Stille, koele PC om te gamen en streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fliene
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-07 13:55
Hoi allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een nieuwe PC samenstellen waarmee ik ga gamen en ik wil er ook mee streamen. Graag wil ik een PC waarbij het niet lijkt alsof die opstijgt als ik een game opstart (stil dus) maar die dus ook niet 100 graden wordt bij een lange gamesessie. Ik hou van games zoals Horizon of Hogwarts Legacy. Ik kom er nog niet helemaal uit dus vandaar hier een topicje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik zelf rond de €750 had bedacht. Het is geen hard budget maar een richtlijn. Mocht het €800 worden dan is dat ook oke. En goedkoper is altijd beter, maar ik wil wel graag kwaliteit en toekomstbestendigheid. Ik neem mijn videokaart nu mee, maar wellicht dat ik op een later tijdstip nog wil upgraden. Hetzelfde geldt voor de RAM, tenzij jullie zeggen dat het goed is om dat nu al te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit neem ik mee:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER AERO OC 12G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200C40W€ 509,11€ 509,11
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold - White Edition (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 547,30€ 547,30
Totaal€ 1.056,41
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf nog dit lijstje gemaakt:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MPG B850 EDGE TI WIFI€ 159,90€ 159,90
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 129,95€ 129,95
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 38,67€ 38,67
Totaal€ 727,52
Ik twijfel nog over 2 dingen:
  • De processorkoeling: Ik wil graag een witte, die ik hier heb gelinkt is geen witte maar is er wel in het wit. Kon die alleen niet op Tweakers vinden. Maar ik vraag me af of deze stil genoeg is, maar ook genoeg koelt.
  • De behuizing: Ik vind die ik nu heb gelinkt heel mooi (ben een vrouw dus wil ook wat met de looks :)) maar ik heb ook gekeken naar deze kast. Afgezien van de looks (dat is natuurlijk smaak), is er iets welke jullie om een reden aan zouden raden?
1BehuizingenFractal Design Pop 2 Air White TG RGB€ 83,03€ 83,03
Totaal€ 83,03
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Als jullie zeggen dat iets goed is, vertrouw ik daarop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn eis/wens is dat de PC stil is maar natuurlijk ook wel koel en dat de PC niet direct HEEL hard begint te blazen als ik de simpelste game opstart.

Ga je overklokken?
Niet als het niet nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Ik vind het moeilijk te bepalen of alles goed samenwerkt, of ik misschien een betere keuze kan maken in een bepaald component (indien dat goedkoper of duurder is dan is dat oke) dus ik wil graag vragen of iemand van jullie hier nog naar kan kijken, omdat jullie hier meer oog voor hebben dan ik. Ik vind het moeilijk om dit vanaf een lijstje te bepalen. ik wil graag de zo best mogelijke keuze maken :-)

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:50
De North is een hele mooie kast, de fans zijn echter niet het allerstilste. Je kan het proberen en mocht het tegenvallen een aantal losse ventilatoren kopen. Pop air is duidelijk goedkoper maar wel gericht op koeling. Zelf vind ik de North mooier.

Mobo is voor huidige prijs een no brainer.

Enige waar je nog kan kijken is een aio, als je daarvoor bent, en zoals gezegd aftermarket fans.

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:42
Fliene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:17:

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik zelf rond de €750 had bedacht. Het is geen hard budget maar een richtlijn. Mocht het €800 worden dan is dat ook oke. En goedkoper is altijd beter, maar ik wil wel graag kwaliteit en toekomstbestendigheid. Ik neem mijn videokaart nu mee, maar wellicht dat ik op een later tijdstip nog wil upgraden. Hetzelfde geldt voor de RAM, tenzij jullie zeggen dat het goed is om dat nu al te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit neem ik mee:
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER AERO OC 12G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200C40W€ 509,11€ 509,11
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold - White Edition (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 547,30€ 547,30
Totaal€ 1.056,41
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf nog dit lijstje gemaakt:
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 129,95€ 129,95
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 38,67€ 38,67
Totaal€ 727,52
Dat 5200MHz RAM gaat echt een flinke bottleneck worden voor die CPU. Maar aangezien je op een later tijdstip pas gaat upgraden is het voor nu iets minder erg. Misschien een beetje overklokken?

