Hi all,
Sinds een maand of twee een nieuwe woning, vandaag had ik de tijd om eens de groepenkast van binnen te bekijken om te zien hoe alles daar aangesloten zit. Dit met het oog op het plaatsen van een kWh meter voor het bijhouden van de zonnepanelen opbrengst, en het weghalen van de beltrafo aangezien ik die nu niet meer gebruik (wat weer ruimte oplevert voor het kunnen plaatsen van de kWh meter).
:strip_exif()/f/image/OfZ2FNchWNVrDwCXaFhlcALt.jpg?f=fotoalbum_large)
Met enige verbazing zag ik in de groepenkast een aantal Wago lasklemmen zitten. Nu ben ik niet heel erg thuis in de juiste normen en regels etc voor een groepenkast, maar toch heb ik het idee dat dit niet helemaal is zoals het hoort.
Nog sterker, bij het beter bekijken van hoe het aangesloten zit, zie ik überhaupt het nut van deze voorste lasklemmen niet aangezien er (nu) verder niets anders op aangesloten zit en/of gesplitst wordt, anders dan dat het draad via de lasklem alsnog direct de installatieautomaat in gaat. Ook de lengte van het draad zou lang genoeg zijn om dit zonder lasklem te kunnen.
Zie ik iets over het hoofd? Kan/mag dit, of is dit destijds aangelegd door Beunhaas BV? In dat laatste geval vraag ik me af of de rest van de groepenkast wel volgens de normen is aangelegd, of dat hier ook het één en ander aan op te merken is...
Hopelijk is hier de expertise om mij de juiste weg op te helpen
Ps; met het oog op een thuisbatterij op een eigen groep, is het wellicht handig om de ruimte waar nu de beltrafo zit vrij te houden voor deze nog aan te leggen groep, en de kWh meter boven op zolder, naast de omvormer/werkschakelaar te plaatsen?
Sinds een maand of twee een nieuwe woning, vandaag had ik de tijd om eens de groepenkast van binnen te bekijken om te zien hoe alles daar aangesloten zit. Dit met het oog op het plaatsen van een kWh meter voor het bijhouden van de zonnepanelen opbrengst, en het weghalen van de beltrafo aangezien ik die nu niet meer gebruik (wat weer ruimte oplevert voor het kunnen plaatsen van de kWh meter).
:strip_exif()/f/image/OfZ2FNchWNVrDwCXaFhlcALt.jpg?f=fotoalbum_large)
Met enige verbazing zag ik in de groepenkast een aantal Wago lasklemmen zitten. Nu ben ik niet heel erg thuis in de juiste normen en regels etc voor een groepenkast, maar toch heb ik het idee dat dit niet helemaal is zoals het hoort.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Hopelijk is hier de expertise om mij de juiste weg op te helpen
Ps; met het oog op een thuisbatterij op een eigen groep, is het wellicht handig om de ruimte waar nu de beltrafo zit vrij te houden voor deze nog aan te leggen groep, en de kWh meter boven op zolder, naast de omvormer/werkschakelaar te plaatsen?
:strip_exif()/f/image/IRd1bl9vFafjEcA0DMUIb5VR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZCLOdQqpO5dQs9GKMFDiTqlD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VLOgP3D3LogJnEQIIHf6lBCD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RdhIeMbV5iU1XdZnQkhVRDrj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h6Pz65ejNrh5O604yKmTTNKF.jpg?f=fotoalbum_tile)