten maken in de meterkast.

[ Voor 35% gewijzigd door basjuhh op 10-07-2026 10:41 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

De vraag lijkt me vooral, wil je het zo laten of wil je een nettere oplossing?
Het lijkt mij wenselijk om een keer een mooier setje stopcontacten te plaatsen met een degelijke xmvk kabel verbonden.

De installateur van de provider is geen elektromonteur die jouw hele meterkast op orde gaat maken.
Je kan een elektricien inschakelen of zelf een nieuw stopcontact plaatsen als je het strak wil hebben.

Je kan ook eens overwegen om je hele groepenkast te (laten) vervangen, smeltzekeringen zijn niet echt meer van deze tijd.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien je ook maar 3 oude smeltzekeringen hebt + een alamat en ik dus niet verwacht dat één dedicated voor dat verlengsnoer is, ben ik ook vooral benieuwd hoe die kabel erbij gebeund is...

Heb je ergens anders in huis nog een meterkast ofzo? En dan een alamat voor PV?

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 10-07-2026 11:07 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:07:

Wat heeft een PV hiermee te maken?

Verder zou een elektricien wel handig zijn om de groepenkast een update te geven. Drie groepen kan natuurlijk prima, maar als je een electricien laat komen kan die meteen het stopcontact en automaten plaatsen. Het verbaasd mij dat in een dergelijke kast smeltzekeringen zitten ipv automaten. Die kunnen er volgens mij gewoon ingeklikt worden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:01
Gezien de hoofdschakelaar (met 4 schakelaars gebundeld als 1) lijkt dit wel een 3-fase meterkast.
Maar.... met 3 smeltzekeringen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Stel die alamat is voor PV (gele pijpje) mag hier sowieso geen stopcontact bij op.

Stel het is een lichtgroep mag het wel. Wel vreemd dat het erop lijkt dat de middelste stop geen patroon erin heeft zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
GarBaGe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:14:
Gezien de hoofdschakelaar (met 4 schakelaars gebundeld als 1) lijkt dit wel een 3-fase meterkast.
Maar.... met 3 smeltzekeringen....
De 3 hoofdautomaten verraden het al he :+ Waarschijnlijk is dit een meterkast op afstand en zit bij de deur/woonkamer de ''echte'' groepenkast met alle groepen erin van de woning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:05
Septillion schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:07:
Gezien je ook maar 3 oude smeltzekeringen hebt + een alamat en ik dus niet verwacht dat één dedicated voor dat verlengsnoer is, ben ik ook vooral benieuwd hoe die kabel erbij gebeund is...

Ik verwacht dat dit een appartement is. We zien de hoofdverdeler op de begane grond, de smeltpatronen beveiligen de grijze kabel richting een tweede verdeelkast in het appartement.

En als ik mag gokken dan is de aardlekautomaat voor een berging op de begane grond (en nu ook voor het modem).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Proberen te begrijpen wat de reden is voor deze spartaanse meterkast. Gezien ik ook maar twee afgaande pijpjes zie vermoed ik dat de "achter meterkast" gewoon ergens anders in huis zit. Dus feitelijk alles als onderverdeler en dat de meterkast bij binnenkomst dus alleen een onderverdeler voedt.

In dat geval zie ik dus ook niet zo'n behoefde deze meterkast aan te passen. Anders dan dit stopcontact. Want als hij achter de alamat van de PV zit is dat al een huge nono. Maar dan zijn die smeltzekeringen waarschijnlijk ook niet maar 16A :+

Maar is die alamat voor een berging ofzo, dan mag hier prima netjes een stopcontact voor de media converter bij. Maar dan wel gewoon een wandcontactdoos en geen verlengsnoer.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 10-07-2026 11:49 ]

• jeroen3
  • Laatst online: 20:17
De reden is meervoudig, het zit nergens vast aan de achterwand en heeft ook niet die mogelijkheid, dus je zorgt er niet voor dat er "geen overmatige trekspanning" (522.8.9) op de elektische verbindingen komt.
Dit maakt ook wandcontactdozen beschikbaar, en daarvan is de mininale kerndoorsnede 2.5mm, dat haal je waarschijnlijk niet.