​Het moederbord is sowieso een hele scherpe deal, dus houd die er zeker in. Wel zou ik nog even naar je opslag kijken, aangezien je gaat gamen én streamen is een extra 1TB SSD eigenlijk wel slim om er meteen bij te nemen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Edit:
Ik zie trouwens je huidige inventaris op Tweakers.net. Dat is in principe nog een zeer nette PC. Als je een geluidsprobleem hebt, denk ik dat dit voornamelijk van de huidige CPU en 240mm AIO koeler komt. De koeler is niet sterk genoeg om de 13700K goed te koelen en moet daarom hard werken om enigszins voor elkaar te krijgen, omdat de CPU wel 253W+ kan trekken, en door een BIOS fout ook andere problemen heeft met hitte. Ook is de O11 Mini nog een uitstekende behuizing, mits er extra fans zijn geïnstalleerd.

CPU en Moederbord zijn in principe prima. Geheugen baart mij wel enige zorgen, gezien het 5200CL40 is zonder AMD EXPO profiel. Mogelijk moet je handmatig her en der dingen gaan instellen om het stabiel te krijgen. Maar de huidige geheugen markt is nu eenmaal naar de knoppen dus dat je geheugen hebt is in de 1e plaats al fijn.

De Thermalright koelers zijn oke, maar de fans zijn het dikste minpunt. Deze willen nog wel eens luidruchtig zijn op hogere toeren. Ook is de koeler icm. met je geheugen een dingetje. Een gedeelte van het koelblok en een fan zal over de geheugenslots hangen, waardoor je de fan mogelijk hoger moet plaatsen met de SE versie, omdat de koelvinnen lager op de heatpipes zitten met deze uitvoeringen. De uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Wit is een iets betere koeler en komt in het wil. Heeft een stuk betere inbegrepen fans en thermal paste. Een AIO voor een 9800X3D is niet per se nodig, en heeft meer onderhoud nodig. Bij een koelblok met fans kan weinig mis gaan, geen lekkages oid.

Je SFX voeding is in principe nog prima, maar is inmiddels al weer 6 jaar oud en ondersteunt geen 12V-2x6. Het is mogelijk dat in een full tower behuizing de kabels te kort zijn. Maar dit kun je na aanschaf ook nog ervaren.

De North is een mooie behuizing, maar inderdaad, de fans van die behuizing zijn al wat ouder (Fractal Aspect). De nieuwere uitvoering: Fractal Design Epoch, White TG Clear Tint, die intern identiek is aan de North, heeft de nieuwere Fractal Momentum fans die een stuk stiller zijn. Deze heeft ook een verbeterd front I/O. Minpunt is wel, dat deze net als de Pop 2 geen stoffilter voor in de behuizing heeft zitten. De North heeft dat wel.

Misschien stof tot nadenken, maar een kleinere micro-ATX build zou ook kunnen, met een qua looks vergelijkbare behuizing aan de North. Stel je de fans in via Fan Control of moederbord naar ARCTIC's fancurve die op hun website te vinden is. (20%, 50c, 100%, 75c). De P12 PROs zijn wel luidruchtig op hogere snelheid, dus misschien alternatief daar is mogelijk binnen die 700-750 euro.
1MoederbordenASRock B850M Steel Legend WiFi€ 157,10€ 157,10
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Glass Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S A-RGB, Wit€ 23,05€ 23,05
1Case fansARCTIC P12 Pro A-RGB, 3-pack, Wit, 120mm€ 27,06€ 27,06
Totaal€ 691,11

[ Voor 7% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 12:24 ]

https://ko-fi.com/apart

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:54
@Apart : dat Gigabyte moederbord deugt niet. Het is gelimiteerd op 170W en loopt daarbij ook nog eens erg warm (91°C), zie hier.
Voor dat geld zijn er betere moederborden te koop.

• Apart
  • Nu online
LievenD schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:14:
@Apart : dat Gigabyte moederbord deugt niet. Het is gelimiteerd op 170W en loopt daarbij ook nog eens erg warm (91°C), zie hier.
Voor dat geld zijn er betere moederborden te koop.
Merk wel op dat hier getest is met een 9950X die een stuk warmer word dan een 9800X3D. Voor een 9800X3D is dit bord oke. De uitvoering: ASRock B850M Steel Legend WiFi zou dan beter zijn denk ik?

