PostNL raakt 3x in een maand mijn pakket kwijt

Pagina: 1
Acties:

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:22
Beste Tweakers,

Ik zit met een behoorlijk frustrerende situatie met PostNL en ik hoop dat jullie advies hebben over hoe ik dit het beste kan escaleren. Het lijkt er namelijk sterk op dat er op mijn specifieke bezorgroute (of het lokale sorteercentrum) structureel pakketten verdwijnen.

In zeer korte tijd zijn er op mijn adres maar liefst drie opeenvolgende zendingen spoorloos verdwenen. Het gaat in alle gevallen om pc componenten:

Een tweedehands via een Tweakers Vraag & Aanbod-verkoper. > Staat al sinds 30 mei op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is.

Een nieuw bestelde SSD (verzonden als brievenbuspakje). > Staat al sinds 10 juni op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is. Inmiddels is deze al opnieuw verzonden met DHL en gearriveerd.

Nog een V&A-pakket met RAM-geheugen. > Staat al sinds 4 juli op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is.

De totale waarde van deze drie zendingen is inmiddels opgelopen tot bijna 850 euro.

Wanneer ik zelf contact opneem met de PostNL-klantenservice loop ik tegen een muur op. Ik word afgescheept met standaardantwoorden, ze hangen de telefoon gewoon op en ze weigeren vanuit hun kant een onderzoek te starten, omdat ik de ontvanger ben en niet de contractpartij.

Inmiddels heb ik de verzenders (waaronder de Tweakers-verkopers) gevraagd om vanuit hun kant een officieel onderzoek wegens vermissing te starten, aangezien zij de formele contractpartij zijn. Hulde aan de Tweakers die dit opstarten, maar vanuit daar is PostNL ook enkel reactief bezig lijkt het wel.

Mijn vragen aan jullie:

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar structureel patroon op één adres/route? Hoe kregen jullie PostNL wél in beweging?

Is het zinvol om hier in dit stadium al online aangifte van diefstal/verduistering voor te doen bij de politie, om zo een dossier/aangiftenummer te kunnen overhandigen aan PostNL Security?

[ Voor 3% gewijzigd door Lucky0wn op 07-07-2026 15:04 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:38
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:02:
Beste Tweakers,

Ik zit met een behoorlijk frustrerende situatie met PostNL en ik hoop dat jullie advies hebben over hoe ik dit het beste kan escaleren. Het lijkt er namelijk sterk op dat er op mijn specifieke bezorgroute (of het lokale sorteercentrum) structureel pakketten verdwijnen.

In zeer korte tijd zijn er op mijn adres maar liefst drie opeenvolgende zendingen spoorloos verdwenen. Het gaat in alle gevallen om pc componenten:

Een tweedehands via een Tweakers Vraag & Aanbod-verkoper. > Staat al sinds 30 mei op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is.

Een nieuw bestelde SSD (verzonden als brievenbuspakje). > Staat al sinds 10 juni op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is. Inmiddels is deze al opnieuw verzonden met DHL en gearriveerd.

Nog een V&A-pakket met RAM-geheugen. > Staat al sinds 4 juli op bezorging niet gehaald we werken de status bij zodra nieuw bezorgmoment bekend is.

De totale waarde van deze drie zendingen is inmiddels opgelopen tot bijna 850 euro.

Wanneer ik zelf contact opneem met de PostNL-klantenservice loop ik tegen een muur op. Ik word afgescheept met standaardantwoorden, ze hangen de telefoon gewoon op en ze weigeren vanuit hun kant een onderzoek te starten, omdat ik de ontvanger ben en niet de contractpartij.

Inmiddels heb ik de verzenders (waaronder de Tweakers-verkopers) gevraagd om vanuit hun kant een officieel onderzoek wegens vermissing te starten, aangezien zij de formele contractpartij zijn. Hulde aan de Tweakers die dit opstarten, maar vanuit daar is PostNL ook enkel reactief bezig lijkt het wel.

Mijn vragen aan jullie:

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar structureel patroon op één adres/route? Hoe kregen jullie PostNL wél in beweging?

Is het zinvol om hier in dit stadium al online aangifte van diefstal/verduistering voor te doen bij de politie, om zo een dossier/aangiftenummer te kunnen overhandigen aan PostNL Security?
Zelf heb ik dit met postnl ook regelmatig.
Het is bij mij de slechtst presterende pakketbezorger.

Bij een MP bestelling van een set eindversterkers, was mijn pakket ook zoek.
Maar hier ging het ook om een paar honderd euro. PostNL hangt gewoon op en wil geen onderzoek doen. "ja meneer ik blijf mezelf herhalen, ik hang nu op" KLIK.
Dus ik heb de bezorger opgewacht een week na de geplande bezorging, bus klemgezet met mijn auto, en hem gevraagd wat er met mijn pakket gebeurd was.

Toen kwam eruit dat hij vaak pakketten bij het hotel in het magazijn zette, en zelf aftekende.
En jawel, daar lagen meerdere pakketten van mij.

Om problemen te voorkomen laat ik tegenwoordig standaard alles versturen naar een pakketpunt. Maar ook hier heb ik gehad dat het pakket nooit bezorgd word.
Soms ligt deze er dan toch, dus ik ga altijd navraag doen.

DHL heb ik nooit problemen mee, maar anderen hoor ik daar weer over klagen.
Het ligt vooral aan de bezorger.
Wij hebben een pakketpunt in de buurt die vrijwel alle bezorgdiensten heeft.
Dus ik laat standaard alles bij hun bezorgen. Scheelt voor mij nutteloos thuis wachten, en ik kan het afhalen wanneer ik wil.

Ik verwacht dat de politie er weinig tot niets mee doet.
Maar je kan altijd online aangifte doen.

Het is jammer dat de verzendende partij als klant gezien word, als koper betaal je de verzendkosten. Maar postNl heeft 0,0 met je te maken in geval van klachten.

Klagen bij de verzender is het enige dat je kan doen, helaas.
En bij een particulier is dat erg lastig.

RADAR heeft er ook al meerdere keren een uitzending aan besteed.

(Mag hopen dat PostNL failliet gaat binnen een paar jaar)

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:28
Post.nl is in Twente ook drama maar hier op Tweakers mag je er niet zoveel van zeggen. Het is erg warm en zielig voor de chauffeurs en zo. Je hebt echt gelijk, een pakket ontvangen lijkt sterk op een loterij.

• Lucky0wn
Helaas gaat het om SSD's en RAM-geheugen. Ik begrijp dan ook volkomen dat verkopers in eerste instantie kiezen voor een brievenbuspakje.

Zojuist heb ik weer een chat en opvolgend telefoongesprek gehad met PostNL, die overigens hardhandig door hen de nek om zijn gedraaid. Ik neem alle gesprekken op, maak screenshots van chats en geef dit vooraf ook netjes bij ze aan.

Tijdens het telefoongesprek zojuist durfden ze zelfs te beweren dat een van de pakketten nooit door hen is ontvangen, terwijl de Track & Trace-status letterlijk staat op: Pakket is ontvangen door PostNL. Eerder stond er nog Zending is nog niet ontvangen door PostNL, en medewerkers hebben mij nota bene zélf via chat en telefoon meerdere malen bevestigd dat het pakket fysiek bij hen in het sorteercentrum ligt.

