• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-08 19:42
Hoi allen,

Ik zit in een dubio over wat te doen en wat wijsheid is. Mijn vrouw en ik hebben binnenkort een huwelijksreis en wij gaan op safari in Tanzania. Deze reis is gezien de prijs een 'once in a lifetime' en ik verwacht niet dat wij dat jaarlijks kunnen herhalen aangezien de kosten voor ons echt wel hoog zijn. Aanvullend hierop, is dat zolang wij het kunnen bekostigen, onze 'dure hobby' op dit moment. Op vakantie gaan is met wildlife en daar foto's van maken. Ik verwacht dat zolang er (nog) geen kinderen zijn wij dit nog wel kunnen bekostigen, maar met kinderen wordt het hoogstwaarschijnlijk onbetaalbaar om te blijven doen. Mogelijk in afgeslankte vorm kan het, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat deze vakanties einde verhaal betekenen met kids.

Voorgaande jaren zijn wij op safari geweest in Sri Lanka, Zuid-Afrika en recentelijk Maleisie/Borneo. Binnenkort staat Tanzania op de planning en in de toekomst hopen wij nog naar Namibie, Costa Rica en Mexico te gaan (Belangrijk voor de reisbestemming is de mogelijkheid voor wildlife te spotten en fotograferen).

Mijn vrouw gebruikt met heel veel plezier de Canon EOS R50 en de zoomlens RF 100-400. Achteraf hebben wij deze lens en camera met goed geluk en zonder veel onderzoek gekocht. Als er foto's gemaakt worden gebruiken wij de automatische stand en schieten in JPEG. De behoefte voor RAW met (veel) bewerken is er niet. Voor het gebruik nu doet de automatische stand het best goed en hoewel er soms een beetje bewerkt wordt, valt het bewerken wel mee. De grote voordelen zijn het kleine formaat en het lichte gewicht en het past goed in kleine handen. Verder is het zoombereik best oke en voor de prijs maakt het echt goede foto's. Plus de noodzaak om te bewerken valt ons inzien wel mee. De minpunten zijn dat als het licht net niet optimaal is de lens wat moeite heeft, de autofocus voelt soms wat langzaam aan (met name met slecht licht of als er takjes in de weg zitten) en het is niet spatwaterdicht.

+ Fijn in de handen ivm klein formaat (van mijn vrouw)

+ Gewicht is laag en makkelijk mee te nemen en te dragen op reis

+ Maakt goede foto's voor de prijs die wij betaald hebben

+ Bewerken is vaak niet nodig voor (ons) inziens prima foto's

- Is niet stof en spatwater dicht

- Laat soms net te wensen open bij minder optimale weerstomstandigheden

Ik twijfel heel erg of wij de stap moeten nemen om te gaan upgraden. Ik ben een beetje bang soms 'net niet' de mooie foto te krijgen en vatbaar voor weersomstandigheden te zijn. Upgrade zou mijn inziens de Canon EOS R7 worden + de Canon RF 100-500. Waarom ik twijfel is met name vanwegen de kosten. De huidige set heeft ons +/- 1500 gekost, en enkel de R7 kost al net zo veel en dan komt de lens daar nog bovenop (er geldt nu een cashback wat de pijn verzacht).

Reden voor en tegen een upgrade:

Voor: de body en lens zijn op alle punten een verbetering qua preformance

Voor: de body en lens zijn stof en spatwater dicht

Voor: het zoombereik is net wat beter

Nadeel: de R7 + 100-500 zijn minder compact en zwaarder in gewicht

Nadeel: prijs

Ik heb er over nagedacht de lens te huren, maar voor de periode Tanzania kost me dit bijna 1.000. Heb ik er niet voor over. Een dagje huren of in een camera winkel uitproberen zou een mogelijkheid bieden. De grote vraag is of mijn vrouw kan omgaan met het grotere formaat en zwaardere gewicht en dat kun je dan wel ervaren.

