5800X3D 10th. Ann. Edition met Carbice Pad

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 00:10
Ik heb deze CPU nu net een dag of wat, en er zit een speciale thermal-interfacepad bij die verder nog nergens te krijgen is. Paar linkjes.

Pad
Pad
"inwerk-curve"
Bron + GN video

Lang verhaal kort, voordat de inbegrepen pad optimaal werkt moet deze 1500+ heat cycli hebben doorstaan, zie de "inwerk-curve".

Ik heb een powershell script gemaakt waarmee je die inwerkperiode prima kan verkorten tot een paar dagen ipv een paar maanden. Hij draait gewoon om de minuut een minuutje prime 95 :+

Ik ben nu 330 cycli verder en ben inderdaad ongeveer een graad idle omlaag gegaan. Hoop dat iemand er wat aan heeft. Hoop ook dat dit topic anderen inspireert om hun ervaring te delen met het inwerken van de Carbice pad. Nee, ik heb geen aandelen Carbice.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:28
Hoe verhoud dit zich nu tot normale koelpasta?

Wilde vandaag de 5800x3d installeren en zag dat het er inderdaad bij zat.

Daar had ik niet op gerekend en nu ben ik gaan twijfelen of ik het moet gebruiken of gewoon de koelpasta die bij de nieuwe koeler zit (een Arctic Liquid Freezer III Pro 240).

Niet zoveel zin de boel straks weer opnieuw te moeten doen, omdat ik beter een andere keuze had kunnen maken.

Er is niet zoveel vergelijkingsmateriaal te vinden van de Carbice ice pad, maar wel vooral berichten dat het helemaal niet koeler is voordat je al die heat cycles doorheen bent. Alleen niemand lijkt nog zover te zijn om een goed beeld te geven.

Zijn jouw temperaturen nou noemenswaardig lager dan verwacht of lijkt dit in de praktijk enkel een koelpasta variant die gewoon makkelijker te plaatsen is zonder dat je op hoeft te letten dat het te weinig of te veel is?
Als het uiteindelijk vergelijkbare temperaturen geeft als een gemiddelde koelpasta is het best de moeite waard om te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 10-07-2026 15:23 ]

• TV_NERD
Mit-46 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
Hoe verhoud dit zich nu tot normale koelpasta?
Ik ben nu 1200 cycli verder. Mijn huidige idle temperatuur is 46c. Dit is met de Carbice Pad, een BeQuiet Dark Rock 4, een Antec 4000D met 3x intake en 1x outtake in de default config. Een RTX 4070TI. Ik heb hem wel zo "stil" mogelijk ingesteld staan, ik ben ervan overtuigd dat met een agressievere fancurve ik tot 43c kom idle. Het is hier binnen nu 26c.

Mijn peak temperatuur is nog steeds 90c maar dit is normaal, als je prime 95 draait en je 5800X3D piekt niet op 90 graden, ben je aan het underperformen in principe.

Vóór de inwerkperiode piekte "Vampire the masquerade bloodlines 2" op 90c. Nu komt het niet boven de 81. Als deze pad inderdaad een "oneindige" levensduur heeft teken ik ervoor.

Ik heb de 5600 die hier in zat kapotgetrokken omdat de koelpasta zo was uitgehard dat de koeler vastgesoldeerd leek aan de heatspreader, gelukkig bleef mijn socket heel. Had ik totaal niet zien aankomen, anders had ik het hendeltje wel overgehaald.
edit:
Edit: als laatste wil ik je aanraden in de bios de AMD Precision Boost Overdrive te zoeken, daarvan de curve in te stellen, en deze op -30 te zetten. Hiermee undervolt je de CPU. Dat is bij deze CPU makkelijker dan het origineel omdat delen ervan op een beter procedé zijn gemaakt.

Al mijn bevindingen zijn met PBO power curve op -30.

Hulp: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/p4sarr/ryzen_5_5600x_pbo_precision_boost_overdrive/

Je all core curve optimizer sign moet dus negative 30 of -30 staan.

[ Voor 46% gewijzigd door TV_NERD op 10-07-2026 16:54 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:52
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbare pad (PTM7950) op mijn Threadripper 2950X aangebracht. Het grootste voordeel is dat de pad lang goed blijft, hij droogt niet uit zoals koelpasta en heeft ook geen last van het 'pump-out effect'. :)

• TV_NERD
dylan111111 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:44:
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbare pad (PTM7950) op mijn Threadripper 2950X aangebracht. Het grootste voordeel is dat de pad lang goed blijft, hij droogt niet uit zoals koelpasta en heeft ook geen last van het 'pump-out effect'. :)
PTM7950 is in functie vergelijkbaar, maar in design/materialen totaal niet. Carbice pads zijn een plaatje aluminium met aan beide kanten carbon nanotubes die zich per heat cycle beter nesten in de microgaatjes van de heatspreader en het oppverlak van de CPU cooler.

Carbice pads zijn in principe oneindig herbruikbaar als je bij het aanbrengen en verwijderen heel voorzichtig bent. PTM7950 is apply and die, 1x gebruik. De enige reden dat Carbice niet adverteert dat ze herbruikbaar zijn is omdat ze er niet van overtuigd zijn dat consumten voorzichtig genoeg zijn, zie deze GamersNexus video.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:28
TV_NERD schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ik ben nu 1200 cycli verder. Mijn huidige idle temperatuur is 46c. Dit is met de Carbice Pad, een BeQuiet Dark Rock 4, een Antec 4000D met 3x intake en 1x outtake in de default config. Een RTX 4070TI. Ik heb hem wel zo "stil" mogelijk ingesteld staan, ik ben ervan overtuigd dat met een agressievere fancurve ik tot 43c kom idle. Het is hier binnen nu 26c.