Daarnaast werd er aangegeven dat een onderzoek naar een brievenbuspakket zelfs helemaal niet mogelijk is...

Toen ik doorvroeg en om opheldering vroeg over deze tegenstrijdigheid, werd simpelweg de verbinding verbroken en de chat gesloten.

Wat is hier nou nog concreet aan te doen?!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*knip* Sneren is niet nodig.

Vreemd trouwens dat dit anno 2026 nog steeds een probleem is met alle tracker technologie van tegenwoordig.

[ Voor 55% gewijzigd door Yorinn op 07-07-2026 15:58 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:39:
Helaas gaat het om SSD's en RAM-geheugen. Ik begrijp dan ook volkomen dat verkopers in eerste instantie kiezen voor een brievenbuspakje.

Zojuist heb ik weer een chat en opvolgend telefoongesprek gehad met PostNL, die overigens hardhandig door hen de nek om zijn gedraaid. Ik neem alle gesprekken op, maak screenshots van chats en geef dit vooraf ook netjes bij ze aan.

Tijdens het telefoongesprek zojuist durfden ze zelfs te beweren dat een van de pakketten nooit door hen is ontvangen, terwijl de Track & Trace-status letterlijk staat op: Pakket is ontvangen door PostNL. Eerder stond er nog Zending is nog niet ontvangen door PostNL, en medewerkers hebben mij nota bene zélf via chat en telefoon meerdere malen bevestigd dat het pakket fysiek bij hen in het sorteercentrum ligt.

Daarnaast werd er aangegeven dat een onderzoek naar een brievenbuspakket zelfs helemaal niet mogelijk is...

Toen ik doorvroeg en om opheldering vroeg over deze tegenstrijdigheid, werd simpelweg de verbinding verbroken en de chat gesloten.

Misschien volgende keer vragen of een particuliere verzender er een Airtag in wilt doen?

Of gewoon een testpakketje met een Airtag om te zien wat er gebeurd?

Kan je buiten PostNL om het pakketje volgen.

ICE ICE Baby

• Lucky0wn
Juup schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:44:
*knip*

Vreemd trouwens dat dit anno 2026 nog steeds een probleem is met alle tracker technologie van tegenwoordig.
Ik zit inmiddels echt met mijn handen in het haar. Mijn server ligt er al sinds half mei uit en ik ben nu 850 euro verder, zonder dat ik een werkend systeem heb staan.

Omdat kanalen zoals Klachtenkompas, Twitter en Facebook niet meer actief of beschikbaar zijn, sta je als consument met de rug tegen de muur. Zelfs een normale, formele klacht indienen over de bezorging is bij PostNL nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Het meest frustrerende is de totale machteloosheid: je kunt zelf absoluut niets uitrichten en bent volledig afhankelijk van de goodwill en medewerking van de afzenders om een onderzoek te starten.
djmuggs schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Misschien volgende keer vragen of een particuliere verzender er een Airtag in wilt doen?

Of gewoon een testpakketje met een Airtag om te zien wat er gebeurd?

Kan je buiten PostNL om het pakketje volgen.
Daar zit ik ook aan te denken, echter zijn die ook niet gratis; en kan dat ook in de kosten lopen, met verwachting dat ze dan kwijtraken |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Yorinn op 07-07-2026 15:59 ]

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Ik zit inmiddels echt met mijn handen in het haar. Mijn server ligt er al sinds half mei uit en ik ben nu 850 euro verder, zonder dat ik een werkend systeem heb staan.

Omdat kanalen zoals Klachtenkompas, Twitter en Facebook niet meer actief of beschikbaar zijn, sta je als consument met de rug tegen de muur. Zelfs een normale, formele klacht indienen over de bezorging is bij PostNL nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Het meest frustrerende is de totale machteloosheid: je kunt zelf absoluut niets uitrichten en bent volledig afhankelijk van de goodwill en medewerking van de afzenders om een onderzoek te starten.

[...]

Daar zit ik ook aan te denken, echter zijn die ook niet gratis; en kan dat ook in de kosten lopen, met verwachting dat ze dan kwijtraken |:(
Je hebt hele goedkope bij de action, die werken nog best goed.

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=tracker

Als je met voor tientje voor elkaar krijgt te bewijzen dat de pakketjes mogelijk ergens anders zijn dan heb je misschien die 850 euro aan spullen ook weer terug.

En dan ben jij of een goede vriend de verzender en dan is het onderzoek makkelijk op te starten.

[ Voor 4% gewijzigd door djmuggs op 07-07-2026 15:54 ]

ICE ICE Baby

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is geen pakket bezorging-ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen hier dan ook verder achterwege blijven.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:55
[...]

[...]

Het enige wat ik je kan aanraden is echt aangifte doen. Ik heb het ook gedaan toen een tijdje mijn post allemaal open gemaakt aankwam, daar werd ik ook knettergek van. En nee uiteraard niet die blauwe brieven. Maar een nieuwe bankpas die je door de envelop voelt? Gegarandeerd open. Ikea cadeaukaart voor iemand die ging verhuizen, uiteraard open. Nieuwe creditcard: die lag los in de envelop los gemaakt van dat stukje lijm zeg maar. Die heb ik dus ook maar niet in gebruik genomen, GEK werd ik ervan. PostNL lacht je nog net niet uit aan de telefoon als je het uitlegt. Dus toen aangifte gedaan en elke week een klacht voor PostNL. En uiteindelijk zonder dat ik ook maar ooit iets van iemand gehoord heb, dus zowel Politie als PostNL, was het ineens klaar. Ik gok iemand ontslagen die dit op grotere schaal aan het doen was. Dit is echt het enige wat ik kan bedenken. Dat heeft alsnog niet veel impact, want de politie sluit uiteraard gewoon je aangifte, maar goed, anders doe je dus echt helemaal niks...

Misschien nog als kleine troost: PostNL was afgelopen week een mega puinhoop heb ik van horen zeggen. Ze hadden namelijk tijdens de warme dagen de week daarvoor veel bezorgers naar huis gestuurd voor de hitte, terecht mijn inziens. Dat is dus allemaal blijven liggen en kwam naar vorige week toe. Zodoende had ik ook een pakket via Marktplaats die 29 juni verzonden was en vervolgens op 30 juni, 1 juli, 2 juli, 3 juli en 4 juli "bezorgpogingen", waar niks van terecht kwam. Maar zowaar zou dat pakket vanmiddag bezorgd moeten zijn, na dus meer dan een week. Dus voor je laatste pakket kan dit nog gelden denk ik. Maar dat verklaard niet je ellende met de andere....

