5800X3D 10th. Ann. Edition met Carbice Pad

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:30
Zie hier voor de eindresultaten.

Ik heb deze CPU nu net een dag of wat, en er zit een speciale thermal-interfacepad bij die verder nog nergens te krijgen is. Paar linkjes.

Pad
Pad
"inwerk-curve"
Bron + GN video

Lang verhaal kort, voordat de inbegrepen pad optimaal werkt moet deze 1500+ heat cycli hebben doorstaan, zie de "inwerk-curve".

Ik heb een powershell script gemaakt waarmee je die inwerkperiode prima kan verkorten tot een paar dagen ipv een paar maanden. Hij draait gewoon om de minuut een minuutje prime 95 :+
Tevens is de 10th anniversary edition iets anders gemaakt dat het origineel waardoor een PBO van -30 makkelijk haalbaar moet zijn.
edit:
Ik ben nu 330 cycli verder en ben inderdaad ongeveer een graad idle omlaag gegaan. Hoop dat iemand er wat aan heeft. Hoop ook dat dit topic anderen inspireert om hun ervaring te delen met het inwerken van de Carbice pad. Nee, ik heb geen aandelen Carbice.

edit: Ik ben ondertussen 1500 cycli verder en dus klaar met inwerken. Er is ongeveer 6 graden idle vanaf gegaan, waarmee dit product idbv normale koelpasta komt. Als het product echt een oneindige levensduur heeft is dat voor mij een win. Als ik het me over een paar jaar nog herinner zal ik het topic updaten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TV_NERD op 26-07-2026 19:21 ]

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:08
Hoe verhoud dit zich nu tot normale koelpasta?

Wilde vandaag de 5800x3d installeren en zag dat het er inderdaad bij zat.

Daar had ik niet op gerekend en nu ben ik gaan twijfelen of ik het moet gebruiken of gewoon de koelpasta die bij de nieuwe koeler zit (een Arctic Liquid Freezer III Pro 240).

Niet zoveel zin de boel straks weer opnieuw te moeten doen, omdat ik beter een andere keuze had kunnen maken.

Er is niet zoveel vergelijkingsmateriaal te vinden van de Carbice ice pad, maar wel vooral berichten dat het helemaal niet koeler is voordat je al die heat cycles doorheen bent. Alleen niemand lijkt nog zover te zijn om een goed beeld te geven.

Zijn jouw temperaturen nou noemenswaardig lager dan verwacht of lijkt dit in de praktijk enkel een koelpasta variant die gewoon makkelijker te plaatsen is zonder dat je op hoeft te letten dat het te weinig of te veel is?
Als het uiteindelijk vergelijkbare temperaturen geeft als een gemiddelde koelpasta is het best de moeite waard om te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 10-07-2026 15:23 ]

• TV_NERD
Mit-46 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
Hoe verhoud dit zich nu tot normale koelpasta?
Ik ben nu 1200 cycli verder. Mijn huidige idle temperatuur is 46c. Dit is met de Carbice Pad, een BeQuiet Dark Rock 4, een Corsair 4000D met 3x intake en 1x outtake in de default config. Een RTX 4070TI. Ik heb hem wel zo "stil" mogelijk ingesteld staan, ik ben ervan overtuigd dat met een agressievere fancurve ik tot 43c kom idle. Het is hier binnen nu 26c.

Mijn peak temperatuur is nog steeds 90c maar dit is normaal, als je prime 95 draait en je 5800X3D piekt niet op 90 graden, ben je aan het underperformen in principe.

Vóór de inwerkperiode piekte "Vampire the masquerade bloodlines 2" op 90c. Nu komt het niet boven de 81. Als deze pad inderdaad een "oneindige" levensduur heeft teken ik ervoor.

Ik heb de 5600 die hier in zat kapotgetrokken omdat de koelpasta zo was uitgehard dat de koeler vastgesoldeerd leek aan de heatspreader, gelukkig bleef mijn socket heel. Had ik totaal niet zien aankomen, anders had ik het hendeltje wel overgehaald.
edit:
Edit: als laatste wil ik je aanraden in de bios de AMD Precision Boost Overdrive te zoeken, daarvan de curve in te stellen, en deze op -30 te zetten. Hiermee undervolt je de CPU. Dat is bij deze CPU makkelijker dan het origineel omdat delen ervan op een beter procedé zijn gemaakt.

Al mijn bevindingen zijn met PBO power curve op -30.

