Schutting wiebelt bij naderende opleving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Heb een nieuwe schutting laten plaatsen. om mijn tuin heen ( soort van vierkant zeg maar ). Heb gemerkt dat de schutting aan de achterkant wiebelt. Ook een wiebelende schutting met mijn buurvrouw. Ze waren er al bij om wat cement bij de palen te voegen maar biedt geen soelaas. Wat is nu verstandig om bij de oplevering te doen?

In de planken zitten knoesten. 1 knoest is 'uitgevallen' . Kan je hier niet mee accoord gaan en een nieuwe plank eisen?

Alle reacties

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Een schutting moet natuurlijk stevig staan, anders ligt het binnen een jaar aan puin. Wat voor soort schutting is het (foto?).

Planken zijn natuurlijk matriaal en kan knoesten hebben. Die kunnen er wel uitvallen ja, lijkt me niet echt een reden om de plank te vervangen.

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImJqyNmN8hsCsOEzFnHdUNB7UEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiNdb9eJeDGkft5yjzvp7cxf.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om dit type. Wat ik me afvraag hoe vaak mag een schutting bedrijf nu zoiets herstellen voor een oplevering? Zijn tot nu toe al 2 keer langsgeweest om dat op te lossen. Ook de 'rechte' lijn van de schutting is een probleem. Als je er langs kijkt zie je het sleutelgat van de poort.

[ Voor 23% gewijzigd door vincent_1971 op 07-07-2026 17:44 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Leg alvast alles op papier vast wat je aan afspraken hebt gemaakt en nog gaat maken.
- Geef het bedrijf uitgebreid de kans om problemen op te lossen (ja dat kan frustrerend en tijdrovend zijn)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe ver (of diep) zitten de betonnen paaltjes waar dat schuttingdeel aan opgehangen is de grond in én hoe zijn ze tot op die diepte geplaatst (en later weer aan ge-aard)?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-07-2026 18:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:31
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:15:
In de planken zitten knoesten. 1 knoest is 'uitgevallen' . Kan je hier niet mee accoord gaan en een nieuwe plank eisen?
Knoesten zijn anno 2026 bijna niet te voorkomen. Dat zijn gewoon takken, waar de stam later omheen gegroeid is. Als je hout zonder knoesten wilt hebben, heb je hout van (de onderkant van) een stam nodig die heel oud is. Dat komt bijna niet voor, want alleen echt oude bomen groeien zodanig lang dat er al lange tijd geen takken meer aan de onderkant gegroeid hebben.

Als je hout hebt dat 80 jaar geleden gezaagd is heb je kans dat het helemaal zonder knoesten is. Maar tegenwoordig heeft men productiebossen met enkel als doel om het te kunnen kappen. Dat betekent snelgroeiende bomen, die ook weer snel gekapt worden. Ergo, hout met gegarandeerd knoesten.

Ongetwijfeld bestaat er wel hout zonder knoesten, maar dat zal significant duurder (en zeldzamer) zijn. Niet iets wat je anno 2026 kan verwachten zonder dat je daar vooraf afspraken over gemaakt hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O33S808Wl25x1kOfDVlNAiNzxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4wtU38jBAhzMZk8VUoeWQCD.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige waarom ik denk dat die schutting nu wiebelt is dat de betonplaat te ondiep in het zand staat

• vincent_1971
Will_M schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:57:
Hoe ver (of diep) zitten de betonnen paaltjes waar dat schuttingdeel aan opgehangen is de grond in én hoe zijn ze tot op die diepte geplaatst (en later weer aan ge-aard)?
Volgens mij 1 meter diep. De horizontale platen zitten voor ongeveer 10 cm in de grond

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
Bewegen die betonnen palen ook? Dat zou niet moeten. Het hout mag best wat speling hebben, de betonnen onderkant ook, maar die palen geven de structuur, dus als die wiebelen staan ze niet ver genoeg in de grond, of niet stevig genoeg vastgestort.

• vincent_1971
Toke_gt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:44:
Bewegen die betonnen palen ook? Dat zou niet moeten. Het hout mag best wat speling hebben, de betonnen onderkant ook, maar die palen geven de structuur, dus als die wiebelen staan ze niet ver genoeg in de grond, of niet stevig genoeg vastgestort.
De betonpalen wiebelen. Hmm zal er eens over nadenken

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe is de grond? Bij mijn moeder bewoog de schutting net na het zetten ook, die schuting was gezet ipv coniferen, flink ontgaven en bijgevuld dus en omdat ze aan 2 kanten van de schutting (losse) tuin grond wilde voor een border en omdat de palen zeker diep genoeg stonden heb ik de schutting geschoord en een jaarlater staat het ding muur vast. De grond moest gewoon nog een beetje inwateren/inklinken rond de palen. in ongeroerde grond zouden ze na het plaatsen zeker gewoon vast moeten staan.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-07-2026 21:04 ]

