Waterleiding onder vloerwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mindlight
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-07 17:28
Mijn vraag
Ik wil een waterleiding (koud) op cementdekvloer plaaten in een mantelbuis. Boven waterleiding isolatie pir plaat van 8 cm en daarna vloerwarmingplaatsen.

Mijn vraag is dit mag dit?

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:03
Waarom zou dit niet mogen? Zelf zou ik nadenken of je de leiding in een mantelbuis zou wel willen doen.

Bij problemen mag je toch wel de boel open trekken om er bij te kunnen. Dat maakt toch niet heel veel uit.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:26
wij hebben een waterleiding in de vloer liggen zonder isolatiemateriaal en direct daarboven de vloerverwarming. (Waterleiding ligt in de oude dekvloer, daarboven nette met vvw)

ik ga later nog een keer de leiding opnieuw aanleggen via de kruipruimte, had niet zo goed beseft dat het water in de leiding best wel warm wordt. Ik moet de leiding echt door laten stromen voor kouder water.

En ik vind het risico op legionella nogal een ding

[ Voor 8% gewijzigd door Tribunus op 08-07-2026 08:01 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07 17:14
@mindlight

Je hebt ook geïsoleerde waterleidingen: https://www.elektramat.nl/bonfix-meerlagenbuis-met-isolatie-blauw-alu-pers-systeembuis-16mm-x-2-0mm-op-rol-50-meter-2003305
Maar als je ook nog 8cm PIR er bovenop gaat leggen is de kans op warm water en dus legionella erg klein.
Sowieso wordt geadviseerd om na bijv. een vakantie, je water even te laten lopen zodat het weer vers is.