Afstand panelen tot erfgrens buren (aaneengesloten garages)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kan nergens iets vinden over een minimum maat tot de erfgrens van de buren op platte daken, op schuine daken is er wel een harde maat geloof ik.
Mijn garage heeft een binnenmaat van 3,76m (gemiddeld) enkelsteens en is aan weerszijde aangesloten op de garages van de buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUFFpiGOUsSXeUcWZqVwETVQuZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fHAJXZMBjIyiciJoWUZ82FXm.png?f=user_large
lange zijde is ca. 7,8 meter, kortere zijde is ca. 6,25m.

Qua lengte zou ik er maximaal 6 panelen op kwijt kunnen (in achtname van 50 cm tot de voor en achterkant van de garage ivm wind).

Het Valkpro+ systeem in portraitmode kom ik bij 3x2 in landscape op:
3x2 landscape | 3,73 x 4,59 m (bxd)

en bij 2x3 portrait:
2x3 portrait | 3,62 x 4,09 m (bxd)

qua maatvoering neig ik naar 2x3 portrait maar dan heb ik alsnog 14 cm speling in totaal... mag dat (volgens regelgeving)?
Ik ga sowieso met m'n buren overleggen of ze dit zien zitten maar ben benieuwd of het überhaupt mag...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Beste antwoord (via ArcticWolf op 06-07-2026 21:30)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:20
Hoe dacht je die panelen aan te leggen en waar nodig te onderhouden? Staand op het dak van de buren? Weet niet of ze daarvoor in zijn.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou eerst eens nagaan of je dak dat gewicht inclusief steunen wel kan houden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:20
Hoe dacht je die panelen aan te leggen en waar nodig te onderhouden? Staand op het dak van de buren? Weet niet of ze daarvoor in zijn.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09

BCC

Inderdaad zorgen dat je er nogmaal nog normaal bij kan en of het dak het gewicht aankan. Als jij 30cm houdt en de buurman ook heb je een mooi looppad.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ArcticWolf
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:05:
Zou eerst eens nagaan of je dak dat gewicht inclusief steunen wel kan houden.
Is al gedaan.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ArcticWolf
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:06:
Ja precies, dat zijn wel zaken om rekening mee te houden, dan worden het dus 4 (grote) panelen.

• ArcticWolf
  • Niet online
BCC schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:08:
Inderdaad zorgen dat je er nogmaal nog normaal bij kan en of het dak het gewicht aankan. Als jij 30cm houdt en de buurman ook heb je een mooi looppad.
Neig nu naar 4 panelen op de garage en 2 op m'n schuur, dan heb ik er alsnog 6 :- ) qua gewicht kan de garage en de schuur het makkelijk hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 06-07-2026 21:19 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Homer-Simpson schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:06:
Op zich valt wel te beargumenteren dat dat waar nodig onder ladderrecht valt - uiteraard zonder schade en zo minimaal mogelijk.

Vervolgens ligt dat spul er waarschijnlijk 20jaar zonder onderhoud.

Zorg er wel voor dat je je bitumen vernieuwt voor het plaatsen van de panelen. Zorg dan ook voor voldoende overlap met de aangrenzende garage, want het wordt altijd overlappend aangebracht en dat kan de buur nauwelijks nog doen als er maar een paar cm over is aan jouw kant.
Pagina: 1