• vincent_1971
twain4me schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:01:
Hoe is de grond? Bij mijn moeder bewoog de schutting net na het zetten ook, die schuting was gezet ipv coniferen, flink ontgaven en bijgevuld dus en omdat ze aan 2 kanten van de schutting (losse) tuin grond wilde voor een border en omdat de palen zeker diep genoeg stonden heb ik de schutting geschoord en een jaarlater staat het ding muur vast. De grond moest gewoon nog een beetje inwateren/inklinken rond de palen. in ongeroerde grond zouden ze na het plaatsen zeker gewoon vast moeten staan.
Op die plekken stond uitsluitend ern schutting. Het gekke is stond wel ern grote conifeer bij de buurvrouw vlak bij de schutting. Die is eerst weggehaald torn de nieuwe schutting. Op die plek staat die schutting muurvast

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03

Killjoy

Klingon lawn products

vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:15:
Heb een nieuwe schutting laten plaatsen. om mijn tuin heen ( soort van vierkant zeg maar ). Heb gemerkt dat de schutting aan de achterkant wiebelt. Ook een wiebelende schutting met mijn buurvrouw. Ze waren er al bij om wat cement bij de palen te voegen maar biedt geen soelaas. Wat is nu verstandig om bij de oplevering te doen?

Wanneer je gaat voor geïmpregneerd naaldhout, dan zijn knoesten een gegeven. Als je dat niet had gewild, dan had je voor hardhout moeten gaan. Maar die gaan richting de 200 euro per scherm.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-07 12:19
De vraag die gesteld moet worden is. Wat is wiebelen. Kun je de palen op en neer bewegen, zo ja hoe ver? Zit er beweging in de houten schutting delen, zo ja hoeveel?

Een schutting is geen betonnen wand, er kan altijd wat beweging in de palen zitten van tot wel 5mm afhankelijk van de soort grond waar deze in staat en of de palen wel of niet in het beton staan. Bij een nieuwbouwwoning is er erg veel gegraven rondom het huis dus de grond zal niet heel vast zijn. Dus de kans op beweging in de palen is dan groot. Dit zal na verloop van tijd als de grond inklinkt minder worden.

Beweging in de houten delen zit er eigenlijk altijd wel wat in omdat hout deels flexibel is.

Knoesten die eruit vallen dat is niet helemaal aan te ontkomen. Het hout van tegenwoordig is gewoonweg slecht doordat alles weggekapt is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat er bij iedere plank knoesten uit vallen. De knoesten kun je er gewoon in lijmen met geschikte watervaste lijm.

Meteen de laatste vraag, waarom moet deze vraag hier gesteld worden? Je kunt dit toch ook vragen aan het bedrijf dat ze schutting geplaatst heeft. Ik neem aan dat ze je vragen op een normale manier kunnen beantwoorden. En je zorgen wel of niet kunnen wegnemen. En als dit niet kan maar er is ook geen oplossing voor dan zul je daar soms mee moeten dealen. Niet alles is maakbaar in het leven.

• vincent_1971
epicrates86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:
De vraag die gesteld moet worden is. Wat is wiebelen. Kun je de palen op en neer bewegen, zo ja hoe ver? Zit er beweging in de houten schutting delen, zo ja hoeveel?

Een schutting is geen betonnen wand, er kan altijd wat beweging in de palen zitten van tot wel 5mm afhankelijk van de soort grond waar deze in staat en of de palen wel of niet in het beton staan. Bij een nieuwbouwwoning is er erg veel gegraven rondom het huis dus de grond zal niet heel vast zijn. Dus de kans op beweging in de palen is dan groot. Dit zal na verloop van tijd als de grond inklinkt minder worden.

Beweging in de houten delen zit er eigenlijk altijd wel wat in omdat hout deels flexibel is.

Knoesten die eruit vallen dat is niet helemaal aan te ontkomen. Het hout van tegenwoordig is gewoonweg slecht doordat alles weggekapt is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat er bij iedere plank knoesten uit vallen. De knoesten kun je er gewoon in lijmen met geschikte watervaste lijm.

Meteen de laatste vraag, waarom moet deze vraag hier gesteld worden? Je kunt dit toch ook vragen aan het bedrijf dat ze schutting geplaatst heeft. Ik neem aan dat ze je vragen op een normale manier kunnen beantwoorden. En je zorgen wel of niet kunnen wegnemen. En als dit niet kan maar er is ook geen oplossing voor dan zul je daar soms mee moeten dealen. Niet alles is maakbaar in het leven.
Op die plek stond een schutting. Die stond er stabiel maar was op. Het bedrijf is er pas geleden nog geweest voor o.a. die klacht. Hebben toen wat cement gestort masr mocht niet baten. Als ik de betonnenpasl beweeg zit er ongeveer 5 cm speling.

