NIS2-cyberwet geldt vanaf augustus voor duizenden…

Pagina: 1
Acties:

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:12
Artikel: nieuws: NIS2-cyberwet geldt vanaf augustus voor duizenden Nederlandse organis...
Auteur: @Hayte

"Eigenlijk is Nederland veel te laat." --> Nederland is veel te laat. "Eigenlijk" suggereert dat het allemaal niet zo erg is / dat je zelf mag kiezen of je je aan de wet houdt enz. Lijkt me beter om je lezers te vertellen hoe het zit - Nederland is, net als de meeste andere landen, veel te laat.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik deel je interpretatie niet. Ik leg uit hoe het zit en dat Nederland hier ook uitstel voor heeft gekregen.

• Recursio
Dank je voor je reactie.

Je deelt mijn interpretatie niet; dat kan natuurlijk.

Waar ik dan oprecht nieuwsgierig naar ben is dit: Waarom kies je hier voor het woord "eigenlijk"?

Ik begrijp niet zo goed hoe dat bijdraagt aan je doel om uit te leggen "hoe het zit", want het voegt onzekerheid/onduidelijkheid toe aan de duidelijkheid die je juist wil scheppen voor je lezers, toch?

Ter illustratie dezelfde zin nog eens, maar met "eigenlijk" toegevoegd:

Ik begrijp niet zo goed hoe dat bijdraagt aan je doel om uit te leggen "hoe het zit", want het voegt onzekerheid/onduidelijkheid toe aan de duidelijkheid die je eigenlijk juist wil scheppen voor je lezers, toch?

En met "eigenlijk" op een andere plek"

Ik begrijp niet zo goed hoe dat bijdraagt aan je doel om uit te leggen "hoe het zit", want het voegt eigenlijk onzekerheid/onduidelijkheid toe aan de duidelijkheid die je juist wil scheppen voor je lezers, toch?

Ik denk dat het woord "eigenlijk" zelden verduidelijkt.

Overigens snap ik het dat je niet zit te wachten op dit soort discussies, maar ik probeer oprecht te helpen. En ongevraagd advies is vaak onprettig, dus weet dat als je niet meer wilt deelnemen in deze discussie dat dat vanuit mij geen scheve blikken of frustratie opwekt.

Dank je voor je tijd en fijne dag!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Recursio schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:02:
Dank je voor je reactie.

Je deelt mijn interpretatie niet; dat kan natuurlijk.

Waar ik dan oprecht nieuwsgierig naar ben is dit: Waarom kies je hier voor het woord "eigenlijk"?
Omdat ik een soort signaalwoord zocht om over te stappen naar de volgende zin. Het had net zo goed 'Hiermee' kunnen zijn, maar ik zie in deze context geen verschil tussen 'Hiermee' of 'Eigenlijk'. Maar ik ben half Engels en door die tweetalige achtergrond interpreteer ik zaken soms anders ;) Ik zal de eindredactie vragen hoe zij hiernaar kijken.

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
De eindredactie vindt het ook subjectief, dus we halen 'eigenlijk' weg :)

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 13:49
Hayte schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:52:
Ik deel je interpretatie niet. Ik leg uit hoe het zit en dat Nederland hier ook uitstel voor heeft gekregen.
Dat klopt niet. Nederland heeft geen uitstel gekregen. De Europese Commissie is al enige tijd geleden een infractieprocedure gestart. Juist vandaag is bekendgemaakt dat o.a. Nederland voor het Hof van Justitie van de EU wordt gedaagd wegens het niet tijdig implementeren van de NIS2-richtlijn. Nederland kan hier dus een (hoge) boete voor krijgen. Zie https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_26_1499

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
hherrie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Dat klopt niet. Nederland heeft geen uitstel gekregen. De Europese Commissie is al enige tijd geleden een infractieprocedure gestart. Juist vandaag is bekendgemaakt dat o.a. Nederland voor het Hof van Justitie van de EU wordt gedaagd wegens het niet tijdig implementeren van de NIS2-richtlijn. Nederland kan hier dus een (hoge) boete voor krijgen. Zie https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_26_1499
Scherp! Dat had ik gebaseerd op een eerder artikel, wat dus niet blijkt te kloppen. Ik heb mijn artikel net aangepast en van een update voorzien. Dank!

• Recursio
Hey, wat leuk - ik wist niet dat jij ook bilingual bent. Dat kan inderdaad voor andere interpretaties zorgen; dat maakt het soms ingewikkeld en vaak fascinerend. Dank voor de toelichting; dan kan ik je teksten ook met een iets andere bril lezen. :) (y)
Pagina: 1