Ook zie ik nu een extreme deal op de 9800X3D bij jammer genoeg Dustin die geen beste reputatie hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 12:23 ]

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:42
Apart schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:46:
Edit:
Ik zie trouwens je huidige inventaris op Tweakers.net. Dat is in principe nog een zeer nette PC. Als je een geluidsprobleem hebt, denk ik dat dit voornamelijk van de huidige CPU en 240mm AIO koeler komt. De koeler is niet sterk genoeg om de 13700K goed te koelen en moet daarom hard werken om enigszins voor elkaar te krijgen, omdat de CPU wel 253W+ kan trekken, en door een BIOS fout ook andere problemen heeft met hitte. Ook is de O11 Mini nog een uitstekende behuizing, mits er extra fans zijn geïnstalleerd.

CPU en Moederbord zijn in principe prima. Geheugen baart mij wel enige zorgen, gezien het 5200CL40 is zonder AMD EXPO profiel. Mogelijk moet je handmatig her en der dingen gaan instellen om het stabiel te krijgen. Maar de huidige geheugen markt is nu eenmaal naar de knoppen dus dat je geheugen hebt is in de 1e plaats al fijn.

De Thermalright koelers zijn oke, maar de fans zijn het dikste minpunt. Deze willen nog wel eens luidruchtig zijn op hogere toeren. Ook is de koeler icm. met je geheugen een dingetje. Een gedeelte van het koelblok en een fan zal over de geheugenslots hangen, waardoor je de fan mogelijk hoger moet plaatsen met de SE versie, omdat de koelvinnen lager op de heatpipes zitten met deze uitvoeringen. De uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Wit is een iets betere koeler en komt in het wil. Heeft een stuk betere inbegrepen fans en thermal paste. Een AIO voor een 9800X3D is niet per se nodig, en heeft meer onderhoud nodig. Bij een koelblok met fans kan weinig mis gaan, geen lekkages oid.

Je SFX voeding is in principe nog prima, maar is inmiddels al weer 6 jaar oud en ondersteunt geen 12V-2x6. Het is mogelijk dat in een full tower behuizing de kabels te kort zijn. Maar dit kun je na aanschaf ook nog ervaren.

De North is een mooie behuizing, maar inderdaad, de fans van die behuizing zijn al wat ouder (Fractal Aspect). De nieuwere uitvoering: Fractal Design Epoch, White TG Clear Tint, die intern identiek is aan de North, heeft de nieuwere Fractal Momentum fans die een stuk stiller zijn. Deze heeft ook een verbeterd front I/O. Minpunt is wel, dat deze net als de Pop 2 geen stoffilter voor in de behuizing heeft zitten. De North heeft dat wel.

Misschien stof tot nadenken, maar een kleinere micro-ATX build zou ook kunnen, met een qua looks vergelijkbare behuizing aan de North. Stel je de fans in via Fan Control of moederbord naar ARCTIC's fancurve die op hun website te vinden is. (20%, 50c, 100%, 75c). De P12 PROs zijn wel luidruchtig op hogere snelheid, dus misschien alternatief daar is mogelijk binnen die 700-750 euro.
1MoederbordenASRock B850M Steel Legend WiFi€ 157,10€ 157,10
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Glass Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S A-RGB, Wit€ 23,05€ 23,05
1Case fansARCTIC P12 Pro A-RGB, 3-pack, Wit, 120mm€ 27,06€ 27,06
Totaal€ 691,11
Ben het deels met je eens en deels oneens. Die MSI B850 EDGE ATX voor €159 is echt een te goede deal om te laten schieten voor mATX, dus die zou ik lekker houden.

Wel heb je een punt over de kortere kabels van de SFX-voeding in een ATX-kast. Die kan de TS bijv. beter vervangen voor een moderne ATX 3.0 / 3.1 voeding. Die SFX-bak verkoop je op de Vraag & Aanbod echt heel makkelijk, dus dat lost zichzelf op.

Qua koeler zou ik juist wél voor een Thermalright AIO gaan. Kost misschien een tientje meer, maar het staat veel strakker in de North en hangt niet over het RGB geheugen heen. Dat risico op lekkage of onderhoud is tegenwoordig echt verwaarloosbaar (<0,1%). Die fabriek-af gesloten loops hebben niet voor niets lange garanties en draaien in de praktijk makkelijk 8 tot 10 jaar probleemloos mee zonder omkijken.

• Apart
  • Nu online
N H Tech schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Ben het deels met je eens en deels oneens. Die MSI B850 EDGE ATX voor €159 is echt een te goede deal om te laten schieten voor mATX, dus die zou ik lekker houden.