Hulp: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/p4sarr/ryzen_5_5600x_pbo_precision_boost_overdrive/

Je all core curve optimizer sign moet dus negative 30 of -30 staan.

[ Voor 46% gewijzigd door TV_NERD op 11-07-2026 09:59 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:47
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbare pad (PTM7950) op mijn Threadripper 2950X aangebracht. Het grootste voordeel is dat de pad lang goed blijft, hij droogt niet uit zoals koelpasta en heeft ook geen last van het 'pump-out effect'. :)

• TV_NERD
dylan111111 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:44:
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbare pad (PTM7950) op mijn Threadripper 2950X aangebracht. Het grootste voordeel is dat de pad lang goed blijft, hij droogt niet uit zoals koelpasta en heeft ook geen last van het 'pump-out effect'. :)
PTM7950 is in functie vergelijkbaar, maar in design/materialen totaal niet. Carbice pads zijn een plaatje aluminium met aan beide kanten carbon nanotubes die zich per heat cycle beter nesten in de microgaatjes van de heatspreader en het oppverlak van de CPU cooler.

Carbice pads zijn in principe oneindig herbruikbaar als je bij het aanbrengen en verwijderen heel voorzichtig bent. PTM7950 is apply and die, 1x gebruik. De enige reden dat Carbice niet adverteert dat ze herbruikbaar zijn is omdat ze er niet van overtuigd zijn dat consumten voorzichtig genoeg zijn, zie deze GamersNexus video.

• Mit-46
TV_NERD schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ik ben nu 1200 cycli verder. Mijn huidige idle temperatuur is 46c. Dit is met de Carbice Pad, een BeQuiet Dark Rock 4, een Antec 4000D met 3x intake en 1x outtake in de default config. Een RTX 4070TI. Ik heb hem wel zo "stil" mogelijk ingesteld staan, ik ben ervan overtuigd dat met een agressievere fancurve ik tot 43c kom idle. Het is hier binnen nu 26c.

Mijn peak temperatuur is nog steeds 90c maar dit is normaal, als je prime 95 draait en je 5800X3D piekt niet op 90 graden, ben je aan het underperformen in principe.

Vóór de inwerkperiode piekte "Vampire the masquerade bloodlines 2" op 90c. Nu komt het niet boven de 81. Als deze pad inderdaad een "oneindige" levensduur heeft teken ik ervoor.

Ik heb de 5600 die hier in zat kapotgetrokken omdat de koelpasta zo was uitgehard dat de koeler vastgesoldeerd leek aan de heatspreader, gelukkig bleef mijn socket heel. Had ik totaal niet zien aankomen, anders had ik het hendeltje wel overgehaald.
edit:
Edit: als laatste wil ik je aanraden in de bios de AMD Precision Boost Overdrive te zoeken, daarvan de curve in te stellen, en deze op -30 te zetten. Hiermee undervolt je de CPU. Dat is bij deze CPU makkelijker dan het origineel omdat delen ervan op een beter procedé zijn gemaakt.

Al mijn bevindingen zijn met PBO power curve op -30.

Hulp: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/p4sarr/ryzen_5_5600x_pbo_precision_boost_overdrive/

Je all core curve optimizer sign moet dus negative 30 of -30 staan.
Ga het ook maar gewoon installeren dan :)

Ben nu de laatste BIOS update aan het installeren en moet zo even weg.
Vanavond even rustig de cpu en nieuwe koeler plaatsen.

Dank voor alle info en tips.

• TV_NERD
Mit-46 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ga het ook maar gewoon installeren dan :)

Ben nu de laatste BIOS update aan het installeren en moet zo even weg.
Vanavond even rustig de cpu en nieuwe koeler plaatsen.

Dank voor alle info en tips.
Schrik niet van de hoge temperaturen in eerste instantie, dat is het belangrijkste. Die inwerkperiode maakt een enorm verschil. Na een frisse installatie had ik 51-53 idle o.i.d. Vandaar ook mijn onderzoek en dit topic in een poging anderen te behoeden voor de schrik :)

Mocht je mijn powershell script gaan gebruiken, prime95 moet 1x gestart zijn en ingesteld op de goede waarden. Start, instellen, draaien, stoppen. Daarna kun je mijn Powershell script gebruiken om je inwerkperiode te verkorten.