Ik ben me er ook bewust van dat de fotograaf meer invloed heeft op de uitkomst van de foto, dan de lens. Dat de 100-400 soms net te wensen overlaat komt meestal voor als het licht wat minder is, of als er veel ruis in beeld is zoals takjes.

De laatste toevoeging die ik nog wil uitdrukken is dat de weersomstandigheden soms ook wat lastig zijn met de huidige set. In Borneo hebben we wat harde en motregen ervaren. Howel ik niet verwacht dat het verstandig is de R7 + 100-500 in harde regen te gebruiken zou deze toch net wat geschikter zijn bij slechter weer. Nu al enkele keren meegemaakt dat de weersomstandigheden net te slecht waren en we de camera in de tas hebben gelaten uit angst waterschade te krijgen.

Tips en suggesties zijn altijd welkom!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52

qless

...vraag maar...

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je meer kan winnen door in RAW te fotograferen (evt tegelijk met jpg) en dan de "moeilijkere" platen dan wel via een goede raw editor te bewerken. Het is verbazend wat je dan nog kan corrigeren en verbeteren in vergelijking met jpg.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• kevin12
qless schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:41:
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je meer kan winnen door in RAW te fotograferen (evt tegelijk met jpg) en dan de "moeilijkere" platen dan wel via een goede raw editor te bewerken. Het is verbazend wat je dan nog kan corrigeren en verbeteren in vergelijking met jpg.
Dank voor je aanvulling!

In eerste instantie wilde ik al reageren dat bewerken niet mijn grootste hobby is en ik er eigenlijk niet veel tijd aan wil besteden. Mijn vrouw heeft er iets meer geduld voor. Echter, wist ik uberhaupt niet dat je raw + jpeg tegelijk kan instellen. Top dat het beide kan en echt bedankt voor de tip :) Er gaat weer een hele wereld voor mij open.

Ik moet mij nog even goed hierover inlezen maar het lijkt mij zeker een toegevoegde waarde. Nu kunnen we wat schipperen.

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:01
even iets heel anders maar een set huren? ja dat is wel aan de dure kant maar dat is kopen ook (en ja je kan het daarna weer weg doen dat is ook zo)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Bedenk dat investeren in een camera en een lens duur lijkt, maar als je zuinig bent op je spullen kan je er jaren mee doen. De restwaarde van een goede body en een goede lens is ook vaak nog aanzienlijk, dus die 1500 euro die je nu uitgeeft, kan je voor een redelijk gedeelte weer terugkrijgen als je de body over een paar jaar inruilt of doorverkoopt. Ik zou wel goed kijken naar de hanteerbaarheid van de nieuwe combinatie. Als een camera/lens combinatie niet lekker in de hand ligt of te zwaar wordt dan gaat dat de hobby flink in de weg zitten.

• kevin12
Wognummer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:47:
even iets heel anders maar een set huren? ja dat is wel aan de dure kant maar dat is kopen ook (en ja je kan het daarna weer weg doen dat is ook zo)
Voor de periode dat wij op vakantie gaan kost mij dit bijna 1000 dus dat vind ik echt te duur. Wat nog wel een mogelijkheid is, is om het voor 1 a 2 dagen te huren en eens naar de Veluwe te rijden om te kijken of het bevalt. Ik hou deze optie nog wel even open.
Archer_VC10 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:54:
Bedenk dat investeren in een camera en een lens duur lijkt, maar als je zuinig bent op je spullen kan je er jaren mee doen. De restwaarde van een goede body en een goede lens is ook vaak nog aanzienlijk, dus die 1500 euro die je nu uitgeeft, kan je voor een redelijk gedeelte weer terugkrijgen als je de body over een paar jaar inruilt of doorverkoopt. Ik zou wel goed kijken naar de hanteerbaarheid van de nieuwe combinatie. Als een camera/lens combinatie niet lekker in de hand ligt of te zwaar wordt dan gaat dat de hobby flink in de weg zitten.
De vraag is idd of mijn vrouw kan wennen aan het formaat of dat het tegen gaat zitten. Het zou zonde zijn als het niet fijn is, want dan gaat het niet gebruikt worden en daar is het te duur voor. Sluit wat aan op comment hierboven betreft huren. Ik ga toch eens overwegen dit 1 a 2 dagen te doen om te kijken hoe het in de hand ligt. Mogelijk is er bezwaar en dan weet ik eigenlijk al dat het er niet in zit.

