Vraag

• frans118
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 19:13
Mijn vraag
We overwegen om onze cv-combiketel te vervangen, en te gaan verwarmen met airco en voor het tapwater hebben we een warmtepompboiler, gaat deze combi werken?

Ons huis is goed geïsoleerd.

We horen het graag.

Alle reacties

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 10:50
Ja, doe dit zelf in de stacaravan, werkt als een zonnetje.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40

Releases

Ja maar!

Dat kan.

Een warmtepompboiler is geen doorstroomboiler natuurlijk. Dus welke kant ga je nu precies op?

• frans118
We hebben nu een warmtepompboiler deze voed de ketel , in de nieuwe situatie voed hij de doorstroomboiler.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:48
frans118 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:09:
We hebben nu een warmtepompboiler deze voed de ketel , in de nieuwe situatie voed hij de doorstroomboiler.
Waarom wil je ook nog een doorstroomboiler? Heb je anders te weinig warm water? Hebben jullie plek voor een douche-wtw?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan zou ik een zelfregelende doorstroomboiler nemen die ook invoer van warmwater aankan.
Nee, niet iedere doorstroomboiler is dus geschikt voor invoer van warmwater (kijk bijvoorbeeld naar het verschil van een Clage CEX of een CEX-U)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• frans118
De doorstroomboiler voor als warmtepompboiler leeg is als backups, we hebben geen plek voor douchewtw.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
Ben je 100% zeker dat je een doorstromer nodig zal hebben? Als je de plek en de aansluitingen voorziet, kan je eerst uittesten en zien of het volstaat zonder. Warmtepompboiler heeft 3 keer minder stroom nodig voor evenveel warm water, en veel lagere piek (in BE wordt piekvermogen afgestraft, moeilijk voor te stellen dat dat in NL niet komt met de congestieproblematiek). Voor het geld wat je uitspaart op de doorstromer heb je een grotere warmtepompboiler waarmee je langer weg kan.

Ik vermoed dat je de combi maakt omdat je de warmtepompboiler wil aansturen op overschot van zonnepanelen, maar dan kan je beter een "verstandige" overrule maken. Als je bijvoorbeeld vooral 's avonds een bad neemt, kan je om 16u de warmtepompboiler vast inschakelen; daarvoor op overschot zonnepanelen. Is het een zonnige dag dan raakt ie 'gratis' warm, bij mindere dagen is ie toch warm tegen 's avonds. Als je dynamisch tarief hebt, kan je op goedkope uren uit net opwarmen (en als je daar zin in hebt, kan je zelfs gaan voorspellen hoeveel zon er zal zijn en op basis daarvan beslissen om al dan niet bij te warmen).

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 08-07-2026 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Springt de CV ketel nu al bij dan?

11kW kun je niet zonder impact op je huisinstallatie doen. Met Wasmachine/Oven/Keukenboiler/Waterkoker zet je de fase op max... Kookplaat erbij... dan heb je kans dat je de hoofdzekeringen eruit blaast.

En dan ga ik uit van nette verdeling over fasen... niet altijd geval.

Met een 11kW autolader gebruik je een load balancer... dan kan niet met je doorstromer... Dat de auto dimt is geen gebrek aan comfort... de douche heb je dan koud water...

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 08-07-2026 13:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• frans118
We hebben 3 x 25 ampere, en ketel springt nu bij maar dat is denk ik te regelen dmv temperatuur in te regelen bij de boiler en de ketel.

En ja we hebben waterkoker/koffiezetapparaat/electrische vloerverwarming/kookplaat/ laadpaal met loadballancing...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:55
Is je warmtepompboiler al voorzien van een elektrisch verwarmingselement? Anders zou je daar misschien nog wat mee kunnen doen, bijvoorbeeld door de temperatuur van de boiler hoger te zetten om zo meer opslagcapaciteit te krijgen.

• frans118
Dat is misschien een prima optie, dankje
Pagina: 1