Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Salomon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 09:00
Deze week koopovereenkomst getekend van een huis uit 2003, energielabel A. Ik wil graag van het gas af: zonnepanelen, zonodig thuisbatterij (eventueel met noodstroom-mogelijkheid), maar vooral all-electric warmtepomp en elektrisch koken. Misschien over een paar jaar een laadpaal voor een elektrische auto.

De ellende: de hoofdzekering is 1x35A, ik kon niet voor 1 juli een verzwaring naar 3x25A aanvragen dus nu sta ik op de wachtlijst (Voorburg). Stedin heeft alleen nog geen idee of dat maanden, jaren of decennia gaat duren.

Nou weet ik dat er best wat mogelijk is op 1x35A. Maar het is wel krap: een beetje inductieplaat plus oven plus warmtepomp zit je zo op 8 kW. En ik heb nog een oude hoofdzekering, geen hoofdautomaat, dus als de hoofdzekering eruit flikkert is het een dure grap (nog los van de wachttijd tot de stedin monteur er is). In de toekomst wil ik dus naar 3x25A (ook ivm laadpaal over een paar jaar).

Wat is dan de beste aanpak voor de komende jaren? Zijn er warmtepompen die nu op 1 fase werken maar ook op 3 fasen kunnen werken? Moet ik een thuisbatterij kiezen die piekvermogen kan leveren voor als er dingen tegelijkertijd aanstaan? Hoe voorkom ik dat ik nu allemaal investeringen moet doen specifiek voor de 1-fase situatie, en daarna in de 3 fase situatie weer allemaal dure aanpassingen of vervangingen moet doen?

(En ja, als ik terug in de tijd kon had ik de huidige bewoners gevraagd net voor 1 juli nog de aanvraag te doen, maar dat is helaas geen optie meer....)

Alle reacties

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:37
Gefeliciteerd!

Ik heb ook een volledig elektrisch huis op een 1x35 aansluiting en dat gaat uitstekend, ik hoef er nooit over na te denken en heb geregeld de warmtepomp, de oven, en inductieplaten tegelijk aanstaan.

Een 3-fase warmtepomp is alleen nodig bij grote huizen, wat is je huidige gasgebruik? Je kan op gasweg.nl het gewenste warmtepompformaat berekenen en meteen kijken of je afgiftesysteem geschikt is. Een 1-fase warmtepomp die je nu koopt kan net zoals elk ander elektrisch apparaat ook op een 3-fase aansluiting.

Een elektrische laadpaal met load balancing zou er hier ook nog wel bij kunnen, hoewel dat natuurlijk langzamer gaat dan met 3 fase; aan de andere kant staat zo'n auto toch de ganse nacht geparkeerd, dus who cares?

[ Voor 9% gewijzigd door asdfvdsa op 08-07-2026 14:05 ]

gasweg.nl

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Veel warmtepompen werken op 1 fase (en blijven dat ook gewoon doen als je aansluiting ooit naar 3 fasen gaat. Als je een enigszins fatsoenlijk geïsoleerd huis van niet uitzonderlijke omvang hebt, dan is dat prima te doen. Stel dat je op een koude dag 7-8kW warmteverlies hebt (dat is al best veel, en meer dan ik zou verwachten als je gaat isoleren), dan zal een warmtepomp misschien 3,5kw electrisch vermogen nodig hebben om dat op te wekken (en dat is wel echt worst case, bij heel lage temperaturen). In veruit de meeste gevallen zal een warmtepomp gewoon rustig staan te pruttelen.

Een kookplaat kan inderdaad veel trekken, maar alleen als je echt alle pitten vol aan het werk zet - en kleine kans dat je dat doet. Je bent niet de eerste die zowel een warmtepomp als keukenapparatuur heeft op 1x35A - dat zal met beetje oplettendheid echt wel lukken.

Een laadpaal zal tot iets meer beperkingen leiden - opladen zal trager gaan dan op drie fasen en een vorm van load balancing wordt belangrijk. Dat lijkt me allemaal echter wel oplosbaar.

Batterijen voor peak shaving en dergelijke komen vermoedelijk pas in beeld als je uiteindelijk toch vermogen tekort blijkt te komen, maar ik verwacht niet dat dat snel het geval zal zijn.

Zonnepanelen beperken je totale verbruik, maar niet echt je piekbelasting. Er is geen reden waarom je die niet zou kunnen gebruiken op één fase (zo lang je ook een bijpassende omvormer hebt, natuurlijk).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 14:39

lasharor

7 december 2004

Waar halen de mensen het toch vandaan.
Maar het is wel krap: een beetje inductieplaat plus oven plus warmtepomp zit je zo op 8 kW
Hoevaak ga jij dit allen op vol vermogen aanzetten? En, stel je zet de inductieplaat en oven vol aan, is het dan erg dat de warmtepomp tijdelijk niets doet?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 15:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben ook van het gas af op een 1x35A enkelfase aansluiting, en dat met bijna 8000Wp zonnepanelen, een 13kWh thuisbatterij, inductiekookplaat. Warmtepomp, Warmtepompboiler, een Daikin Triplesplit airconditioning en een 20A enkelfase laadpaal.

Gaat al een aantal jaar meer dan prima!

Je hoeft echt niet naar 3x25A om gasloos te gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Als je twijfelt en je hebt ruimte kun je nog voor 3fase victron systeem gaan, waarbij je met die 1 fase de accu's invoed en met powerassist je maximale piek kan behalen.

Je zou met een 1fase 10A ook uit kunnen komen :)

bron: YouTube: Hoe overleef ik... EEN 1-FASE AANSLUITING?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn warmtepomp verbruikt tussen de 400 en 2400W. Waarbij hij 2400W verbruikt als het richting de -10 gaat. En dat is over het algemeen in de nacht en niet overdag.

Ik kook met enige regelmaat op 3 pitten op mijn inductiekookplaat, maar die staan eigenlijk altijd op stand 3 ( warm houden ) tot 6 ( bakken ). en eigenlijk nooit hoger. En dan verbruikt een kookplaat eerder in de paar 100W range per pit en niet een paar kW.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet tegelijkertijd je oven, wasmachine, droger etc tegelijkertijd aan zet.