Het is mij ook opgevallen dat een tweedehands camera helemaal niet heel veel goedkoper is dan nieuw. Het is denk ik best waardevrast dus evt verkopen is altijd een mogelijkheid. Mochten wij deze upgrade maken is het de bedoeling dat we nooit meer wat nieuws hoeven te kopen, mits het stuk gaat of echt te oud wordt. Hoop is dat het ruim 10+ jaar mee gaat zodat we er lang plezier van hebben.

• qless

qless

...vraag maar...

camera's "verliezen" meer van hun waarde dan de objectieven. Ik heb objectieven liggen die nu nieuw duurder zijn dan wat ik er voor betaald heb ;)

Aan de andere kant heb ik ruim 10 jaar gedaan met mijn 5d-II, en die staat nog steeds als reservetoestel in de kast, en eigenlijk voor beeldkwaliteit had ik niet hoeven upgraden, wel voor de veel betere AF en kantelbaarscherm e.d. Maar na zo'n tijd is die body niet veel meer waard.

Website
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• qless

qless

...vraag maar...

kevin12 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:42:
[...]

Dank voor je aanvulling!

In eerste instantie wilde ik al reageren dat bewerken niet mijn grootste hobby is en ik er eigenlijk niet veel tijd aan wil besteden. Mijn vrouw heeft er iets meer geduld voor. Echter, wist ik uberhaupt niet dat je raw + jpeg tegelijk kan instellen. Top dat het beide kan en echt bedankt voor de tip :) Er gaat weer een hele wereld voor mij open.

Ik moet mij nog even goed hierover inlezen maar het lijkt mij zeker een toegevoegde waarde. Nu kunnen we wat schipperen.
Bewerken hoeft niet extreem veel tijd te kosten. Veel van mijn safari foto's zijn alleen maar bewerkt naar ander kleuren profiel en bij veel ruis even de ruisdeductie functie van LR gebruiken.

Website

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:35

mjl

Ugh

Als je het geld hebt liggen: probeer het 2e hands te kopen, als het dan niet bevalt kan je het met weinig verlies weer door verkopen, dit is een stuk goedkoper dan huren. In het verleden heb ik dat ook gedaan, extra body en/of lens er bij voor een verre vakantie.

-------

• kevin12
mjl schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:53:
Als je het geld hebt liggen: probeer het 2e hands te kopen, als het dan niet bevalt kan je het met weinig verlies weer door verkopen, dit is een stuk goedkoper dan huren. In het verleden heb ik dat ook gedaan, extra body en/of lens er bij voor een verre vakantie.
Waar bij mij het probleem zit is dat het geld ervoor is, maar of ik het kan rechtvaardigen of ervoor uit wil geven. Ik ben er nog erg over aan 'het piekeren' of ik het uit wil geven hiervoor. Mede ook omdat het bij ons nog wat in de kinderschoenen staat.

Op advies zijn wij nu wat aan het oefenen om te schieten in jpeg en raw en ik ga als we dat een paar keer geprobeerd hebben LR abonnement nemen om te kijken of dat bevalt.

Aanvullend daarop schieten wij in de automatische mode, maar ik ben wat aan het orienteren op manual mode en zelf de shutterspeed en aperture in te stellen. Ik denk dat in deze zeker wel wat winst te behalen valt.