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:47

Nark0tiX

Software Engineer

Vuistregel is volgens mij 1/3 van de paal de grond in... Is dit het geval? Bij mij hielp dit enorm

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:21
Alles goed vastleggen is de basis. Voor de definitieve oplevering aangeven dat het een en ander nog niet goed is. Dat je wenst dat de punten hersteld wilt hebben. Daarbij wel aangeven binnen welke periode dat moet gebeuren. Dat kan in samenspraak met het bedrijf / aannemer. Laten vastleggen als de punten niet of niet voldoende hersteld worden je het recht hebt om voor zijn rekening de boel te laten herstellen.

Heb je geen verstand van of het goed gedaan is: Vraag een (onafhankelijke) derde om het werk te keuren. Dan sta je sterker naar het bedrijf. Het vervelende is dat je behoorlijk sterk in je schoenen moet staan en dat je het echt moet willen. Dat soort trajecten zijn nooit leuk en vaak erg lang in tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2026 08:26 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:42:
Wat ik me afvraag hoe vaak mag een schutting bedrijf nu zoiets herstellen voor een oplevering?
In principe zo vaak als ze willen, totdat het niveau slapstick bereikt wordt.
Voor oplevering betekent dat ze nog niet klaar zijn en dan is het 'gebrek' vooral dat de oplevering later zou zijn dan afgesproken. Als je geen harde datum hebt, dan kom je op wat 'redelijkerwijs verwacht' mag worden.

Ook qua knoesten, leuk dat jij nu ineens een mening hebt en eisen wilt stellen, maar wat heb je gekocht?
Heb je exact jouw schutting ergens gezien zonder knoesten? Of heb je een model doorgegeven en is dat 'het'?
Vergeet niet dat dit bedrijf deze spullen gewoon inkoopt, ze hebben geen houtzagerij, geen timmerfabriek oid.
Dus de kwaliteit die ze leveren zal zijn wat standaard is voor de markt. Het type scherm dat door het hele land staat. Zonder verdere afspraken krijg je gewoon knoesten, want die zitten er altijd wel in.

Dus bedenk & bekijk eerst goed wat je formeel hebt afgesproken, daarna kun je nog zien of er informeel andere verwachtingen waren/zijn uitgesproken.

En als een schutting paal 1cm uit het lood staat tov de lijn, dan heb je na een paar schermen een grotere afwijking als je er langs kijkt, terwijl de rest perfect op de lijn kan staan. Ook hierbij weer de vraag, wat is afgesproken en wat is reëel. Bij een schutting is een nauwkeurigheid op cm's reëel.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Op die plek stond een schutting. Die stond er stabiel maar was op. Het bedrijf is er pas geleden nog geweest voor o.a. die klacht. Hebben toen wat cement gestort masr mocht niet baten. Als ik de betonnenpasl beweeg zit er ongeveer 5 cm speling.
Speling van 5cm op de betonpaal is wel heel veel. Als je met wat geweld 1cm kan bewegen zou acceptabel zijn. Hebben (bijna) alle palen op die kant zoveel speling?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:28
Nu ziet het eruit alsof de schutting in aarde staat, en aarde veert nou eenmaal.
In zand komt het veel vaster te staan.

Maar de grond is verstoort door het graven, en daardoor is de aarde nog losser.
Wat je zou kunnen proberen is om bij de palen met de tuinslang water te spuiten zodat aarde/zand naar beneden spoelt in de kieren.

Wat ik ook nog wel eens doe is het aanstampen met een hardhouten paal.

Ik lees dat ze wel bezig zijn geweest met cement, maar het is me onduidelijk of er beton bij de palen zit. Wij storten eigenlijk altijd 2 zakken beton bij een paal.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• epicrates86
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:20:
[...]

5cm is wel veel. Dan zou ik vragen of ze nog een keer langskomen om samen te kijken naar een oplossing. Normaal als een betonnen paal in de beton staat dan zit er nog maar een paar millimeter beweging in. Ik verwacht dat de palen niet in het beton staan en als de grond bijvoorbeeld klei is dan kan er in het begin veel beweging in zitten totdat de grond weer is geconsolideerd. Je kunt proberen om met een tuinslang en een flinke zware balk de grond rondom de palen aan te stampen zodat je de grond zelf al consolideert. Als dat niet helpt is beton de enige oplossing als dat nog niet gedaan is.

Als er al wel beton omheen zit dan ligt het waarschijnlijk toch echt aan de soort grond en is er denk ik weinig aan te doen.

