Stroom aan / uitschakelen op afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Stel op je werk draait een NT server die wel eens ooit wil crashen.. Je zit thuis en PC Anywhere, VNC, Wake On Lan werkt niet meer. De pc moet dus handmatig uitgeschakeld worden door op de powerknop te drukken.

Bestaat hier geen hardware voor ?
dus gewoon stroom af / stroom aan zodat de server weer opgestart kan worden ?

Ik ben benieuwd
grtz

Verwijderd

Ja dat kan. Heb je wel een telefoonlijn nodig. Er bestaan apparaten, bouwpakketen zelfs van velleman. Hiermee kun je met je telefoon schakelen zowel in als uit. Maar volgens mij is het niet geheel "PTT" gekeurd... Verder zou je met frequentie kunnen schakelen (over het licht net) maar ik heb het iedee dat de ruimte tussen jou en de server meer dan een paar honderd meter is... dus geen optie. Gewoon de telefoon dan maar.

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
hmm klinkt interessant.. waar kan ik meer info vinden ?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb ooit wel eens een systeempje gehad dat het net zelf deed. Daabij liep er een procesje dat iedere minuut een pulsje op een RS232 poort gaf. Dat was dan de reset puls voor een timer. En die timer liet na 5 minuten zonder puls de stroom wegvallen om hem dan na 1 minuut weer aan te zetten. Gevolg: Een automatische reboot als de machine vast liep, dan kwamen immers de reset pulsen niet meer. Je hoefde er niet eens naar toe.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Bulldog
  • Niet online
APC Masterswitch, heb ik ook een tijdje gehad en werkt perfect *D :P :).

Tweakers.net heeft in het serverpark geloof ik ook z'n ding hangen :).

http://www.apc.com/products/masterswitch/index.cfm

Afbeeldingslocatie: http://www.apc.com/resource/images/family/masterswitch_fam.jpg

Heb thuis nog wel ergens wat screenshots van de admin interface :).

Verwijderd

Je bent op zoek naar een masterswitch, zo heet zo'n ding.. zijn best prijzig.

Eventueel zou je kunnen overwegen met een simpel prepaid-nokia telefoontje (3310 bv) icm wat electronica (1xtransistor en 1x relais + wat randcomponentjes) een eigen masterswitch kunnen maken. Hoe? Vrij simpel, je stelt dat telefoontje in op stil en geeft je eigen nummer een andere ringtone. Als je zelf dan belt gaat ie rinkelen. De speaker sloop je eruit en vervang je door die transitor etc waardoor het relais geopend word als het telefoontje rinkelt.

De voedingspanning van die server laat je dan door dat relais lopen.

Een elegantere oplossing is het schakelen van de reset knop ipv. de power.

• Bulldog
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 16:34 schreef hezik het volgende:
Je bent op zoek naar een masterswitch, zo heet zo'n ding.. zijn best prijzig.
Tja... 't is maar net wat je prijzig vindt... je hebt ze al vanaf 1100 /1300 piek :)/.
Ik moet wel zeggen dat het _ideaaaal werkt *D :).

Verwijderd

Dat verhaal met die pulsjes, da's een zgn. watchdog..

Een masterswitch heeft user-interventie nodig; dwz. jij moet concluderen dat de server plat is en dan de switch opdracht geven het ding een power-cycle te geven.

Bij een watchdog card werkt het anders, je server zegt idd. om de zoveel tijd tegen die kaart 'hallo ik ben er nog'. Krijgt de kaart dat signaal niet dan reset hij de computer.

Een combinatie van beide is het mooist.
Pagina: 1