Qua koeler zou ik juist wél voor een Thermalright AIO gaan. Kost misschien een tientje meer, maar het staat veel strakker in de North en hangt niet over het RGB geheugen heen. Dat risico op lekkage of onderhoud is tegenwoordig echt verwaarloosbaar (<0,1%). Die fabriek-af gesloten loops hebben niet voor niets lange garanties en draaien in de praktijk makkelijk 8 tot 10 jaar probleemloos mee zonder omkijken.
De B850 Edge past niet in een mATX behuizing, daarom een andere, verder niet hoor. Het ging er meer om dat er dan niet ook nog een voeding gekocht moet worden, maar qua looks de build vrij gelijk blijft.

AIO is prima, zoals ik ook zei, maar er zitten meer kanttekeningen aan dan een deugelijke lucht koeler. In principe is de huidige NZXT Elite AIO die TS op dit moment voor haar build gebruikt ook prima te gebruiken voor de 9800X3D gezien deze ~2 jaar oud is en met een AM5 installatiekit komt. Dus de switch van AIO naar lucht wordt door TS zelf ook al gemaakt.

• Fliene
Heel even een aanvulling op mijn inventaris.. Het heeft een tijd gewoon goed gelopen, maar ik kreeg al vrij snel problemen met de AIO koeler dat die steeds uitviel. Had een nieuwe ontvangen maar die deed hetzelfde, dus teruggestuurd en geld teruggekregen maar heb nooit een goede oplossing gehad hiervoor. Wellicht omdat het niet sterk genoeg was zoals ik hierboven las.

Ben nu op een punt dat ik denk: ik koop een gedeelte wel nieuw 😂 dan is er geen gezeik. Maar vandaar dus wel even een check hier..

Lang verhaal kort: De inventaris is dus niet meer compleet. Had mijn oude koeler erop gezet om te testen (Dark Rock Pro 4) en qua warmte ging dat goed maar nog heel luid. Maar misschien ligt dat ook aan de andere fans die erin zitten. Heb de NZXT F360 RGB en de NZXT F240 RGB hiervoor. Ik ging iets meer voor de looks ipv voor de performance 🙈

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als ik het zo lees heb je dus feitelijk een probleem met dat de pc meer geluid maakt dan je wil. Het is denk ik veel zinvoller daar eens op te richten. Zo te zien heb je al getest met een andere CPU koeler, dus dat lost het niet op. Maar zijn de fans van de waterkoeling dan wel afgekoppeld en uit?

Zo ja dan denk ik dat de kans 90% is dat de problemen te verhelpen zijn door in het bios te kijken of je de fanspeed van de casefans kan optimaliseren. Zet alles daar eens op een silent profiel en laat even weten of dat iets oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-07-2026 15:21 ]

• Fliene
Het is niet dat ik niks heb gedaan.

In de bios heb ik de fan curves op silent gezet, ik heb al wat ge-undervolt. Het helpt niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Fliene op 07-07-2026 16:34 ]

• Apart
  • Nu online
In principe is de koeling in orde, het is meer de chip die te zwaar is voor die koelers denk ik. De 13e en 14e gen i7 en i9 Intel staan er bekend om dat ze heethoofden zijn en minstens een 360mm AIO nodig hebben. Ik ben wel benieuwd dan naar hoe de F360 en F240 zijn geïnstalleerd, gezien deze een "frame" vormen :)

In principe denk ik dat je enkel met een CPU en moederbord ook al een heel stuk komt met je huidige build.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 261,65€ 261,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,55
Tray processor van AliExpress, of waar direct anders goedkoper. Het CMH32GX5M2B5200C40W geheugen staat op de QVL lijst van het moederbord die je zelf al had uitgekozen, dus in principe moet dat ook goed gaan.

[ Voor 74% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 16:53 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Fliene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:32:
Het is niet dat ik niks heb gedaan.

In de bios heb ik de fan curves op silent gezet, ik heb al wat ge-undervolt. Het helpt niet.
Wat heb je voor hardware in je huidige pc?

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 07-07-2026 17:00 ]

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-07 11:40
Het klinkt mij inderdaad alsof je een nieuw huis probeert te kopen omdat er in je huidige huis niet gestofzuigd is al een jaartje of twee. Ja, het lost je probleem op, maar op een beetje gekke manier ;-) Huidige CPU beter koelen lost je probleem wel op.

