Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik zoek een nieuwe telefoon voor mijn moeder en wellicht ook mijn vader (beide 70+)
Moeder heeft nu een Nokia G20 en die begint onwerkbaar traag te worden, zelfs voor haar.

Ze hebben zeer eenvoudige eisen, meer dan email, youtube, Facebook en Pinterest zal er niet op gedaan worden.
Wat mij wel belangrijk lijkt, zijn langdurige updates, waardoor mijn oog al snel op Samsung komt. 6 jaar updates is een lange tijd, dus de nieuwe telefoon moet wel al die tijd werkbaar blijven, in de zin dat de hardware mee kan 6 jaar lang.

Ze hebben aanvankelijk een budget van €200 voor ogen, maar ik denk dat ze dat beter kunnen oprekken naar €250, zeker als dat betekent dat de telefoon 2 jaar langer (50%) mee zou kunnen gaan tov een telefoon van max €200.

Dan kom je al snel uit bij de A17, A26, A27, A36 of A37.
Voor de A17 zou ik dan voor de 8gb versie gaan, de anderen zitten allemaal op 6gb, wat mij ook wel genoeg lijkt.
Ik twijfel wel zeer of de processor van de A17 wel snel genoeg is om 6 jaar mee te kunnen. In reviews wordt die nu al als traag omschreven, waarbij zelfs de ui niet soepel loopt. Echter vergelijk ik de processor met de andere twee (snapdragon 6 Gen 3 en exynos 1480, dan lijken de verschillen niet wereldschokkend te zijn).

De A26 en A36 hebben als nadeel dat ze alweer een jaar oud zijn en de accu van de A26 zou relatief snel leeg gaan.

Over de A37 en A27 heb ik nog niet veel gelezen. De A27 is pas net een week gereleased, dus nog relatief duur en boven budget. Alleen phonemarket biedt em aan voor dezelfde prijs als de A37 nu.

Ik kan niet goed kiezen, dus hoop via het forum goede inzichten te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 06-07-2026 21:41 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
A56 is via V&A ook tweedehands voor 250 te vinden, de 50 serie is wel stukje sterker dan de 30 serie. (voorbeeld: v&a aangeboden: Samsung Galaxy A56 5G 128GB | Graphite | Oplader + Screenprotector , ken deze verder niet).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

Sowieso verstandig om bij midrange toestellen goed op support van Android te letten.
Dan springt Samsung in die prijsklasse er wel uit, echter ik zou ook naar de Pixel 10(a) kijken, begin dit jaar uitgebracht dacht ik en 7 jaar support.
Of een 9, maar die is eigenlijk bijna even duur als de 10 gek genoeg.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LA-384
franssie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:47:
Sowieso verstandig om bij midrange toestellen goed op support van Android te letten.
Dan springt Samsung in die prijsklasse er wel uit, echter ik zou ook naar de Pixel 10(a) kijken, begin dit jaar uitgebracht dacht ik en 7 jaar support.
Of een 9, maar die is eigenlijk bijna even duur als de 10 gek genoeg.
Ik heb een pixel gehad (6A), maar op een gegeven moment besloot Google om de accu softwarematig te begrenzen, omdat er na x laadcycly een gevaar zou zijn. Dat maakte de telefoon onwerkbaar, dus Google heeft voor mij een beetje afgedaan.

En de nieuwprijs is 200% van het beschikbare budget ;) dus nee.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

LA-384 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Ik heb een pixel gehad (6A), maar op een gegeven moment besloot Google om de accu softwarematig te begrenzen, omdat er na x laadcycly een gevaar zou zijn. Dat maakte de telefoon onwerkbaar, dus Google heeft voor mij een beetje afgedaan.
Snap ik
En de nieuwprijs is 200% van het beschikbare budget ;) dus nee.
Omdat je ook keek naar de TCO/afschrijving gaf ik het mee als overweging.
Mijn vriendin heeft nu al jaren een A34 midrange samsumg, dus ik zou het in die hoe wel zoeken, ken eigenlijk weinig akternatieven. Motorola had het vroeger dacht ik ook wel maar nu niet meer.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LA-384
99ruud99 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:44:
A56 is via V&A ook tweedehands voor 250 te vinden, de 50 serie is wel stukje sterker dan de 30 serie. (voorbeeld: v&a aangeboden: Samsung Galaxy A56 5G 128GB | Graphite | Oplader + Screenprotector , ken deze verder niet).
Hmm dat kan ook interessant zijn ja. Normaal schrijf ik 2e hands af, maar hier betreft het een nieuw in de doos. Enige nadeel is potentiële garantieclaim, maar wel iets om als serieuze kandidaat mee te nemen.
Pagina: 1