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49

Qwerty-273

Meukposter

Gewoon dan zelf langs een winkel rijden? Of kiezen voor een andere bezorgdienst?
(of PostNL maar dan fatsoenlijk verzekeren etc.)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Lucky0wn
Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Gewoon dan zelf langs een winkel rijden? Of kiezen voor een andere bezorgdienst?
(of PostNL maar dan fatsoenlijk verzekeren etc.)
Zoals aangegeven:

Niet zelf de verzending gekozen, had bij de B2C verkoper van nummer 2 wel voor PostNL verzending naar Pakketpunt gekozen; maar alsnog als brievenbuspakje verzonden.
dehardstyler schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Het enige wat ik je kan aanraden is echt aangifte doen. Ik heb het ook gedaan toen een tijdje mijn post allemaal open gemaakt aankwam, daar werd ik ook knettergek van. En nee uiteraard niet die blauwe brieven. Maar een nieuwe bankpas die je door de envelop voelt? Gegarandeerd open. Ikea cadeaukaart voor iemand die ging verhuizen, uiteraard open. Nieuwe creditcard: die lag los in de envelop los gemaakt van dat stukje lijm zeg maar. Die heb ik dus ook maar niet in gebruik genomen, GEK werd ik ervan. PostNL lacht je nog net niet uit aan de telefoon als je het uitlegt. Dus toen aangifte gedaan en elke week een klacht voor PostNL. En uiteindelijk zonder dat ik ook maar ooit iets van iemand gehoord heb, dus zowel Politie als PostNL, was het ineens klaar. Ik gok iemand ontslagen die dit op grotere schaal aan het doen was. Dit is echt het enige wat ik kan bedenken. Dat heeft alsnog niet veel impact, want de politie sluit uiteraard gewoon je aangifte, maar goed, anders doe je dus echt helemaal niks...

Misschien nog als kleine troost: PostNL was afgelopen week een mega puinhoop heb ik van horen zeggen. Ze hadden namelijk tijdens de warme dagen de week daarvoor veel bezorgers naar huis gestuurd voor de hitte, terecht mijn inziens. Dat is dus allemaal blijven liggen en kwam naar vorige week toe. Zodoende had ik ook een pakket via Marktplaats die 29 juni verzonden was en vervolgens op 30 juni, 1 juli, 2 juli, 3 juli en 4 juli "bezorgpogingen", waar niks van terecht kwam. Maar zowaar zou dat pakket vanmiddag bezorgd moeten zijn, na dus meer dan een week. Dus voor je laatste pakket kan dit nog gelden denk ik. Maar dat verklaard niet je ellende met de andere....
Hier zit ik dus sterk aan te denken. Zojuist ook rechtsbijstand gebeld; welke enkel een brief richting de afzender aanraden, aangezien PostNL beschermd is door de Postwet, en daar juridisch niets te halen valt. Terwijl ik juist het probleem bij PostNL wil aanpakken.

[ Voor 70% gewijzigd door Lucky0wn op 07-07-2026 16:25 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:23:
[...]

k dus sterk aan te denken. Zojuist ook rechtsbijstand gebeld; welke enkel een brief richting de afzender aanraden, aangezien PostNL beschermd is door de Postwet, en daar juridisch niets te halen valt. Terwijl ik juist het probleem bij PostNL wil aanpakken.
De enige manier waarop je Postnl kan aanpakken zal zijn door geen gebruik meer te maken van hun diensten.

• FRANQ
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:23:
[...]

Zoals aangegeven:

Niet zelf de verzending gekozen, had bij de B2C verkoper van nummer 2 wel voor PostNL verzending naar Pakketpunt gekozen; maar alsnog als brievenbuspakje verzonden.
Dan is het simpel, het is niet aangekomen, dus de verkoper moet een nieuwe toesturen.
Dat zij kiezen voor een niet traceerbaar brievenbuspakket, is hun eigen risico.

De verkoper vecht het maar uit met postnl.
En bij genoeg van dit soort ervaringen zullen ze een andere vervoerder kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 07-07-2026 16:49 ]

• Lucky0wn
FRANQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Dan is het simpel, het is niet aangekomen, dus de verkoper moet een nieuwe toesturen.
Dat zij kiezen voor een niet traceerbaar brievenbuspakket, is hun eigen risico.

De verkoper vecht het maar uit met postnl.
En bij genoeg van dit soort ervaringen zullen ze een andere vervoerder kiezen.
De nieuwe SSD wel. Daar heb ik het geld zelfs al van terug.

De andere twee paketten zijn helaas via V&A. Gelukkig stelt de Tweaker van het eerste pakket zich heel netjes en meewerkend op. Het RAM geheugen moeten we nog op wachten, maar doordat het dezelfde status is, vrees ik dat die ook nooit meer gaat komen.

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-07 14:39
*knip* Zie modbreak hierboven en/of topicwaarschuwing hier beneden.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2026 10:14 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:17
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:39:

In de basis is dit heel simpel jouw zaak niet. Dit is juridisch gezien iets tussen de verzender en de bezorgdienst. Jij bent in principe geen partij voor PostNL in de overeenkomst.

Ik zou dit veel simpeler oppakken, ga klagen bij de verkoper en laat deze opnieuw verzenden. Is dat niet mogelijk omdat het 2de hands is, ontbind de aankoop en laat hun het 'lekker' met PostNL uitzoeken. Zelf met PostNL bezig gaan of blijven is 99 van de 100 keer als ontvanger een gebed zonder einde, ik zou me daar dus ook niet tot laten verleiden. Kost je alleen maar tijd en zorgt voor ergernis.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 08-07-2026 11:08 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24
*knip* Zie modbreak hierboven en/of topicwaarschuwing hier beneden.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2026 11:55 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

*knip* Een politieke discussie is hier niet op z'n plaats

Probleem bij PostNL is natuurlijk duidelijk, er is vaak juist een negatieve incentive om de bezorgingskwaliteit op te krikken. Vele pakketjes zijn laag in waarde en worden dan maar opnieuw verzonden. Je geld terug proberen te halen via chat is onmogelijk en via de telefoon is de tijd die je kwijt bent vaak kostbaarder dan het geld zelf. Gevolg is dat ze effectief de omzet verdubbelen bij sommige pakketjes die ze kwijt raken.
Dennism schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:06:
[...]

In de basis is dit heel simpel jouw zaak niet. Dit is juridisch gezien iets tussen de verzender en de bezorgdienst. Jij bent in principe geen partij voor PostNL in de overeenkomst.

Ik zou dit veel simpeler oppakken, ga klagen bij de verkoper en laat deze opnieuw verzenden. Is dat niet mogelijk omdat het 2de hands is, ontbind de aankoop en laat hun het 'lekker' met PostNL uitzoeken. Zelf met PostNL bezig gaan of blijven is 99 van de 100 keer als ontvanger een gebed zonder einde, ik zou me daar dus ook niet tot laten verleiden. Kost je alleen maar tijd en zorgt voor ergernis.
Als kleine verzender overigens ook maar voor de rest eens. Dit is een probleem van de verkoper over het algemeen, laat het daar. Voor het vervolg: Andere verzendmethode kiezen wanneer beschikbaar of verzekerd.

[ Voor 58% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2026 13:57 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Lucky0wn
Dennism schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Juridisch gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk dat de overeenkomst tussen de verzender en PostNL ligt, maar ik wil gewoon structureel het probleem aanpakken.