En dan zelfs nog. Je 1x35A aansluiting is een trage zekering die je aanmerkelijk kan overbelasten zonder dat hij kapot gaat. Niet dat je dat MOET doen, maar hij gaat bij 36A echt niet binnen 1 minuut kapot.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Warmtepomp is meestal zo zwaar niet. De backup ervan, die kan wel eens zwaar zijn. Die kan meestal wel over meerdere fases maar wil je dus eigenlijk gewoon al niet gebruiken.

Thuisaccu kan je dus al helpen om te peak shaven en dus tijdelijk meer dan 35A beschikbaar te hebben. Maar hangt van type en vermogen af of ze ook naar 3-fase kunnen of dat het überhaupt nuttig of nodig is. Dat kan je ook bij 3-fase op 1-fase houden.

Persoonlijk vind ik 3x25A ook net wat meer gemak geven maar je kan veel dus wel opvangen met 1x35A en een accu. Dus die hele discussie lijkt me hier niet zo nuttig voor de TS.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 08-07-2026 14:32 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56

fub

Wij zijn ook gasloos met een 8kW warmtepomp, zonnepanelen, electrisch koken enzovoorts. Ik heb 2 jaar geleden de aansluiting laten verzwaren naar 3x25A, maar als ik naar mijn stroomanalyse kijk, dan is die aansluiting eigenlijk veel te zwaar. Met 1x35A zouden we ook toe kunnen -- in heel 2025 zijn we nooit boven de 80% van die 35A gekomen, dus het zou gewoon gewerkt hebben.

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Solomon Is al bekend hoe groot de pv-installatie qua vermogen wordt (oriëntatie, helling, etc.)?
Vaak is het mogelijk de 35 A door een 40 A te laten vervangen - is toch weer 14% meer vermogen.
230 x 40A = ca. 9200 W en bij 240 V = ca. 9600 W van het net - plus eventueel het vermogen van de hybride pv-omvormer (met accu) zoals @Septillion hierboven schrijft.
De groepenkast moet de hogere stroombelasting natuurlijk aankunnen.

Hier een all-electric huishouden nog op 35 A - sinds bijna 2 jaar en geen capaciteitsproblemen.
Ik heb mijn aanvraag voor 3 x 25A dan ook weer ingetrokken - bespaart weer minimaal € 330,- voor de netbeheerder plus de kosten voor aanpassingen in de groepenkast en de 5 kW 1-fase omvormer (regelmatig 20 A) past ook niet echt bij de 25 A hoofdzekering.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Salomon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 09:00
Dank allemaal! Dit helpt al enorm. Met gasweg.nl kom ik goed uit de voeten, ik zal aan de huidige bewoners vragen wat voor radiatoren ze hebben. De woonkamer heeft sowieso zo'n convectorput. Moet ik daarmee altijd hoge temperatuur warmtepomp hebben (of vloerverwarming installeren, duur)?

NB het huis is 130 m2 en dus nu energielabel A, huidige bewoners gebruiken (met 3 kinderen) 650 m3 gas per jaar, dus niet superveel.
lasharor schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:07:
Waar halen de mensen het toch vandaan.

[...]

Hoevaak ga jij dit allen op vol vermogen aanzetten? En, stel je zet de inductieplaat en oven vol aan, is het dan erg dat de warmtepomp tijdelijk niets doet?
Niet zo vaak, natuurlijk. Maar zal je net zien dat die warmtepomp aanslaat tijdens het bereiden van de Kerstmaaltijd en je daarna zonder stroom zit. Tenzij je daar dus weer een regelsysteem voor maakt om dat te voorkomen, maar dat kost ook weer geld om te installeren.
powerboat schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:11:
Als je twijfelt en je hebt ruimte kun je nog voor 3fase victron systeem gaan, waarbij je met die 1 fase de accu's invoed en met powerassist je maximale piek kan behalen.

Hoe bedoel je dit? Dat je achter een 1-fase netaansluiting een batterijsysteem hebt dat 3 maakt? Of begrijp ik je nu verkeerd?
dunklefaser schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:35:
@Solomon Is al bekend hoe groot de pc-installatie qua vermogen wordt (oriëntatie, helling, etc.)?
Vaak is het mogelijk de 35 A door een 40 A te laten vervangen - is toch weer 14% meer vermogen.
230 x 40A = ca. 9200 W en bij 240 V = ca. 9600 W van het net - plus eventueel het vermogen van de hybride pv-omvormer (met accu) zoals @Septillion hierboven schrijft.
De groepenkast moet de hogere stroombelasting natuurlijk aankunnen.

Hier een all-electric huishouden nog op 35 A - sinds bijna 2 jaar en geen capaciteitsproblemen.
Ik heb mijn aanvraag voor 3 x 25A dan ook weer ingetrokken - bespaart weer minimaal € 330,- voor de netbeheerder plus de kosten voor aanpassingen in de groepenkast en de 5 kW 1-fase omvormer (regelmatig 20 A) past ook niet echt bij de 25 A hoofdzekering.
PV-installatie moet ik nog (laten) ontwerpen en dimensioneren, ben nu nog aan het orienteren. 40A zie ik niet als optie bij Stedin staan helaas.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
wat betreft de hoofdzekering; bij 1 fase is dat hier in het noorden, gratis. bij meer fases kost het geld als 1 van de fases eruit klapt. vreemd maar waar (was opmerking van monteur vorige week bij een vriend)

mijn jaren 70 woning(190m2) wordt verwarmd met een 7kw warmtepomp (dit is niet z'n opgenomen vermogen. deze heeft een max opgenomen vermogen van 1700w (7a)
mijn warmtepomp boiler is max 400wh
en 2x splitairco die 800wh p/s

ik heb inductie en een oven beide 3800w (2x 16a, maar trekken dit eigenlijk nooit)

ik heb zelf wel 3 fasen(was er al) maar net als hier boven ben ik zelf aan het kijken naar pieken per fase
en is mijn aansluiting ook niet boven 30A geweest (met verwarming aan tijdens het koken, oven en waterkoken

heb ook pv installatie van max 5,5kw output maar dan staat de verwarming niet aan en zou dat ook intern worden verbruikt en raakt de hoofdzekering niet

wat betreft die warmtepomp die kan gewoon laag temperatuur zijn. hoeft niet perse hoog temperatuur te zijn
met lage temperatuur kan het zijn dat je meer moet bijplaatsen (of type met groter oppervlakte)
maar dit heb ik zelf proef ondervinderlijk gedaan
eerste wonen, CV ketel naar 40 graden en dan wachten op koudweer }:O
hier is ook genoeg op tweakers te vinden
na het installeren van een warmtepomp kan je weer verder optimaliseren maar laat je niet gek maken als het ding maar genoeg vermogen heeft, want te groot is juist niet goed !