• GoodNamesRGone
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-07 11:51
Ik wil nog even een reactie sturen op knoesten in planken. Zoals gezegd komt dit veelvuldig voor. Maar vaak moeten sommige schermen ingekort worden om passend te maken op de lengte/breedte van de tuin. In dat geval zijn er planken over. En is het een kleine moeite om een plank te wisselen.

Bij mij thuis heb ik zelf de schutting geplaatst en heb ik alle ingekorte delen bewaard. Dit kwam goed uit, sommige met noesten konden zo vervangen worden. Ook trokken later sommige planken na verloop van tijd krom (torderen) waardoor ze los kwamen. Ik raad dan ook aan om niet alleen die ene plaat te vervangen, maar vraag ook om 1 of 2 extra planken voor later. Wellicht heeft het bedrijf die ze geplaatst heeft gewoon liggen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24
Het lijkt er haast op alsof men de schutting zo op de grond heeft gezet ipv een geul te graven en daarin de schutting te zetten.

Als dat wel is gedaan is deze niet gevuld met aarde en aangestampt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• vincent_1971
FRANQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:43:
Nu ziet het eruit alsof de schutting in aarde staat, en aarde veert nou eenmaal.
In zand komt het veel vaster te staan.

Maar de grond is verstoort door het graven, en daardoor is de aarde nog losser.
Wat je zou kunnen proberen is om bij de palen met de tuinslang water te spuiten zodat aarde/zand naar beneden spoelt in de kieren.

Wat ik ook nog wel eens doe is het aanstampen met een hardhouten paal.

Ik lees dat ze wel bezig zijn geweest met cement, maar het is me onduidelijk of er beton bij de palen zit. Wij storten eigenlijk altijd 2 zakken beton bij een paal.
Er is alleen aan de achterkant beton gestort maandag. Andere palen niets. Ook de achterkant wiebelt. Niet zo veel als de zijkanten. Als ik andere schuttingen hier in de buurt zie en voel zitten die gewoon vast. Kan onderhand wel janken. 6 keer in totaal geweest , van afbreken tot plaatsen met dit als resultaat

• vincent_1971
lordgandalf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:01:
Het lijkt er haast op alsof men de schutting zo op de grond heeft gezet ipv een geul te graven en daarin de schutting te zetten.

Als dat wel is gedaan is deze niet gevuld met aarde en aangestampt.
Nou de oude schutting was iets soortgelijks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgKVALNexImyBnuiJwE40XQj1qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwZFCJdBY8ClLOThfKcxfrO5.jpg?f=fotoalbum_large
Maar was er niet de gehele tijd bij ..dus of er echt aangestamd is ?

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 20:16
Wat Franq ook al aangeeft is dat de grond nog naar onder moet zakken (inklinken). Op dit moment is het overal super droog en dan klinkt die grond ook niet goed in; dus met de sproeier bij elke paal even de grond goed natmaken. Mijn ervaring is dat het best een aantal weken kan duren voordat de grond echt goed zakt en vast zit.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:16

Agent47

I always close my contracts.

Bij ons is die paal van 2,80 meter, 1 meter de grond ingegaan dacht ik en vastgezet met (snel)beton. Beweegt helemaal niks hier.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Toke_gt
epicrates86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:

Meteen de laatste vraag, waarom moet deze vraag hier gesteld worden?
Dat geldt voor heel erg veel vragen op dit forum. Er is altijd een andere plek voor een vraag, maar dat betekent toch niet dat je ‘m hier niet mag stellen?

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-07 13:54
Freeaqingme schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:32:
[...]

Knoesten zijn anno 2026 bijna niet te voorkomen. Dat zijn gewoon takken, waar de stam later omheen gegroeid is. Als je hout zonder knoesten wilt hebben, heb je hout van (de onderkant van) een stam nodig die heel oud is. Dat komt bijna niet voor, want alleen echt oude bomen groeien zodanig lang dat er al lange tijd geen takken meer aan de onderkant gegroeid hebben.

Als je hout hebt dat 80 jaar geleden gezaagd is heb je kans dat het helemaal zonder knoesten is. Maar tegenwoordig heeft men productiebossen met enkel als doel om het te kunnen kappen. Dat betekent snelgroeiende bomen, die ook weer snel gekapt worden. Ergo, hout met gegarandeerd knoesten.

