Stille, koele PC om te gamen en streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fliene
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:09
Hoi allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een nieuwe PC samenstellen waarmee ik ga gamen en ik wil er ook mee streamen. Graag wil ik een PC waarbij het niet lijkt alsof die opstijgt als ik een game opstart (stil dus) maar die dus ook niet 100 graden wordt bij een lange gamesessie. Ik hou van games zoals Horizon of Hogwarts Legacy. Ik kom er nog niet helemaal uit dus vandaar hier een topicje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik zelf rond de €750 had bedacht. Het is geen hard budget maar een richtlijn. Mocht het €800 worden dan is dat ook oke. En goedkoper is altijd beter, maar ik wil wel graag kwaliteit en toekomstbestendigheid. Ik neem mijn videokaart nu mee, maar wellicht dat ik op een later tijdstip nog wil upgraden. Hetzelfde geldt voor de RAM, tenzij jullie zeggen dat het goed is om dat nu al te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit neem ik mee:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER AERO OC 12G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200C40W€ 509,11€ 509,11
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold - White Edition (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 547,30€ 547,30
Totaal€ 1.056,41
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf nog dit lijstje gemaakt:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MPG B850 EDGE TI WIFI€ 159,90€ 159,90
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 129,95€ 129,95
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 38,67€ 38,67
Totaal€ 727,52
Ik twijfel nog over 2 dingen:
  • De processorkoeling: Ik wil graag een witte, die ik hier heb gelinkt is geen witte maar is er wel in het wit. Kon die alleen niet op Tweakers vinden. Maar ik vraag me af of deze stil genoeg is, maar ook genoeg koelt.
  • De behuizing: Ik vind die ik nu heb gelinkt heel mooi (ben een vrouw dus wil ook wat met de looks :)) maar ik heb ook gekeken naar deze kast. Afgezien van de looks (dat is natuurlijk smaak), is er iets welke jullie om een reden aan zouden raden?
1BehuizingenFractal Design Pop 2 Air White TG RGB€ 83,03€ 83,03
Totaal€ 83,03
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Als jullie zeggen dat iets goed is, vertrouw ik daarop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn eis/wens is dat de PC stil is maar natuurlijk ook wel koel en dat de PC niet direct HEEL hard begint te blazen als ik de simpelste game opstart.

Ga je overklokken?
Niet als het niet nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Ik vind het moeilijk te bepalen of alles goed samenwerkt, of ik misschien een betere keuze kan maken in een bepaald component (indien dat goedkoper of duurder is dan is dat oke) dus ik wil graag vragen of iemand van jullie hier nog naar kan kijken, omdat jullie hier meer oog voor hebben dan ik. Ik vind het moeilijk om dit vanaf een lijstje te bepalen. ik wil graag de zo best mogelijke keuze maken :-)

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:13
De North is een hele mooie kast, de fans zijn echter niet het allerstilste. Je kan het proberen en mocht het tegenvallen een aantal losse ventilatoren kopen. Pop air is duidelijk goedkoper maar wel gericht op koeling. Zelf vind ik de North mooier.

Mobo is voor huidige prijs een no brainer.

Enige waar je nog kan kijken is een aio, als je daarvoor bent, en zoals gezegd aftermarket fans.

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:58
Fliene schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:17:

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik zelf rond de €750 had bedacht. Het is geen hard budget maar een richtlijn. Mocht het €800 worden dan is dat ook oke. En goedkoper is altijd beter, maar ik wil wel graag kwaliteit en toekomstbestendigheid. Ik neem mijn videokaart nu mee, maar wellicht dat ik op een later tijdstip nog wil upgraden. Hetzelfde geldt voor de RAM, tenzij jullie zeggen dat het goed is om dat nu al te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit neem ik mee:
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER AERO OC 12G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200C40W€ 509,11€ 509,11
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold - White Edition (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 547,30€ 547,30
Totaal€ 1.056,41
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf nog dit lijstje gemaakt:
1MoederbordenMSI MPG B850 EDGE TI WIFI€ 159,90€ 159,90
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 129,95€ 129,95
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 38,67€ 38,67
Totaal€ 727,52
Dat 5200MHz RAM gaat echt een flinke bottleneck worden voor die CPU. Maar aangezien je op een later tijdstip pas gaat upgraden is het voor nu iets minder erg. Misschien een beetje overklokken?