[ Voor 24% gewijzigd door xtrme op 08-07-2026 16:22 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij leveren ze alleen 1x40A in automaat en is het in smelt 1x35A.

Of een gesprongen smeltzekering vervangen geld kost hangt af van je netbeheerder. Bij Liander is alleen 1x25A vervangen gratis. Bij 1x35A of 3x25A moet je betalen.

Zelf even opgezocht, mijn piek lag afgelopen jaren op 8,5kW maar dat is zonder EV of WP.

Meet dan 5kW omvormer mag niet enkelfasig volgens de netcode.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-07 14:28
Wij zitten ook bij Stedin en we hadden twee jaar geleden onze 3 fase aansluiting onverwacht snel voor elkaar. Juist omdat we vooraf niet wisten wanneer de aangevraagde verzwaring zou worden uitgevoerd, heeft de zonnepaneellegger de zonnepanelen destijds met 1 fase micro-omvormers* uitgerust en in 3 groepen uitgesplist en op die manier aangesloten op de nieuwe 3 fase groepenkast. Op die manier konden wij snel en moeiteloos overschakelen van 1 fase naar 3 fase. Als het bovendien lukt om ook de (toekomstige) grootverbruikers een ook nog een beetje over de (toekomstige) fasen weet te verdelen dan kan je voorlopig gewoon op 1 fase blijven draaien.

*De micro-omvormers hadden wij toch al nodig vanwege schaduw. Optimizers waren voor schaduw evt. het alternatief maar ik betwijfel of je die oplossing ook zo makkelijk over de (toekomstige) fasen had kunnen verdelen. Hoewel er ook nadelen zitten aan micro-omvormers hoefden we op zolder geen ruimte te maken voor een omvormer. Met toekomstige All-Electric opstellingen is ruimte iets om rekening mee te houden.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:08
xtrme schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:16:
wat betreft de hoofdzekering; bij 1 fase is dat hier in het noorden, gratis. bij meer fases kost het geld als 1 van de fases eruit klapt. vreemd maar waar (was opmerking van monteur vorige week bij een vriend)

mijn jaren 70 woning(190m2) wordt verwarmd met een 7kw warmtepomp (dit is niet z'n opgenomen vermogen. deze heeft een max opgenomen vermogen van 1700w (7a)
mijn warmtepomp boiler is max 400wh
en 2x splitairco die 800wh p/s

ik heb inductie en een oven beide 3800w (2x 16a, maar trekken dit eigenlijk nooit)

ik heb zelf wel 3 fasen(was er al) maar net als hier boven ben ik zelf aan het kijken naar pieken per fase
en is mijn aansluiting ook niet boven 30A geweest (met verwarming aan tijdens het koken, oven en waterkoken

heb ook pv installatie van max 5,5kw output maar dan staat de verwarming niet aan en zou dat ook intern worden verbruikt en raakt de hoofdzekering niet

wat betreft die warmtepomp die kan gewoon laag temperatuur zijn. hoeft niet perse hoog temperatuur te zijn
met lage temperatuur kan het zijn dat je meer moet bijplaatsen (of type met groter oppervlakte)
maar dit heb ik zelf proef ondervinderlijk gedaan
eerste wonen, CV ketel naar 40 graden en dan wachten op koudweer }:O
hier is ook genoeg op tweakers te vinden
na het installeren van een warmtepomp kan je weer verder optimaliseren maar laat je niet gek maken als het ding maar genoeg vermogen heeft, want te groot is juist niet goed !
Dan is het denk ik geen 7kw warmtepomp, welk model? Wij zitten ook op 1 fase woning uit 2001 met een 6kw warmtepomp maar die heeft toch echt al pieken van 3400 watt laten zien afgelopen winter tijdens de defrost periode. Overigens leverde dat ook geen enkel probleem voor die enkele fase. Huis is ook volledig gasloos.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
Salomon schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:40:
Deze week koopovereenkomst getekend van een huis uit 2003, energielabel A. Ik wil graag van het gas af: zonnepanelen, zonodig thuisbatterij (eventueel met noodstroom-mogelijkheid), maar vooral all-electric warmtepomp en elektrisch koken. Misschien over een paar jaar een laadpaal voor een elektrische auto.

De ellende: de hoofdzekering is 1x35A, ik kon niet voor 1 juli een verzwaring naar 3x25A aanvragen dus nu sta ik op de wachtlijst (Voorburg). Stedin heeft alleen nog geen idee of dat maanden, jaren of decennia gaat duren.

Nou weet ik dat er best wat mogelijk is op 1x35A. Maar het is wel krap: een beetje inductieplaat plus oven plus warmtepomp zit je zo op 8 kW. En ik heb nog een oude hoofdzekering, geen hoofdautomaat, dus als de hoofdzekering eruit flikkert is het een dure grap (nog los van de wachttijd tot de stedin monteur er is). In de toekomst wil ik dus naar 3x25A (ook ivm laadpaal over een paar jaar).

Wat is dan de beste aanpak voor de komende jaren? Zijn er warmtepompen die nu op 1 fase werken maar ook op 3 fasen kunnen werken? Moet ik een thuisbatterij kiezen die piekvermogen kan leveren voor als er dingen tegelijkertijd aanstaan? Hoe voorkom ik dat ik nu allemaal investeringen moet doen specifiek voor de 1-fase situatie, en daarna in de 3 fase situatie weer allemaal dure aanpassingen of vervangingen moet doen?

