Uitbreiden fundering veranda

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 01:14

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hallo allen,

Ik wil de huidige fundering van de oude veranda graag uitbreiden voor een veranda. Het betreft een woning uit 1960 in de Ardennen. Het viel mij op dat de fundering een kleine centimeter is gezakt t.o.v. de woning aan 1 zijde (zie fotos). Aan de andere zijde is het een stuk minder (1-2 mm). Ik heb even gegraven en zag dat het fundering rondom 60 cm diep is, maar omdat de woning op een helling staat, betekend dit dat de zijde die verzakt is maar ~15-20 cm in de grond zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXDf4CEX2rIEYbAKiQ1KeuFJMy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyRAKK8FEDkoinHNBglsyDCs.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeFRYhGtLR3gC6v5GGtntcW6ykw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6VDWskqhaawYU33ap4Y2wDn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvjWfpkQC-6J__OA1RvJmg-80lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hr5kamMcEJvwSbn4rAW0ydKg.jpg?f=fotoalbum_large

De veranda wordt niet zwaar, maar ik wil verdere verzakking graag voorkomen. Ik wil de huidige fundering daarom graag stabiliseren.

Wat vinden jullie van het volgende plan:
  • Nieuwe fundering rondom t/m 60 cm diepte. Midden t/m 20 cm
  • Gaten in bestaande fundering boren en betonijzers plaatsen om de oude met de nieuwe fundering te verbinden
  • Aangedane zijde ondergraven t/m 60 cm werkelijke diepte en hier ook beton storten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDfwo5KZfzzkeq7M5TQJ2fCl03c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKSoNtzTFbsO5EINcX0SROuT.png?f=fotoalbum_large

Alle input is welkom, en bij voorbaat dank!

-- All science is either physics or stamp collecting

Beste antwoord (via Iska op 08-07-2026 18:45)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Puur zonder onderzoek en papieren: Als je 'm vrijstaand op kan bouwen zou ik schroefpalen er in laten zetten dan ben je in 1x overal vanaf. Heb je meteen een goede basis en ze hebben diverse koppelingen om snel een vloer er op te maken. Afhankelijk van je wensen geïsoleerd / ongesigneerd etc. Kan zwevend, kan op de grond etc.

Anders moet je sowieso iets met het verloop van het peil naar beneden zodat je ondergrond niet wegspoelt etc.

Het lijkt alsof de fundering al los is van de woning dus dat zou je even moeten checken maar lijkt me geen onderdeel van de fundering van de woning verder.

Je kan uiteraard ook traditioneel gaan bouwen, kan ook prima.

Die fundering weghalen lijkt me sowieso wel handig, container er bij en het is zo weg. Anders blijf je aanklooien praktisch gezien.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is slopen en opnieuw beginnen niet handiger? Je moet toch graven, storten, beton vlechten etc.. er komt alleen een stukje slopen bij. En er staat niets meer op waardoor slopen eventueel moeilijk of kostbaar is, dus mij lijkt het eigenlijk een nobrainer.

• Iska

Iska

Topicstarter
Snap ik, maar het heeft niet mij voorkeur gezien de hoeveelheid extra werk, puin, beton, e.d.
Als ik het huidige deel uit kan breiden vind ik dat het fijnste

[ Voor 30% gewijzigd door Iska op 08-07-2026 16:32 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
quick
cheap

pick two..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Iska

Iska

Topicstarter
Dat betekend niet dat het probleem slechts 3 mogelijke oplossingen heeft..
Naar mijn weten wordt bovenstaande ook gedaan voor het versterken van funderingen van woningen. Ik vind het nogal zonde van 7 kuub afval en nieuw beton om het huidige weg te halen als ook alternatieven zijn

• djluc
De eerste vraag is: Hoe is de woning nu gefundeerd en hoe is de huidige verandafundering opgebouwd? Het verzakt nu dus je zal na moeten denken over of dat ook met de rest van je fundering straks gaat gebeuren en zo ja: Hoe en hoeveel gaat het zakken.

Tweede vraag: Wordt het een geïsoleerde vloer met een vorstrand o.i.d? Of echt een kale plaat beton buiten?

De eerste beslissing die je moet nemen is of je de fundering los of vast wilt aan de bestaande woning. Voor beide is wat te zeggen en dat is vooral afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen.

Verder handig om vast te kijken op welk niveau je de de vaste grondlagen aantreft waar je eventueel je fundering op kan storten. Ook is het handig om vast (indien beschikbaar) bodem rapportages op te vragen.

• Iska

Iska

Topicstarter
Dank @djluc !
De fundering van de woning is op staal, met funderingswanden van natuursteen. Er komt geen isolatie in de vloer.
Ik zal even op zoek gaan naar bodemrapportages. Zoals de meeste zaken bij de Waalse overheid zal dat wel even graven worden.

Gezien de lichte veranda (kas met 1 zijde tegen de muur) en de oude fundering van woning, neig ik naar een een zwevende constructie. Is dat wijsheid?

Acties:
  • Beste antwoord

• djluc
Puur zonder onderzoek en papieren: Als je 'm vrijstaand op kan bouwen zou ik schroefpalen er in laten zetten dan ben je in 1x overal vanaf. Heb je meteen een goede basis en ze hebben diverse koppelingen om snel een vloer er op te maken. Afhankelijk van je wensen geïsoleerd / ongesigneerd etc. Kan zwevend, kan op de grond etc.

Anders moet je sowieso iets met het verloop van het peil naar beneden zodat je ondergrond niet wegspoelt etc.

Het lijkt alsof de fundering al los is van de woning dus dat zou je even moeten checken maar lijkt me geen onderdeel van de fundering van de woning verder.

Je kan uiteraard ook traditioneel gaan bouwen, kan ook prima.

Die fundering weghalen lijkt me sowieso wel handig, container er bij en het is zo weg. Anders blijf je aanklooien praktisch gezien.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Iska schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:29:
Snap ik, maar het heeft niet mij voorkeur gezien de hoeveelheid extra werk, puin, beton, e.d.
Als ik het huidige deel uit kan breiden vind ik dat het fijnste
Alles kan, de vraag is of je het moet willen. En ik betwijfel of het minder werk is, ergens iets aanvast breien klinkt leuk, maar alle bouw en voorbereidings stapjes kosten dan meer tijd. Maar om je vraag te beantwoorden: Als concept kan je plan werken. dit constructief uitwerken is helaas ook niet zo makkelijk als gewoon een nieuw stukje vloer. dan kan je alle benodigde wapening bv gewoon over nemen uit standaard situaties/tabelen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-07-2026 18:19 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
Hartelijk dank allebei! Dit helpt enorm. Ik ga even aan de slag met zaken uitzoeken en voorbereiden

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-07 05:58
Kleine opmerking: schroefpalen in de Ardennen KAN iets omslachtiger uitvallen dan in Nederland. Hang er erg van af waar precies, maar als er veel steen in de grond zit gaat het toch iets minder vlot als in zand of klei

• Iska

Iska

Topicstarter
Klopt. Na 60-80cm zit er veel steen in de grond. Wel goede draagkracht :)

• djluc
Iska schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:46:
Klopt. Na 60-80cm zit er veel steen in de grond. Wel goede draagkracht :)
Dat is helemaal top. Als dat stabiel is en je daar op kan bouwen.
Pagina: 1