Mijn peak temperatuur is nog steeds 90c maar dit is normaal, als je prime 95 draait en je 5800X3D piekt niet op 90 graden, ben je aan het underperformen in principe.

Vóór de inwerkperiode piekte "Vampire the masquerade bloodlines 2" op 90c. Nu komt het niet boven de 81. Als deze pad inderdaad een "oneindige" levensduur heeft teken ik ervoor.

Ik heb de 5600 die hier in zat kapotgetrokken omdat de koelpasta zo was uitgehard dat de koeler vastgesoldeerd leek aan de heatspreader, gelukkig bleef mijn socket heel. Had ik totaal niet zien aankomen, anders had ik het hendeltje wel overgehaald.
edit:
Edit: als laatste wil ik je aanraden in de bios de AMD Precision Boost Overdrive te zoeken, daarvan de curve in te stellen, en deze op -30 te zetten. Hiermee undervolt je de CPU. Dat is bij deze CPU makkelijker dan het origineel omdat delen ervan op een beter procedé zijn gemaakt.

Al mijn bevindingen zijn met PBO power curve op -30.

Hulp: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/p4sarr/ryzen_5_5600x_pbo_precision_boost_overdrive/

Je all core curve optimizer sign moet dus negative 30 of -30 staan.
Ga het ook maar gewoon installeren dan :)

Ben nu de laatste BIOS update aan het installeren en moet zo even weg.
Vanavond even rustig de cpu en nieuwe koeler plaatsen.

Dank voor alle info en tips.

• TV_NERD
Mit-46 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ga het ook maar gewoon installeren dan :)

Ben nu de laatste BIOS update aan het installeren en moet zo even weg.
Vanavond even rustig de cpu en nieuwe koeler plaatsen.

Dank voor alle info en tips.
Schrik niet van de hoge temperaturen in eerste instantie, dat is het belangrijkste. Die inwerkperiode maakt een enorm verschil. Na een frisse installatie had ik 51-53 idle o.i.d. Vandaar ook mijn onderzoek en dit topic in een poging anderen te behoeden voor de schrik :)

Mocht je mijn powershell script gaan gebruiken, prime95 moet 1x gestart zijn en ingesteld op de goede waarden. Start, instellen, draaien, stoppen. Daarna kun je mijn Powershell script gebruiken om je inwerkperiode te verkorten.

Zoals je in het script kan zien moet Prime95 in een bepaald pad staan etc, maar ik ga ervanuit dat het zich verder vanzelf wijst. Opslaan als burnin.ps1 of iets dergelijks. Je kan zelf met je fancurves en de heat/cool periodes en totale tijd spelen om je eigen burn-in scenario zo goed mogelijk te faciliteren.
edit:
Laatste edit: Volgens carbice duurt het normaal gesproken een maand of 4 voordat je pad volledig ingewerkt is, bij normaal gebruik, whatever that may be...

[ Voor 23% gewijzigd door TV_NERD op 10-07-2026 17:39 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien is mijn reactie een beetje zuur en/of flauw. Maar die burn in van welk thermisch materiaal dan ook is eigenlijk, praktisch gezien, waardeloos.

De processors boosten allemaal tot hun max van 95 graden C ofzo. Een lagere temperatur is fijn,want daar zijn we mee grootgebracht.

Maar wat is nu werkelijk de waarde van 10 tot 15 graden koeler van de processor die in idle toestand?

Dit spul is gewoon gemaakt om 1 keer toegepast te worden en dan jaren mee te gaan zonder vervanging.

Er gebeurt verder niets. Er gebeurt niets dat je dan ineens 200Mhz hogere kloksnelheid kan krijgen, geen 200 millivolt minder vCore hoeft toe te passen, of een andere koeler met lagere fancurve.

Dezer dagen is temperatuur niet meer de limiet. Zelfs LN2 is al lang niet meer genoeg, vloeibaar helium moet toegepast worden. Voor wat....een unieke screenshot met CPUZ.

Dat is mijn kijk erop.

• TV_NERD
bierschuit schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:13:
Maar wat is nu werkelijk de waarde van 10 tot 15 graden koeler van de processor die in idle toestand?

Dat is mijn kijk erop.
Voor mij is dat geluid. Mijn PC staat in de woonkamer, doet wat low-effort servertaken zoals Plex, Qbitorrent, Immich, etc. Na 1200 cycles met dit spul merk ik echt verschil in hoe ver de fan opspint wanneer Plex even herindexeert o.i.d.

Je hebt gelijk hoor, netto boeit het weinig, maar vooral bij deze Carbice pads kun je gewoon een paar maanden "inwerken" terugwinnnen door te weten hoe ze werken zodat ze zo snel mogelijk optimaal werken. Daar is toch niets op tegen?

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04:44
Ik kwam deze ook nog eens tegen: https://www.lttlabs.com/articles/2026/05/26/carbice-ice-pads

Aan de hand daarvan gewoon toch gewoon voor koelpasta gegaan, daarmee zit ik rond de 39c idle met een NH-U14S, onder gaming load hangt het van de game af maar gemiddeld zo rond de 83c-85c.
Pagina: 1