Keramische tegels 120x60 barsten bij het slijpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DoeHetZelf01
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-07 11:30
Hallo allemaal,

Ik heb problemen bij het slijpen van mijn keramische tegels van 120x60 (Keramische cementlook tegels Mirage Glocal Harmony GC16 Naturale BRD4 60 x 120 x 0,9 cm Naturale R10 ) voor de badkamer muur. Ik slijp deze tegels met een slijpschijf met een blad voor keramische tegels. De meeste tegels zijn geen probleem geweest maar voor het opmaat maken moet ik uit 1 tegel een behoorlijk stuk uitslijpen. Ik heb dit nu 2 keer geprobeerd en beide keren is de tegel gebroken.

Ik moet het rode gedeelte uit de tegel slijpen, maar bij het slijpen onstaat er een barst over de stippellijn. waardoor het hele onderste gedeelte van de tegel afbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBUw0Cs-D0C2XccS2yG9PmjvHwo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QtqzKQXxWxVpeVyJu8kcI7jI.png?f=user_large

Ik leg de tegel plat op de grond en op piepschuim terwijl ik slijp. Ik maak eerst een ondiepe snede zodat de tegel over die snede breekt wanneer er spanning op staat, dit gebeurt ook maar toch barst het smalle lange gedeelte dus alsnog. Op de schijf staat dat deze niet geschikt is voor met water te slijpen dus ik slijp deze droog. Ik kan het niet veroorloven om nog een tegel te breken dus ik zoek naar tips en een oplossing om te voorkomen dat tegels breken onder het slijpen.

Ik moet voor een anders stuk een soortgelijke tegel slijpen alleen is het stuk wat er naast het rode vlak eraan moet blijven zitten nog wat smaller. Hier voorzie ik dus nog meer problemen.

Hoe voorkom ik dat de tegels barsten onder het slijpen. Moet ik hiervoor een ander slijpschijf hebben of moet ik op een andere manier slijpen? Of bestaan er tegelsnijders waarmee ik dit gedeelt eruit kan krijgen? Alle hulp is welkom en alvast bedankt!

[ Voor 56% gewijzigd door DoeHetZelf01 op 07-07-2026 10:07 ]

Alle reacties

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 10:23
je moet in de hoek eerst een gaatje boren dan is de kans een stuk minder op breuk

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:35
Wat voor een schijfje heb je precies? Zorg in ieder geval voor een echt goede schijf, en ja die kosten geld. Niet eentje met inhammen in en ook geen van de Lidl of Action.

En wat voor slijptol heb je? Kun je spelen met het toerental? Zorg in ieder geval voor zo min mogelijk trillingen.

Mocht het echt niet lukken of durf je het niet aan, dan zou je er ook nog altijd 2 tegels van kunnen maken met een voeg. Minder mooi maar soms moet je wat.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:46
emot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:12:
Mocht het echt niet lukken of durf je het niet aan, dan zou je er ook nog altijd 2 tegels van kunnen maken met een voeg. Minder mooi maar soms moet je wat.
Dit zou ook mijn oplossing zijn...
Overigens is zoń tegelzaagtafel (50 euro bouwmarkt) ook prima voor dit soort klussen, stukken prettiger dan een slijptol.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk toch te snel te warm. Als het alleen deze snede is, rijd even naar een lokale tegelboer / granietboer / keukenbladboer en vraag of ze deze snede willen maken met een watergekoelde zaagtafel.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Of een grafstenen/natuursteen zagerij.

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
DoeHetZelf01 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:58:
. Ik maak eerst een ondiepe snede zodat de tegel over die snede breekt wanneer er spanning op staat, dit gebeurt ook maar toch barst het smalle lange gedeelte dus alsnog.
Je doet eerst beide lijnen ondiep? Misschien doe je dat al maar na de eerste ondiepe kan het geen kwaad om ook een tweede ondiepe of 6e half diepe snede te doen. Neem je tijd en geef de tegel de tijd om niet te warm te worden.

Bij een hap uit een 1,2*1,2 m tegel waarbij de resterende L een stuk kleiner was dan het stuk dat eruit ging heb ik ook nog weleens eerst een kleiner stuk eruit gesneden zodat het gewicht wat aan de breuklijn hangt kleiner wordt.

