Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
SteamOS draaien in de woonkamer. Hij moet natuurlijk voor een schappelijke prijs de Steam Machine omverblazen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max. Prijs mag rond de 2TB model liggen van 1359,-. Alle kosten moeten natuurlijk gerechtvaardigd zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een 32GB setje RAM (6000 MT/s CL30) en een 2TB nvme SSD. Die heb ik in december besteld op Amazon voor respectievelijk 125 en 120 euro, en zijn net binnengekomen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De behuizing moet in ons TV kastje passen. Dat is nogal krap, met een maximum hoogte van 195mm. De breedte is niet zo precies, maar laten we 250mm aanhouden. Diepte omstreeks 360mm. Hier moet natuurlijk ook nog airflow mogelijk zijn, dus kleiner is vaak beter. Verder wil ik 12 of 16GB VRAM, want met 8 gaan sommige games die ik wil spelen sowieso al stotteren. Denk PoE2. Verder speel ik veel indie games dus die zullen wel draaien. Soms een AAA titel zal ook wel gespeeld worden. Ik heb nog de Oblivion remake en Horizon FW in mijn unplayed games staan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor Linux. Verder geen voorkeuren, maar wel A-merk kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid moet echt stil zijn. Ik zal mijn CPU TDP in de BIOS of SteamOS omlaag schroeven totdat de CPU fan op een laag pitje de gaming workloads aankan. Dat kan een max zijn de 65W ECO modus. Same with the GPU: Power target kan gerust naar 70%. Verlies in games zal minder dan 10% zijn daarmee. Ik wil verder tot en met AM6 deze build gebruiken. Dus dat kan tot en met 2035 ofzo zijn. Natuurlijk met upgrades tussendoor.
Ga je overklokken?
Ja, undervolten. Puur vanwege geluid.
Wat verwacht je van ons?
Ik geef natuurlijk regelmatig advies hier. En ook al heb ik vorig jaar een Tweakers Award gewonnen voor de meeste goede antwoorden, merk ik nog vaak op dat er mooie inzichten zijn waar ik niet aan heb gedacht. Een extra setje ogen op de setup is daarom zeer gewaardeerd!
Waarom deze onderdelen:
SteamOS draaien in de woonkamer. Hij moet natuurlijk voor een schappelijke prijs de Steam Machine omverblazen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute max. Prijs mag rond de 2TB model liggen van 1359,-. Alle kosten moeten natuurlijk gerechtvaardigd zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een 32GB setje RAM (6000 MT/s CL30) en een 2TB nvme SSD. Die heb ik in december besteld op Amazon voor respectievelijk 125 en 120 euro, en zijn net binnengekomen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De behuizing moet in ons TV kastje passen. Dat is nogal krap, met een maximum hoogte van 195mm. De breedte is niet zo precies, maar laten we 250mm aanhouden. Diepte omstreeks 360mm. Hier moet natuurlijk ook nog airflow mogelijk zijn, dus kleiner is vaak beter. Verder wil ik 12 of 16GB VRAM, want met 8 gaan sommige games die ik wil spelen sowieso al stotteren. Denk PoE2. Verder speel ik veel indie games dus die zullen wel draaien. Soms een AAA titel zal ook wel gespeeld worden. Ik heb nog de Oblivion remake en Horizon FW in mijn unplayed games staan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor Linux. Verder geen voorkeuren, maar wel A-merk kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid moet echt stil zijn. Ik zal mijn CPU TDP in de BIOS of SteamOS omlaag schroeven totdat de CPU fan op een laag pitje de gaming workloads aankan. Dat kan een max zijn de 65W ECO modus. Same with the GPU: Power target kan gerust naar 70%. Verlies in games zal minder dan 10% zijn daarmee. Ik wil verder tot en met AM6 deze build gebruiken. Dus dat kan tot en met 2035 ofzo zijn. Natuurlijk met upgrades tussendoor.
Ga je overklokken?
Ja, undervolten. Puur vanwege geluid.
Wat verwacht je van ons?
Ik geef natuurlijk regelmatig advies hier. En ook al heb ik vorig jaar een Tweakers Award gewonnen voor de meeste goede antwoorden, merk ik nog vaak op dat er mooie inzichten zijn waar ik niet aan heb gedacht. Een extra setje ogen op de setup is daarom zeer gewaardeerd!
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500X3D Boxed | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B850I AORUS PRO | € 251,29 | € 251,29 |
| 1 | Videokaarten | ASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6 | € 439,- | € 439,- |
| 1 | Geheugen & Opslag | RAM+SSD | € 245,- | € 245,- |
| 1 | Behuizingen | Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel) | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright AXP90-X36 | € 34,90 | € 34,90 |
| 1 | Case fans | ARCTIC P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm | € 6,68 | € 6,68 |
| 1 | Voedingen | Sharkoon Rebel P20 750W, Wit | € 69,90 | € 69,90 |
| Totaal | € 1.311,57 | |||
- CPU spreekt voor zich, no brainer toch?
- Dit ITX bordje is erg duur. Ik speel ook met de gedachte om gewoon het AsRock A620 bordje te nemen van 125 euro. Ik ben bang dat ik mijzelf daarmee in de vingers snijd voor de toekomst vanwege het ontbreken van PCIe Gen 5, WiFi7 en meer locked features.
- Goedkoopste GPU die past in de behuizing
- Enige behuizing die goed past, hier zijn adviezen welkom
- DeepCool AN400 zou een alt zijn. Maar die clearance is slechts een paar mm. Ik ben bang voor turbulent geluid. Ik meen gelezen te hebben dat een afstand van minimaal 1 cm optimaal is. Opzich presteert deze ook goed:review: Lowprofilekoelers - De ideale koelers voor je compacte build en hij is 15 euro goedkoper.
- fannetje
- Deze doet 450W over de 12V dus bij eventuele toekomstige upgrades houd ik maximale flexibiliteit. Hij is ook goedkoop en stil.
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite