Grondleiding verw. schuur/overkapping - waar aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Achtergrond informatie

Huis is uit 1980, goed geïsoleerd, triple glas, enz. Op de begane grond + eerste verdieping vloerverwarming. Zolder moet nog eens gedaan worden, dan gaat de cementdekvloer eruit en leggen we ook daar vloerverwarming.
We hebben nergens radiatoren meer. En die komen er ook niet meer.

Dit alles is met 32 mm mlb (uponor) aangesloten op de binnenunit (8 kw Daikin altherma full electric). De verdelers zijn pomploos en van Technea, de VarioKomp verdeler. Deze heeft een grote aanvoer en retour aansluiting. Aangesloten met 32mm mlb => puntstuk 1" en daarna op een vlakdichtende koppeling.

We hebben de hele winter gedraaid op aanvoer temperatuur 25/26. Dat is de laatste stand van de wp.

De binnen unit hangt op de zolder, vanuit daar loopt de aanvoer en retour door de slaapkamer naar de berging, waar de verdeler voor de eerste verdieping hangt, deze is via een t-stuk aangesloten. De leiding loopt dan door naar de kruipruimte en via daar loopt de leiding dan helemaal naar de voorkant van het huis naar de verdeler voor de begane grond.
We moeten nog de leidingen isoleren (er zit nu de standaard rood / blauw isolatie van uponor om de 32mm leidingen). Maar het lijkt erop dat het eigenlijk best prima werkt. We weten niet of er een gigantisch rendement zit in het verbeteren van de isolatie.

Project tuin graven

We zijn op dit moment in de tuin bezig. We graven een sleuf op 90 cm diepte naar de achterkant van de tuin. Zo kunnen we leidingen en wachtbuizen leggen en doen we het in een keer goed. Die sleuf wordt vanaf de fundering tot achterkant tuin 19 meter. Op termijn komt er een aanbouw, waardoor de sleuf vanaf fundering tot 4 meter "binnen de warme schil" komt. Maar die aanbouw is er nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUKwSlTk0F89UlW3I9iz7qliqAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKmFKDA57pb39fOgjA2piQe8.jpg?f=fotoalbum_large

Met die diepte van 90 cm komen we ook tot onder de fundering wand. De fundering bestaat uit heipalen met daar bovenop 29 cm dikke gewapend beton wanden. Daar binnen zit uiteraard de kruipruimte.

Het kostte weinig moeite om een doorgang te maken onder de fundering door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg-pPxLCHhi9r7VmBZMgcEi9J_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnhp3GXHcl8xnoQLteuk07kU.jpg?f=fotoalbum_large

Dus hier kunnen flink wat leidingen doorheen en die kunnen heel mooi naar de achterkant van de tuin gebracht worden.

Verwarming loze leiding klaar leggen

Uiteraard kwam in de discussies ook de verwarming vraag voorbij, icm de wens om niet nòg eens de tuin te moeten open graven.

Noot: Bij de fundering doorgang liggen ook de aanvoer en retour van de begane grond verdeler (32mm) aardig in de buurt. Een t-stuk is dus zo geplaatst.

Maar ik zou graag die grondleiding willen kunnen afsluiten, zodat we niet altijd verplicht de schuur en overkapping moeten verwarmen.
Ik zou de afsluiter in de schuur kunnen plaatsen (of gewoon op de pomploze verdeler daar alle groepen dicht kunnen draaien), maar dan is het hele trace naar de schuur nog steeds voorzien van water dat in verbinding staat met het op dat moment actieve verwarmings traject van het huis.

Welke opties zijn er?

Welke opties zijn er om dit op een handige manier aan te pakken? Dat de buis aan de achterkant van de tuin uit de grond moet steken en, tot de tijd dat de schuur er komt, beschermd moet zijn tegen indringend vocht enz, dat is logisch. Maar wat is de handige plek om de buis bij het huis naar binnen te brengen.