Let erop dat je de slijpschijf goed haaks op de tegel houdt, ander krijg je zijwaartse krachten en daarmee meer kans op breuk.

Daarnaast eens met bovenstaand dat een goed blad geld kost. :'(

Succes!

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:07
Gebruik je wel een dichte schijf? En kies sowieso voor een mm schijf. Zo'n dunne schijf gaat net zo lang mee en slijpt echt een stuk mooier.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:39
Je tegel is nooit helemaal vlak. Door kracht uit te oefenen druk je hem mogelijk plat en breekt ie.

Gaatje boren is optie. Voor slijpen ook. (Insnijden)

Goede slijpschijf is noodzakelijk. (Ja kosten veel)

Als het nog maar 1 keer kan is het wel bidden...

Ik zou ook willen suggereren eerst het binnenste deel van de lange lijn te snijden. Dus maar 1/3 ofzo. Helemaal door en netjes tot in de hoek/voorgeboorde gat. Je kunt tegel evt draaien natuurlijk en van2 kanten inslijpen.

Dan de korte kant, en dan heel rustig de lange kant.

Neem je tijd, zijt weinig kracht, en ondersteuning dus eventueel op 2 stroken ipv een hele ondergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door Degast op 07-07-2026 14:10 ]

• Simon36
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:31
Ik heb best wat ervaring met dit soort klussen, maar een goede slijpschijf zonder inhammen is een must.

Ik zou beginnen met de korte zijde en dan de lange zijde, geen druk uitoefenen, en eerst de korte zijde helemaal doorslijpen. Dan de lange zijde vanuit de kant naar de inwendige hoek. Goed ondersteunen, dus geen eps of piepschuim, maar een pallet of iets dergelijke. Schijfje het werk laten doen, dus neem de tijd. Tegel is best dik neem ik aan, dus dan gaat het zeker goed.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik heb mijn badkamer zelf betegeld met 120x60, en mijn tegels waren ook erg lastig te zagen. Snijden was 100% garantie op verkeerd afbreken, en zagen ging meestal goed.
Alleen de stukken zoals jij hebt bleven een uitdaging. Ik heb zelf een Rubi TC-125 gekocht met een goede schijf. Vervolgens de tegel op piepschuim leggen, en bij hele lastige stukken echt 3 of 4 keer eroverheen, steeds 2mm dieper.

(oja, om het nog leuker te maken: Bij mij moest de snijlijn daarna ook nog in verstek :X )

En als het stuk uiteindelijk lukt: HEEEL voorzichtig er mee zijn, ik had zo'n stuk, en toen sloeg ik 'm alsnog stuk op de muur toen ik 'm aan wilde kloppen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZahrRdaC_eqyu8cwyDkiLeYqgdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZUqNi5LEROzwiIg93XTljKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecVltS8QmnQ1Sebd5fxb6dI0_Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wedO5LopJ9qXkW0txfMFeElB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door ConQuestador op 07-07-2026 17:49 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:03
Ik zou de tegel aan de boven- en onderkant van een ondiepe zaagsnede voorzien alvorens de tegel helemaal door te slijpen. Zorg er in ieder geval voor dat de snede vooral in de horizontale richting niet te ver doorloopt want daar barst de tegel verder dan gewenst.

Ik denk juist dat je wel een diamant slijpzaag met inkepingen moet gebruiken. Keramiek is zo hard dat een gewone slijpschijf daar heel moeilijk doorheen komt.

Probeer het eerst uit met de restanten die je nog over hebt.

• BramsV
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:31
Je schijfje opruwen door bijvoorbeeld eens in het gras te slijpen. Door de schuurende werking van het zand wordt vervuiling verwijderd. Doe dit tussen door ook nog een aantal keren

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:53

Fe2O3

Ja das roest

Watergekoelde diamanttafelzaag. Die van 100e oid bij de bouwmarkt is goed genoeg.

Zaagt ook veel rechter. En veliger.

Dum de dum

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Begin met slijpen vanaf de hoek waar de barst onstaat.
Pagina: 1