(En ja, als ik terug in de tijd kon had ik de huidige bewoners gevraagd net voor 1 juli nog de aanvraag te doen, maar dat is helaas geen optie meer....)
Je weet dat je het vermogen van een goede thuis batterij op kan tellen bij die 35/40 ampere? Als je thuisbatterij 15 ampere kan leveren kan je huis dus prima 50/55 ampere aan. Op dat principe hebben ze een all electric villa met maar een hoofdaansluiting van 10 ampere ontworpen. https://www.allurebouw.nl/amperevilla/

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Djvdb Welk merk/model wp heb je? Sommige modellen schakelen vrij snel de BUH bij een defrost bij. Vaak kan je dit voorkomen en dat gaat het maximale vermogen duidelijk omlaag.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• powerboat
[...]
Hoe bedoel je dit? Dat je achter een 1-fase netaansluiting een batterijsysteem hebt dat 3 maakt? Of begrijp ik je nu verkeerd?

[...]

Jep, helemaal correct zoals ze bij de groene nerds aangeven is 1*25 A of 1*35A op jaarbasis heelveel kWh uur. d.m.v. een goed energie managemend systeem kun je die pieken goed zelf opvangen.

Je krijg zelfs de mogelijkheid om (semi)offgrid te gaan.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-07 14:53
powerboat schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:11:

Ik zou dan gewoon een 1 fase Victron systeem doen, die plust je aansluiting met bv 20 ampère. Dan heb je 55a tot je beschikking op piekmomenten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• powerboat
Makrolon schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Ik zou dan gewoon een 1 fase Victron systeem doen, die plust je aansluiting met bv 20 ampère. Dan heb je 55a tot je beschikking op piekmomenten.
Dat kan uiteraard ook ;)! Zal toch aan je behoefte en budget liggen.

• Djvdb
dunklefaser schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:05:
@Djvdb Welk merk/model wp heb je? Sommige modellen schakelen vrij snel de BUH bij een defrost bij. Vaak kan je dit voorkomen en dat gaat het maximale vermogen duidelijk omlaag.
Mitsubishi suz-swm60va2. Dit was op de compressor backup zit op een aparte groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOe8AWFYY85fGq29cAvIsE3MhP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzLQtinSTQWn73cdFs5vfBjc.png?f=fotoalbum_large

maar ook niet gek als je bedenkt dat onder sommige omstandigheden je maar een cop van 2 - 2.5 hebt dan moet je wel richting die 3kw om nog 6kw output te kunnen halen. Daarom kan ik me niet voorstellen dat een warmtepomp van 7kw bij -10 max 1,7kw trekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 09-07-2026 08:13 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lasharor schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:07:
En, stel je zet de inductieplaat en oven vol aan, is het dan erg dat de warmtepomp tijdelijk niets doet?
Ik ken eigenlijk geen warmtepomp die aan loadbalancing doet, dus een warmtepomp heeft geen weet van het thuisverbruik en gaat vermogen pakken wanneer hij dat nodig acht. Tenzij je deze elke keer handmatig uitschakeld als voordat je uitgebreid gaat koken, maar ja.. niet dat is niet heel gebruiksvriendelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Djvdb schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Dan is het denk ik geen 7kw warmtepomp, welk model? Wij zitten ook op 1 fase woning uit 2001 met een 6kw warmtepomp maar die heeft toch echt al pieken van 3400 watt laten zien afgelopen winter tijdens de defrost periode. Overigens leverde dat ook geen enkel probleem voor die enkele fase. Huis is ook volledig gasloos.
het is idd geen 7kw maar 8kw
buitenunit is ERGA-08EV (4548848881482), binnen is een EHBX08EF6V
defrost piekjes zijn er wel maar die zijn niet extreem
backup heater is nog nooit gebruikt (wel andere groep)

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-07 16:04

JJ White

Prutser Eerste Klas

Salomon schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:35:
De woonkamer heeft sowieso zo'n convectorput. Moet ik daarmee altijd hoge temperatuur warmtepomp hebben (of vloerverwarming installeren, duur)?
Een standaard convector put heeft inderdaad een hoge temperatuur nodig om de luchtstroom op gang te brengen. Maar er is een oplossing, je kan ventilatoren op je convector monteren om de output te verhogen bij lage temperatuur. Heb ik zelf ook gedaan een paar jaar terug en ik draai mijn CV comfortabel op 45 graden met een redelijk kleine convector en een grote nachtverlaging. Met een grote put en/of weinig nachtverlaging kom je met koeler water ook wel rond.

Voor inspiratie zie: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Question Mark schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Ik ken eigenlijk geen warmtepomp die aan loadbalancing doet, dus een warmtepomp heeft geen weet van het thuisverbruik en gaat vermogen pakken wanneer hij dat nodig acht. Tenzij je deze elke keer handmatig uitschakeld als voordat je uitgebreid gaat koken, maar ja.. niet dat is niet heel gebruiksvriendelijk.
Je zou dit aan kunnen sturen met een Home Assistant of iets dergelijks, mits je warmtepomp een integratie heeft waarmee je deze kan aansturen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Djvdb schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:10:
[...]

Mitsubishi suz-swm60va2. Dit was op de compressor backup zit op een aparte groep.

[Afbeelding]

maar ook niet gek als je bedenkt dat onder sommige omstandigheden je maar een cop van 2 - 2.5 hebt dan moet je wel richting die 3kw om nog 6kw output te kunnen halen. Daarom kan ik me niet voorstellen dat een warmtepomp van 7kw bij -10 max 1,7kw trekt.
Ik heb een Remeha ELGA ACE 6, officieel hybride, maar de CV ketel is al lang weg :P. De ACE 6 heeft geen elektrisch backup element voor extra ondersteuning.

Ik haal bij -10 een COP van 2.3 tot 2.5, en met 2.4kW opgenomen vermogen kom ik prima aan de 6kW warmte die ik nodig heb.

