Gaming pc met on the side wat AI taken.

Pagina: 1
Acties:

• Grootlicht
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met het systeem enigzins AI taken kunnen runnen, maar waarmee ik voornamelijk mee kan gamen. Dus het moet een beetje een combinatie pctje worden

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500~2000. De videkaart heb ik al.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1x Nvidia GeForce RTX 5070 Ti

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D Tray
RAM: 2x Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
Moederborden: MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI
Koeling: be quiet! Pure Rock Pro 3 Silver
Voeding: be quiet! Pure Power 13 M | 850W
SSD: Nog geen concrete keuze gemaakt. Goed samenwerken met wat AI Loads en Gaming.
Kast: Eigenlijk nog geen keuze op gemaakt. Gewoon een simpele goede kast, geen poespas

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor andere aanraders en keuzes!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen lichtjes en andere dingen als RGB. Belangrijkste is dat ik een stille machine heb.

Ga je overklokken?
Nee, waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Advies, advies. Ik heb zelf een beetje rond zitten kijken voor deze build, maar heb er niet gek veel verstand van.
Bang for buck ben ik altijd voorstander van, maar het moet nog wel toekomst bestendig zijn.

Alvast bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door Grootlicht op 08-07-2026 15:30 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:07
Voor gaming is de CPU en videokaart natuurlijk prima.

Moederbord en geheugen, ik zie geen echte use-case dat je het X870 chipset nodig bent. Overclocken en undervolten kan ook prima op het B650E/B850 chipset. Echter is 4 stickjes RAM niet nodig, en belast ook de memory controller van de 9800X3D teveel, waardoor de sticks hoogstwaarschijnlijk op lagere snelheid moeten draaien. Ik zou gewoon 2x32 pakken als je écht 64GB nodig bent, maar 32GB is denk ik ook gewoon al prima?

CPU koeler en voeding zijn in principe prima, maar kunnen ook goedkoper. Bijvoorbeeld de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 Black V3 via amazon.nl hier: https://www.amazon.nl/-/e...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

Pure Power 13 is prima, maar vrij duur. De uitvoering: NZXT C850 Gold Core bevindt zich in dezelfde klasse (ETA Platinum, LAMBDA A++), maar is toch 20 euro goedkoper. Overigens is 750W al voldoende met een RTX 5070 Ti.

Opslag heb ik een standaard TLC 2TB drive gepakt met een hoge duurzaamheid. Iets duurder voor een PCIe 5.0 x4 NVMe zul je in gaming en A.I. taken vrijwel geen echte performance winst pakken, en NVMe's met DRAM Cache zijn nu nog veel duurder. (Lexar NM990 of NM1090 PRO).
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 401,54€ 401,54
1MoederbordenMSI MPG B850 EDGE TI WIFI€ 159,90€ 159,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 65,65€ 65,65
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Pro 3 Black€ 45,01€ 45,01
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G600C30K€ 802,-€ 802,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 750W€ 92,87€ 92,87
1Interne ssd'sPatriot Viper VP4300 Lite 2TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.795,97

https://ko-fi.com/apart

• Grootlicht
Dankjewel voor de snelle reactie!

Ah misschien even verkeerd gezien idd. Ik dacht dat het RAM geheugen al 2 van 32 waren, goede toevoeging! Dan houd ik ze zo.

CPU koeler goedkoper is zeker geen verkeerde upgrade. Zet hem erbij.

Kast ziet er in mijn ogen ook goed uit!

2 dingen.
  1. Is de processor ook wel goed geschikt voor AI? Ik twijfelde, aangezien ik las dat de "X3D" meer voor gaming geschikt is.
  2. De SSD is een goede bang for buck als ik het zo lees?

[ Voor 49% gewijzigd door Grootlicht op 08-07-2026 18:39 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De grote vraag is in hoeverre "enigszins AI taken draaien" serieus is. Dit X870 zou ik iig niet doen, zoals @Apart al aangeeft is sowieso een B850/650 prijs/kwaliteit veel meer op jouw gebruik gericht, maar als je dan écht serieus met AI bezig wil zijn kan een X870 moederbord waarop je nog een 2e GPU kan plaatsen in een 2e PCIe 5.0 x8 slot nog enigszins uitlegbaar zijn... en dat heeft deze niet. Dus sowieso deze niet, en waarschijnlijk inderdaad beter een B850.

Verder is bij die AI wens de vraag in hoeverre die GPU ook nog te ruilen is. Je wil namelijk vooral meer vram hebben voor AI. Er vanuit gaand dat je er zo'n €800 voor hebt betaald: voor rond de €2800 is wel een uitvoering: ASRock AMD Radeon AI PRO R9700 Creator 32GB build te maken. Het is geen nvidia met cuda cores, maar de AMD support wordt ook wel steeds beter, en dubbele Vram levert ook echt wel wat op.

Om dit mogelijk te maken is bijv de procesoor prima naar een 7800X3D te trekken, net als bijv het nu nog even houden bij 32GB ram (offloaden naar je ram wil je sowieso voorkomen en is alleen écht nodig bij zware taken als video genereren op hoge resolutie, in andere taken is dat best nog goed te begrenzen).

Als het meer wat spelenderwijs AI leren kennen is, zou ik wel die CPU nog wat naar beneden klokken en het in eerste instantie bij 32GB houden (dat is voor gaming voldoende en later bijkopen voor AI kan altijd nog).

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-07-2026 18:48 ]

• Grootlicht
Duidelijk verhaal! Dankje

Stel ik zou wel mogelijk wel in de toekomst een 2de GPU erin willen zetten om die 5070Ti te ondersteunen en zo meer rekenkracht te creëeren. Is die X870 dan wel de betere optie of is er dan alsnog een tussenweg moederbord?

Helaas is de 5070Ti niet meer te ruilen