• Fliene
Apart schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:46:
In principe is de koeling in orde, het is meer de chip die te zwaar is voor die koelers denk ik. De 13e en 14e gen i7 en i9 Intel staan er bekend om dat ze heethoofden zijn en minstens een 360mm AIO nodig hebben. Ik ben wel benieuwd dan naar hoe de F360 en F240 zijn geïnstalleerd, gezien deze een "frame" vormen :)

In principe denk ik dat je enkel met een CPU en moederbord ook al een heel stuk komt met je huidige build.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 261,65€ 261,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,55
Tray processor van AliExpress, of waar direct anders goedkoper. Het CMH32GX5M2B5200C40W geheugen staat op de QVL lijst van het moederbord die je zelf al had uitgekozen, dus in principe moet dat ook goed gaan.
Thanks voor je uitgebreide reacties!

Ik weet niet helemaal of je met een foto vooruit kunt haha. Maar nu zit er dus nog een koeling in die ik uit de pc van mijn vriend heb gehaald, dus daar heb ik wel echt nog een andere voor nodig want de waterkoeling heb ik niet meer. Ik zag vaker voorbij komen dat de Arctic Freezer 36 wel geschikt was, maar ik wist niet of die geschikt (en stil) genoeg was voor een 9800X3D.

https://imgur.com/a/TToUnTp

Ik had gekozen voor de 9800X3D omdat ik dacht: toekomstbestendig, maar een 7800X3D volstaat dus ook?

Alvast bedankt!!

• Apart
  • Nu online
Fliene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reacties!

Ik weet niet helemaal of je met een foto vooruit kunt haha. Maar nu zit er dus nog een koeling in die ik uit de pc van mijn vriend heb gehaald, dus daar heb ik wel echt nog een andere voor nodig want de waterkoeling heb ik niet meer. Ik zag vaker voorbij komen dat de Arctic Freezer 36 wel geschikt was, maar ik wist niet of die geschikt (en stil) genoeg was voor een 9800X3D.

https://imgur.com/a/TToUnTp

Ik had gekozen voor de 9800X3D omdat ik dacht: toekomstbestendig, maar een 7800X3D volstaat dus ook?

Alvast bedankt!!
De 7800X3D kan nog prima mee. Deze is wel iets minder snel dan de 9800X3D, maar kost ook een stuk minder. Nu is dat het probleem niet zozeer gezien het 800 euro budget. Ik weet niet precies op welke schermresolutie je werkt/gamet, maar als die 1440 of hoger is maakt het verschil met de 9800X3D steeds minder uit.

Ik denk dat ik al een klein vermoeden heb waarom de CPU mogelijk té heet kan worden. Je hebt bovenin zo'n mooi frame zitten van NZXT met 3 fans, enkel is die geplaatst als "exhaust." Je andere fans brengen wel koele lucht in je behuizing, maar doordat de bovenste fans zo zijn geplaatst, gaan een groot deel van die koele lucht ook direct weer uit de kast voordat deze bij de CPU koeler komt.

Als beste kun je daarom het 360mm frame die je nu bovenin hebt zitten verwisselen met de 240mm die je nu aan de zijkant hebt.

De uitvoering: Arctic Freezer 36 A-RGB (White) moet inderdaad gewoon de 9800X3D kunnen koelen, maar ik zou eerst even kijken of het verplaatsen van de fans ook iets oplevert. De Freezer 36 hangt ook niet over het geheugen, waarbij een Peerless Assassin oid. met dubbele koeltorens dat wel zou doen.

• Fliene
Apart schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:23:
[...]

De 7800X3D kan nog prima mee. Deze is wel iets minder snel dan de 9800X3D, maar kost ook een stuk minder. Nu is dat het probleem niet zozeer gezien het 800 euro budget. Ik weet niet precies op welke schermresolutie je werkt/gamet, maar als die 1440 of hoger is maakt het verschil met de 9800X3D steeds minder uit.

Ik denk dat ik al een klein vermoeden heb waarom de CPU mogelijk té heet kan worden. Je hebt bovenin zo'n mooi frame zitten van NZXT met 3 fans, enkel is die geplaatst als "exhaust." Je andere fans brengen wel koele lucht in je behuizing, maar doordat de bovenste fans zo zijn geplaatst, gaan een groot deel van die koele lucht ook direct weer uit de kast voordat deze bij de CPU koeler komt.

