Huis verbouwen (uitbouwen en herindelen)

Pagina: 1
Acties:

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:07
We hebben een huis gekocht en deze willen we herindelen (beneden verdieping) en uitbouwen. Het is een vrijstaande huis die ongeveer 10-12 jaar oud is.

Ik deel eerst een foto van de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0BTSfhwk4Wj-rVUb8DHqMwlF4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJdyHGwBQDGGkn9iKM4D6YT6.png?f=fotoalbum_large

en bovenaanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z59Ath6icp-ICMXg0fMDTuajtq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRkud3cJJFelHygOX9zRLmPB.png?f=fotoalbum_large

Dit is de plattegrond zoals het nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItT8tbryF27X1vxTHQx9Ax03zog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wsBlOrXMATBRFBujPmIxLNKb.webp?f=fotoalbum_large

Wat we willen oplossen met de verbouwing, herindeling en uitbouw:
  • De woning heeft nu van binnen een uitgesproken landelijke uitstraling. We willen dit moderner hebben, maar dan "warm" (natuurlijke materialen, je kent het wel).
  • Idealiter twee nieuwe kamers creëren: een werkkamer en een speelkamer. We hebben nu een zoon en we verwachten deze zomer een tweede. Het liefst willen we rust bij de werkkamer, maar juist zicht op de speelkamer.
  • Ondanks dat de woning groot is, voelen de keuken, eetkamer en woonkamer nu klein en niet helemaal villawaardig.
  • Meer zicht op de tuin (die gaan we ook flink aanpakken, maar dan pas over één of twee jaar i.v.m. budget).
Ik heb wat dingen geprobeerd met Floorplanner en ChatGPT. De ontwerpen van ChatGPT zijn mooi, maar gaan qua verhoudingen telkens de mist in en veel zijn niet echt uitvoerbaar. Ik wil ook een technisch tekenaar inhuren, maar eerst wil ik gebruikmaken van de collectieve kennis op dit forum om ideeën op te doen en niet helemaal blanco het gesprek in te gaan.

Hieronder verschillende alternatieven die ik heb. Wat vinden jullie hiervan? In al deze schetsen ga ik uit van een uitbouw van 3 meter. We twijfelen nog over een kleine overkapping/afdakje tegen de zon en regen, naast de zipscreens.

Ik begin met een over de top visualisatie van ChatGPT. Het ziet er vet uit, maar de locatie van de keuken en woonkamer klopt niet. in de hoek verwacht ik alsnog een paal (rechthoekif of een stalen buis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5oqFrG8dV2bRnrCnKCl03LDzyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaHAIOWClFfsRJCb5ywv2wQp.png?f=fotoalbum_large

Schetsen uit floorplanner. Ik kom er niet uit ater is voor het woonkamer gedeelte. Ik wil dat het ruimtelijk voelt, De zicht optimaliseer, maar niet met tegenlicht zit elke keer dat ik TV of naar een film wil kijken.

De bijkeuken heb ik opgedeeld in een hal en een werkkamer. de oude keuken is de bijkeuken geworden. De oude woonkamer hoek is nu de speelkamer geworden. Wat vinden jullie hiervan?

Nogmaals, dat is super draft op dit moment. Het gaat me om de denkrichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM6gXjpgxSg0Tkl2k3berdOlqTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbqMotdsBeE3wvzmS6KwyS85.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmbF7Ag7mCycn4N2BWi56Z3Lf5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCdchi4hKsQhfovsSARjoRpq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwBHaIE1aKPUALwaubul6rVRGFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WRDuQuI6KDh8XDpWy2ffI9W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XBJQNgtyie967OTDSuBTUJMmYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sd57OvJsAywR3sokMgajiyOx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vRGKFpMViJ8atnwG7fqcLsWQTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueNsZlZ0O7BWVjqMeGai5JHX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa159 op 07-07-2026 14:15 ]

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

In hoeverre wil je de look en feel aan de buitenzijde behouden? want het voorstel van ChatGPT haalt het karakter er behoorlijk uit. Niet echt passend in de stijl van de woning.

www.elecdev.nl

• Alfa159
Jan_ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:52:
In hoeverre wil je de look en feel aan de buitenzijde behouden? want het voorstel van ChatGPT haalt het karakter er behoorlijk uit. Niet echt passend in de stijl van de woning.
We twijfelen tussen twee uitersten. (1) zelfde look and feel, maar dan zitten snel met het probleem dat je dan in de landelijke sfeer met houten deuren met allemaal van die latjes zoals het nu is. Van binnen willen we het sowieso moderner hebben (travertin look of limestone tegels, houten keuken, marmeren aanrecht, etc..). Gevoelsmatig neigt dat dan om voor (2) contrast te gaan. Bij conrast krijg je dan eerder zoiets als wat chatgpt ook heeft gemaakt.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Misschien heb je in je plattegrond onbedoeld de huidige voordeur weggelaten, maar het zou niet mijn voorkeur hebben om altijd door de bijkeuken de rest van het huis te betreden. Verder zou ik het ongemakkelijk vinden als ik vanuit de keuken geen zicht meer zou hebben op de (nog kleine) kinderen. Je woonkamer is echt enorm groot, ik zou daar op deze leeftijd van de kinderen liever een speelhoek hebben dan een aparte speelkamer. Als ze allebei voorbij de 3 zijn zou ik dat wel prettiger vinden.