Voor het moment denk ik wel dat het een goede vooruitgang is als we upgraden naar de r7 + 100-500, maar de huidige prijs is nog te hoog. Dit omdat er ook wat verbeterpunten zijn waar wij mogelijk eerst aan moeten werken en winst te behalen valt zoals hierboven beschreven. Voor dit moment hou ik de prijs wat in de gaten en orienteer ik ook op tweedehands. Als daar een mooie prijs bij te realiseren valt dan wil ik wel mijn slag slaan. Ik ga binnenkort ook eens kijken of ik de lens met body een dagje kan huren. Het liefst had ik deze op vakantie gehuurd, maar dan komt de prijs uit op ruim 1.000 en dan kan ik net zo goed de lens kopen. Dagje huren is nog te doen :)

• mjl

mjl

Ugh

Eventueel een EF100-400 L IS USM II een optie in combinatie met een EF-RF converter? Wel wat extra gewicht maar 2e hands betaalbaar en een bak betere lens dan de RF100-400. Eventueel te combineren met een Ef1.4x III.

Ik schiet zelf nog met EF body en dito glas, mocht ik ooit geld genoeg hebben voor een R3 (t.z.t. vast een Mk. II) ga ik niet ook het EF arsenaal vervangen maar gebruik ik de converter wel.

Glas gaat in principe een leven lang mee, een body is meer een ‘consumable’ technologie.

Wat denk je overigens te winnen met een R7 VS de R50? Als ik snel even wat vergelijkingen lees is het vooral de AF die beter is maar verder niet heel veel vooruitgang.

[ Voor 54% gewijzigd door mjl op 16-07-2026 17:12 ]

-------

• kevin12
mjl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
Eventueel een EF100-400 L IS USM II een optie in combinatie met een EF-RF converter? Wel wat extra gewicht maar 2e hands betaalbaar en een bak betere lens dan de RF100-400. Eventueel te combineren met een Ef1.4x III.

Ik schiet zelf nog met EF body en dito glas, mocht ik ooit geld genoeg hebben voor een R3 (t.z.t. vast een Mk. II) ga ik niet ook het EF arsenaal vervangen maar gebruik ik de converter wel.

Glas gaat in principe een leven lang mee, een body is meer een ‘consumable’ technologie.

Wat denk je overigens te winnen met een R7 VS de R50? Als ik snel even wat vergelijkingen lees is het vooral de AF die beter is maar verder niet heel veel vooruitgang.
Deze vind ik erg lastig. Ik had het idee dat de ef 100-400 beter is dan de rf die wij nu hebben, maar dat de 'vooruitgang' minimaal is. Al is deze tweedehand inderdaad een stuk voordeliger. Ik heb het 'gevoel' dat als we dan gaan upgraden dat we beter wat kunnen doorsparen en de 100-500 aanschaffen. Misschien moet ik mij hier nog wat meer over inlezen. Wat ik er over gelezen en opgezocht heb is wel minimaal te noemen.

De enige reden voor de R7 is het 'spatwater en stof' dicht zijn. De R50 bevalt meer dan prima en niks over te klagen, maar al een paar keer meegemaakt dat het regende of miezerde en dan zit ik met een camera die je in de rugzak laat zitten. Ik begrijp dat met regen je sws voorzichtig moet zijn, maar dat is dus met name de reden waarom ik de R7 heb bekeken. De R10 en R8 zijn beide niet spatwater en stof dicht.

• mjl

mjl

Ugh

kevin12 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Deze vind ik erg lastig. Ik had het idee dat de ef 100-400 beter is dan de rf die wij nu hebben, maar dat de 'vooruitgang' minimaal is. Al is deze tweedehand inderdaad een stuk voordeliger. Ik heb het 'gevoel' dat als we dan gaan upgraden dat we beter wat kunnen doorsparen en de 100-500 aanschaffen. Misschien moet ik mij hier nog wat meer over inlezen. Wat ik er over gelezen en opgezocht heb is wel minimaal te noemen.

De enige reden voor de R7 is het 'spatwater en stof' dicht zijn. De R50 bevalt meer dan prima en niks over te klagen, maar al een paar keer meegemaakt dat het regende of miezerde en dan zit ik met een camera die je in de rugzak laat zitten. Ik begrijp dat met regen je sws voorzichtig moet zijn, maar dat is dus met name de reden waarom ik de R7 heb bekeken. De R10 en R8 zijn beide niet spatwater en stof dicht.
Mbt de EF100-400 zorg dat je de versie II neemt! Beter gebouwd en scherper.