De verzenders (zowel de webshop als de particuliere Tweakers-verkopers) zijn op de hoogte van dit topic en lezen hier op de achtergrond ook mee. Ik wil dan ook benadrukken dat zij hun volledige medewerking verlenen; daar maak ik me absoluut geen zorgen over. Zij zijn in deze situatie als particulier net zo goed slachtoffer van PostNL. In de basis hebben zij volledig aan hun plicht voldaan door de pakketten netjes op te sturen. Om de boel nu hardhandig te ontbinden en het lekker bij hen neer te leggen voelt voor mij niet juist, aangezien de verzenders mij ook al tegemoetkomen. Zo heb ik van de oudste zending via de verkoper vernomen dat PostNL inmiddels een coulancevergoeding van 150 euro heeft toegepast.

Mijn doel met dit topic is dan ook niet om de zwartepiet naar de verkopers toe te schuiven, maar om dit overduidelijk structurele probleem aan te pakken. Het gaat hier om drie opeenvolgende zendingen die op exact dezelfde manier verdwijnen. Het probleem ligt heel specifiek op mijn route, bij het lokale depot of bij een specifieke bezorger.

Ik snap volkomen dat het traject formeel tussen de verzenders en PostNL loopt, maar ik wil er van mijn kant simpelweg alles aan doen om dit probleem hier in de regio aan te kaarten en te stoppen. Als ik nu niets doe en alleen mijn geld terughaal, wordt er straks bij een volgende bestelling weer een pakket "vermist".

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49

Qwerty-273

Meukposter

Lucky0wn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:31:
....maar om dit overduidelijk structurele probleem aan te pakken. Het gaat hier om drie opeenvolgende zendingen die op exact dezelfde manier verdwijnen...
Uiteindelijk zal je gewoon niet voor PostNL moeten kiezen om dit te versturen. Daarbij komt ook dat de posttarieven decennia onder druk staan en men voor een grijpstuiver pakketjes kan versturen als je het vergelijkt met een verzekerde en aangetekende verzending bij een degelijke commerciële partij. Dat heeft als keer zijde dat de kosten voor verzending (en dus de prijs die je als consument van het bestelde product betaald) omhoog gaat. Het punt is dat tot de bezorging (of eigenlijk overhandiging) het pakje en product niet van jou is. Dat is nog van de verzender/verkoper.

Of solliciteer bij PostNL en pak het toezicht op de interne fraude/diefstal aan. Ze hebben regelmatig een "Investigator" vacature openstaan.
PostNL verwerkt ruim 1 miljoen pakketten per dag. En natuurlijk gaat hierin wel eens iets mis. Als Investigator doe je (recherche) persoonsgebonden onderzoek gericht op niet-integere handelingen en strafbare gedragingen zoals diefstal, verduistering en fraude, maar ook naar ongewenste omgangsvormen. In deze rol beperk je de financiële en niet-financiële gevolgen voor onze organisatie en draag je bij aan een veilige en integere werkomgeving!

Daarom kies je als Investigator voor PostNL

Zichtbaar werk: Als investigator breng je verborgen feiten aan het licht en help je preventieve maatregelen te treffen om de integriteit van PostNL te waarborgen. Kortom, in deze functie ben jij het wakend oog van onze organisatie!

Innovatie: Met slimme technieken en voortdurende ontwikkeling blijf je als investigator altijd een stap voor op nieuwe vormen van fraude en misstanden.

Goede sfeer: Je werkt samen met collega’s die kansen durven te pakken en elkaar vooruithelpen.

Flexibiliteit: Je werkt vanuit huis, met af en toe een kantoor dag samen met je collega’s in ons bruisende, hypermoderne kantoor in het historische Stationspostgebouw (naast station Holland Spoor).

Verantwoordelijkheid: Je vult jouw functie en werktijden grotendeels zelf in.

Dit is jouw rol
Als Investigator bij PostNL voer je diepgaand onderzoek uit naar incidenten zoals pakketvermissingen, fraude, diefstal, en ongewenste omgangsvormen. Je verzamelt en analyseert informatie door betrokkenen te interviewen en nauwkeurig observaties vast te leggen. Het doel is om helderheid te creëren in complexe situaties en een grondige rapportage op te stellen voor verdere actie. Soms werk je zelfstandig, maar regelmatig werk je samen met collega’s om meerdere invalshoeken te belichten. Je bezoekt locaties, zoals depots, en spreekt met medewerkers om alle feiten op een rij te krijgen en een volledig beeld te vormen.

Naast deze werkzaamheden ben je ook betrokken bij het opzetten van beleid, de controle daarop, en adviseer je belanghebbenden bij het inzetten van een goed securitybeleid voor de verschillende afdelingen en/of locaties. Elke maandag neem je deel aan een centraal overleg in Den Haag met de andere investigators van het team. Tijdens dit overleg worden actuele zaken besproken, ervaringen uitgewisseld, en gezamenlijk strategieën bepaald om effectief op te treden tegen incidenten.

[ Voor 61% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-07-2026 13:03 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tenzij er stond risico verzenden voor de koper geldt ook voor particuliere handel gewoon dat jij je consumentenrechten hebt en dat de verkoper jou een vervangend product moet bieden.

De verkoper moet dus aangifte doen, onderzoek aanvragen, resultaat afwachten en dan verder. Jij bent geen partij richting PostNL, jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en daar heeft de verkoper nog niet aan voldaan.

• FRANQ
Oon schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:50:
Tenzij er stond risico verzenden voor de koper geldt ook voor particuliere handel gewoon dat jij je consumentenrechten hebt en dat de verkoper jou een vervangend product moet bieden.

De verkoper moet dus aangifte doen, onderzoek aanvragen, resultaat afwachten en dan verder. Jij bent geen partij richting PostNL, jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en daar heeft de verkoper nog niet aan voldaan.
Alleen bij een particulier heb je vaak geen volledige NAW gegevens, en ben je aangewezen op de goodwill van de verzendende partij. Sommige reageren gewoon niet meer als het lastig word.
En ook die wil niet voor een paar honderd euro de boot in.

• Lucky0wn
Qwerty-273 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:48:
[...]

Uiteindelijk zal je gewoon niet voor PostNL moeten kiezen om dit te versturen. Daarbij komt ook dat de posttarieven decennia onder druk staan en men voor een grijpstuiver pakketjes kan versturen als je het vergelijkt met een verzekerde en aangetekende verzending bij een degelijke commerciële partij. Dat heeft als keer zijde dat de kosten voor verzending (en dus de prijs die je als consument van het bestelde product betaald) omhoog gaat. Het punt is dat tot de bezorging (of eigenlijk overhandiging) het pakje en product niet van jou is. Dat is nog van de verzender/verkoper.

Of solliciteer bij PostNL en pak het toezicht op de interne fraude/diefstal aan. Ze hebben regelmatig een "Investigator" vacature openstaan.

