Schutting wiebelt bij naderende opleving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:47
Heb een nieuwe schutting laten plaatsen. om mijn tuin heen ( soort van vierkant zeg maar ). Heb gemerkt dat de schutting aan de achterkant wiebelt. Ook een wiebelende schutting met mijn buurvrouw. Ze waren er al bij om wat cement bij de palen te voegen maar biedt geen soelaas. Wat is nu verstandig om bij de oplevering te doen?

In de planken zitten knoesten. 1 knoest is 'uitgevallen' . Kan je hier niet mee accoord gaan en een nieuwe plank eisen?

Alle reacties

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Een schutting moet natuurlijk stevig staan, anders ligt het binnen een jaar aan puin. Wat voor soort schutting is het (foto?).

Planken zijn natuurlijk matriaal en kan knoesten hebben. Die kunnen er wel uitvallen ja, lijkt me niet echt een reden om de plank te vervangen.

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImJqyNmN8hsCsOEzFnHdUNB7UEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiNdb9eJeDGkft5yjzvp7cxf.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om dit type. Wat ik me afvraag hoe vaak mag een schutting bedrijf nu zoiets herstellen voor een oplevering? Zijn tot nu toe al 2 keer langsgeweest om dat op te lossen. Ook de 'rechte' lijn van de schutting is een probleem. Als je er langs kijkt zie je het sleutelgat van de poort.

[ Voor 23% gewijzigd door vincent_1971 op 07-07-2026 17:44 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Leg alvast alles op papier vast wat je aan afspraken hebt gemaakt en nog gaat maken.
- Geef het bedrijf uitgebreid de kans om problemen op te lossen (ja dat kan frustrerend en tijdrovend zijn)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe ver (of diep) zitten de betonnen paaltjes waar dat schuttingdeel aan opgehangen is de grond in én hoe zijn ze tot op die diepte geplaatst (en later weer aan ge-aard)?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-07-2026 18:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:58
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:15:
In de planken zitten knoesten. 1 knoest is 'uitgevallen' . Kan je hier niet mee accoord gaan en een nieuwe plank eisen?
Knoesten zijn anno 2026 bijna niet te voorkomen. Dat zijn gewoon takken, waar de stam later omheen gegroeid is. Als je hout zonder knoesten wilt hebben, heb je hout van (de onderkant van) een stam nodig die heel oud is. Dat komt bijna niet voor, want alleen echt oude bomen groeien zodanig lang dat er al lange tijd geen takken meer aan de onderkant gegroeid hebben.

Als je hout hebt dat 80 jaar geleden gezaagd is heb je kans dat het helemaal zonder knoesten is. Maar tegenwoordig heeft men productiebossen met enkel als doel om het te kunnen kappen. Dat betekent snelgroeiende bomen, die ook weer snel gekapt worden. Ergo, hout met gegarandeerd knoesten.

Ongetwijfeld bestaat er wel hout zonder knoesten, maar dat zal significant duurder (en zeldzamer) zijn. Niet iets wat je anno 2026 kan verwachten zonder dat je daar vooraf afspraken over gemaakt hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O33S808Wl25x1kOfDVlNAiNzxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4wtU38jBAhzMZk8VUoeWQCD.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige waarom ik denk dat die schutting nu wiebelt is dat de betonplaat te ondiep in het zand staat

• vincent_1971
Will_M schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:57:
Hoe ver (of diep) zitten de betonnen paaltjes waar dat schuttingdeel aan opgehangen is de grond in én hoe zijn ze tot op die diepte geplaatst (en later weer aan ge-aard)?
Volgens mij 1 meter diep. De horizontale platen zitten voor ongeveer 10 cm in de grond

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:33
Bewegen die betonnen palen ook? Dat zou niet moeten. Het hout mag best wat speling hebben, de betonnen onderkant ook, maar die palen geven de structuur, dus als die wiebelen staan ze niet ver genoeg in de grond, of niet stevig genoeg vastgestort.

• vincent_1971
Toke_gt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:44:
Bewegen die betonnen palen ook? Dat zou niet moeten. Het hout mag best wat speling hebben, de betonnen onderkant ook, maar die palen geven de structuur, dus als die wiebelen staan ze niet ver genoeg in de grond, of niet stevig genoeg vastgestort.
De betonpalen wiebelen. Hmm zal er eens over nadenken

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe is de grond? Bij mijn moeder bewoog de schutting net na het zetten ook, die schuting was gezet ipv coniferen, flink ontgaven en bijgevuld dus en omdat ze aan 2 kanten van de schutting (losse) tuin grond wilde voor een border en omdat de palen zeker diep genoeg stonden heb ik de schutting geschoord en een jaarlater staat het ding muur vast. De grond moest gewoon nog een beetje inwateren/inklinken rond de palen. in ongeroerde grond zouden ze na het plaatsen zeker gewoon vast moeten staan.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-07-2026 21:04 ]