Mbt stof en water. Zolang je niet in de stromende regen staat loop het wel los. Qua stof. Afhankelijk van het weer en de regio is het eventueel een uitdaging, maar vooral bij het eventueel wisselen van een objectief. Ik heb met mijn budget bodies nooit het gevoel gehad dat dit en probleem was.

En laten we pragmatisch zijn, mocht je te veel stof in de body krijgen is een nieuwe of backup R50 goedkoper dan een R7 daarvoor aanschaffen?

-------

• Bli3p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 18:16
Vergeet niet dat je met de r7 en de 100-500 de maximale stabilisatie krijgt van 8 stops, doordat de r7 ingebouwde stabilisatie heeft en de lens zelf ook. Dit is natuurlijk erg handig op safari, bij verminderde licht omstandigheden of snel bewegende onderwerpen.

Ook de buffer snelheid is veel hoger op de r7. Dus de snelheid waarmee je foto's maakt.

En ook zal de camera beter omgaan met ruis. Maar ja, dat valt met Lightroom tegenwoordig gemakkelijk weg te werken.

Ook al is de 100-400 II nog steeds een hele goede lens. Persoonlijk zou ik eerder een stap vooruit zetten en een RF lens op een R camera zetten.
Scheelt de kosten van een converter en gewicht.

Als laatste, huur de combinatie en ervaar het. Zoals je zelf al eerder aangaf.

• Jeffrex
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-08 17:38
Als je het geld ervoor hebt is een R7 met de RF 100-500 natuurlijk een hele leuke upgrade. De R7 is natuurlijk wel de go to camera in de Canon line up als je wildlife wil fotograferen. Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om een 150-600 van Sigma erbij te nemen ipv de 100-500. Zo'n lens geeft net iets meer bereik. Je hebt dan wel een EF/RF converter nodig maar naar mijn mening doet dat geen afbreuk aan de kwaliteit van de foto's. Met een 100-500 heb je natuurlijk ook aardig wat bereik en daarbij geen converter nodig.

Kun je goede/mooie foto's maken met je huidige set? Zeker. Je kunt ook een beschermhoes kopen tegen het stof en water, dat werkt vaak ook goed. Het spul kan zeker iets hebben als je er gewoon normaal mee omgaat.

Een upgrade gaat denk ik vooral verschil maken tijdens de moeilijkere licht omstandigheden. Maar de vraag is hoeveel van dat soort foto's je daadwerkelijk gaat schieten en of dat extra geld het waard is.

Als fotografie echt een hobby is en jullie vaker foto's van wildlife maken zou een upgrade natuurlijk heel leuk zijn. Maar het hoeft niet.

• kevin12
Jeffrex schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
Als je het geld ervoor hebt is een R7 met de RF 100-500 natuurlijk een hele leuke upgrade. De R7 is natuurlijk wel de go to camera in de Canon line up als je wildlife wil fotograferen. Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om een 150-600 van Sigma erbij te nemen ipv de 100-500. Zo'n lens geeft net iets meer bereik. Je hebt dan wel een EF/RF converter nodig maar naar mijn mening doet dat geen afbreuk aan de kwaliteit van de foto's. Met een 100-500 heb je natuurlijk ook aardig wat bereik en daarbij geen converter nodig.

Kun je goede/mooie foto's maken met je huidige set? Zeker. Je kunt ook een beschermhoes kopen tegen het stof en water, dat werkt vaak ook goed. Het spul kan zeker iets hebben als je er gewoon normaal mee omgaat.

Een upgrade gaat denk ik vooral verschil maken tijdens de moeilijkere licht omstandigheden. Maar de vraag is hoeveel van dat soort foto's je daadwerkelijk gaat schieten en of dat extra geld het waard is.