Ongetwijfeld bestaat er wel hout zonder knoesten, maar dat zal significant duurder (en zeldzamer) zijn. Niet iets wat je anno 2026 kan verwachten zonder dat je daar vooraf afspraken over gemaakt hebt.
"Boolhout" of "hout op bool" is hout van het deel zonder knoesten. Zoals je zegt is dit een stuk zeldzamer, en dus duurder.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:51
CMos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:43:
Wat Franq ook al aangeeft is dat de grond nog naar onder moet zakken (inklinken). Op dit moment is het overal super droog en dan klinkt die grond ook niet goed in; dus met de sproeier bij elke paal even de grond goed natmaken. Mijn ervaring is dat het best een aantal weken kan duren voordat de grond echt goed zakt en vast zit.
Het is inderdaad al een tijd heel droog, de grond is letterlijk kurkdroog als poeder. Het maakt ook uit waar de grondsoort uit bestaat. Veengrond geeft sowieso weinig stabiliteit en zand alleen bij een bepaalde vochtigheidsgraad. Na een kurkdroge zomer zie je ook dat er in de herfst bomen omwaaien omdat de wortels onvoldoende houdkracht hebben in de grond (ze waaien met kluit en al om i.p.v. dat de stam breekt).

Ook maakt het uit hoe breed de gebruikte panelen zijn en dus hoeveel palen. Tegenwoordig gebruiken ze meestal panelen van 2 meter breed en dus relatief weinig palen. Beter zou er om 1,5 meter een paal in de grond gaan.

De palen gedeeltelijk uitgraven en beton storten rondom de palen geeft meer stabiliteit maar ook dat moet je een paar weken de tijd geven om helemaal uit te harden.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:39
Anastanax schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:39:
[...]

"Boolhout" of "hout op bool" is hout van het deel zonder knoesten. Zoals je zegt is dit een stuk zeldzamer, en dus duurder.
Het betekend dat het een gezaagde stam is. Heeft niets maar dan ook niets met de kwaliteit te maken.

• RonnieKo
vincent_1971 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:30:
[...]
Kan onderhand wel janken. 6 keer in totaal geweest , van afbreken tot plaatsen met dit als resultaat
Wat geeft het bedrijf zelf aan waarom ze zo vaak terug moeten / moesten komen? Heb je gekeken naar eventueel branchorganisaties waarbij het bedrijf is aangesloten? Wat staat er in de offerte?

Zo lang ze nog niet officieel opgeleverd hebben zijn ze verantwoordelijk. Het is even de vraag of je nog vertrouwen hebt in dat ze het goed kunnen oplossen. Praat eens met je rechtbijstandsverzekering wat hun advies is. Of je al andere stappen moet en/of kan ondernemen.
CMos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:43:
Een schutting zou bijna vanaf het begin stevig moeten staan. Ook in "droge" grond. Het is alleen hoe je het plaatst en welke maatregelen je neemt. Een ervaren aannemer / hovenier / bedrijf zou genoeg kennis moeten hebben om dit probleem op te lossen. En ook waarom ze bepaalde oplossingen doen. Ze moeten dit ook wel goed aan TS kunnen uitleggen.

[ Voor 36% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2026 12:03 ]

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-07 08:55
Hier graven ze gaten voor de betonpalen, minimaal 1/3de van de betonpaal de grond in. Gat een pak groter als de paal. deze gaat gewoon in cement/beton. daar komt gewoon weer grond over en zorgt voor een stabiele "fundering"

Idem voor de betonnen opsluitband. daar maken ze hier sleuven breder dan deze is. en komt deze ook nog eens in een chappelaag te liggen (cementdekvloer) of krijgen ze een paar klodders cement eronder en worden ze waterpas aangetikt. eerste is aan te raden want dan sluit je hem echt goed/stabiel vast.

op deze manier zit je hekwerk echt compleet vast/stabiel en kan je dan je houten constructie eraan monteren. beweegt geen meter meer

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• vincent_1971
RonnieKo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Wat geeft het bedrijf zelf aan waarom ze zo vaak terug moeten / moesten komen? Heb je gekeken naar eventueel branchorganisaties waarbij het bedrijf is aangesloten? Wat staat er in de offerte?

Zo lang ze nog niet officieel opgeleverd hebben zijn ze verantwoordelijk. Het is even de vraag of je nog vertrouwen hebt in dat ze het goed kunnen oplossen. Praat eens met je rechtbijstandsverzekering wat hun advies is. Of je al andere stappen moet en/of kan ondernemen.

[...]

Een schutting zou bijna vanaf het begin stevig moeten staan. Ook in "droge" grond. Het is alleen hoe je het plaatst en welke maatregelen je neemt. Een ervaren aannemer / hovenier / bedrijf zou genoeg kennis moeten hebben om dit probleem op te lossen. En ook waarom ze bepaalde oplossingen doen. Ze moeten dit ook wel goed aan TS kunnen uitleggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VKksA2c_JztM0GKsGCMlog-L1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ept9O0C1CNiCMejX3Fa9Fxoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYsR89YU0DHr0UJ4sud8csBcWsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYr498aHLH2GFbapyzWNxwf8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XLv3Ki2DQgBvJ3E7zZLLL-tDY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a0ecsgwWUgtUQswzuJVOGLr.jpg?f=fotoalbum_large
Zo'n bedrijf. Bestaat al ruim 20 jaar. Vroeger een schutting geplaatst in mijn vorige woning. Perfect. Staat na 15 jaren nog. Maar tegenwoordig ....