Daarnaast had je zelf ook al door, dit is gewoon beun.

Je kunt dan beter even zo'n dingetje erin monteren.
Eaton Z-SD230
Daar mag je een stekkerblok in stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 10-07-2026 12:12 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
jeroen3 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:54:
De reden is meervoudig, het zit nergens vast aan de achterwand en heeft ook niet die mogelijkheid, dus je zorgt er niet voor dat er "geen overmatige trekspanning" op de elektische verbindingen komt.
Dit maakt ook wandcontactdozen beschikbaar, en daarvan is de mininale kerndoorsnede 2.5mm, dat haal je waarschijnlijk niet.

Eaton Z-SD230
Plus nog een aarlekautomaat ervoor...

Zoals al eerder genoemd vermoed ik ook dat deze kast alleen het startpunt is voor de rest van de woning/appartement.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17

keur0000

-------- N O N E --------

dragonhaertt schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:45:
De vraag lijkt me vooral, wil je het zo laten of wil je een nettere oplossing?
Het lijkt mij wenselijk om een keer een mooier setje stopcontacten te plaatsen met een degelijke xmvk kabel verbonden.

De installateur van de provider is geen elektromonteur die jouw hele meterkast op orde gaat maken.
Je kan een elektricien inschakelen of zelf een nieuw stopcontact plaatsen als je het strak wil hebben.

Je kan ook eens overwegen om je hele groepenkast te (laten) vervangen, smeltzekeringen zijn niet echt meer van deze tijd.
Dit is de 3Fase hoofdverdeler, waarschijnlijk beneden, en er is een andere verdeler in de woning. Standaard in flatgebouwen. Wat ik mij echter afvraag: is de aardlekautomaat vanuit de bouw geplaatst, of heeft de internet monteur dit zelf gedaan? Gezien het knutselwerk met de stekkerdoos. Hoop het niet anders zou ik op zeker een elektrotechnicus erbj halen om de boel op orde te brengen volgens de geldende regels

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17

keur0000

-------- N O N E --------

De aardlekautomaat B16/0,03 kan echter ook van de kelderbox zijn en zijn de soepele draden van het stekkerblok onjuist erbij geknutseld!!

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
Die monteur had vast geen adereindhulzen bij zich gehad.

Dus 1.5mm2, wat al te weinig is, ergens tussen een vaste 2.5mm2 ader gepropt vermoedelijk. Los.
Vakwerk dus....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:03

Eaton Z-SD230
Daar ben ik geen fan van want je moet er ook een zekering en aardlek bij zetten en dat kost je bij elkaar veel ruimte. Hier is ruimte zat voor een een opbouw wcd.

Ja, er is ook ruimte zat in de groepenkast ;) maar het is even de vraag waarom ('voorkast' oid) en of de verwachting is dat dat zo gaat blijven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Waterpater
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:44
Monteurs van KPN zijn wel opgeleid om WCD's te plaatsen in meterkasten. Mijn advies, zeg je huidige provider op en neem KPN.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:17
Dit is waarschijnlijk een jonge gast geweest. Goed bedoeld, maar de monteur krijgt hier alleen maar gezeik mee. Hij had @Baderu een verlengsnoer naar de meterkast moeten laten trekken zodat het glasvezelmodem werkte. Dit staat zeker niet in zijn werkinstructie.

@Baderu ik zou het zelf gewoon op orde maken met een ALAMAT, buisje, klemmetjes, installatiedraad en een normale wandcontactdoos. In de groepenkast kan ook. Maar dan loop je zo weer tegen een tekort aan stopcontacten aan. Dit kost wel geld, zonder ALAMAT kan niet omdat je geen aardlekschakelaar in deze kast hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Noutie op 10-07-2026 14:53 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

Acties:
  • Beste antwoord

• woxx
  • Laatst online: 15:05
Aangezien je mogelijk meer apparatuur gaat aansluiten in je meterkast, kun je er ook voor kiezen om een meervoudige doos te plaatsen (voorbeeld). Voor een vaste opstelling is dit echt aan te raden.