Ik heb overigens op zolder wel een buffervat met een 3kW verwarmingselement die ik met de hand kan schakelen. En een bepaald exotisch geval wil mijn warmtepomp niet starten, en dan moet ik extra warmte toevoegen om de defrost waarmee hij wil starten te voltooien.

Overigens. 2.4kW uit het net zie ik zelden. Met gewoon winterweer ( +3 tot -3 graden ) is het 400-700W maximaal opgenomen uit het net.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JJ White schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:33:
Je zou dit aan kunnen sturen met een Home Assistant of iets dergelijks, mits je warmtepomp een integratie heeft waarmee je deze kan aansturen.
Je kunt technisch vrij veel voor elkaar krijgen, maar het ging mij er meer om dat een warmtepomp het thuisverbruik niet standaard automatisch weet, en je dus echt wel iets moet gaan regelen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Question Mark schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Load balancing - Nu nog niet, maar vanaf 2028 waarschijnlijk wel voor nieuwe warmtepompen:
"ISDE-subsidie geldt per 2028 alleen nog voor slimme warmtepompen."

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dunklefaser schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Load balancing - Nu nog niet, maar vanaf 2028 waarschijnlijk wel voor nieuwe warmtepompen:
"ISDE-subsidie geldt per 2028 alleen nog voor slimme warmtepompen."
Ik vraag mij af of "slim aansturen" en "loadbalancing" hetzelfde is. Het eerste gaat meer over het goed om kunnen gaan met netcongestie door bv. op momenten van energie-overschot het SWW-water alvast (extra) te verwarmen, of alvast iets meer warmte de vloer in te stoppen.

Uit de kamervragen:
Een netbeheerder kan niet op afstand apparaten uitschakelen. Het rechtstreeks
aansturen van apparaten door de netbeheerder is technisch niet mogelijk en ook
niet wenselijk. Daarom zetten het kabinet en de netbeheerders in Nederland in op
het ontsluiten van flexibiliteit bij kleinverbruikers via marktpartijen en op basis
van vrijwilligheid. Dit houdt in dat een netbeheerder een uitvraag doet aan
marktpartijen, zogenoemde Congestion Service Providers (CSP's), voor het
beschikbaar stellen van flexibel vermogen op een specifiek moment en in een
specifiek gebied, tegen een vooraf afgesproken vergoeding. CSP's kunnen
bijvoorbeeld energieleveranciers zijn of andere marktpartijen die de slimme inzet
van laadpalen, warmtepompen of thuisbatterijen als dienst aanbieden. Een
kleinverbruiker kan er vrijwillig voor kiezen om mee te doen aan zo’n dienst via
een CSP, bijvoorbeeld omdat hij automatisch wil reageren op dynamische
energieprijzen of een vergoeding wil ontvangen voor het beschikbaar stellen van
flexibel vermogen ten behoeve van congestiemanagement. De CSP bundelt
vervolgens het beschikbare flexibele vermogen van meerdere kleinverbruikers om
aan de flexibiliteitsvraag van de netbeheerder te voldoen.
Dit leest meer als het oplossen van netcongestie.

Loadbalancing is de boel tijdelijk en snel terugschroeven tijdens korte piekmomenten binnen een huishouden zoals een oven of kookplaat die even een half uur aangaan. En dat lijkt mij vrij lastig. Het is nl. totaal niet efficient om een benodigde defrost of legionella-run halverwege ineens te stoppen om later weer vanaf 0 te laten beginnen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Question Mark Mee eens - er heerst een beetje begripsverwarring, maar het doel lijkt me duidelijk. En in Duitsland kan het energiebedrijf/netbeheer nu al in principe de wp op afstand uitschakelen, kijk maar in een van de schermen van de binnenunit en de systeemthermostaat van een Vaillant wp. "Energiebedrijf: WP + BV uit",
andere opties: WP uit, BV uit, Verwarmen uit, Koelen uit, Verw.+koel. uit
"Hier bepaalt u wat bij verzonden signaal van het energiebedrijf moet worden gedeactiveerd ..."

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 09-07-2026 11:16 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07 12:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een all-electric huis van vergelijkbare grootte met een 6kw warmtepomp. De pomp gaat zelf nooit over de 1,4kw heen en draait meerstal op ~600 watt. Het backup-element heb ik ingesteld op max 2kw en doet heel zelden iets. Die groep heb ik zelfs een hele periode uit gehad. En als ie aan gaat in een defrost, draait de wp volgens mij zelf niet? Het hele warmtepomp gebeuren draait hier nooit meer dan een waterkoker. WP's zorgen helemaal niet voor zo'n hoge stroompieken.

De hoogste (kook) piek die ik in de data van afgelopen winter kan vinden is 4kw geweest, dan heb je met 35A nog een hoop over. We in kwartier metingen dus een echte piek zal wel wat hoger liggen. Maar een zekering heeft ook wat reserve voor korte pieken, zeker smelt.

Ik heb destijds verzwaard naar 3x25A maar achteraf was dat (tot nu toe) nog niet nodig geweest.
Zet desnoods de WP uit rondom de kookperiode om die piek wat te beteugelen. Een beetje geisoleerd huis kan wel ff een uurtje zonder verwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 09-07-2026 11:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Djvdb
mkleinman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Ik heb een Remeha ELGA ACE 6, officieel hybride, maar de CV ketel is al lang weg :P. De ACE 6 heeft geen elektrisch backup element voor extra ondersteuning.

Ik haal bij -10 een COP van 2.3 tot 2.5, en met 2.4kW opgenomen vermogen kom ik prima aan de 6kW warmte die ik nodig heb.

Ik heb overigens op zolder wel een buffervat met een 3kW verwarmingselement die ik met de hand kan schakelen. En een bepaald exotisch geval wil mijn warmtepomp niet starten, en dan moet ik extra warmte toevoegen om de defrost waarmee hij wil starten te voltooien.