Zoals je in het script kan zien moet Prime95 in een bepaald pad staan etc, maar ik ga ervanuit dat het zich verder vanzelf wijst. Opslaan als burnin.ps1 of iets dergelijks. Je kan zelf met je fancurves en de heat/cool periodes en totale tijd spelen om je eigen burn-in scenario zo goed mogelijk te faciliteren.
edit:
Laatste edit: Volgens carbice duurt het normaal gesproken een maand of 4 voordat je pad volledig ingewerkt is, bij normaal gebruik, whatever that may be...

[ Voor 23% gewijzigd door TV_NERD op 10-07-2026 17:39 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien is mijn reactie een beetje zuur en/of flauw. Maar die burn in van welk thermisch materiaal dan ook is eigenlijk, praktisch gezien, waardeloos.

De processors boosten allemaal tot hun max van 95 graden C ofzo. Een lagere temperatur is fijn,want daar zijn we mee grootgebracht.

Maar wat is nu werkelijk de waarde van 10 tot 15 graden koeler van de processor die in idle toestand?

Dit spul is gewoon gemaakt om 1 keer toegepast te worden en dan jaren mee te gaan zonder vervanging.

Er gebeurt verder niets. Er gebeurt niets dat je dan ineens 200Mhz hogere kloksnelheid kan krijgen, geen 200 millivolt minder vCore hoeft toe te passen, of een andere koeler met lagere fancurve.

Dezer dagen is temperatuur niet meer de limiet. Zelfs LN2 is al lang niet meer genoeg, vloeibaar helium moet toegepast worden. Voor wat....een unieke screenshot met CPUZ.

Dat is mijn kijk erop.

• TV_NERD
bierschuit schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:13:
Maar wat is nu werkelijk de waarde van 10 tot 15 graden koeler van de processor die in idle toestand?

Dat is mijn kijk erop.
Voor mij is dat geluid. Mijn PC staat in de woonkamer, doet wat low-effort servertaken zoals Plex, Qbitorrent, Immich, etc. Na 1200 cycles met dit spul merk ik echt verschil in hoe ver de fan opspint wanneer Plex even herindexeert o.i.d.

Je hebt gelijk hoor, netto boeit het weinig, maar vooral bij deze Carbice pads kun je gewoon een paar maanden "inwerken" terugwinnnen door te weten hoe ze werken zodat ze zo snel mogelijk optimaal werken. Daar is toch niets op tegen?

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:54
Ik kwam deze ook nog eens tegen: https://www.lttlabs.com/articles/2026/05/26/carbice-ice-pads

Aan de hand daarvan gewoon toch gewoon voor koelpasta gegaan, daarmee zit ik rond de 39c idle met een NH-U14S, onder gaming load hangt het van de game af maar gemiddeld zo rond de 83c-85c.

• TV_NERD
MonkeyJohn schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 04:41:
Ik kwam deze ook nog eens tegen: https://www.lttlabs.com/articles/2026/05/26/carbice-ice-pads

Aan de hand daarvan gewoon toch gewoon voor koelpasta gegaan, daarmee zit ik rond de 39c idle met een NH-U14S, onder gaming load hangt het van de game af maar gemiddeld zo rond de 83c-85c.
Ik heb het artikel even snel gescanned maar kan niet vinden wat ze hebben gedaan om voor de test aan 1500 heat cycles te komen? Als je de pad direct uit de doos test is ie inderdaad slecht.

Daarnaast verkopen ze natuurlijk zelf PTM7950. Lastig.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

bierschuit schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:13:

De processors boosten allemaal tot hun max van 95 graden C ofzo. Een lagere temperatur is fijn,want daar zijn we mee grootgebracht.
Dit is niet mijn ervaring met de processoren voor AM5. Mijn 3j oude 5800X3D heeft nog nooit >80 graden gezien en het systeem blijft mooi stil. Idle tussen. 30 en 40 graden met een Deepcool AK620 en NT-H1 pasta. Hiervoor zelfde toen ik nog een ouwe Corsair H115 in gebruik had.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Mit-46
Hierbij mijn ervaring. Het is nogal moeilijk te vergelijken, want ik heb verschillende setups gebruikt.

Mijn oude koeler (Hydro 110i) kwam normaal van de 1700x af. Niets opmerkelijks.
De 1700x is bijna vanaf dag overgelockt geweest met extra voltage. Hoewel dat in de praktijk natuurlijk bijna nooit gebruikt werd.