Als beste kun je daarom het 360mm frame die je nu bovenin hebt zitten verwisselen met de 240mm die je nu aan de zijkant hebt.

De uitvoering: Arctic Freezer 36 A-RGB (White) moet inderdaad gewoon de 9800X3D kunnen koelen, maar ik zou eerst even kijken of het verplaatsen van de fans ook iets oplevert. De Freezer 36 hangt ook niet over het geheugen, waarbij een Peerless Assassin oid. met dubbele koeltorens dat wel zou doen.
De CPU wordt nu niet meer te heet, maar wellicht ook doordat de fans best hard werken. Want op dit moment is de warmte het probleem niet meer, maar wel het geluid van de fans die heel hard werken.

Ik ga zeker later deze week eerst proberen om de fans te verwisselen om te kijken of dat helpt. Mag de intake/exhaust wel hetzelfde blijven of raad je aan om het toch anders te doen? Bedankt voor de suggestie!

• Apart
  • Nu online
Je gaf aan in de BIOS wel undervolt te hebben gedaan. Staan hier ook de powerlimits op de juiste 125W en 253W of staan deze nog op "AUTO" 4096? :)

Er is recent nog een BIOS update gereleased (22 mei), dus ik ben benieuwd welke BIOS versie je op dit moment hebt.

Intake/exhaust kan in principe hetzelfde blijven, met de 240mm dan wel zover mogelijk achter de CPU koeler zodat deze niet weer koude lucht afsnoept van de CPU koeler. Het is het proberen eerst waard, anders moeten we verder kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 20:19 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yup… dit moet echt haast een settings probleem zijn, ik zou echt even verder gaan dan “ik heb al geprobeerd het fan profiel op silent te zetten”. Firmware update, zoeken naar goede fan curves, temperaturen voor deze cpu/mobo, koelpasta vervangen (hoe minder, hoe beter!) et cetera.

Het lijkt flauw maar onderaan de streep is dit altijd de oplossing; nu iets nieuws gaan kopen is ook niet direct de oplossing; ook een nieuwe cpu / mobo heeft goed afgestelde fancurves nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-07-2026 22:22 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik denk dat je vanwege je ATX-moederbord een 240 radiator in je zijpaneel hebt met een F240 frame. Die staat waarschijnlijk als outtake, zodat je de RGB goed kunt zien. Warme lucht direct de behuizing uitblazen is ook het beste. Bij een outtake fan heb je geen stof filter nodig, dat belemmert alleen maar.
Dan moet er vervolgens natuurlijk wel koele lucht de glazen behuizing ingeblazen worden, dat kan het beste door het F360 frame aan de onderzijde als intake te monteren. De mooiste RGB zit dan wel, niet zichtbaar, aan de onderkant.
Als je nog een rear fan gebruikt, dan kun je die ook het beste als intake monteren. Hoe meer koele lucht, des te langzamer kunnen de fans draaien.
Het is jammer dat je een B760 moederbord hebt, want daar kun je weinig aan instellen om het stroomverbruik te verlagen. Je huidige 16-core 13700K is natuurlijk wel prima voor streamen.

R.I.P. Pricewatch

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
N H Tech schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Dat 5200MHz RAM gaat echt een flinke bottleneck worden voor die CPU. Maar aangezien je op een later tijdstip pas gaat upgraden is het voor nu iets minder erg. Misschien een beetje overklokken?

​Het moederbord is sowieso een hele scherpe deal, dus houd die er zeker in. Wel zou ik nog even naar je opslag kijken, aangezien je gaat gamen én streamen is een extra 1TB SSD eigenlijk wel slim om er meteen bij te nemen.
Deels mee eens, maar het hangt ook af van het gebruikersscenario. In games is een X3D CPU veel minder afhankelijk van snel RAM. Ga je veel coderen dan kan 5200mtps 'iets' tekort schieten. Beter is te kijken naar strakkere timings. Intel is wel duidelijk afhankelijk van snel geheugen ;)

• Apart
  • Nu online
Fliene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:35:
[...]
Ik ga zeker later deze week eerst proberen om de fans te verwisselen om te kijken of dat helpt. Mag de intake/exhaust wel hetzelfde blijven of raad je aan om het toch anders te doen? Bedankt voor de suggestie!
Hoi, heb je inmiddels gekeken of dit werkt? :)

Pagina: 1