Overigens. 2.4kW uit het net zie ik zelden. Met gewoon winterweer ( +3 tot -3 graden ) is het 400-700W maximaal opgenomen uit het net.
Ja precies maar dus niet max 1700 watt. Dit was een gevalletje dichtgevroren verdamper en een defrost die maar niet kwam leek een software bug te zijn. Maar verder kom ik ook in de praktijk zelden boven de 2000 watt.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56

fub

Misschien OT, maar die backup-elementen in warmtepompen die ook je warme tapwater leveren zijn er niet voor niks. Die heb je nodig om ten minste eens in de week dat water op 60 graden te krijgen, tegen legionella. Met de warmtepomp zelf krijgen wij het tot 55 graden, dat backup-element zorgt voor dat laatste beetje.

Dat zou ik dus zeker niet zomaar uitzetten.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

In dit rapport zijn +-400 all electric woningen geanalyseerd.
Rapport Stroomversnelling: Kansen achter de meter
Belangrijkste resultaten – Wat kan achter een 1-fase aansluiting?
1x35A:
  • De meeste woningen kunnen hiermee volledig elektrificeren.
  • Een laadpaal is mogelijk mits met load balancer.
...
Vuistregels voor warmtepompvermogen:
AansluittypeAan te raden maximaal thermisch vermogen van de warmtepompAan te raden maximaal warmteverlies van de woning bij A-10/W35Aan te raden maximaal warmteverlies van de woning bij A-10/W55
1x25A6 kW thermischTot 5 kW thermischTot 4 kW thermisch
1x35A8 kW thermischTot 7 kW thermischTot 5 kW thermisch
Ik zelf ga morgen naar een 10 ampere aansluiting. >:)

• WAF1
Tazzios schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:49:

Ik zelf ga morgen naar een 10 ampere aansluiting. >:)
Hoe heb je dat aangepakt?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fub schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:46:
Misschien OT, maar die backup-elementen in warmtepompen die ook je warme tapwater leveren zijn er niet voor niks. Die heb je nodig om ten minste eens in de week dat water op 60 graden te krijgen, tegen legionella. Met de warmtepomp zelf krijgen wij het tot 55 graden, dat backup-element zorgt voor dat laatste beetje.

Dat zou ik dus zeker niet zomaar uitzetten.
Vroeger misschien, maar sinds een paar jaar gebruiken warmtepompen R290 als koelmiddel en die kunnen tot 70gr halen zonder het backup-element.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Tazzios

Tazzios

..

WAF1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Hoe heb je dat aangepakt?
Woning:
Appartement 70m2 uit 1990

Grootverbruikers in huis:
  • Wasmachine
  • vaatwasser
  • Oven
  • kookplaat
  • Airco MXZ-2F53VF3 (ook voor verwarmen, warmtapwater krijg ik nog van stadsverwarming)
  • Waterkoker
  • Airfryer
  • Grillplaat
Gelijktijdigheid is zeer laag maar 2300 watt is natuurlijk nog steeds erg krap.

Nu heb ik verder al wat jaren de Sessy welke zelfstandig kan Peakshaving = 1600watt
En heb ik vorig jaar een Marstek Venus E v3 erbij gekocht welke ik met mijn blueprint aanstuur = 2500watt

Totaal dus 2300+1600+2500=6400 watt ter beschikking

Proefdraaien:
Van de winter heb ik Home Assistant laten bijhouden hoe vaak ik over de 2300watt ging. Later ook een 10 ampère zekering na de hoofdschakelaar geplaatst.

Een keer getest toen beide accu's al vrij leeg waren door, oven, airfryer, grill aan te zetten, dit zal nooit echt voorkomen. De zekering hield toen 3500watt 12 minuten vol. :P
Voor de reserve capaciteit voor peakshaving hou ik bij de Sessy 20% en Marstek 25% aan. Met de overige opslag kan ik nog wat handelen.

Aanvragen:
Eerste keer werd ik gebeld dat het een apart verzoek was en dan er geen beleid voor was. Toen niets meer gehoord en een afwijzing. Opnieuw aanvragen en ik kreeg een offerte van 230 euro voor het verlagen.

Op deze manier levert de Marstek maandelijks 25,75 euro per maand aan besparing op. ;)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik heb zelf sinds een ~week ook een full electric 8kW R290 (propaan) warmtepomp draaien in ons 35A, 1 fase jaren 70 huis met inductieplaat, EV (met loadbalancing), etc.

Ik twijfel(de) over het verzwaren naar 3 fasen, maar neig nu naar dat juist niet doen omdat ik denk dat het overzichtelijker blijft in de groepenkast als ik een thuisaccu wil plaatsen, en het scheelt gewoon een hoop geld (€500 aardpen slaan, € 400 (zonder zelf schakelbare hoofdautomaten) - €800-ish (met zelf schakelbare hoofdautomaten) voor netbeheerder, en natuurlijk de 3 fase componentenprijs).

Ik vond toevallig deze whitepaper van Hager over dit onderwerp over de overbelastingscapaciteit van een 35A smeltzekering:
https://download.hager.co...eden_en_overbelasting.pdf
Op pagina 3 zie je de uitschakelkarakteristiek van zo'n hoofdzekering voor elke stroom die er loopt. Voorbeelden die ze al in de text geven:
60 A door een zekering van 35 A (= ~13.800 Watt)
Er loopt in dit voorbeeld 60 A door de zekering van 35 A. Trek een lijn (in de grafiek reeds met rood aangegeven) vanaf de X-as bij de waarde 60 A omhoog, totdat deze de curve van jouw patroon kruist (de blauwe lijn). Ga vanaf dit kruispunt met een lijn naar links (ook aangegeven met een rode lijn) en je leest een waarde af van 10^3. Dit komt overeen met 1000 seconden, ofwel 17 minuten.
Samengevat betekent dit dat de gekozen 35Azekering bij een overbelasting van 60 A er 17 minuten over doet, voordat deze begint te smelten.
En:
50 A door een zekering van 35 A (=~11.500W)
In dit voorbeeld gaat door dezelfde zekering een stroom van 50 A. Trek je nu een lijn vanaf de X-as naar boven dan kruist deze lijn net niet de uitschakelcurve van de patroon. Dat betekend dat in dit gebied geen informatie voorhanden is. Er zijn dus geen gegevens bekend om mee te nemen in een berekening.
Hij zal in ieder geval niet binnen 4000 sec (ruim een uur) aanspreken. Daar het gedrag van de smeltveiligheid niet gegarandeerd is, zou men moeten voorkomen dan men in dit gebied terecht komt!
Meest interssant vind ik dat blijkbaar nominaal 43A (net geen 10kW) door een 35A hoofdzekering deel is van wat de norm van zo'n zekering eist waarbij hij nog niet mag doorbranden (I nom * 1,25, zie pagina 4 over 'non fusing current').