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-07 13:54
Minimalist1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Het betekend dat het een gezaagde stam is. Heeft niets maar dan ook niets met de kwaliteit te maken.
I stand corrected.

• RonnieKo
vincent_1971 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:52:
[...]
Zo'n bedrijf. Bestaat al ruim 20 jaar. Vroeger een schutting geplaatst in mijn vorige woning. Perfect. Staat na 15 jaren nog. Maar tegenwoordig ....
Mooie foto's maar wat zegt het bedrijf zelf nu over dat ze nog steeds bezig zijn? Waar ligt volgens hun zelf het probleem? En hoe denken ze op te lossen?

• vincent_1971
RonnieKo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Mooie foto's maar wat zegt het bedrijf zelf nu over dat ze nog steeds bezig zijn? Waar ligt volgens hun zelf het probleem? En hoe denken ze op te lossen?
De baas is met vakantie......tja geen idee eigenlijk zal eens vragen naar hun oplossing. Noteer en fotografeer wel de gebreken en mail ze.

• RonnieKo
vincent_1971 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:51:
[...]
De baas is met vakantie......tja geen idee eigenlijk zal eens vragen naar hun oplossing. Noteer en fotografeer wel de gebreken en mail ze.
De oplossing van het bedrijfskant moet je wel weten. Tot die tijd weet je eigenlijk nog niets wat ze gaan doen om het op te lossen.

Je kan alleen gebreken noteren, fotograveren en eventueel mailen. Dan kan je inderdaad vragen wat ze willen doen om het op te lossen.

• epicrates86
Toke_gt schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Dat geldt voor heel erg veel vragen op dit forum. Er is altijd een andere plek voor een vraag, maar dat betekent toch niet dat je ‘m hier niet mag stellen?
Omdat het geen zin heeft om hier duizend en één meningen te vragen van veelal mensen die zelf überhaupt nog nooit een schutting geplaatst hebben. Je kunt beter duidelijk communiceren met het bedrijf dat de schutting geplaatst heeft en vragen om een oplossing.

• Toke_gt
epicrates86 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Omdat het geen zin heeft om hier duizend en één meningen te vragen van veelal mensen die zelf überhaupt nog nooit een schutting geplaatst hebben. Je kunt beter duidelijk communiceren met het bedrijf dat de schutting geplaatst heeft en vragen om een oplossing.
Het een sluit het ander helemaal niet uit he.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

mjl

Ugh

Als ze ca. een meter in de grond staan zou het niet veel moeten wiebelen, behalve als de grond te zacht is. Naast de palen de grond aanstampen zal al helpen, anders wordt het een kwestie van tijd. Vraag eventueel garantie dat ze over een jaar alsnog het komen fixen als het dan nog niet goed is.

Dat het niet 1 rechte lijn is zou voor mij reden zijn om het (deels) opnieuw te laten zetten.

Als er een knoest uit je schutting valt dan plak je die er terug in met een beetje kit of houtlijm. Ben je de knoest kwijt zijn, een mooie kurk er in slaan en afsnijden en je ziet er nog maar weinig van.

-------

• clements
  • Laatst online: 10:13
het is tuinhout, daar moet je niet moeilijk doen over knoesten.

Recht in lijn mag je wel verwachten. En wat eerder genoemd is, vraag na hoe diep de palen staan en laat het bedrijf het oplossen. Deze droge tijd helpt zeker niet met met de stevigheid van de grond

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik kan mij herinneren dat ik wel eens een schutting bij mijn zus geplaatst heb maar dan met houten palen. Die palen heb ik toen ongeveer dik 1 meter in de grond gezet maar van te voren eerst droge cement in het gat gedaan. Wel stond daar nog geen schutting of begroeiing dus die grond was rondom wel vrij hard.

Mij lijkt eerlijk gezegd een uitslag van 5cm bij een betonnen paal ook wel vrij veel. Zou zelf ook verwachten dat die bijna geen uitslag heeft en stabiel staat. Maar oke, grond moet zich wel altijd even zetten en misschien net rond die plek de grond wat losser was. Een optie zou kunnen zijn dat dat bedrijf de grond aan trilt met een trilplaat.