Als fotografie echt een hobby is en jullie vaker foto's van wildlife maken zou een upgrade natuurlijk heel leuk zijn. Maar het hoeft niet.
Ik heb recentelijk een beschermhoes besteld voor het geval dat. Nog niet binnen, maar het zou bij beetje miezer en motregen hopelijk voldoende zijn.

De upgrade is ook met het oog op wat slechtere licht omstandigheden. De huidige r50 100-400 zijn het dan gewoon net niet. De huidige set is tot nu toe heel goed uitgevallen, behalve bij regen, maar dat zulle met andere spatwater-stof dichte camera's ook voorizchtij zijn. En bij wat minder goed licht laat het soms net wat te wensen over.

Ik heb georienteerd naar de sigma 150-600 en de canon 200-800. Deze zijn beide voor de prijs goedkoper en hebben meer zoombereik. Probleem is dat ze te groot en te zwaar zijn. Met name mijn vrouw haalt er veel plezier uit dat de lens en body licht en compact zijn. Zoals hierboven aangegeven gaan wij op safari. Daar zou het weer geen probleem zijn want grote delen van de dag ligt het in een tas en hou je het niet vast. Ik ben alleen bang dat als je dan een keertje naar een dierentuin gaat, of een keer sponaan een stukje gaat wandelen, dat de 150-600 en 200-800 dan thuis blijven, want net te groot, lomp en zwaar. De 100-500 lijkt dan weer het beste van beide werelden te hebben. Toch net wat compacter, maar toch redelijk zoombereik met 100mm dan huidige.
Bli3p schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:31:
Vergeet niet dat je met de r7 en de 100-500 de maximale stabilisatie krijgt van 8 stops, doordat de r7 ingebouwde stabilisatie heeft en de lens zelf ook. Dit is natuurlijk erg handig op safari, bij verminderde licht omstandigheden of snel bewegende onderwerpen.

Ook de buffer snelheid is veel hoger op de r7. Dus de snelheid waarmee je foto's maakt.

En ook zal de camera beter omgaan met ruis. Maar ja, dat valt met Lightroom tegenwoordig gemakkelijk weg te werken.

Ook al is de 100-400 II nog steeds een hele goede lens. Persoonlijk zou ik eerder een stap vooruit zetten en een RF lens op een R camera zetten.
Scheelt de kosten van een converter en gewicht.

Als laatste, huur de combinatie en ervaar het. Zoals je zelf al eerder aangaf.
Dank voor de toevoeging. Ik wist dat de R7 100-500 met alles weer wat beter is, maar dat bevestig je nu ook. Moet toegeven dat ik geen idee heb wat stabilistaite van 8 stops is dat zal ik eens opzoeken, maar goed om te weten.

Ik denk inderdaad dat wij tzt eens gaan huren om het te ervaren.
mjl schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Mbt de EF100-400 zorg dat je de versie II neemt! Beter gebouwd en scherper.

Mbt stof en water. Zolang je niet in de stromende regen staat loop het wel los. Qua stof. Afhankelijk van het weer en de regio is het eventueel een uitdaging, maar vooral bij het eventueel wisselen van een objectief. Ik heb met mijn budget bodies nooit het gevoel gehad dat dit en probleem was.

En laten we pragmatisch zijn, mocht je te veel stof in de body krijgen is een nieuwe of backup R50 goedkoper dan een R7 daarvoor aanschaffen?
Je hebt een punt. Mijn angst zit met name dat op een safari (of vakantie) de lens kapot gaat ivm regen. Dan kun je niet meer vervangen en dat is met name mijn argument om een spat-stof dichte body te willen.

Ik dacht dat je toch echt heel verzichtig moest zijn, maar nu valt het met de reacties te lezen wel mee hoe snel het kapot gaat. Blijft dat je voorzichtig moet zijn, maar mogelijk ben ik er wat onnodig voorzichtig mee :)

• Jeffrex
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-08 17:38
kevin12 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Ik heb recentelijk een beschermhoes besteld voor het geval dat. Nog niet binnen, maar het zou bij beetje miezer en motregen hopelijk voldoende zijn.