• Baderu
  • Laatst online: 19:52
Zie aanvulling.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:12
Kort antwoord, Nee dit mag niet.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:37
Deze monteur heeft een stapje extra gezet. Niet helemaal zoals het hoort en ook niet zoals verwacht mag worden van een monteur die een FTTH komt opleveren. Nu heb je tijd om zelf een goede oplossing te realiseren terwijl je geniet van een werkende Internetverbinding.

Ga je hier over klagen bij de Internetprovider dan naai je de monteur een oor aan en moet je alsnog zelf voor een fatsoenlijk stopcontact zorgen. (of je zorgt met een PoE injector vanaf de andere kant van de netwerkkabel dat je 12V krijgt bij je NTU).

[ Voor 11% gewijzigd door Fabian op 10-07-2026 18:33 ]

• powerman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50
Het is niet juist, maar ze hadden het ook achter kunnen laten zonder het stopcontact. Want daar is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor.

Ik zou een aparte contactdoos laten plaatsen op en aparte groep.

ASUS P4C-E deluxe, Pentium 4 3 ghz, 2x Corsair 512 mb DDR PC3700, Hercules ati radeon 9800xt, 4x Western Digital S-ATA 250Gb 7200rpm (raid 5), 2x IBM 30 gb

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Fabian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:32:
Deze monteur heeft een stapje extra gezet. Niet helemaal zoals het hoort en ook niet zoals verwacht mag worden van een monteur die een FTTH komt opleveren. Nu heb je tijd om zelf een goede oplossing te realiseren terwijl je geniet van een werkende Internetverbinding.

Ga je hier over klagen bij de Internetprovider dan naai je de monteur een oor aan en moet je alsnog zelf voor een fatsoenlijk stopcontact zorgen. (of je zorgt met een PoE injector vanaf de andere kant van de netwerkkabel dat je 12V krijgt bij je NTU).
Er staat denk in de voorwaarden dat je zelf voor een geschikt wcd in de buurt moet zorgen. Dus op zich fijn dat die monteur het werkend heeft opgeleverd.

Echter, ik zou het zo snel mogelijk laten veranderen. Erg vriendelijk van die monteur maar je weet niets van de kwalificaties van de beste man op het gebied van groepenkasten.
Op zich verdient die monteur eigenlijk wel een tik op z'n vingers want hij doet iets wat niet mag en waar hij mogelijk ook niet bevoegd toe is. Als hij geen elektrotechnische aanwijzing heeft mag hij beroepshalve die groepenkast niet eens openmaken.

Overigens is het bijplaatsen van een wcd op de dinrail niet zo ingewikkeld en kun je met wat tutorials op de interwebz en hulp van het forum wel uitvogelen als je een beetje handig bent en snapt hoe het werkt. En dan plug je op die wcd een fatsoenlijke stekkerdoos die je vast kan schroeven in plaats van dat die ergens bungelt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:05
Baderu schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:32:
Graag antwoord op de vraag of en waarom dit niet mag en volgens welke norm niet toegestaan. Wil dit graag via de provider / installateur op de juiste wijze oplossen.
Nou, let's see...
quote: NEN 1010:2015
134.1.1 De elektrische installatie moet worden aangelegd volgens goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel, en met het gebruik van de juiste materialen. Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel.
Ik betwijfel ten zeerste of de gebruiksinstructies van die stekkerdoos zeggen dat je de stekker eraf moet knippen en het snoertje in de groepenkast moet steken.