• Alfa159
Toke_gt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:00:
Misschien heb je in je plattegrond onbedoeld de huidige voordeur weggelaten, maar het zou niet mijn voorkeur hebben om altijd door de bijkeuken de rest van het huis te betreden. Verder zou ik het ongemakkelijk vinden als ik vanuit de keuken geen zicht meer zou hebben op de (nog kleine) kinderen. Je woonkamer is echt enorm groot, ik zou daar op deze leeftijd van de kinderen liever een speelhoek hebben dan een aparte speelkamer. Als ze allebei voorbij de 3 zijn zou ik dat wel prettiger vinden.
Voordeur is idd per ongeluk en een foutje die ik maakte in floorplanner, daar verandert er niets aan. Zich op de speelkamer is idd een dingetje. Ik kom er niet uit om zich vanaf overal te creeren. Ik zit te denken aan een dubbele deur of iets wat als een "binnen pui" eruit ziet.

Er is een baby komst. Die zal idd de komende 3 jaar eerder in de woonkamer zelf spelen. de speelkamer is dan een plek om snel dingen te pakken of een speeltafeltje etc. Mijn andere zoon is al 8. Die gamed soms met vrienden, maar we willen geen PS5 en TV op zijn kamer. Hier kunnen we het beter timen en in de gaten houden. Die hoeven we alleen niet constant in de gaten te houden.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:41
@Alfa159

Bij dit type woning (duur) moet je eigenlijk iemand betalen om hier een passend ontwerp voor te maken. Genoeg architecten die hier een goed passende oplossing voor kunnen bedenken. Dan kan je ook heel erg concreet een aannemer hierbij gaan zoeken.

Dit is niet simpel een aanbouwtje er tegenaan gooien en klaar.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Alfa159 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:08:
[...] Mijn andere zoon is al 8. Die gamed soms met vrienden, maar we willen geen PS5 en TV op zijn kamer. Hier kunnen we het beter timen en in de gaten houden. Die hoeven we alleen niet constant in de gaten te houden.
Ah, dat geeft ander inzicht. Dan is een aparte speelkamer inderdaad handiger, en ook op de plek die je voorziet. Je zou het toilet (is dat nu 2.68?) wat minder diep kunnen maken en daar een doorgang creëren van achterdeur/kantoor naar de rest van het huis. Dat geeft een fijnere flow in t hele huis.
Voor de inrichting van je woonkamer/keuken, als je die zo riant uitbouwt, zou ik je inderdaad een binnenhuisarchitect aanraden. Die komt met oplossingen waar je zelf niet aan denkt. In een grote woonkamer moet je doorgaans ook groot denken, maar dat is nest heel lastig. Gevolg is een kamer die nooit fij voelt, omdat de verhoudingen niet kloppen. Mogelijk ben je beter af als je alleen de huidige veranda uitbouwt.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:42
Vergeet niet dat je bovenverdieping en dak ook ergens op moeten steunen. In je plan wil je de complete draagmuur van 12 meter weghalen. Volgens mij gaat dat niet icm een balzaal van 95m2 die je als woonkamer wil gaan gebruiken.

Ik vraag sterk af of je daar een warme uitstraling mee kan krijgen

Spel en typfouten voorbehouden

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je bent volgens mij opzoek naar architectuur, daar zijn architecten best goed in ;)

Als je een plan hebt en het uit wil tekenen kan je goed terecht bij een bouwkundig tekenaar, als je een plan wil hebben? Dan kan je beter zoeken bij een ontwerper/ architect.

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 07-07-2026 21:29 ]

• Alfa159
Wat raden jullie aan voor zoiets: Een architect, interieurarchitect of vooral een binnenhuisarchitect? Als ik het opzoek, is dat laatste niet perse een beschermde titel. Er lijken een hoop die zich zo noemen, maar het lijken ook tegelijk de stylisten.

PS: Tips mogen via PM!

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa159 op 07-07-2026 22:12 ]

• brikxai.nl
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 09:33
Het ontbreken van villagevoel komt denk ik ook door de kleine gevelopeningen gecombineerd met de veranda waardoor er weinig daglicht is en het contact met buiten te beperkt is. Een grotere ruimte maken levert niet automatisch een fijnere ruimte op. Strategisch daglicht en contact met buiten wel. En houd rekening met het feit dat een woonkamer en keuken van elkaar af kunnen sluiten qua geluid je bij opgroeiende kinderen straks heel veel meer woongenot gaat geven... schrijf uitgebreid een wensenpakket op en laat je begeleiden door een professional. Die kosten win je dubbel en dwars terug door een beter plan en misschien wel minder bouwkosten door slimmer gebruik van de ruimte en/of minder kostbare constructieve ingrepen.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:10

bbblije

Riiiiight

Reken voor de grap eens uit hoe dik een ligger van 12-13m overspanning moet zijn, om de achtergevel op te vangen, boven de aanbouw. Wordt een dure verbouwing. Succes!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
Als hoe het nu is zie zou ik bij de berging/garage daar een halletje maken en twee kamers. eentje als kantoor met een raam naar de speelkamer. houd er wel rekening mee dat een speelkamer soms veel kabaal kan zijn dus als het een raam moet zijn moet je dubbel glas gaan bijna. En dan kun je het kantoor dichter bij de garage doen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1