De upgrade is ook met het oog op wat slechtere licht omstandigheden. De huidige r50 100-400 zijn het dan gewoon net niet. De huidige set is tot nu toe heel goed uitgevallen, behalve bij regen, maar dat zulle met andere spatwater-stof dichte camera's ook voorizchtij zijn. En bij wat minder goed licht laat het soms net wat te wensen over.

Ik heb georienteerd naar de sigma 150-600 en de canon 200-800. Deze zijn beide voor de prijs goedkoper en hebben meer zoombereik. Probleem is dat ze te groot en te zwaar zijn. Met name mijn vrouw haalt er veel plezier uit dat de lens en body licht en compact zijn. Zoals hierboven aangegeven gaan wij op safari. Daar zou het weer geen probleem zijn want grote delen van de dag ligt het in een tas en hou je het niet vast. Ik ben alleen bang dat als je dan een keertje naar een dierentuin gaat, of een keer sponaan een stukje gaat wandelen, dat de 150-600 en 200-800 dan thuis blijven, want net te groot, lomp en zwaar. De 100-500 lijkt dan weer het beste van beide werelden te hebben. Toch net wat compacter, maar toch redelijk zoombereik met 100mm dan huidige.
Het gewicht herken ik ook. Zelf gebruik ik een EF 100-400 L Mark 2 met de 2.0 en 1.4 teleconverters. Dan kom ik bijna aan het gewicht van een 200-800 bijvoorbeeld. Ik heb daarvoor wel een schouderriem aan de voet van de lens vast gemaakt. Daardoor is het spul een stuk makkelijker te dragen. Het voelt ook fijner en lichter ipv de schouderriem aan de camera met de lens eraan. . Mijn ervaring in de dierentuin is wel dat het hebben van veel bereik toch ook wel lekker kan zijn. De wat compactere 100-500 is natuurlijk met een cropsensor camera een geweldige combi!

• mjl

mjl

Ugh

Voorzichtig moet je altijd zijn maar zeker lenzen kunnen best wat hebben. Er vocht in krijgen moet je het al aardig bont maken.

Als je bang bent voor een uitval van een camera of lens kan je beter een 2e body meenemen en wat overlappend glas. Ik heb een EF70-300 DO IS lens in de tas, compact en lekker bereik. Mocht het L glas een probleem geven heb ik een backup bij me en met 2 bodies kan je dan met 2 mensen dieren van veraf fotograferen (wij hadden in de auto in Africa de eerste keer net geen ruzie over wie de grote lens mocht gebruiken, nu hebben we er gewoon 2). Een R5 er bij en die 100-500 is wellicht ook een optie (iets liever budget dan de R7).

Overigens is mijn suggestie van EF glas vooral een budget keuze. Dat is 2e hands prima verkrijgbaar voor een fractie van RF glas.

-------

• kevin12
Jeffrex schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Het gewicht herken ik ook. Zelf gebruik ik een EF 100-400 L Mark 2 met de 2.0 en 1.4 teleconverters. Dan kom ik bijna aan het gewicht van een 200-800 bijvoorbeeld. Ik heb daarvoor wel een schouderriem aan de voet van de lens vast gemaakt. Daardoor is het spul een stuk makkelijker te dragen. Het voelt ook fijner en lichter ipv de schouderriem aan de camera met de lens eraan. . Mijn ervaring in de dierentuin is wel dat het hebben van veel bereik toch ook wel lekker kan zijn. De wat compactere 100-500 is natuurlijk met een cropsensor camera een geweldige combi!
Schouderriem heb ik wel eens naar gekeken alleen nooit besteld. Ga toch eens kijken of ik er ergens een kan aanschaffan. Om de nek is inderdaad niet zo prettig met (langere) stukken wandelen. Dank voor de tip!
mjl schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:32:
Voorzichtig moet je altijd zijn maar zeker lenzen kunnen best wat hebben. Er vocht in krijgen moet je het al aardig bont maken.

