Debian ziet nieuwe package uit backports niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik draai Debian 13 en wil graag mijn AMD GPU drivers updaten uit de trixie-backports repo. Deze heb ik toegevoegd aan de sources en een apt update gedaan. Vervolgens dit commando uitgevoerd:
code:
1
$ sudo apt install -t trixie-backports linux-image-amd64 firmware-amd-graphics
Waarna linux image 7.0.12 gedownload wordt uit backports, maar over de amd driver package zegt ie:
code:
1
firmware-amd-graphics is already the newest version (20250410-2).
Terwijl volgens de trixie-backports site package versie 20260519 beschikbaar zou moeten zijn.

Heb ik ergens een stap gemist?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Beste antwoord (via MadMarky op 08-07-2026 15:31)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:34:
Had non-free-firmware overal al standaard staan bij entries in de sources.list, anders had ik de huidige geïnstalleerde versie van deze firmware package volgens mij ook niet gehad?
Dat klopt voor de basis-repos.
Je huidige firmware kwam inderdaad uit trixie/non-free-firmware, dus daar staat het component goed.
Maar de backports-regel die je handmatig hebt toegevoegd is een losse entry met z'n eigen componentenlijst — die erft niks van de andere regels.
Je source moet iets van
code:
1
deb http://debian.snt.utwente.nl/debian trixie-backports main contrib non-free non-free-firmware
worden (als je het klassieke deb formaat hebt)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

• Juup
  • Niet online
firmware-amd-graphics zit in het component non-free-firmware maar linux-image-amd64 zit in main
Doe eens een
apt-cache policy firmware-amd-graphics
staat daar iets van trixie-backports tussen?

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 08-07-2026 13:00 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 14:55
vermoed dat je naast backports ook non-free-firmware moet toevoegen aan de lijst van toegestane repos.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Juup schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:59:
firmware-amd-graphics zit in het component non-free-firmware maar linux-image-amd64 zit in main
Doe eens een
apt-cache policy firmware-amd-graphics
staat daar iets van trixie-backports tussen?
Ik zie daar geen backports bij staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ apt-cache policy firmware-amd-graphics
firmware-amd-graphics:
  Installed: 20250410-2
  Candidate: 20250410-2
  Version table:
 *** 20250410-2 500
        500 http://debian.snt.utwente.nl/debian trixie/non-free-firmware amd64 Packages
        500 http://debian.snt.utwente.nl/debian trixie/non-free-firmware i386 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
Had non-free-firmware overal al standaard staan bij entries in de sources.list, anders had ik de huidige geïnstalleerde versie van deze firmware package volgens mij ook niet gehad?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Acties:
  • Beste antwoord

• Juup
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:34:
Dat klopt voor de basis-repos.
Je huidige firmware kwam inderdaad uit trixie/non-free-firmware, dus daar staat het component goed.
Maar de backports-regel die je handmatig hebt toegevoegd is een losse entry met z'n eigen componentenlijst — die erft niks van de andere regels.
Je source moet iets van
code:
1
deb http://debian.snt.utwente.nl/debian trixie-backports main contrib non-free non-free-firmware
worden (als je het klassieke deb formaat hebt)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ah zo, had een sources file aangemaakt en bij de Components enkel main staan (damn you Google Gemini!)

Heb deze nu een update gegeven adhv jouw input:
code:
1
2
3
4
5
6
Types: deb deb-src
URIs: http://deb.debian.org/debian
Suites: trixie-backports
Components: main contrib non-free non-free-firmware
Enabled: yes
Signed-By: /usr/share/keyrings/debian-archive-keyring.gpg
En hij heeft nu inderdaad de nieuwe driver opgehaald. Thanks :)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je toch Trixie hebt, update dan ook gelijk het repo formaat van .list naar .sources met
sudo apt modernize-sources
Let ook op met backports dat de standaard prioriteit lager is dan de standaard bron, dus wanneer je iets specifiek uit Backports wilt, moet je dit ook opgeven. Zie ook https://backports.debian.org/Instructions/, met dus ook de instructie hoe je 'm toevoegt. Waarom dom AI vragen voor iets dat heel duidelijk is gedocumenteerd?

Commandline FTW

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:35:
[...]
Waarom dom AI vragen voor iets dat heel duidelijk is gedocumenteerd?
Omdat je wel eerst van het bestaan van backports moet weten voordat je ermee aan de slag kunt, nietwaar?
Heb wel wat Linux kennis (CentOS/RHEL) maar ben geen Debian adept. Zat al te kijken of ik misschien op test over moest toen ik achter het bestaan van backports kwam. Als Google dan ook al meteen met suggesties komt voor het instellen is het snel gedaan om dat over te nemen ;)

Maargoed van het feit dat ik expliciet zelf iets uit backports moet halen ben ik me bewust. Mijn distro hoeft niet bleeding edge te zijn en ik hou van stabiliteit, maar heb voor gamen wel graag tussentijds wat nieuwere graphics drivers.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1