[...]
Ik begrijp uiteraard dat verzenden via PostNL relatief goedkoop is en dat de algemene mening vaak is: 'kies dan een andere vervoerder'. De realiteit is echter dat je als koper die keuze vaak helemaal niet hebt. Ook bij webshops (of bijvoorbeeld AliExpress, waar partijen als PND en Peddler hier in de regio overigens structureel verkeerd bezorgen, maar dat is een ander verhaal) staat de vervoerder meestal al vast, of bij aankomst in Nederland pas bepaald.

Daarnaast snap ik de juridische kant en het eigendomschap volkomen. Zoals ik eerder al aangaf, wil ik er vanuit mijn positie gewoon alles op alles zetten om dit op te lossen.

Dat neemt namelijk de angel niet uit de zaak: het feit dat er drie opeenvolgende pakketten achter elkaar zoekraken bij PostNL. Naar mijn idee gaat hier simpelweg iets structureel mis en is er geen sprake van toeval meer.

Dat PostNL hier zelfs een eigen afdeling Interne Recherche voor heeft opgetuigd, zegt eigenlijk al genoeg over de schaal waarop dit soort zaken spelen. Zo'n afdeling zet je niet op voor een incidenteel verloren/gestolen pakketje.

Mocht iemand hier interesse in hebben: naar aanleiding van de adviezen in dit topic heb ik eens gekeken naar die goedkope smart trackers/airtags (zoals die van de Action). Ik overweeg nu serieus om er drie naar mezelf te laten verzenden (uiteraard volledig op mijn kosten) om eens exact te zien waar deze pakketjes nu eigenlijk stranden.

Het doel is puur om aan PostNL te kunnen bewijzen waar het misgaat in hun keten. Aangezien de klantenservice de boel blokkeert, lijkt dit naast het doen van politieaangifte inmiddels de enige manier om zelf nog hard bewijs te verzamelen.
FRANQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:38:
[...]

Alleen bij een particulier heb je vaak geen volledige NAW gegevens, en ben je aangewezen op de goodwill van de verzendende partij. Sommige reageren gewoon niet meer als het lastig word.
Precies de reden dat ik enkel via V&A soms wat koop voor mijn homelab, en niet via andere platformen. Over het algemeen zijn Tweakers hierin in 99% van de gevallen schappelijk in.

[ Voor 9% gewijzigd door Lucky0wn op 08-07-2026 13:49 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Lucky0wn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Ik begrijp uiteraard dat verzenden via PostNL relatief goedkoop is en dat de algemene mening vaak is: 'kies dan een andere vervoerder'. De realiteit is echter dat je als koper die keuze vaak helemaal niet hebt. Ook bij webshops (of bijvoorbeeld AliExpress, waar partijen als PND en Peddler hier in de regio overigens structureel verkeerd bezorgen, maar dat is een ander verhaal) staat de vervoerder meestal al vast, of bij aankomst in Nederland pas bepaald.

Daarnaast snap ik de juridische kant en het eigendomschap volkomen. Zoals ik eerder al aangaf, wil ik er vanuit mijn positie gewoon alles op alles zetten om dit op te lossen.

Dat neemt namelijk de angel niet uit de zaak: het feit dat er drie opeenvolgende pakketten achter elkaar zoekraken bij PostNL. Naar mijn idee gaat hier simpelweg iets structureel mis en is er geen sprake van toeval meer.

Dat PostNL hier zelfs een eigen afdeling Interne Recherche voor heeft opgetuigd, zegt eigenlijk al genoeg over de schaal waarop dit soort zaken spelen. Zo'n afdeling zet je niet op voor een incidenteel verloren/gestolen pakketje.

Mocht iemand hier interesse in hebben: naar aanleiding van de adviezen in dit topic heb ik eens gekeken naar die goedkope smart trackers/airtags (zoals die van de Action). Ik overweeg nu serieus om er drie naar mezelf te laten verzenden (uiteraard volledig op mijn kosten) om eens exact te zien waar deze pakketjes nu eigenlijk stranden.

Het doel is puur om aan PostNL te kunnen bewijzen waar het misgaat in hun keten. Aangezien de klantenservice de boel blokkeert, lijkt dit naast het doen van politieaangifte inmiddels de enige manier om zelf nog hard bewijs te verzamelen.

[...]

Precies de reden dat ik enkel via V&A soms wat koop voor mijn homelab, en niet via andere platformen. Over het algemeen zijn Tweakers hierin in 99% van de gevallen schappelijk in.
Probleem is ook wel dat er geen enkele partij is die zijn zaken wel op orde lijkt te hebben. Het is een race to-the-bottom geworden tussen alle vervoerders. Klanten willen niet (of in ieder geval zo goedkoop mogelijk) betalen voor verzending..... Pay peanuts get .......

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Bij een webshop is het natuurlijk helemaal simpel, die moeten opnieuw versturen (of geld terug overmaken).

Bij kopen op V&A / Marktplaats kan je gewoon afspreken welke dienst gebruikt wordt. Nu heb ik zelf PostNL als liefst, maar in jouw situatie is een alternatief waarschijnlijk beter. Of die €1.45 (!!!) extra uitgeven en je hebt ipv een brievenbus pakketje het op een PostNL punt. Niet dat daar nooit wat fout mee gaat, maar bewijzen zijn iig makkelijker.
Als ze nou geen afdeling Interne Recherche hadden, had jij dan gezegd dat het aantoond dat het eigenlijk geen probleem is? Of had je dan gezegd dat het aantoond dat PostNL het niks uitmaakt?

• Dennism
FRANQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:38:

Niemand wil dat, maar als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en dus voor de goedkoopste verzendmethode kiest is, is dat wel een risico. En bij 2de hands verkoop kan je dat verleggen naar de koper, door bijvoorbeeld alleen te versturen op nadrukkelijk verzoek van de koper (die dan ook de verzendmethode kan bepalen en dus zelf de risico inschatting kan maken).

• Dennism

Ik zou dit niet als een 'blokkade' zien, heel sec gezien ben jij de klant niet. Heel erg aangezet, jij bent een 3de partij in een overeenkomst die contact opneemt met de klantenservice. En dat kan natuurlijk gewoon, maar het zal niet vreemd zijn dat zij op een gegeven moment bij jou aangeven dat ze graag willen dat de correcte procedure gevolgd wordt waarbij de klant van PostNL (de verzender dus) de zaak oppakt en niet de ontvanger.

Ik vraag me eigenlijk ook wel een beetje af waar je aangifte van wil doen, want er is bijvoorbeeld van jou niets gestolen. Nu kan natuurlijk iedereen die weet heeft van een strafbaar feit aangifte doen. Maar ook dat weet je niet zeker, er zijn hoogstens wat vermoedens bij jou dat er mogelijk iets gebeurt is met deze 3 vermiste pakketjes.

Ook daar zou ik eigen weer zeggen, laat de verzender een onderzoek starten en als daar aanknopingspunten zijn, laat die verzender dan de aangifte doen op basis van die aanknopingspunten. Als er iemand immers bestolen is, is het de verzender.

