Buitendeuren krassen bij het rechtopstaan van onze katten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kpc
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-07 15:52
Onze 2 katten gaan bij de buitendeuren rechtopstaan om naar binnen te kijken of er iemand aanwezig is. Hierdoor komen er krassen onder het raam en laat het verf los op de kitrand. Omdat er nieuw kit in komt bij de raampartijen en dit opnieuw wordt geschilderd zou ik graag een oplossing willen bedenken om het krassen tegen te gaan bij het rechtopstaan van de katten. Op 1 van de foto's heb ik al een strookje anti krabfolie geplaatst maar dat vind ik geen mooie oplossing , dus dit valt af. De katten wegdoen is geen optie :)

Wat zou ik op het randje kunnen plaatsen zodat de katten evengoed recht op kunnen staan bij de deur / raam maar dat het beschermd is tegen hun nagels?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4cE49nz4vJKedkGnSwi505_7VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esTGexRDaKZJRheeKCcaNTIq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxRpMlZyQhzVMV22IXN_Xgy4yt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuIsUlhKNcAbfJ9PXM2fNj6n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJI0wIEeGZTN7rad9kDwNyiYpro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES2fXOU4qae0RYCVUvQweiSu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 09:32
Aluminium hoekprofieltje laten maken?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 09:49
ieder jaar even bijwerken

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 10:50
Je katten binnenhouden voordat je van huis gaat en ze alleen in de tuin laten als je er bent en de deur open staat.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• kpc
Teddy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:36:
Bedankt voor je reactie, en deze vastlijmen aan de bestaande rand? Waarmee zou je dit vastmaken?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 15:24
Ik zou het hoek profiel laten buigen in de hoek die je raam latje maakt en dan er tegenaan plakken of schroeven.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wij hadden destijds gewoon een plaat kunststof tegen de deur geschroefd voor de hond.

En verder idd accepteren of een kattenluik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:03
lordgandalf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:51:
Ik zou het hoek profiel laten buigen in de hoek die je raam latje maakt en dan er tegenaan plakken of schroeven.
Waarom moeite doen een hoekprofiel op een flauwere hoek buigen als een stukje platte strip ook zou moeten voldoen :)?

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-07 13:56
Teddy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:36:
Wel oppassen met vocht.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat die kattenpootjes/nagels zover in de hoek komen? Dit ziet er namelijk niet uit als schade door katten. Dit ziet er uit als slecht verfwerk of kitwerk waardoor de verf bladdert.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als dit echt door katten komt; stukje transparant plastic eroverheen plakken? Stevige folie die je makkelijk kunt vervangen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
Wat @sypie zegt.
Misschien de verkeerde kit gebruikt waar de verf niet zo goed op hecht.

*knip* Offtopic, gelieve die discussie er niet bij de haren bij trekken.

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 08-07-2026 18:57 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:20

M2M

medicijnman

Zou trappenlak misschien een idee zijn? Dat spul is gemaakt om elke dag overheen te lopen en bijzonder slijtvast.

-_-

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 09:32
kpc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor je reactie, en deze vastlijmen aan de bestaande rand? Waarmee zou je dit vastmaken?
Vastkitten, of een paar schroefjes, daar zou je nog een carrosseriering onder kunnen zetten om vocht ophoping te voorkomen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik weet niet of TS met "wordt geschilderd" bedoelt dat de schilder langskomt, of dat ze het zelf gaan doen, maar in het eerste geval zou ik deze vraag ook eens aan de schilder voorleggen. Misschien kent die lak die hier robuust genoeg voor is (kleine kans, vrees ik), of kan de schilder meekijken met de detaillering van zo'n alu profieltje: Vastkitten, ventilatieruimte eronder (=carrosseriering), etc. Mogelijk is het ook verstandig die alu strip eerst aan te brengen en daarna pas de nieuwe beglazingskit, dat weet de schilder als beste.

• kpc
onkl schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:02:
Ik weet niet of TS met "wordt geschilderd" bedoelt dat de schilder langskomt, of dat ze het zelf gaan doen, maar in het eerste geval zou ik deze vraag ook eens aan de schilder voorleggen. Misschien kent die lak die hier robuust genoeg voor is (kleine kans, vrees ik), of kan de schilder meekijken met de detaillering van zo'n alu profieltje: Vastkitten, ventilatieruimte eronder (=carrosseriering), etc. Mogelijk is het ook verstandig die alu strip eerst aan te brengen en daarna pas de nieuwe beglazingskit, dat weet de schilder als beste.
Schilder had ook niet echt een oplossing, inderdaad nieuw kit aanbrengen en afschilderen. Een alu profiel is misschien een oplossing.