[ Voor 7% gewijzigd door Scatman_II op 09-07-2026 20:53 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Salomon schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:40:
[...] En ik heb nog een oude hoofdzekering, geen hoofdautomaat, dus als de hoofdzekering eruit flikkert is het een dure grap (nog los van de wachttijd tot de stedin monteur er is). [...]
je moet wel extra afrekenen als je naar 3x25 gaat en de hoofdzekering wil voorzien van een automaat (is dus optioneel).
want hoe vaak brandt die nou door? ik heb het in 20 jaar nog niet meegemaakt in ieder geval. en ik neem aan dat de kwetsbaarheid zit aan de straat kant en niet vanuit huis, dat wordt al afgevangen in je meterkast (mits een beetje modern spul).

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-07-2026 21:23 ]

d:)b :henk d:)b

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

JJ Le Funk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:21:
[...]

je moet wel extra afrekenen als je naar 3x25 gaat en de hoofdzekering wil voorzien van een automaat.
maar hoe vaak brandt die nou door? ik heb het in 20 jaar nog niet meegemaakt in ieder geval. en ik neem aan dat de kwetsbaarheid zit aan de straat kant en niet vanuit huis, dat wordt al afgevangen in je meterkast (mits een beetje modern spul).
Waarom zou een moderne meterkast het risico van doorbranden van een hoofdzekering?
Stel, niet ongebruikelijk, dat er vier groepen met een 16A automaat achter 1 hoofdzekering zit. 4x16=64A. Dat is mega veel meer dan de hoofdzekering aan kan.
Een beetje netjes verdelen van apparaten over groepen en fases kan dit risico wel beperken.

Life is not about specs, it is about joy!

• WAF1
Tazzios schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:25:
[...]

Woning:
Appartement 70m2 uit 1990

Grootverbruikers in huis:
  • Wasmachine
  • vaatwasser
  • Oven
  • kookplaat
  • Airco MXZ-2F53VF3 (ook voor verwarmen, warmtapwater krijg ik nog van stadsverwarming)
  • Waterkoker
  • Airfryer
  • Grillplaat
Gelijktijdigheid is zeer laag maar 2300 watt is natuurlijk nog steeds erg krap.

Nu heb ik verder al wat jaren de Sessy welke zelfstandig kan Peakshaving = 1600watt
En heb ik vorig jaar een Marstek Venus E v3 erbij gekocht welke ik met mijn blueprint aanstuur = 2500watt

Totaal dus 2300+1600+2500=6400 watt ter beschikking

Proefdraaien:
Van de winter heb ik Home Assistant laten bijhouden hoe vaak ik over de 2300watt ging. Later ook een 10 ampère zekering na de hoofdschakelaar geplaatst.

Een keer getest toen beide accu's al vrij leeg waren door, oven, airfryer, grill aan te zetten, dit zal nooit echt voorkomen. De zekering hield toen 3500watt 12 minuten vol. :P
Voor de reserve capaciteit voor peakshaving hou ik bij de Sessy 20% en Marstek 25% aan. Met de overige opslag kan ik nog wat handelen.

Aanvragen:
Eerste keer werd ik gebeld dat het een apart verzoek was en dan er geen beleid voor was. Toen niets meer gehoord en een afwijzing. Opnieuw aanvragen en ik kreeg een offerte van 230 euro voor het verlagen.

Op deze manier levert de Marstek maandelijks 25,75 euro per maand aan besparing op. ;)
Leuke besparing te pakken. Relatief ook een eenvoudig huishouden. Geen vriezer?

Mijn huis (hoekhuis) is ook uit begin jaren negentig en praktisch lopen we qua verduurzaming wel tegen beperkingen aan. Twee jaar geleden vanzelfsprekend voor een 3-fase aansluiting gekozen omdat de elektricien dat adviseerde toen we de zonnepanelen gingen leggen. Ik denk dat in onze situatie ook wel nodig is of in de toekomst nodig zal zijn. Maar altijd leuk als er out of the box wordt gedacht.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 23:51
Raport: Netimpact woningen met warmtepomp Op basis van slimme meterdata. Rvo Laat zien dat bij FE geen vermogen boven 4kW voorkomt. Hele huis max 10kW wat ze tegenkwamen… dat bleek dus met laadpaal te zijn.

afgelopen half jaar is er ook een memo geschreven die pleit voor 35a als afdoende. Dus als specialisten dat roepen…

[ Voor 14% gewijzigd door technopeuter op 09-07-2026 23:35 ]

diskeltische lurker

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

bartvl schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:27:
[...]

Waarom zou een moderne meterkast het risico van doorbranden van een hoofdzekering?
Stel, niet ongebruikelijk, dat er vier groepen met een 16A automaat achter 1 hoofdzekering zit. 4x16=64A. Dat is mega veel meer dan de hoofdzekering aan kan.
Een beetje netjes verdelen van apparaten over groepen en fases kan dit risico wel beperken.
je hebt gelijk, als ik een beetje in verdiep dan blijkt dat zelfveroorzaakte overbelasting de meestvoorkomende oorzaak is van doorbranden hoofdzekering. beste te voorkomen door goede groepenverdeling.

d:)b :henk d:)b

• Tazzios

Tazzios

..