Pas als bijvoorbeeld de verzender jou niet wil compenseren ben jij 'slachtoffer' in deze, en dan ligt het wel voor de hand om daar bijvoorbeeld aangifte van te doen.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Is het een optie om binnen de Post-NL app / account op de Post-NL website aan te geven dat je voortaan je pakketjes standaard bij een Post-NL punt wil laten afleveren ? Is wellicht irritant dat je hier dan naar toe moet rijden, maar dan is de kans, wellicht, groter dat je ze in handen krijgt dan dat je ze thuis laat afleveren.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dennism schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zou dit niet als een 'blokkade' zien, heel sec gezien ben jij de klant niet. Heel erg aangezet, jij bent een 3de partij in een overeenkomst die contact opneemt met de klantenservice. En dat kan natuurlijk gewoon, maar het zal niet vreemd zijn dat zij op een gegeven moment bij jou aangeven dat ze graag willen dat de correcte procedure gevolgd wordt waarbij de klant van PostNL (de verzender dus) de zaak oppakt en niet de ontvanger.

[...]
Dat klopt als een (post)bus.

Maar dit heeft een grote keerzijde: PostNL "verschuilt" zich achter de overeenkomst die men met de verzender heeft, en mag jou als ontvanger negeren. En daar doe je niets tegen.

Als men nou eens in de wet zou opnemen dat de ontvanger óók een contractpartij is, dan heb je als ontvanger ook een poot om op te staan, en dan zou de motivatie bij de bezorgdiensten om zaken beter te regelen een stuk groter zijn.

Ik loop met regelmaat tegen verzenders aan die de boel de boel laten, waardoor ik door de molen van ingebrekestellingen etc. moet om mijn geld terug te krijgen. Dat zou m.i. niet nodig moeten zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Dennism
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:21:

Als men nou eens in de wet zou opnemen dat de ontvanger óók een contractpartij is, dan heb je als ontvanger ook een poot om op te staan, en dan zou de motivatie bij de bezorgdiensten om zaken beter te regelen een stuk groter zijn.

Ik loop met regelmaat tegen verzenders aan die de boel de boel laten, waardoor ik door de molen van ingebrekestellingen etc. moet om mijn geld terug te krijgen. Dat zou m.i. niet nodig moeten zijn.
Voor zover ik weet is die wet juist zo opgezet om 'kastjevandemuur' situaties te vermijden, een aanspreekpunt voor de ontvanger en een aanspreekpunt voor de verzender. Dat iemand tegen een 'lakse verzender' aanloopt, lijkt me niet direct reden de wet aan te passen. Het is immers in de basis bescherming van de ontvanger om het zo te regelen.

Verder is het denk ik ook lastig juridisch om een 3de partij onderdeel te maken van een overeenkomst, waarbij de beoogd ontvanger juridisch nog altijd juridisch gezien 'niets is'. Ik zie dan meer iets in een optie bij het shoppen waarbij de ontvanger kan kiezen het verzendrisico opzich te nemen en zelf de verzending te regelen als men dat echt graag zou willen (ik zie alleen niet waarom, je maakt je juridisch positie enkel slechter). Want vergis je niet, in het algemeen krijg je dan iets van:

Je laat je iets van €100 verzenden
Natuurlijk niet verzekerd verzonden
Het raakt kwijt
Je krijgt €6.95 of iets in die strekking terug als compensatie van de verzendkosten en misschien nog een vergoeding op basis van een vaste kilo prijs van een paar euro per kilo en is het afgedaan
Consument is weer boos want €100 weg.

En ook verzekerd verzenden is niet altijd zaligmakend, doordat lang niet altijd de verkoopprijs vergoed wordt, maar ook regelmatig de (geschatte) inkoopprijs.

Al met al een wespennest waar je denk ik als consument juist zoveel mogelijk buiten wil staan. Ik denk eigenlijk dat de wetgever dat juist in dit geval heel goed gezien heeft.

Dan liever, hoewel natuurlijk ook vervelend, incidenteel iemand even achter de vodden aan moeten zitten, maar wel €100 terug (of het product opnieuw verzonden).

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 10-07-2026 09:50 ]

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 19:33

shicomm

<***>

Blijven drammen is het advies.
Postnl is overigens zeker niet de enige die het "alleen de verzender kan een onderzoek starten " argument gebruikt maar dat terzijde.

Ik heb toeleveranciers helemaal gek gemaakt met non-stop belletjes tot de boodschap aan kwam en er van andere verzenders gebruik word gemaakt.
Een belletje of chat per dag is af te schepen ; 10 achter elkaar word een stuk moeilijker...

Megekko heeft een tijdje de tracker truuk ook toegepast met goede resultaten van wat ik begreep.

I live in darkness , i exist in the shadow

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Tracker idee lijkt mij nog de meest praktische. Eventueel de tracker aanpassen zodat de inwendige speaker disabled is en eventueel ergens in verstopt zit tijdens de verzending, in de hoop dat ie niet te snel ontdekt wordt. En uiteraard niet allemaal tegelijk versturen.

Wat je eventueel ook nog kan doen is het AD/De Gelderlander/De Stentor/Tubantia (afhankelijk van je regio) een berichtje doen. Er zitten daar journalisten die dit soort casussen ook wel leuk vinden om te onderzoeken.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Nee, want dat is het niet.

• Lucky0wn
Dennism schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:34:
[...]

Voor zover ik weet is die wet juist zo opgezet om 'kastjevandemuur' situaties te vermijden, een aanspreekpunt voor de ontvanger en een aanspreekpunt voor de verzender. Dat iemand tegen een 'lakse verzender' aanloopt, lijkt me niet direct reden de wet aan te passen. Het is immers in de basis bescherming van de ontvanger om het zo te regelen.

Verder is het denk ik ook lastig juridisch om een 3de partij onderdeel te maken van een overeenkomst, waarbij de beoogd ontvanger juridisch nog altijd juridisch gezien 'niets is'. Ik zie dan meer iets in een optie bij het shoppen waarbij de ontvanger kan kiezen het verzendrisico opzich te nemen en zelf de verzending te regelen als men dat echt graag zou willen (ik zie alleen niet waarom, je maakt je juridisch positie enkel slechter). Want vergis je niet, in het algemeen krijg je dan iets van:

Het raakt kwijt
Je krijgt €6.95 of iets in die strekking terug als compensatie van de verzendkosten en misschien nog een vergoeding op basis van een vaste kilo prijs van een paar euro per kilo en is het afgedaan

En ook verzekerd verzenden is niet altijd zaligmakend, doordat lang niet altijd de verkoopprijs vergoed wordt, maar ook regelmatig de (geschatte) inkoopprijs.

Al met al een wespennest waar je denk ik als consument juist zoveel mogelijk buiten wil staan. Ik denk eigenlijk dat de wetgever dat juist in dit geval heel goed gezien heeft.

Dan liever, hoewel natuurlijk ook vervelend, incidenteel iemand even achter de vodden aan moeten zitten, maar wel €100 terug (of het product opnieuw verzonden).
Dus vanuit de redenering dat de verzender de contractpartij is, valt er bij Vraag & Aanbod nog wel een interessante workaround te bedenken zoals Marktplaats 'm ook gebruikt. Misschien via een integratie via Sendcloud?