• vincent_1971
twain4me schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:01:
Hoe is de grond? Bij mijn moeder bewoog de schutting net na het zetten ook, die schuting was gezet ipv coniferen, flink ontgaven en bijgevuld dus en omdat ze aan 2 kanten van de schutting (losse) tuin grond wilde voor een border en omdat de palen zeker diep genoeg stonden heb ik de schutting geschoord en een jaarlater staat het ding muur vast. De grond moest gewoon nog een beetje inwateren/inklinken rond de palen. in ongeroerde grond zouden ze na het plaatsen zeker gewoon vast moeten staan.
Op die plekken stond uitsluitend ern schutting. Het gekke is stond wel ern grote conifeer bij de buurvrouw vlak bij de schutting. Die is eerst weggehaald torn de nieuwe schutting. Op die plek staat die schutting muurvast

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

Killjoy

Klingon lawn products

vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:15:
Heb een nieuwe schutting laten plaatsen. om mijn tuin heen ( soort van vierkant zeg maar ). Heb gemerkt dat de schutting aan de achterkant wiebelt. Ook een wiebelende schutting met mijn buurvrouw. Ze waren er al bij om wat cement bij de palen te voegen maar biedt geen soelaas. Wat is nu verstandig om bij de oplevering te doen?

Wanneer je gaat voor geïmpregneerd naaldhout, dan zijn knoesten een gegeven. Als je dat niet had gewild, dan had je voor hardhout moeten gaan. Maar die gaan richting de 200 euro per scherm.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:05
De vraag die gesteld moet worden is. Wat is wiebelen. Kun je de palen op en neer bewegen, zo ja hoe ver? Zit er beweging in de houten schutting delen, zo ja hoeveel?

Een schutting is geen betonnen wand, er kan altijd wat beweging in de palen zitten van tot wel 5mm afhankelijk van de soort grond waar deze in staat en of de palen wel of niet in het beton staan. Bij een nieuwbouwwoning is er erg veel gegraven rondom het huis dus de grond zal niet heel vast zijn. Dus de kans op beweging in de palen is dan groot. Dit zal na verloop van tijd als de grond inklinkt minder worden.

Beweging in de houten delen zit er eigenlijk altijd wel wat in omdat hout deels flexibel is.

Knoesten die eruit vallen dat is niet helemaal aan te ontkomen. Het hout van tegenwoordig is gewoonweg slecht doordat alles weggekapt is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat er bij iedere plank knoesten uit vallen. De knoesten kun je er gewoon in lijmen met geschikte watervaste lijm.

Meteen de laatste vraag, waarom moet deze vraag hier gesteld worden? Je kunt dit toch ook vragen aan het bedrijf dat ze schutting geplaatst heeft. Ik neem aan dat ze je vragen op een normale manier kunnen beantwoorden. En je zorgen wel of niet kunnen wegnemen. En als dit niet kan maar er is ook geen oplossing voor dan zul je daar soms mee moeten dealen. Niet alles is maakbaar in het leven.

• vincent_1971
epicrates86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:
De vraag die gesteld moet worden is. Wat is wiebelen. Kun je de palen op en neer bewegen, zo ja hoe ver? Zit er beweging in de houten schutting delen, zo ja hoeveel?

Een schutting is geen betonnen wand, er kan altijd wat beweging in de palen zitten van tot wel 5mm afhankelijk van de soort grond waar deze in staat en of de palen wel of niet in het beton staan. Bij een nieuwbouwwoning is er erg veel gegraven rondom het huis dus de grond zal niet heel vast zijn. Dus de kans op beweging in de palen is dan groot. Dit zal na verloop van tijd als de grond inklinkt minder worden.

Beweging in de houten delen zit er eigenlijk altijd wel wat in omdat hout deels flexibel is.

Knoesten die eruit vallen dat is niet helemaal aan te ontkomen. Het hout van tegenwoordig is gewoonweg slecht doordat alles weggekapt is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat er bij iedere plank knoesten uit vallen. De knoesten kun je er gewoon in lijmen met geschikte watervaste lijm.

Meteen de laatste vraag, waarom moet deze vraag hier gesteld worden? Je kunt dit toch ook vragen aan het bedrijf dat ze schutting geplaatst heeft. Ik neem aan dat ze je vragen op een normale manier kunnen beantwoorden. En je zorgen wel of niet kunnen wegnemen. En als dit niet kan maar er is ook geen oplossing voor dan zul je daar soms mee moeten dealen. Niet alles is maakbaar in het leven.
Op die plek stond een schutting. Die stond er stabiel maar was op. Het bedrijf is er pas geleden nog geweest voor o.a. die klacht. Hebben toen wat cement gestort masr mocht niet baten. Als ik de betonnenpasl beweeg zit er ongeveer 5 cm speling.

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:53

Nark0tiX

Software Engineer

Vuistregel is volgens mij 1/3 van de paal de grond in... Is dit het geval? Bij mij hielp dit enorm
Pagina: 1