Nieuwe setup:
5800x3d
Arctic Liquid Freezer III Pro 240
Kast: Corsair Carbide 400Q
Setup: Aan de voorkant 2x 240mm fans, achterkant 120mm fan en de Arctic Liquid Freezer III Pro 240 aan de bovenkant als exhaust.
En dus de Carbice pad gebruikt ipv de bijgeleverde koelpasta.

Ilde zitten de temps rond de 40c. Soms wat erboven soms wat eronder, maar het front en zijpaneel zijn nog niet gemonteerd en mijn ervaring in de oude situatie is dat vooral het front paneel voor wat extra graden zal zorgen dus even kijken vanmiddag.

Tijdens de enige game die ik momenteel speel (Tekken 8 )bleef de cpu tijdens een korte test (wel met de panelen eraf) onder de 60c graden. Dat is op max settings en 4K. (met RTX3070).
Als dat zo blijft en alleen maar beter wordt ben ik tevreden. De fan mode staat op silent mode in de bios en onder de 60c is het geluid prima. Daarboven wordt het luidruchtig. Ik heb echter geen dure Noctua fans oid. Ik heb verder ook nog niets getweaked aan de fan curves oid.

Nu is Windows heel druk aan het updaten de hele tijd, want door de nieuwe cpu heb ik officiële support. De cpu is nu de hele tijd bezig waardoor ik niet goed kan testen.

Als die temps goed zijn/worden dan is zo'n Carbice pad best prima. Het monteren is immers makkelijker (hoewel ik weinig moeite heb met pasta) dus daar valt niets aan op te merken. Ik weet niet wat zo iets kost vergeleken met pasta, maar het zat bij de cpu dus als het goed genoeg koelt uiteindelijk denk ik "waarom niet".

Mijn moederbord ondersteunt geen PBO dus ik moet gaan uitzoeken hoe je dat via Windows doet. Heb even vlug gegoogled en daar ga ik op een later moment rustig naar kijken.
Het is wel nodig, want nu gaat die maar tot 3.8Ghz tijdens Prime en staat die op 90c dus dat kan beter.

Wel een beetje slecht van AMD dat je per se moet gaan tweaken om de max performance eruit te knijpen. Gelukkig hou ik wel van tweaken, want anders is dat eigenlijk niet echt oke.

Al met al tevreden, want ik heb gemerkt tijdens Tekken dat de RTX3070 niet loopt te blazen op 4K. Dat deed die met de 1700x wel en daarom speelde ik niet op 4K. Ben dus benieuwd of dat zo blijft, want dan hebben we weer een mooi stapje gezet. De RTX3070 heb ik ook pas een week. Die heeft mijn GTX1070 vervangen. Ik kan dus weer een aantal jaren door. :+

Als de Carbice uiteindelijk goede prestaties levert zie ik niet in waarom je het niet zou gebruiken. Het hangt daar natuurlijk vanaf, maar ik ben nog niet zover dat ik daar een goed oordeel over kan geven.
Ik ben in ieder geval nog niet afgehaakt. Dus so far so good.

Nu ff boodschappen doen en dan is Windows hopelijk klaar met al die updates. Kan ik vanmiddag gaan fine tunen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mit-46 op 11-07-2026 12:02 ]

• TV_NERD
Die all-core boost moet inderdaad hoger kunnen. Ik ben ondertussen gestopt met mijn burnin script en zit op 1500-ish total cycles van 1 minuut burn en 1 minuut cool. Mijn idle temp is nu stabiel 43c, ik ben daar ontzettend tevreden mee, minstens 6 graden gezakt.

Ik heb om je een idee te geven van wat je op z'n minst moet kunnen bereiken 10 minuten lang PRIME95 gedraaid, de all core boost stabiliseert op 4100mhz met 100W gebruik (met die -30 in PBO dus)

In Prime 95 is het wel belangrijk dat je specifiek de test doet die ook L3 cache stressed, de "small" test.

[ Voor 5% gewijzigd door TV_NERD op 11-07-2026 14:59 ]

• Mit-46
Inmiddels is de kast dicht en heb ik PBO2 geïnstalleerd. De curve op -30.
Ik denk dat het ongeveer 5c scheelt met de kast open.

Ik heb de cpu fan op performance mode gezet (geen idee of wat uitmaakt behalve meer herrie) en de andere op silent mode gelaten.

Idle temps zijn prima. Tussen de 35c-40c. Dat waren ze inmiddels ook voor ik de kast dicht deed, maar zonder PBO2 op -30 (nu dus met -30).
35.5c op dit moment (maar het fluctueert natuurlijk).

