Vraag

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:00
Ik ben nieuw in de wereld van P1 en de bijbehorende splitters. In eerste instantie wil ik een homewizard samen aansluiten met een Anker Solix P1. Later waarschijnlijk nog een Zaptec Sense. Voor splitters genoeg opties. Bijvoorbeeld de HomeWizzard de P1 actieve splitter, er zijn ook nog passieve splitters (<10 euro) en je hebt bij smartgateways een 1>2 en 1>4 splitter.

Signaalverlies lange kabels niet van toepassing, alles direct naast de slimme meter.

Echter ik zie dat al die apparaten ook weer hun eigen voeding hebben. Ik ben niet persé fan van een stapel USB laders in de meterkast. Begrijp ik het goed dat een actieve splitter, bijvoorbeeld de smartgateways P1 Splitter, deze achterliggende apparaten direct van stroom kan voorzien zoals een PEO switch? Of werkt dat zo niet?

edit: Lijkt andersom te werken, de smartgateways krijgt stroom van een gekoppeld apparaat. Dus dan heb ik alsnog 2x USB-C nodig; 1x voor HomeWizzard en 1x voor Anker.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2026 13:09 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Beste antwoord (via sdk1985 op 09-07-2026 16:51)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

sdk1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Maar alsnog heeft de Homewizard P1 meter dan zijn eigen voeding via usb - c toch? Of bedoel je dat je die dan weg kunt laten?
Die is dan inderdaad niet nodig.

Ik heb hier Zendure, HW, Zonneplan en de load balancing van mijn laadpaal op de splitter met 1 usb-c voeding.

Alle reacties

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24
Passief vs Actief is meestal puur of het signaal gewoon een op een word doorgegeven of het binnenkomt geboost word en daarna doorgegeven. in jouw situatie gok ik dat je met een passieve splitter het moet kunnen doen. maar voedingen voor de apparaten blijft een moetje.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Als de apparaten welke je er aan wil hangen stroom uit de P1 poort halen, wil je een splitter met voeding gebruiken. Bijvoorbeeld de aangehaalde splitter van HomeWizard.

Actieve splitters zonder externe stroomvoorziening gebruiken de stroomvoorziening van de P1 poort om het signaal te versterken, er blijft dus minder over voor de apparaten aan het einde.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Mijn ervaring met eerst een Homewizard splitter en nu één van Smarthomeshop (Heeft meer poorten.) is dat met de voeding van de splitter alles erachter blijft werken.

[ Voor 8% gewijzigd door m-vw op 08-07-2026 13:22 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is niet echt een eenduidig antwoord omdat het niet universeel is wat een actieve splitter doet. Sommige doen alleen het signaal boosten, sommige wel netjes de 5V (volgens de spec). En weer andere kijken ook werkelijk naar de data request lijn.

Laatste is voor veel devices niet zo belangrijk maar zijn hier wel wat gevallen langsgekomen van devices die het niet leuk vinden als ze geen controle hebben over de request lijn en gewoon altijd data krijgen. Meeste devices lijken dit prima te vinden.

• sdk1985
m-vw schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:16:
Mijn ervaring met eerst een Homewizard splitter en nu één van Smarthomeshop (Heeft meer poorten.) is dat met de voeding van de splitter alles erachter blijft werken.
Maar alsnog heeft de Homewizard P1 meter dan zijn eigen voeding via usb - c toch? Of bedoel je dat je die dan weg kunt laten?

Acties:
  • Beste antwoord

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

sdk1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Die is dan inderdaad niet nodig.

Ik heb hier Zendure, HW, Zonneplan en de load balancing van mijn laadpaal op de splitter met 1 usb-c voeding.

• sdk1985
Update:

Circa een week de homewizard rechtstreeks op de slimme meter gedraaid. Deze krijgt dan voeding vanaf de slimme meter.

Vervolgens de smartgateway 1>4 ertussen. Ook deze krijgt voeding vanaf de slimme meter.

Hierna de Anker P1 meter erbij gezet. De Anker kwam in de setup maar had zonder externe voeding niet voldoende kracht om met de wifi te verbinden. Vervolgens de switch aangesloten op een USB oplader en toen verscheen hij direct in de app. Hierna nog geprobeerd om de USB-C weer weg te halen maar toen verdween hij.

Lang verhaal kort; je kunt de switch/splitter voeden met USB-C en dan werken de aangesloten apparaten. Gelukkig dus niet 2 (of meer) USB-C adapters nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 24-07-2026 21:40 ]

Pagina: 1