Chromebook voortgezet onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-07 15:04
Ik zie meer schoollaptop vragen in dezelfde strekking, maar ook mijn dochter heeft een laptop nodig nu ze naar de middelbare school gaat. Deze school werkt standaard met Chromebooks. Een ander device mag wel, maar daar heeft ze dan beperkingen mee (alleen toegang tot het gastnetwerk, niet kunnen printen op school en niet de eigen laptop kunnen gebruiken bij bepaalde toesten).

Mijn dochter geeft dus wel de voorkeur aan een Chromebook, ook omdat ze daar al aan gewend is vanuit de basisschool.

Ook biedt deze school de mogelijkheid aan om via The Rent Company een Chromebook te huren of te kopen met bijbehorende service en verzekering:

Optie 1:
Lenovo - Chromebook 500e 2-in-1 G5 - 12,2" FHD+ touch - MTK Kompanio 540 - 8GB/64GB - WFC - Garaged Pen

Koopprijs:
2 jaar: € 577,20
3 jaar: € 612,00
4 jaar: € 648,00
3+3 jaar (alleen huur mogelijk): € 1.173,6 (€ 195,60 per jaar) + € 81,50 borg

Optie 2:
Lenovo - Chromebook 100e G5 - 11,6" HD touch - MTK Kompanio 540 - 8GB/64GB

2 jaar: € 481,20
3 jaar: € 516,60
4 jaar: € 552,00
3+3 jaar: € 982,8 + € 68,25 borg

Zelf vind ik 12,2" en 11,6" erg klein en zou ik eerder voor 14" gaan. Mijn dochter ziet vooral het voordeel van kleiner en een lager gewicht.

Ik vind de geboden opties vrij duur, maar ik snap dat daarmee het risico van defecte hardware is afgedekt. De voordelen daarvan zie ik ook. Mijn dochter zelf schat ik vrij voorzichtig in, maar d'r tas hoeft maar 1 keer verkeerd te vallen door eigen schuld of schuld van anderen en het is klaar. Dan is het ook wel lekker als er snel een leen laptop beschikbaar is bij reparaties, schade en diefstal. Aan de andere kant vraag ik me af of die geboden opties over 6 jaar nog steeds goed genoeg werken.

Normaal ben ik niet zo van het verzekeren, als ik het risico kan dekken doe ik dat liever zelf. Dat is hier eigenlijk ook het geval. Als ik zelf bijvoorbeeld een Acer Chromebook Spin 312 aanschaf voor 369,- aanschaf, en dat eventueel nog een keer moet doen omdat hij kapot is kost me dat uiteindelijk maar 90 meer. Met als voordeel dat je dan bij de 2e waarschijnlijk weer een iets betere versie hebt. Met als nadeel dat de vervanger niet direct klaarligt. Als dat ieder jaar gebeurd wordt het natuurlijk wel vervelend.

Waarschijnlijk zijn er wel ervaringen met scholieren die dagelijks een laptop mee naar school slepen. Welk formaat/gewicht slepen die dagelijks mee en hoe is de ervaring daarmee? En gaan die dingen ook echt regelmatig kapot?

Wat is jullie advies?

Alle reacties

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vrij duur inderdaad. Kijk voor een beter aanbod vooral eens naar Amazon.com, de Amerikaanse shop. Veel meer keuze ook. Dat is bij ons al een paar keer goed bevallen met Chromebooks, in een paar dagen in huis en kwam gewoon met garantie via Amazon Nederland. Douane en alles zie je gelijk bij het bestellen, zonder risico voor extra kosten.

Deze Asus kost daar nu iets van 390 euro en is een bestseller. Met US military grade, zal zeker robuust genoeg zijn. :)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media-library-service-media/04262d07-ef46-41b7-87d6-d96919828695.__CR0,0,970,600_PT0_SX970_V1___.jpg

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik quote mezelf even uit een ander topic:

"Mij ervaring is wel dat ongeveer de helft van de devices na ongeveer 1,5 jaar flinke battlescars heeft.
Missende toetsen, kapot scherm, oplader kwijt, scharnier afgebroken, paar keer gerepareerd, dat soort spul. Afgelopen jaar werd er nog een afgeschreven door een geplette banaan. Dat je een device koopt voor de hele middelbare schooltijd is dan ook een illusie. Mijn goedbedoelde advies: koop een goedkoop hok; de kans dat je hem na 1 of 2 jaar moet vervangen is groot."

Waar je dus naar wil kijken is stevigheid, repareerbaarheid, draagbaarheid. Wij hebben tegenwoordig vnl dell chromebooks, alhoewel er ook nog een handjevol hp chromebooks dienst doet als "uitleners".

Het voordeel van van een chromebook met servicecontract is dus dat ze gerepareerd worden, en (bij ons althans) de kids wen leenchromebook krijgen zodat ze wel verder kunnen op school. Koop je hem zelf, moet je dus zelf achter de reparatie aan en zelf een vervangend exemplaar regelen.

Wise enough to play the fool