Bij (korte) stress testen haalt dit nu 4Ghz terwijl die 90 graden is. Ongeveer 200 mhz meer, maar nog best ver weg van de 4.5Ghz.

Heb het script bekeken en zal die van de week nog runnen om het proces te versnellen. Dank daarvoor!

Als ik daarna denk "mwehhh" dan doe ik er koelpasta op om te kijken of dat nog verschil maakt. Hebben we wel een mooie vergelijking. :)
(De kans is niet groot dat ik daar heul veel zin/behoefte aan heb.)

Begrijp ik het goed dat die theoretische max 4.5Ghz waarmee AMD adverteert niet realistisch is?
Ik zie geen 1 core dat halen.

Dank ook voor de tip mbt Prime. Ik deed steeds een andere en besefte na jouw afbeelding dat ik nog een heel oude versie van Prime gebruik. Gok uit 2017. Heb nu ff een recente gedownload. Straks eens kijken!

• TV_NERD
Tijdens het gamen zie ik regelmatig 1 core naar 4500mhz en daar geruime tijd op blijven ja. Misschien dat je moederbord iets minder stroom kan leveren of iets dergelijks? Ik gebruik een Gigabyte B550 Aorus Elite V2.

Dit is terwijl Steam een game download, een Youtube podcast en het schrijven van deze reactie, alle cores klapperen een beetje op en neer tussen 3554 en 4442.

Tevens deel ik je conclusie (na de inwerkperiode, daarvoor niet zo). Het is goed genoeg, zat er voor niets bij en als het voorkomt dat ik nog een CPU sloop als ik mijn koeler eraf wil halen is het voor mij een no-brainer.

@418O2 Nou out of the box is het wel echt flink slechter dan pasta, zie de "inwerk-curve" in de eerste post. De blauwe lijn is de Carbice Pad. Het idee is dat deze nooit uitdroogt en dus na langere tijd veel beter is dan pasta.

De reden dat ik dit topic startte is in de hoop andere mensen voor een teleurstelling te behoeden omdat ze misschien verwachten dat de pad direct goed werkt. Daarnaast zijn koolstof nanobuisjes natuurlijk gewoon tof Tweaker spul *O*

[ Voor 50% gewijzigd door TV_NERD op 11-07-2026 16:11 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Als ik het goed begrijp dan is het out of the box vergelijkbaar met pasta en na een aantal heatcycles een stuk beter? Wat is het nadeel dan? Denk dat je met normaal gebruik meer heat cycles veroorzaakt dan je denkt. Met alleen gamen zal dat minder zijn, maar daarbuiten gaat het best vlot denk ik.

Ah, dat linkje had ik gemist

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2026 15:51 ]

• Mit-46
TV_NERD schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:29:
Tijdens het gamen zie ik regelmatig 1 core naar 4500mhz en daar geruime tijd op blijven ja. Misschien dat je moederbord iets minder stroom kan leveren of iets dergelijks? Ik gebruik een Gigabyte B550 Aorus Elite V2.
Klopt!
Net ff paar uurtjes gegamed en het zat de hele tijd ingame op 4450Mhz met de cpu rond de 50 graden. Bij het laden ging de temp omhoog om daarna weer te zakken naar rond de 50 graden. Soms iets eronder zelfs.

Ik ga het script nog draaien, maar ben nu al tevreden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mit-46 op 11-07-2026 18:04 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:59
TV_NERD schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:09:
[...]

Voor mij is dat geluid. Mijn PC staat in de woonkamer, doet wat low-effort servertaken zoals Plex, Qbitorrent, Immich, etc. Na 1200 cycles met dit spul merk ik echt verschil in hoe ver de fan opspint wanneer Plex even herindexeert o.i.d.

Je hebt gelijk hoor, netto boeit het weinig, maar vooral bij deze Carbice pads kun je gewoon een paar maanden "inwerken" terugwinnnen door te weten hoe ze werken zodat ze zo snel mogelijk optimaal werken. Daar is toch niets op tegen?
Geluid is kwestie van je fan curve instellen. Ipv via een thermal pad 1 graden omlaag kun je ook je fan curve 1 graden omhoog zetten toch? (Of gewoon iets als de Scythe Mugen PCGH pakken die ik op mijn 2500K had zitten, die hoorde je met 100% fans niet, zelfs niet als hij zonder kast op het bureau vanuit de moederbord doos draaide).