In instructies van de Hager groepenkast staat dat je 16mm of 19mm buizen in de buisinvoer moet plaatsen, dus geen snoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__UH-kRY8_AF1j94ZK0M7qlbgBw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v2jPM1g4MoFxgXxp4CPHPIfh.jpg?f=user_large

Ik zie niets wat hint op goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel. :+
41.A.2.2 Gemakkelijk bereikbare horizontale bovenzijden van afschermingen en omhulsels moeten een beschermingsgraad bieden van ten minste IPXXD of IP4X.
Die buisinvoer zal niet aan IP4X (geen openingen groter dan 1mm) voldoen als er een dun snoertje door een buisinvoer is ingevoerd.
522.8.9 Leidingsystemen moeten zo worden geïnstalleerd dat er geen mechanische spanning op de geleiders en aansluitingen wordt uitgeoefend.
(Deze had @jeroen3 je al gegeven)
Als je nu aan het snoer trekt, of de DC jack schiet los uit de ONT waardoor de stekkerdoos en adapter ineens alleen nog maar aan het snoer bungelen, zullen er mechanische trekkrachten op de aansluitingen worden uitgeoefend.
526.1 Verbindingen tussen geleiders onderling en tussen geleiders en ander materieel moeten elektrisch en mechanisch blijvend betrouwbaar zijn.
Als er onverhoopt trekkrachten op de aansluitingen kunnen worden uitgeoefend, zijn de verbindingen niet blijvend betrouwbaar.
526.6 Aansluitingen en koppelpunten van kabels en leidingen moeten vrij zijn van mechanische belastingen. Toestellen voor ontlasting van mechanische belastingen moeten zijn ontworpen om elke mechanische schade aan kabels of leidingen te voorkomen.
Er is geen trekontlasting.

We weten natuurlijk niet hoe het er binnen in de kast uit ziet, maar:
526.8.1 Om te beveiligen tegen het opsplitsen of uiteengaan van de individuele draden van meerdraads-, soepele of zeer soepele geleiders moeten daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt of moeten de uiteinden van de geleider op geschikte wijze worden behandeld.

n OPMERKING Het toepassen van adereindhulzen is een voorbeeld van een geschikte behandeling van de uiteinden ven de geleider.
Wellicht zijn de uiteinden van deze soepele geleiders niet op geschikte wijze behandeld, bijvoorbeeld door het toepassen van adereindhulzen.
quote: NEN-EN-IEC 61439-1:2021
8.6.3 [...]
— In het algemeen behoort er slechts één geleider op een aansluitklemeenheid te worden aangesloten; het aansluiten van twee of meer geleiders op één aansluitklemeenheid is uitsluitendtoegelaten wanneer de aansluitklemeenheden daarvoor zijn ontworpen.
Ik weet niet waar het snoer precies is aangesloten, maar ik hoop* op de aardlekautomaat samen met de bestaande leiding naar de kelderbox, dan zijn er dus 2 geleider aangesloten in de klemmen van de aardlekautomaat.

(* Het alternatief is dat het snoer direct achter de 35A hoofdzekeringen of voorbeveiliging is aangesloten en dat er geen aardlekbeveiliging is, dat deugt nog minder dan het al doet...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hirukaru
  • Nu online
De reden is meervoudig, het zit nergens vast aan de achterwand en heeft ook niet die mogelijkheid, dus je zorgt er niet voor dat er "geen overmatige trekspanning" (522.8.9) op de elektische verbindingen komt.

Eaton Z-SD230
De kabel is gewoon toegestaan (meestal is het een stuk VMvL 1,5 of VMvL 2,5,(de vraag is, is dit 1,5mm2, zo ja dan moet de beveiliging en belastbaarheid beoordeeld). [2,5mm2 is wel standaard en aangeraden)

De beugeling is foutief en de contactdoos is niet gemaakt voor permanente montage (beetje los hangend) en de invoer in de MK is niet correct.

Stekkerblokken zijn officieel voor tijdelijk gebruik

[ Voor 95% gewijzigd door Hirukaru op 10-07-2026 20:34 ]

Pagina: 1