Als ik als koper namelijk zélf het verzendlabel aanmaak en de PDF naar de verkoper stuur, draai je de rollen juridisch gezien om. Op dat moment sluit ik de overeenkomst met het postbedrijf. Mocht de boel dan ergens in een sorteercentrum stranden, dan heb ik tenminste wel direct rechten en claimmogelijkheden bij de vervoerder. Eigenlijk bizar dat je zo’n omweg moet gebruiken om je recht te halen, maar zou in theorie werken.

Tevens nog een opmerkelijke update: de bezorger stond hier vanochtend ineens aan de deur met het derde 'kwijtgeraakte' pakket! Hij verontschuldigde zich nogal zenuwachtig voor de vertraging met het vage verhaal: Deze was in mijn tas blijven liggen. Sure.

Mag ik achteraf van geluk spreken dat die tas een keer geleegd is... Misschien toch omdat ik zo hard overal zelf loop te klagen en escaleren? 1 down 2 to go.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Lucky0wn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Dus vanuit de redenering dat de verzender de contractpartij is, valt er bij Vraag & Aanbod nog wel een interessante workaround te bedenken zoals Marktplaats 'm ook gebruikt. Misschien via een integratie via Sendcloud?

Als ik als koper namelijk zélf het verzendlabel aanmaak en de PDF naar de verkoper stuur, draai je de rollen juridisch gezien om. Op dat moment sluit ik de overeenkomst met het postbedrijf. Mocht de boel dan ergens in een sorteercentrum stranden, dan heb ik tenminste wel direct rechten en claimmogelijkheden bij de vervoerder. Eigenlijk bizar dat je zo’n omweg moet gebruiken om je recht te halen, maar zou in theorie werken.
[...]
Ik zie hier wel een klein issue: Zeker bij particuliere verkoop/aankoop heb je als ontvanger al voor het produkt betaald. Omdat "in principe" de verzender verantwoordelijk is kun je niet langer bij de verkoper verhaal halen, ook niet als er een baksteen in je pakket zit.

Ik vraag me dus af of het voordeel dat je als ontvanger (koper van de verzending) een dispuut met de transporteur kunt starten opweegt tegen eventuele andere problemen met de zending. Of je moet accepteren dat je het aankoop bedrag 99% zeker kwijt bent. Dat staat overigens los van de goede wil van de meerderheid van verkopers die ook liever zien dat jij gewoon krijgt waar je voor hebt betaald.

Voor mij reden om - indien mogelijk - 2e hands produkten "in de buurt" aan te schaffen en persoonlijk af te halen. Dan kost dat maar iets meer aan brandstof. In de buurt is rekbaar en afhankelijk van de aankoopprijs/zeldzaamheid van het produkt/urgentie van de aanschaf.

Voor bedrijven is het simpel: Ik betaal 99% met creditkaart ivm verzekering en terug kunnen vorderen bij problemen waar ik met de leverancier niet uit kom, dan kan de CC kaart verstrekker aan de gang en dat is makkelijker te regelen dan rechtsbijstand. Verzending is voor risico van de verkoper.

Gelukkig hebben we hier redelijk goede bezorgers ondanks dat die het ook lomp druk hebben (200-300+ adressen op een dag in de polder). Tot heden nauwelijks problemen gehad.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:40
Achteraf betalen en als het niet aan komt geen geld. Mega bedrijven als Bol hebben wel de markt macht om postNL onder druk te zetten. Particulieren lachen ze uit.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03

SomerenV

It's something!

emeralda schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:16:
Achteraf betalen en als het niet aan komt geen geld. Mega bedrijven als Bol hebben wel de markt macht om postNL onder druk te zetten. Particulieren lachen ze uit.
Dat gaat alleen niet lukken op iets als V&A. Als verkoper verstuur ik pas iets nadat ik het geld binnen heb, en ik snap het goed als kopende partij als een andere verkoper hetzelfde doet. Bij een commerciële partij is dat een ander verhaal natuurlijk, maar in dit geval gaat het om twee particuliere zendingen. Dan gaat die vlieger gewoon niet op.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

PeacekeeperNL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Tracker idee lijkt mij nog de meest praktische. Eventueel de tracker aanpassen zodat de inwendige speaker disabled is en eventueel ergens in verstopt zit tijdens de verzending, in de hoop dat ie niet te snel ontdekt wordt. En uiteraard niet allemaal tegelijk versturen.
Megekko stopt regelmatig trackers in hun verzendingen en vraagt die na aankomst terug te sturen - vaak genoeg voor de bezorgers om het netjes te bezorgen.
Ook prima.

Maar een individuele tweaker, die kan dat niet of in elk geval minder makkelijk..

I have usernames older than you.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-07 14:12
pjottum schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Megekko stopt regelmatig trackers in hun verzendingen en vraagt die na aankomst terug te sturen - vaak genoeg voor de bezorgers om het netjes te bezorgen.
Ook prima.

Maar een individuele tweaker, die kan dat niet of in elk geval minder makkelijk..
Ik heb een paar keer vanuit megekko een grote sticker op de doos gezien iets met "Let op bevat tracker" maar de tracker zelf heb ik nog nooit in de doos kunnen vinden. Maar misschien schrikt het genoeg af, zodat het pakket niet achterover wordt gedrukt en dat achterover drukken gebeurt vaker dan je denkt.

• Dennism
Lucky0wn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Dat kan inderdaad, deze route geef ik ook al aan in de post die je quote. Echter, waarom zou je dat als consument ooit doen. Je neemt dan immers zoals ik ook al aangeef, het verzend risico op je, met alle mogelijke gevolgen van doen. Zie dit deel van mijn eerdere post, wat enkel nadelig voor jou is als ontvanger.
Ik zie dan meer iets in een optie bij het shoppen waarbij de ontvanger kan kiezen het verzendrisico opzich te nemen en zelf de verzending te regelen als men dat echt graag zou willen (ik zie alleen niet waarom, je maakt je juridisch positie enkel slechter). Want vergis je niet, in het algemeen krijg je dan iets van:

Het raakt kwijt

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-07 15:45

Hoe kregen jullie PostNL wél in beweging?
Het zit volgens mij vrij krom in elkaar. PostNL is niet aansprakelijk voor het kwijtraken, dus verwacht daar niet veel van. Uitzondering is als het pakket aangetekend en/of verzekerd is verstuurd. Je betaalt dan eigenlijk om te zorgen dat PostNL hun werk wel fatsoenlijk moet doen.

Hoe vervelend het ook is, je moet bij de verzender zijn. In principe zijn zij verantwoordelijk dat het pakket bij jou komt.

• Dennism
MallePietje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Het zit volgens mij vrij krom in elkaar.
Heel krom is het niet, het is zelfs een bewuste keuze van de wetgever geloof ik om de pakketbezorging betaalbaar te houden.

• Lucky0wn
Dennism schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Heel krom is het niet, het is zelfs een bewuste keuze van de wetgever geloof ik om de pakketbezorging betaalbaar te houden.
Wel krom naar mijn idee.