​Het moederbord is sowieso een hele scherpe deal, dus houd die er zeker in. Wel zou ik nog even naar je opslag kijken, aangezien je gaat gamen én streamen is een extra 1TB SSD eigenlijk wel slim om er meteen bij te nemen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:24
Edit:
Ik zie trouwens je huidige inventaris op Tweakers.net. Dat is in principe nog een zeer nette PC. Als je een geluidsprobleem hebt, denk ik dat dit voornamelijk van de huidige CPU en 240mm AIO koeler komt. De koeler is niet sterk genoeg om de 13700K goed te koelen en moet daarom hard werken om enigszins voor elkaar te krijgen, omdat de CPU wel 253W+ kan trekken, en door een BIOS fout ook andere problemen heeft met hitte. Ook is de O11 Mini nog een uitstekende behuizing, mits er extra fans zijn geïnstalleerd.

CPU en Moederbord zijn in principe prima. Geheugen baart mij wel enige zorgen, gezien het 5200CL40 is zonder AMD EXPO profiel. Mogelijk moet je handmatig her en der dingen gaan instellen om het stabiel te krijgen. Maar de huidige geheugen markt is nu eenmaal naar de knoppen dus dat je geheugen hebt is in de 1e plaats al fijn.

De Thermalright koelers zijn oke, maar de fans zijn het dikste minpunt. Deze willen nog wel eens luidruchtig zijn op hogere toeren. Ook is de koeler icm. met je geheugen een dingetje. Een gedeelte van het koelblok en een fan zal over de geheugenslots hangen, waardoor je de fan mogelijk hoger moet plaatsen met de SE versie, omdat de koelvinnen lager op de heatpipes zitten met deze uitvoeringen. De uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Wit is een iets betere koeler en komt in het wil. Heeft een stuk betere inbegrepen fans en thermal paste. Een AIO voor een 9800X3D is niet per se nodig, en heeft meer onderhoud nodig. Bij een koelblok met fans kan weinig mis gaan, geen lekkages oid.

Je SFX voeding is in principe nog prima, maar is inmiddels al weer 6 jaar oud en ondersteunt geen 12V-2x6. Het is mogelijk dat in een full tower behuizing de kabels te kort zijn. Maar dit kun je na aanschaf ook nog ervaren.

De North is een mooie behuizing, maar inderdaad, de fans van die behuizing zijn al wat ouder (Fractal Aspect). De nieuwere uitvoering: Fractal Design Epoch, White TG Clear Tint, die intern identiek is aan de North, heeft de nieuwere Fractal Momentum fans die een stuk stiller zijn. Deze heeft ook een verbeterd front I/O. Minpunt is wel, dat deze net als de Pop 2 geen stoffilter voor in de behuizing heeft zitten. De North heeft dat wel.

Misschien stof tot nadenken, maar een kleinere micro-ATX build zou ook kunnen, met een qua looks vergelijkbare behuizing aan de North. Stel je de fans in via Fan Control of moederbord naar ARCTIC's fancurve die op hun website te vinden is. (20%, 50c, 100%, 75c). De P12 PROs zijn wel luidruchtig op hogere snelheid, dus misschien alternatief daar is mogelijk binnen die 700-750 euro.
1MoederbordenASRock B850M Steel Legend WiFi€ 157,10€ 157,10
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Glass Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S A-RGB, Wit€ 23,05€ 23,05
1Case fansARCTIC P12 Pro A-RGB, 3-pack, Wit, 120mm€ 27,06€ 27,06
Totaal€ 691,11

[ Voor 7% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 12:24 ]

https://ko-fi.com/apart

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:14
@Apart : dat Gigabyte moederbord deugt niet. Het is gelimiteerd op 170W en loopt daarbij ook nog eens erg warm (91°C), zie hier.
Voor dat geld zijn er betere moederborden te koop.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:24
LievenD schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:14:
@Apart : dat Gigabyte moederbord deugt niet. Het is gelimiteerd op 170W en loopt daarbij ook nog eens erg warm (91°C), zie hier.
Voor dat geld zijn er betere moederborden te koop.
Merk wel op dat hier getest is met een 9950X die een stuk warmer word dan een 9800X3D. Voor een 9800X3D is dit bord oke. De uitvoering: ASRock B850M Steel Legend WiFi zou dan beter zijn denk ik?

Ook zie ik nu een extreme deal op de 9800X3D bij jammer genoeg Dustin die geen beste reputatie hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Apart op 07-07-2026 12:23 ]

https://ko-fi.com/apart

Pagina: 1