• vincent_1971
Eigenaar is afgelopen woensdag geweest. Was een week op vakantie. Heeft de boel hier bekeken ( en bij de buurvrouw). Hij liep best wel rood aan. Zou het een en ander nog "uitwerken" . Vrijdag een mail gestuurd over hoe verder te gaan. Mail terug, moest nog het een en ander verschuiven qua planning.
Onze actie. Wachten het maandag nog af. Geen reactie dinsdag een in gebreke stelling met een termijn van 14 dagen per email en asngetekende post.
Als ik het zo aanzie gaat het een grote klus worden. Er is deels cement gebruikt om de betonplaten vast te zetten. Als herstelwerk. Echter die platen staan scheef. Totale lengte van de schutting ( inclusief die van de buurvrouw ) is zo'n 33 meter.

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFB-87x_f9B6xS-Y4Pjt4flGl58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0wZGJgWUwk34vrawbg9fJnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mr-XqiXh-OFb4l3prDtANFS9zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9La2fZOpYipc5aZsnFqQDUd.jpg?f=fotoalbum_large
Laatste stand van zake

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:25
Vraag je juridisch advies aan AI?

• clements
Wat is er mis met de schutting? Ik zie op jouw laatste foto’s geen bijzonderheden. De grond rondom de betonplanken kun je verdichten door deze nat te maken. Rechtheid kun je beoordelen door echt in lijn met de schutting een foto te maken. Niet schuin erboven. Een paar cm bovenin is best acceptabel.

Ik heb heel wat meters schutting gezet, en er zit altijd wel wat in. Bij de grond moeten ze wel in lijn staan.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
clements schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:07:
Wat is er mis met de schutting? Ik zie op jouw laatste foto’s geen bijzonderheden. De grond rondom de betonplanken kun je verdichten door deze nat te maken. Rechtheid kun je beoordelen door echt in lijn met de schutting een foto te maken. Niet schuin erboven. Een paar cm bovenin is best acceptabel.

Ik heb heel wat meters schutting gezet, en er zit altijd wel wat in. Bij de grond moeten ze wel in lijn staan.
Nou ik heb ook heel wat meters hout beton schutting gezet, en zoveel als hier in zit slaat nergens op... Je ziet het ook aan die afdekker die veel te kort is, op die andere foto zie je hoe ze de verticale plank los van de horizontale plank hebben geschroeft om de gleuf tussen schuttingdeel en beton op te lossen. Die afdekker heeft een standaard maat, die hoort er pefect tussen te vallen. Dus of de ene paal staat zeker 5cm hoger dan de ander, of er staat een paal 5cm scheef.

Ik dacht eerst ook dat het een beetje overdreven was, met de klacht over de knoesten, maar dit is zeker wel gegrond. En ik vrees dat alles er uit moet en opnieuw gezet moet worden om het netjes te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• vincent_1971
clements schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:07:

De overkapping staat haaks op het huis. De schutting aan de rechterkant zit een duidelijke knik in. De overkapping links zit 1 rechte lijn met het huis. De schutting daar is alles behalve haaks.
Tevens zit er geen hoekpaal in maar een middenpaal. Andere kant zit er een middenpaal in maar hoort er een 3 sponningpaal in te zitten. Argumentatie van de eigenaar, was niet op voorraad en niet besteld.

• vincent_1971
phoney870 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:59:
Vraag je juridisch advies aan AI?
Deels. Heb gekeken met ai wat de juiste stappen zijn. Daarna met ai een in gebreke brief op laten stellen. Daarna contact opnemen met een advocaat als het nodig blijkt te zijn. Hoop het echter niet.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
epicrates86 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Misschien zou het dan beter zijn voor die duizend en een personen om niet te reageren als ze niets toe te voegen hebben. Ik zie toch een aantal reacties van mensen met ervaring die wel iets zinnigs toevoegen.

Ik hoop dat TS er uitkomt met het bedrijf. Het is nu wel vakantietijd, dus ik kan me voorstellen dat een snelle oplossing op dit moment wat lastig is.

• clements
vincent_1971 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:29:
[...]

De overkapping staat haaks op het huis. De schutting aan de rechterkant zit een duidelijke knik in. De overkapping links zit 1 rechte lijn met het huis. De schutting daar is alles behalve haaks.
Tevens zit er geen hoekpaal in maar een middenpaal. Andere kant zit er een middenpaal in maar hoort er een 3 sponningpaal in te zitten. Argumentatie van de eigenaar, was niet op voorraad en niet besteld.
als het zo duidelijk is, lijkt het me duidelijk dat het hersteld moet worden. was niet zo duidelijk vanaf de foto's te halen.

succes

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb dezelfde schutting: begin eens met de palen in te wateren en de aarde stukje op te vullen?