WAF1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:03:
[...]
Leuke besparing te pakken. Relatief ook een eenvoudig huishouden. Geen vriezer?
...
koelkast/vries combi uit 2010, verbruikt 1KWH per dag dus dat stel weinig voor. TV,receiver, NAS, router verbruiken bij elkaar hetzelfde.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:07
Wil je veel of voordelig?
Opzich kan je met 1*35A goed uit de voeten. Soms kan je gratis upgraden naar 1*40A of kunnen ze een trage 1*35A zekering plaatsen. Dit geeft ietswat meer ruimte.

Terug naar de realiteit: wij verwarmen een matig to voldoende geisoleerd huis uit de jaren 70 met een Airco(warmtepomp). De kamers hebben infrarood panelen. Geen inductie maar dit vraagt even kort piekspanning. Daarna pakt dit ook maar 800watt per pit of zelfs minder.

Tuurlijk zet om 18.00 ook niet de vaatwasser/wasmachine en warmtepomp aan. De realiteit is ook niet dat dit slim is ivm de energieprijzen die steeds duurder worden rond dit tijdstip. Soms tot 1,- per KWH.

Met zonnepanelen wil je juist dat de auto overdag het stroom wegpakt want in de toekomst is het weinig waard. Dus zal je laden tussen 10.00 en 16.00 om maximaal je zonne energie op te maken. Ik wil juist maximaal met 1 groep 3.7KW laden zodat het meeste uit de zonnepanelen komt. Een slimme lader is natuurlijk wel verstandig met 1 fase.

Oftewel, voor een betaalbare rekening ga je het vanzelf verdelen. Of je kan voor 3-fase gaan en veel afnemen tegen een hoge prijs.

Samengevat: 1*35A is meer dan voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door StormRider op 10-07-2026 10:57 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Scatman_II Wat je hierboven over de bijkomende kosten van een verzwaring schrijft kan ik bevestigen: 1-fase -> 3-fase = ca. € 330,- (Liander) en 3 automaten (hoofdzekering) = ca. 650,-
totaal ca. € 1.000,- en dan nog de aanpassingen aan bijvoorbeeld de fornuis(groep), eventueel de omvormer (5 kW 1-fase), etc..

• WAF1
StormRider schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:53:
Wil je veel of voordelig?
Opzich kan je met 1*35A goed uit de voeten. Soms kan je gratis upgraden naar 1*40A of kunnen ze een trage 1*35A zekering plaatsen. Dit geeft ietswat meer ruimte.

Terug naar de realiteit: wij verwarmen een matig to voldoende geisoleerd huis uit de jaren 70 met een Airco(warmtepomp). De kamers hebben infrarood panelen. Geen inductie maar dit vraagt even kort piekspanning. Daarna pakt dit ook maar 800watt per pit of zelfs minder.

Tuurlijk zet om 18.00 ook niet de vaatwasser/wasmachine en warmtepomp aan. De realiteit is ook niet dat dit slim is ivm de energieprijzen die steeds duurder worden rond dit tijdstip. Soms tot 1,- per KWH.

Met zonnepanelen wil je juist dat de auto overdag het stroom wegpakt want in de toekomst is het weinig waard. Dus zal je laden tussen 10.00 en 16.00 om maximaal je zonne energie op te maken. Ik wil juist maximaal met 1 groep 3.7KW laden zodat het meeste uit de zonnepanelen komt. Een slimme lader is natuurlijk wel verstandig met 1 fase.

Oftewel, voor een betaalbare rekening ga je het vanzelf verdelen. Of je kan voor 3-fase gaan en veel afnemen tegen een hoge prijs.

Samengevat: 1*35A is meer dan voldoende.
Een deel van je analyse klopt. Maar met een belangrijke kanttekening een 3 fase aansluiting van 3x25A is niet duurder dan een 1x35A aansluiting. Natuurlijk moet je wel investeren in een nieuwe stoppenkast en dat brengt hoge kosten mee. Maar bijv. ouder huis heeft vaak al te weinig groepen, ons huis uit 1993 had oorspronkelijk maar 4 groepen. Destijds hebben we er al 2 groepen bij laten zetten en dat is jaren prima gegaan. Maar inmiddels leven we in 2026. Als je elektrisch wil gaan koken, zonnepanelen, een (stekker) thuisbatterij, airco, vloerverwarming, wp, een laadpaal, enz. dan heb je gewoon meer groepen nodig. Onze oude groepenkast had bovendien maar één aardlekschakelaar, dus vernieuwing was gezien de huidige normen niet noodzakelijk maar wel verstandig. Omdat de 3 fase door de netbeheerder als was voorbereid, uiteraard voor 3 fase (3x25) gegaan als dit dezelfde netbeheerkosten meebrengt. En met 6000 WP op het dak is dat naar mijn inschatting ook gewoon nodig. (liggen in Oost/West opstelling)

Maar vanwege het uitbreiden van grootverbruikers kan het mogelijk ook verstandig zijn. Ik heb bijv. nog een ouderwetse afvoerdroger die maximaal 2800W doet. Toch doe ik hem niet weg want een moderne warmtepompdroger doet er veel langer over om een was te drogen. Ik gebruik de droger vooral voor de handdoeken (2 personen) en ik ben nu in een uurtje klaar. Voor een groot deel van het jaar draait de onzuinige droger op zonnestroom die ik anders zou terugleveren. Ik ga mijn uitstekende Miele droger dus voorlopig niet vervangen, die vervanging haal ik er niet uit.

Wel houden we met het gebruik van grootverbruikers er rekening mee of de auto staat te laden, ik gebruik dan bijv. de wasmachine en droger dan niet. Ook niet de vaatwasmachine. In de ochtend laden we de stekkerbatterij op (Uitgangsvermogen 2400 W) en als we de auto dan om 11.00 gaan laden, dan trekt de auto deze weer leeg. Samen met de opbrengst van de zonnepanelen hoeft er nog maar een klein beetje van het net afgenomen te worden. Om 16.00 heeft de kleine batterij (in deze zomerperiode) voldoende tijd om voor de nacht weer op te laden. Voor de duidelijkheid nu kook ik nog op gas. dus daar heb ik geen elektriciteit voor nodig. Maar de nieuwe meterkast is inderdaad dus wel op inductie koken voorbereid.

Pagina: 1