Als je bang bent voor een uitval van een camera of lens kan je beter een 2e body meenemen en wat overlappend glas. Ik heb een EF70-300 DO IS lens in de tas, compact en lekker bereik. Mocht het L glas een probleem geven heb ik een backup bij me en met 2 bodies kan je dan met 2 mensen dieren van veraf fotograferen (wij hadden in de auto in Africa de eerste keer net geen ruzie we de grote lens mocht gebruiken, nu hebben we er gewoon 2). Een R5 er bij en die 100-500 is wellicht ook een optie (iets liever budget dan de R7).

Overigens is mijn suggestie van EF glas vooral een budget keuze. Dat is 2e hands prima verkrijgbaar voor een fractie van RF glas.
Ik heb via via wat kunnen regelen met een tweede body voor dit moment. Even kijken of we het zo houden, of toch idd een 2e body erbij kopen. Ik ben nog niet zo kapot van de Sony, maar het is beter dan niks.

Wij nemen nu mee: R50 + RF 100-400 en Sony A6700 + Sigma 18-300.

De Sony kunnen we lenen dus dan hebben we al 2 bodys en twee lenzen. Liever had ik de R7 + RF 100-500, maar ik denk dat wij deze in de komende weken eens gaan huren om te kijken of we echt iets tekort komen.

Optioneel hou ik open dat we ook kunnen kijken naar een R7 met de EF 100-400 ii (en eventueel de EF 1.4 teleconverter. Ik kan tweedehands dit inderdaad wat voordeliger aanschaffen. Scheelt ongeveer de helft v d prijs ivm de rf 100-500.

• kevin12
Dank iedereen tot nu toe voor alle tips en reacties! Erg waardevol en al veel geleerd.

• mjl

mjl

Ugh

RF 100-500 nu op marktplaats te koop zag ik (geen idee of het een goede prijs is :) )

-------

• kevin12
mjl schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:42:
RF 100-500 nu op marktplaats te koop zag ik (geen idee of het een goede prijs is :) )
Had het inderdaad gezien. Ik kwam laatst ook een site mpb.com tegen waarbij er ook een groot aanbod tweedehands is. Zover ik me daarop ingelezen heb ziet het er wel betrouwbaar uit. Vind overigens 2.5k wel prijzig voor een tweedehands. Voor mijn gevoel leg ik dan liever 200 extra in voor een nieuw exemplaar (nieuw inc cashback kom ik op 2750 uit).

Ik heb nog wat discussie gehad met de vrouw over wat we nu willen en wat we bereid zijn te betalen. Tweedehands 100-400 ii valt voor nu af. Dit komt eigenlijk puur door het gewicht. Het betreft 1640 gram voor de lens, 225 gram voor de 1.4 iii tele en dan komt er nog 110 gram bovenop voor de ef-rf adapter. De prijs voor deze set tweedehands zit ook op ruim 2000. De 100-500 weegt 1525 gram en ik kan deze tweedehands vinden voor ongeveer 2500. Hier zou het argument gewicht en kleiner formaat belangrijker zijn dan de kosten. Tegelijkertijd vindt mijn vrouw het toch allemaal wat te duur worden.

Zoals eerder aangegeven denk ik dat wij toch eens moeten gaan huren om te kijken hebben we het nodig en willen we het echt. Ik ben door al het zoeken en lezen wat meer over dat ik denk we moeten het gewoon doen, want je hoeft nooit meer iets anders te kopen. Of in ieder geval niet voor lange tijd. Ik leef ook nu met het idee van 'stel we doen het niet en de foto's zijn net niet goed' dat ik dat achteraf vervelend ga vinden. Mijn vrouw heeft daar minder last van en ze vindt het nu ze de prijzen gehoord heeft wel weer prima. Misschien moet ik er dan maar een huwelijkcadeautje van maken :)

Iedereen dank voor alle info, tips en toevoegingen ik heb weer veel geleerd en heb nog wat om over na te denken!
Pagina: 1