Een aantal opties die ik overweeg:
1. Onder de fundering door en naar het kruipruimte luik (dat ligt +- 5 meter van de fundering wand) - daar kan dan een afsluiter x 2 gemonteerd worden, in de kruipruimte, en dan zou ik het kunnen aansluiten op een t-stuk in de bestaande aanvoer/retour die daar naar de vloerverwarming verdeler voor de begane grond lopen. Voordeel: redelijk kort trace, nadeel: afsluiters in de kruipruimte, maar dat mogen ook gemotoriseerde kleppen zijn, wat dat nadeel alweer wegneemt.
2. De grondleiding niet onder de fundering door leggen, maar (slecht te zien op de foto, sorry) bij de warmtepomp naar boven brengen, want achter de warmtepomp zit toevallig de verdeler van de eerste verdieping en dus een mogelijkheid om een t-stuk + afsluiter te plaatsen om af te takken. De buis zou dan voor nu buiten tegen de gevel hangen en daar "wachten" tot het moment dat de aanbouw wordt geplaatst, maar dan hebben we hem in ieder geval vast liggen en kan hij later afgemonteerd worden.
3. De buis onder de fundering door en ergens in huis naar boven brengen door in de dekvloer naar de kruipruimte te boren, maar, ik weet zo geen handige plek. Berging, trapkast, that's about it. Een plek voor in het huis (zoals de meterkast) is ook weer niet handig ivm de extra lengte van de grondleiding dan (voornamelijk vanwege de kosten en de "nutteloze" extra lengte, de isolatie is perfect).

Zien jullie hier een goede optie staan of een andere / betere / alternatieve optie?

Een split airco enz, dat is een optie, maar die optie wil ik graag behouden. Dat is niet de #1 oplossing voor dit probleem, wat mij betreft.

Ik geloof er vrij heilig in dat een fatsoenlijke betonvloer + dekvloer storten met vloerverwarming erin de betere optie is. Als ik dat grondig mis heb, hoor ik het uiteraard ook graag.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:18
Waarom wil de grond in je tuin gaan verwarmen?
Geen idee wat je in de tuin wil gaan verwarmen, maar dit gaat je een hoop energie kosten. Is onder aan de streep een airco, elektrische kachel of IR paneel niet voordeliger?

(Bedenk je ook: er is een reden dat 70 jaar na de introductie van de cv nog steeds de meeste huizen geen verwarmingsbuizen door de tuin hebben liggen om bijgebouwen te verwarmen)

Spel en typfouten voorbehouden

• Tanuki
  • Niet online
Ik wil inderdaad de grond niet gaan verwarmen. Vandaar dat de Terrendis grondleiding 80-90cm diep in de grond komt te liggen en flinke isolatie in de mantelbuis heeft zitten. Dat was dan bedoeld om de thermische verkiezingen flink te beperken.

Is vloerverwarming in de overkapping en schuur dan echt geen goed idee?

Ik ken een aantal mensen die bijvoorbeeld vloerverwarming hebben aangelegd in hun garage, die niet aan hun huis grenst. Zij hebben die garage gelukkig wel heel wat dichter bij het huis staan dan dat wij dat hebben. "Dit is heel fijn werken in de winter" krijg je dan te horen.

Is het dan echt zo'n gek idee?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-07 23:19
Een elektrische klep met thermostaat, dat je tevens iets voor vorstbeveiliging hebt?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:55
Tanuki schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:31:
Is het dan echt zo'n gek idee?
Het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je er doorbrengt. Zit je lang achtereen in de schuur en zijn het vooral redelijk passieve klussen, b.v. atelier/knutsel werk? Of is het eerder zagen/boren/slijpen? Voordat vloerverwarming een beetje werkt ben je zo een halve dag verder. Voor een overkapping snap ik het al helemaal niet. Voor een uurtje of wat de kou eruit stoken kan ook met een infrarood straler van 5 tientjes.

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je er doorbrengt. Zit je lang achtereen in de schuur en zijn het vooral redelijk passieve klussen, b.v. atelier/knutsel werk? Of is het eerder zagen/boren/slijpen? Voordat vloerverwarming een beetje werkt ben je zo een halve dag verder. Voor een overkapping snap ik het al helemaal niet. Voor een uurtje of wat de kou eruit stoken kan ook met een infrarood straler van 5 tientjes.
Het is een schuur + een overkapping (nog te maken, maar we doen nu de voorbereidingen in de grond alvast). We zouden het dan laten meedraaien op de verwarming van het huis, dat is het idee.