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07 12:39
Zet er een bankje neer of iets dergelijks waarop ze kunnen staan om naar binnen te kijken.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
Alternatief idee kan zijn om er een stripje vloerbedekking in te plakken. Klein stukje deurmat oid. Vergt wel dat je heel strak snijdt en netjes werkt om het er strak uit te laten zien (en dan nog steeds zal het... hoe breng ik dit subtiel.. niet ieders smaak zijn).

Je katten zullen het waarschijnlijk fantastisch vinden en in tegenstelling tot alu profiel komen hier dus echt geen krassen op.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 14:14
kpc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Schilder had ook niet echt een oplossing, inderdaad nieuw kit aanbrengen en afschilderen. Een alu profiel is misschien een oplossing.
Aluminium profiel gaat alleen maar vocht onder komen als je t niet luchtdicht afwerkt. Dan rot t weg zonder dat je t ziet..

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-07 01:18
Een kattenluikje monteren? Dan hoeven de katten niet te kijken en te wachten tot iemand ze opmerkt.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-07 04:30
Ik vond de suggestie van het bankje hierboven (of iets anders waar ze op kunnen staan) een mooi tip als je iets kan verzinnen wat leuk staat bij de voordeur 👍🏻

Ander optie is ze in het vervolg alleen via achterdeur binnen te laten zodat ze dat aanleren. Mits die deur hogere raampartij heeft en geschikt is als ingang. Dit is wat wij gedaan hebben.

Demotivatie kan ook werken: Er bestaat speciale, extra dikke anti-krabfolie voor huisdieren die minder opvalt. Maar je kan ook ze ook demotiveren door er tijdelijk iets op te plakken waarop hun kussentje een beetje blijven kleven. Hebben ze een hekel aan. Eventueel combineren met iets op of voor het raam waar ze niet door kunnen kijken.

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:34
Kun je niet zo'n framebeschermingssticker voor MTBs gebruiken? Dat is vaak een duurzaam doorzichtig plastic ding bedoeld tegen steenslag die niet opvalt. Is een goedkope oplossing, dus als die verkleurt ofzo vervang je hem gewoon weer door een nieuwe.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Op een vorige auto had ik ter hoogte van de achterklep transparante folie op de achterbumper "geplakt" om tijdens het laden en lossen het krassen van de bumper te voorkomen. Een dergelijke folie blijft met een heel klein beetje water er onder perfect kleven.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ID-College schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Aluminium profiel gaat alleen maar vocht onder komen als je t niet luchtdicht afwerkt. Dan rot t weg zonder dat je t ziet..
In een overdaad kit drukken en je hebt dat opgelost.

Bij folie, ken het, rijd zelf op een mountainbike rond met zulk spul, denk ik dat ze er vrij snel doorheen krabben. Zn kat drukt namelijk terwijl hij krabt en doet dat op de zelfde pleket een hakende nagel. Dat is toch anders dan steenslag of een meer schuivende beweging zoals je bij zn sticker voor op de bumper bij je kofferbak hebt.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-07 10:43
Aluminiumfolie voor de deur leggen, daar komen ze niet op en kunnen ze niet naar binnen loeren. Vogelschrikapparaat plaatsen op de voordeur, één optater en ze komen niet in de buurt van je deur.

Aanpak bij de bron. Alustrippen, hoeklijnen, kunststfo zorgt aan het eind van de rit voor vocht in het hout en rotterij. Probeer je katten via een andere route naar binnen te krijgen en blokkeer deze route. bij de action heb je goedkope katten verjahers, die kun je ook bij de voordeur plaatsen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 20:38
Het probleem is eigenlijk dat de katten naar binnen willen kijken. Wil je dat de kat niet meer tegen de deur omhoog kruipt, dan kun je de kat het bestte een makkelijkere optie om naar binnen te kijken geven. Zoals eerder aangegeven, maak ergens een verhoging waar de kat op kan gaan zitten. Grote kans dat de kat erop gaat liggen wachten tot je ze binnen laat

Lost In Music

Pagina: 1