Begrijp me niet verkeerd, kan altijd leuk zijn om met dit soort dingen te experimenteren. Maar in algemene zin voor het probleem dat je beschrijft is de meest logische oplossing en onhoorbare fan op een oversized tower koeler toepassen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 11-07-2026 18:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Mit-46
sdk1985 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Geluid is kwestie van je fan curve instellen. Ipv via een thermal pad 1 graden omlaag kun je ook je fan curve 1 graden omhoog zetten toch? (Of gewoon iets als de Scythe Mugen PCGH pakken die ik op mijn 2500K had zitten, die hoorde je met 100% fans niet, zelfs niet als hij zonder kast op het bureau vanuit de moederbord doos draaide).

Begrijp me niet verkeerd, kan altijd leuk zijn om met dit soort dingen te experimenteren. Maar in algemene zin voor het probleem dat je beschrijft is de meest logische oplossing en onhoorbare fan op een oversized tower koeler toepassen.
Die Carbice pad wordt nu standaard bij de 5800X3D geleverd. Zit in de doos.

Het is wel handig om te weten wat het doet.

Zonder dit topic had ik het namelijk niet gebruikt en gewoon de koelpasta gebruikt die bij mijn nieuwe koeler zat.
Ik had er namelijk nog nooit van gehoord voordat ik dit topic had gezien een paar dagen voordat mijn cpu werd geleverd en wist totdat ik de doos openmaakte niet eens dat het standaard bij de cpu zat.

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 11-07-2026 18:56 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zoals ik het bekijk heb je veel geld betaald voor een CPU die in principe obsolete is, maar is 'geüpgrade' met een thermal pad welke een ingewikkelde procedure dient te ondergaan om een verwaarloosbaar verschil in temperatuur te krijgen en heb je dit topic aangemaakt om bevestiging te krijgen dat het, ondanks de WAF, een goede keuze was.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TV_NERD
Wow :) Ik wilde deze CPU graag omdat ik nu nóg een videokaart met de rest van mijn systeem kan doen. Die pad is gewoon leuke bijvangst.

Je leest het topic ook verkeerd, ik gebruik de pad niet omdat hij koeler zou zijn dan pasta. Oh en het is PAF, waf is een beetje ouderwets ;)

• Mit-46
Yaksa schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:12:
Zoals ik het bekijk heb je veel geld betaald voor een CPU die in principe obsolete is, maar is 'geüpgrade' met een thermal pad welke een ingewikkelde procedure dient te ondergaan om een verwaarloosbaar verschil in temperatuur te krijgen en heb je dit topic aangemaakt om bevestiging te krijgen dat het, ondanks de WAF, een goede keuze was.
Je betaalt tegenwoordig voor alles te veel ;)

Staat toevallig op de frontpage van Tweakers een mooi artikel over. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 11-07-2026 20:43 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:44
TV_NERD schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Wow :) Ik wilde deze CPU graag omdat ik nu nóg een videokaart met de rest van mijn systeem kan doen. Die pad is gewoon leuke bijvangst.

Je leest het topic ook verkeerd, ik gebruik de pad niet omdat hij koeler zou zijn dan pasta. Oh en het is PAF, waf is een beetje ouderwets ;)
Zo is het maar net, zolang jij er plezier aan beleeft, is het toch prima? AM4 kan dan wel `obsolete' zijn, het is wel een legendarisch platform waarvoor AMD echt lange tijd nieuwe processors heeft uitgebracht.

• TV_NERD
Ik wilde toch nog even een update geven na 14 dagen/1800 cycli.
  • BeQuiet! Dark Rock 4
  • Corsair 4000D 3x intake 1x outtake
  • Fan curve gericht op stilte. In 'Idle" draaien ze ~700-800RPM.
  • PBO Power curve -30 (maximale undervolt)
  • Kamertemperatuur 26c (helaas)
"Idle" (1080p plex stream, 40 torrents, browser met 4 tabs waaronder deze en Youtube): CPU clocks tussen de 3600-4450 up/down.
45-48c

Gaming (Stalker 2, Satisfactory): met 1 core eigenlijk altijd op 4450mhz.
78-83c

Torture (Furmark + Prime 95 Small FFT's): all core boost stabiel op ~4200-4250mhz.
90c

Ik ga de pad laten zitten en er geen "premium" koelpasta op smeren. Prima ding.

[ Voor 5% gewijzigd door TV_NERD op 26-07-2026 19:21 ]

Pagina: 1