Zwembadwarmtepomp koppelen aan Homeassistant en/of Loxone.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:59
Ik heb recentelijk een zwembadwarmtepomp gekocht via marktplaats. De bedoeling is dat ik met dat ding tijdens zonnige dagen een gedeelte van mijn stroomoverschot in het zwembad stop. De warmtepomp is een MaxPump 40ND.

Om dit te doen heb ik Gemini gevraagd voor advies. Ik heb hem foto's gegeven van het typeplaatje, de printplaat in de warmtepomp en de bedieningsunit. De beste optie was volgens Gemini om de warmtepomp via RS485 aan te sturen. De advies was om een Waveform ESP32 unit te bestellen met RS485 interface. Er kwam ook een gedetailleerde instructie bij hoe deze in te stellen. Dus de unit besteld, en volgens de instructies ingesteld, en dat lijkt goed te werken. Totdat ik de unit koppel aan de warmtepomp. Dat zou volgens Gemini kunnen door de draadjes naar de besturingsunit van de warmtepomp parallel via de ESP32 te laten lopen. Maar daar gaat het mis. Als ik dat doe, dan geeft de warmtepomp een foutcode (E08).

Nu ben ik een tijdje met Gemini bezig geweest, en die blijft volhouden dat de warmtepomp RS485 ondersteund, en dat dit zo zou moet werken. Maar ik krijg het niet aan de gang. Welke van de 3 draadjes die naar de bedieningsunit gaan ik ook probeer. Hij blijft die E08 melding geven totdat ik de ESP32 er weer tussenuit haal. Ik heb op de printplaat geen RS485 aansluiting kunnen vinden waar ik de ESP32 direct aan zou kunnen hangen.

En dan nu de vraag. Klop het dat deze warmtepomp met RS485 aan te sturen is? En hoe krijg ik dat dan voor elkaar? En als dat niet klopt en dus niet mogelijk is op deze manier. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de warmtepomp aan gaat als er energieoverschot is?

Ik heb ook al gekeken of ik dit kan oplossen via een relais. Maar als ik de stroom van de warmtepomp af haal, en dan weer erop zet gaat hij niet vanzelf aan. Dan moet ik hem via de bedieningsunit weer handmatig aan zetten. Dus dat is ook geen optie. Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je vertrouwt nu op één AI model zonder zelf te controleren of wat er beweerd wordt ook waar is. Dat is echt een beginnersfout. ChatGPT zegt direct:
Ik: Ondersteunt de MaxPump 40ND RS485?
GPT: Nee. Voor de MaxiCool MaxPump 40ND is er geen ondersteuning voor RS485, Modbus RTU of een andere externe seriële communicatie-interface gedocumenteerd.
Dus welke AI heeft het nu correct? :+

- Wat betekent de foutcode E08? Al onderzocht? Volgens de handleiding is het "Cummunicatiefout
tussen warmtepomp en touchscreen display"
- Waar sluit je de ESP32 nu precies op aan, hoe doe je dat (en wat voor signaal geef je daarop)?

Koop al mijn ads!