Je betaalt voor een dienst wat bezorgen van een pakket is. Ongeacht de waarde. Vervolgens raakt PostNL het kwijt. Dan is de dienst niet uitgevoerd maar wel schade veroorzaakt welke aantoonbaar bij PostNL ligt. Hoezo zijn ze dan niet aansprakelijk?

Als ik een bedrijf ben en ik lever mn dienst niet, wordt de schade ook op mij verhaald, daar heb ik mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering/ondernemersrisico voor... Hoezo is postbezorging hierop een uitzondering.

• Dennism
Lucky0wn schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:07:
[...]

Wel krom naar mijn idee.

Je betaalt voor een dienst wat bezorgen van een pakket is. Ongeacht de waarde. Vervolgens raakt PostNL het kwijt. Dan is de dienst niet uitgevoerd maar wel schade veroorzaakt welke aantoonbaar bij PostNL ligt. Hoezo zijn ze dan niet aansprakelijk?

Als ik een bedrijf ben en ik lever mn dienst niet, wordt de schade ook op mij verhaald, daar heb ik mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering/ondernemersrisico voor... Hoezo is postbezorging hierop een uitzondering.
Omdat de wetgever dat zo bepaald lijkt te hebben in de postwet. Zoals ik al aangaf, de wetgever lijkt betaalbare post bezorging belangrijker te vinden dan 100% betrouwbaarheid en lijkt er dus bewust voor te kiezen om onderscheid te maken tussen niet verzekerde verzending (waarbij onderstaande van toepassing lijkt te zijn) en verzekerde verzending, waarbij als je de bewijsvoering op orde hebt de vergoedingen er wel zijn.

Voor zover ik weet de overheid in de wet dat risico beperkt heeft bij niet verzekerde verzending. Ze zijn dan wel aansprakelijk, maar ze hoeven wettelijk niet te vergoeden wat naar de mening van de verzender de waarde was van het pakket. Ze moeten echter wel de verzendkosten vergoeden als ze de dienst niet correct leveren en (soms) een bepaald bedrag (euro of 2 geloof ik ofzo) per kilo dat het pakket woog.

Het is dus voor zover ik weet niet zo dat ze niet aansprakelijk zijn, maar da de overheid deze aansprakelijkheid beperkt zolang de verzender kiest voor niet verzekerde verzending.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-07 15:45
Dennism schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Het moet inderdaad een bewuste keus zijn geweest. Het doel is helaas niet bereikt. PostNL is vrij duur voor een dienst waarbij een muntje wordt opgegooid of het wordt uitgevoerd. Dan kan je echt beter bij een andere bezorgdienst kijken.

Ik blijf het vreemd vinden dat je een verzekering nodig hebt om zeker te weten dat een bedrijf zijn betaalde dienst uitvoert. Zou leuk zijn als een bakker dat zou doen: He bakker, je hebt me een oud beschimmeld brood gegeven. Daar heb ik niet voor betaald. Ja sorry, dan had je je maar moeten verzekeren, maar het was wel goedkoop.

Soms lijkt het erop dat onze wetgevers met hun hoofd op een plek zitten waar de zon niet schijnt.

[ Voor 7% gewijzigd door MallePietje op 11-07-2026 19:50 ]

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:48
@Lucky0wn: Ik heb dit in het verleden wel eens opgelost met een manier die ik nog niet voorbij heb zien komen. Iedereen lijkt te focussen op alleen jou en de verzender van jouw pakket. Maar de kans dat dit alleen jou overkomt is heel klein. Als het bij jou in korte tijd 3x misgaat, heb je dikke kans dat het in jouw omgeving in die periode nog veel vaker misgegaan is. Het weer opgedoken derde pakketje doet vermoeden dat het probleem bij de bezorger op jouw route ligt, en dat er bij PostNL inmiddels signalen zijn waar hij op aangesproken is. Misschien is daarmee het probleem voor de toekomst opgelost. Zo niet, dan zou ik vooral even bij je buren en/of breder in je wijk informeren of meer mensen hier last van hebben. Zo heb ik ooit met 50 mensen uit 4 verschillende naburige flatgebouwen allemaal in dezelfde week een klachtenoffensief richting PostNL gestart. Dat was voldoende om de aandacht te trekken van het management, en binnen een paar weken was de pakketbezorger vervangen en hadden we geen probleem meer.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

targaryanwolf schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Ik heb een paar keer vanuit megekko een grote sticker op de doos gezien iets met "Let op bevat tracker" maar de tracker zelf heb ik nog nooit in de doos kunnen vinden. Maar misschien schrikt het genoeg af, zodat het pakket niet achterover wordt gedrukt en dat achterover drukken gebeurt vaker dan je denkt.
Megekko verzendt zoveel pakketten dat ze waarschijnlijk wel in beeld hebben in welke postcodes er vaker zendingen verdwijnen. Daar kun je dan een tracker bij doen. Het wordt vrij prijzig als je dat bij elk pakket moet doen.

• Dennism
MallePietje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Het moet inderdaad een bewuste keus zijn geweest. Het doel is helaas niet bereikt. PostNL is vrij duur voor een dienst waarbij een muntje wordt opgegooid of het wordt uitgevoerd. Dan kan je echt beter bij een andere bezorgdienst kijken.
Volgens mij zit er weinig verschil in de kosten tussen de verschillende partijen in Nederland qua prijs, maar ook voorwaarden. Een DHL, DPD, GLS e.d. zullen immers ook niet vergoeden tenzij je verzekerd verzend (en ook dan enkel als je aan de voorwaarden voldoet, net als bij PostNL). En welke dienst 'beter' (als ontvanger) is hangt vaak ook af van je lokale bezorger. Op mijn adres is bijvoorbeeld de PostNL bezorger by far de 'beste' (als in meest klantvriendelijk, ook de enige volgens mij met een vaste bezorger in deze wijk, andere diensten zie ik steeds verschillende gezichten), terwijl dat bij jou misschien wel DHL is bijvoorbeeld.

Wil je echt betrouwbare bezorging zonder discussie als het mis gaat zit je al snel aan een koerierdienst, maar dan zit je wel aan heel andere tarieven.

• LootersV
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 28-07 15:51
Ik ben erg benieuwd of er een update is

• Lucky0wn
Ik ben er op de achtergrond nog mee bezig, inmiddels wel van de eerste verkoper het geld teruggekregen, welke dit van PostNL ontvangen heeft als "coulance".

Het verhaal heeft daarnaast nog een wending gekregen: na navraag in de buurtapp blijkt dat meerdere buren ditzelfde probleem hebben ervaren. Dit sterkt mijn vermoeden dat er een oneerlijke bezorger in het spel is. Inmiddels hebben we met deze groep gezamenlijk aangifte gedaan bij de politie. Het is even afwachten wat daaruit komt, aangezien er nog twee paketten van Aliexpress in de tussentijd zijn kwijtgeraakt, wederom met PostNL...

Daarnaast hoorde ik van deze V&A verkoper dat hijzelf ook een tweetal extra paketten kwijt is, ook wederom met PostNL, |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Lucky0wn op 29-07-2026 10:22 ]

Pagina: 1

Let op:
Dit is geen pakketbezorging-ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen hier dan ook achterwege blijven.