We hebben afgelopen winter geen last gehad van de kou van de kruipruimte gelukkig, verwarmen ging helemaal prima. Extra leiding isolatie daar is nog een optie, maar tot nu toe niet nodig. (Gaan we nog wel doen)

Als ik wat snelle warmteverlies berekeningen doe, dan zal de omkadering van de beton/cementdek meespelen, maar daar kunnen we op termijn hij het maken van de fundering + vloer rekening mee houden.
En het glas, hoe meer glas, hoe meer warmteverlies. Dat is weer op te vangen met triple glas bijvoorbeeld en met het minimaliseren van het glas. Dat kan helemaal prima bij de schuur, maar bij de overkapping wil je toch echt wel iets van glas, anders wordt het zo'n gesloten geheel.

In principe zou je als aanvulling voor strenge winterse dagen alsnog een split airco kunnen ophangen. Ik weet alleen niet of we op strenge winterdagen daar überhaupt gaan zitten. Het is prima om dat dan niet te doen, of voor die ene keer dan te accepteren dat de airco ook aan moet. Het is sowieso een stukje luxe.

En ik denk dat de split airco ook wel prettig gaat zijn voor de zomer, het kan daar dan best warm worden.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar wat ga je doen in de schuur & overkapping, zoals @Martin7182 ook vraagt, kun je uitleggen hoe je de ruimtes gaat gebruiken?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:29

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ga je daar doen inderdaad?

Dit ziet eruit als een standaard rijtjeshuis tuin en als je daar een schuur en overkapping neerzet wil wil je daar niet ook nog thuiswerken. Wij hebben exact die setup (schuur en overkapping) en met een gezin met 1 kind is die schuur en overkapping dus gewoon vol.... En als we er wel zitten (overkapping) is het zomer en is verwarming ook niet nodig...

Als je nou ruim woont en je zet een echt tuinkantoor ergens, tja, dan snap ik het....

De TS had trouwens ook 50% korter gekund, de hele eerste alinea is ruis...

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 10-07-2026 08:50 ]

• Tanuki
  • Niet online
Ik zou dagen kunnen doorbrengen in de schuur, ik heb regelmatig projecten die ik doe (die doe ik nu vaak in huis). Nou zou ik een deel van die projecten / werkzaamheden nog steeds kunnen doen in huis. Maar het zou mooi zijn als de schuur een behaaglijke ruimte wordt. In plaats van "ik haal mijn spullen op en doe alles in huis, want als ik het in de schuur doe is het niet prettig"; dat zal natuurlijk alleen spelen op een echte winterse dag.

De overkapping zullen we voornamelijk in de zomer willen benutten. Maar het is een fijn idee dat we bij minder warm weer een efficiënte manier hebben om te verwarmen. En zeker als de warmtepomp toch al aan staat, dan kunnen we het trace naar overkapping + schuur prima open gooien, want dan kan het gewoon mee draaien en hebben we daar het rendement.
We hebben in onze badkamer elektrische vloerverwarming liggen. We zetten deze nooit aan: De warmtepomp draait op 250W per uur, de elektrische vloerverwarming voor een badkamer van 7 m2 draait óók op 200W per uur. Dat is gewoon super jammer.
Zodra we de badkamer gaan verbouwen, ooit, dan gaat er ook watergedragen vloerverwarming in. De badkamer winkel had destijds geadviseerd om elektrische verwarming te doen, want dan zou het mooi losgekoppeld werken van de CV ketel. Tja, wie heeft nu nog een CV ketel.

Ik wil voorkomen dat we de overkapping / schuur ook op een inefficiëntere manier dan vloerverwarming gaan verwarmen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
De Terendis leiding alleen kost al evenveel als een single split airco’tje…

Ik zou heel snel overwegen of het de kosten van terrendis, verliezen, trage vloerverwarming wel waard is.