Heb dat aan beide kanten gedaan en bij mij staat alles na 2 jaar nog nagenoeg strak, andere buren deden dit niet en hebben wat meer slag in het hekwerk. Ze boren een te groot gat, zetten een paal erin en gooien er wat aarde bij. Zeker met die droogte is dat dus niet goed vast. Ik koop een oaar zakken tuinaarde voor het ophogen oer schutting deel en evt zand voor om de palen en water dat in. Staat als een huis en nee dat inwateren doen ze zelf in principe niet maar gaven ze wel aan icm aanhelen van grond dat het een goed idee is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• RonnieKo
vincent_1971 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Deels. Heb gekeken met ai wat de juiste stappen zijn. Daarna met ai een in gebreke brief op laten stellen. Daarna contact opnemen met een advocaat als het nodig blijkt te zijn. Hoop het echter niet.
Als ik het zo lees heb je geen rechtsbijstandverzekering. Mijn advies was anders om die eerst in te lichten. Dan kan je vragen hoe zo'n brief je moet opstellen. Als je niet weet waar je naar moet verwijzen heb je een grotere uitdaging in het vervolg van de procedure. Want AI spuugt nog steeds niet altijd de beste brieven. Er staat vaak onzin in. Zeker als er verwezen gaat worden naar wetgeving e.d.

Je kan ook direct naar een advocaat gaan om te vragen wat je moet doen. De advocaat zal het niet helemaal gratis doen denk ik zo. Dus houd rekening met extra kosten. De vraag is of je die kosten ook wel terug krijgt van het bedrijf. Of je daar dan niet een civiele procedure voor moet starten.

Wil je niet direct naar een advocaat? Dan kan je nog eens kijken bij het juridisch loket. Daar kan je ook eens navraag doen wat je allemaal moet doen. Dat is mogelijk een alternatief.

Waarom vragen voor advies? Omdat het werk volgens jou nog niet "opgeleverd" is. Dan spelen er andere zaken dan als een bedrijf zou aangeven: "Het werk is gereed". Als het werk nog niet opgeleverd is dan blijft het bedrijf aansprakelijk voor het geheel. Totdat ze het aan jou overdragen. Een nuance verschil.

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 20-07-2026 09:11 ]

• RonnieKo
NiGeLaToR schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:28:
Heb dezelfde schutting: begin eens met de palen in te wateren en de aarde stukje op te vullen?
Het werk is officieel nog niet opgeleverd. Het is gedaan door een professioneel bedrijf. Dan mag je verwachten dat zij weten hoe ze dit moeten doen. Daar hoef je als opdrachtgever / klant niet meteen zelf iets aan te knutselen. Als je nu iets gaat doen en het wordt erger dan kan het bedrijf nog beginnen te piepen dat jij er aangezeten hebt terwijl ze nog niet gereed waren. Niet doen. Laten oplossen door het bedrijf. Je betaalt voor goed werk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

RonnieKo schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Het werk is officieel nog niet opgeleverd. Het is gedaan door een professioneel bedrijf. Dan mag je verwachten dat zij weten hoe ze dit moeten doen. Daar hoef je als opdrachtgever / klant niet meteen zelf iets aan te knutselen. Als je nu iets gaat doen en het wordt erger dan kan het bedrijf nog beginnen te piepen dat jij er aangezeten hebt terwijl ze nog niet gereed waren. Niet doen. Laten oplossen door het bedrijf. Je betaalt voor goed werk.
In dat geval prima, al is het niet ondenkbaar dat je ook zelf wat moet doen, zoals je tuin daar ophogen.

Maargoed, enerzijds is Tweakers een diy forum en anderzijds chatgpt juristen clubje :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• RonnieKo
NiGeLaToR schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:31:
[...]
In dat geval prima, al is het niet ondenkbaar dat je ook zelf wat moet doen, zoals je tuin daar ophogen.
Als je dat afspreekt met het bedrijf dan ja mag je het zelf doen. Het is maar wat afgesproken is. Dat weet je zo niet.
NiGeLaToR schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:31:
[...]
Maargoed, enerzijds is Tweakers een diy forum en anderzijds chatgpt juristen clubje :+
Inderdaad een DIY-forum waar wel wat kennis zit. En iedereen die wat leest en kan opzoeken over wetgeving e.d. mag zich in Nederland jurist noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 20-07-2026 21:21 ]

• vincent_1971
RonnieKo schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Als je dat afspreekt met het bedrijf dan ja mag je het zelf doen. Het is maar wat afgesproken is. Dat weet je zo niet.

[...]

Inderdaad een DIY-forum waar wel wat kennis zit. En iedereen die wat leest en kan opzoeken over wetgeving e.d. mag zich in Nederland jurist noemen.
Dinsdag komt het bedrijf weer voor de gebreken aan schutting. Teller staat nu op 10 bezoeken. Tegelzetter maar even uitgesteld
Pagina: 1