Is de garage vloer geïsoleerd? Anders verwarm je de mollen meer dan de garage.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 10-07-2026 09:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:19
@Tanuki Je hebt een dermate lage aanvoertemperatuur dat je relatief weinig warmteverlies hebt naar de grond. De opmerkingen over het 'opwarmen van de grond' zijn daarom in dit geval wat minder relevant.
Terrendis warmteverliezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhzbWCM0_mUr7J5VsGPxGUho1n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZWkxYNQkRzO47iLtL2kBwku.png?f=fotoalbum_large
19m x 2(aanvoer+retour) x 5.24w/m1(160x32) = 199 watt thermisch verlies bij een dT van 20 graden (aanvoer 26 graden, grond 6 graden). Over de gehele lengte.
Dit wordt al snel minder als er 4m af gaat van de aanbouw én waarschijnlijk nog wat meters van je schuur? Je zou ook voor de 160mm variant kunnen gaan.
Ik wil echter waarschuwen voor de buigradius, dit zou 40 of 50 cm zijn (140/160mm). Het werkt echt niet makkelijk en je moet er echt de ruimte voor nemen, zeg 1 meter. Laat de mantelbuis bij werkzaamheden niet in de regen liggen. Er kan vocht tussen de isolatieschillen komen.

Ik denk dat je qua voorbereidingsvragen vooral zélf een knoop moet doorhakken. Je zou je nog af kunnen vragen of er een verschil in isolatie/kamertemperatuur gaat zijn tussen de schuur en je woonhuis (en of de 26 graden daarin voldoet).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Dat is al snel >10% van de geleverde warmte.

Weinig is het dus niet. Even snel is er ook niet bij, dus het is continue.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Flurrymcer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:38
Als je het even doorrekent, vallen de verbruikskosten van een straalkacheltje eigenlijk best mee naar mijn mening.

Stel dat je een avond van vier uur in de schuur aan het klussen bent. Een elektrisch straalkacheltje (COP 1) van 2.500 W heeft ongeveer een half uur nodig om de ruimte op temperatuur te brengen. Dat kost ongeveer 1,25 kWh. Daarna hoeft het kacheltje alleen nog de temperatuur vast te houden. Als het gemiddeld op 500 W draait gedurende de resterende 3,5 uur, verbruikt dat nog 1,75 kWh.

Het totale energieverbruik voor die avond komt dan uit op ongeveer 3,0 kWh (afhankelijk van de isolatie en buitentemperatuur kan dit iets hoger of lager uitvallen).

Is dat veel? Op papier misschien wel. Maar als je een goed geïsoleerde schuur hebt, zonnepanelen en eventueel een thuisbatterij, zijn de werkelijke kosten per klusavond vaak beperkt. Daar staat tegenover dat het aanleggen van een uitgebreid verwarmingssysteem al snel honderden tot duizenden euro’s aan materiaal en arbeid kost.

Persoonlijk zou ik dat budget daarom liever investeren in uitstekende isolatie van de schuur of overkapping. Goede isolatie zorgt ervoor dat de ruimte veel sneller opwarmt én de warmte langer vasthoudt, ongeacht welke warmtebron je gebruikt.

Een schuur gebruik je immers heel anders dan een badkamer of woonkamer. Je wilt die meestal niet de hele winter door meerdere keren per dag verwarmen, maar alleen op de momenten dat je er daadwerkelijk aan het werk bent. Voor dat gebruiksscenario is een eenvoudige elektrische verwarming vaak een logische en economisch aantrekkelijke oplossing.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03:16
Ken die hele terrendis niet, ik verwarm ons 'thuiskantoor' met water van een lucht/water warmtepomp waarbij ik tyleenslangen in een rioolbuis heb gemonteerd met een soort 'afstandshouders' die de slangen (plus stroom/data/water) in het midden van de buis plaatsen en daarna de boel buis voor buis tijdens het leggen (>1 m diep) volgepurred heb. ligt er al >10 jaar, ongeveer 11 meter, en ik meet < 0.2 graad (meetresolutie) warmteverlies bij een flow van ~10 lpm bij een aanvoer temp van 40 graden. komt dus neer op <11 Watt/graad over een afstand van 22 m.
Uitvoering is eenvoudig: je kunt de buis op elke positie in je kruipruimte/bijbouw naar boven laten komen. Ook het afdoppen van de buis in afwachting van de bouw is eenvoudig, je draait er gewoon een dop op....

[ Voor 0% gewijzigd door nono_einstein op 11-07-2026 01:33 . Reden: koppige autocorrect ]

Pagina: 1