In volle zon altijd spanning op een solar panel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:35
Ik heb dit flexibele solar panel voor op de boot gekocht. Deze moet een 12V accu gaan opladen via een Victron MPPT. Echter zie ik als voltage 0,01 in practisch volle zon. Ook midden op de dag. Mag ik dan constateren dat het paneel defect is? Heb ook een multimeter op de plus en min direct op het paneel gezet, ook geen spanning.

Als de accu vol is snap ik dat er geen stroom loopt, maar er moet bij volle zon toch altijd spanning staan op het paneel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvOuuzueI2HTiUDe361eGiZ1boc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN3U3pwfBbj8GndDstErkGK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcUIEvS3nxICyIZ-Pq-0mEjVouA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2unJ5EIxkWKW80ugrrjUBhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door testmanager op 06-07-2026 17:44 ]

Beste antwoord (via testmanager op 06-07-2026 18:51)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:47
testmanager schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:43:
Heb ook een multimeter op de plus en min direct op het paneel gezet, ook geen spanning.
Dan is het paneel helaas defect. Je zou altijd het open circuit voltage moeten meten als hij in de zon ligt niet aangesloten.

De MPPT75/10 Victron heeft trouwens een startspanning van 15volt nodig, je 16volt zonnepaneel is echt net voldoende maar denk net te kort... laden begint vaak rond de ~17-18 Volt.

Dan kan je voor dezelfde prijs misschien beter zo iets als dit gebruiken: 50 Watt 36V Zonnepaneel Monokristal afm: 662x460 mm. - Stuks (Je kan een zonnepaneel tot maximaal 75volt aansluiten op die MPPT75/10 Victron*)

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

franssie

Save the albatross

Als je losgekoppeld geen spanning meet dan is er iets kapot of los.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@testmanager

Het je de specificaties van de Victron en het paneeltje?

Meestal moet je een minimaal voltage hebben om de MPPT te laten werken.

• testmanager

Acties:
  • Beste antwoord

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:47
testmanager schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:43:
Heb ook een multimeter op de plus en min direct op het paneel gezet, ook geen spanning.
Dan is het paneel helaas defect. Je zou altijd het open circuit voltage moeten meten als hij in de zon ligt niet aangesloten.

De MPPT75/10 Victron heeft trouwens een startspanning van 15volt nodig, je 16volt zonnepaneel is echt net voldoende maar denk net te kort... laden begint vaak rond de ~17-18 Volt.

Dan kan je voor dezelfde prijs misschien beter zo iets als dit gebruiken: 50 Watt 36V Zonnepaneel Monokristal afm: 662x460 mm. - Stuks (Je kan een zonnepaneel tot maximaal 75volt aansluiten op die MPPT75/10 Victron*)

• testmanager
dylan111111 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:06:
[...]

Ah, duidelijk, dank jullie wel voor het meedenken! Ik dacht dat die panelen altijd tot 20V gingen, maar ik zal dan zoeken naar een 30+ V paneel. Alleen dan wel een flexibele versie (boot ligt 365 d/p/j in de Haagse gracht, dus moet wel een beetje hufter(Hagenees :-)-proof zijn)

• testmanager
Om te testen of er daadwerkelijk issues mee zijn las ik dit.

Kan ik gewoon 12/13V op de plus en min contacten zetten (binnen, niet in de zon) en dan kijken met een warmtecamera?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3VBiNQCKWylQScxe_vaidL0yQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaWU3En6X4yVjT93wTEvBE92.png?f=fotoalbum_large

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:31

JJ White

Prutser Eerste Klas

Er bestaan ook kleine zonnepaneel druppelladers voor een paar tientjes die gebruikt worden om de accu van een auto te druppelladen als deze lang stil staat. Is meestal een compact setje met accu klemmen en zuignapjes voor achter het raam te monteren. Afhankelijk van je doel is dat misschien al voldoende om niet met een lege accu te dobberen.

Als je de accu echt wil laden doe je er inderdaad beter aan een groter paneel te kopen icm. je Victron MPPT. Tweedehands kun je ook veel oudere panelen vinden die absoluut niks kosten.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:45
Je kunt die MPPT tot 75 Volt geven (en 10 A), dus je zou ook een aantal panelen in serie kunnen zetten. Als je meerdere panelen hebt; zet ze zoveel mogelijk in serie (tenzij je veel schaduwen hebt), want dan zit je veel eerder en langer boven de startspanning.

Overigens; als dat getoonde panel geen bypass-diodes heeft, dan is de getoonde schaduw op het panel meestal al genoeg om de spanning compleet te laten inkakken.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die flexibele panelen zijn allemaal rommel. Wat voor boot is het? Passen er niet twee normale panelen op?

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:26
De truc met een infra-rood camera werkt erg goed. Zonnecellen zijn effectief LEDs (light emitting diodes), dus het liefst stuur je ze aan met een stroom, of in ieder geval iets dat stroombegrensd is.

Waarschijnlijk heb je iets meer nodig dan 12V. Ik tel 4x8 = 32 zonnecellen. Reken op ongeveer 0.6V per cel, dus zo'n 19V (Ergens tussen de 16 en 22V). Als je de stroom begrenst onder de maximale output van het paneel (1.56A) zit je wel goed.

Als je dat niet hebt, meet dan in ieder geval de stroom met een multimeter. Als je er 22V op zet en er loopt nog steeds 0 A hoef je ook niet met je infrarood-camera aan de gang, dan is er iets volledig kapot.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
0rbit schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:22:

Overigens; als dat getoonde panel geen bypass-diodes heeft, dan is de getoonde schaduw op het panel meestal al genoeg om de spanning compleet te laten inkakken.
Nope. Dat beperkt de stroom die je zou kunnen trekken… en dus het vermogen vanuit gehele paneel.

De spanning gaat bij deelschaduw zelfs omhoog omdat je door de stroom beperking de overige cellen onderbelast, die trekken dan naar Voc toe.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
testmanager schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Ah, duidelijk, dank jullie wel voor het meedenken! Ik dacht dat die panelen altijd tot 20V gingen, maar ik zal dan zoeken naar een 30+ V paneel. Alleen dan wel een flexibele versie (boot ligt 365 d/p/j in de Haagse gracht, dus moet wel een beetje hufter(Hagenees :-)-proof zijn)
Als het past, zou ik gewoon normale panelen erop leggen.
Mensen gooien nu massaal oude panelen op MP voor weinig.
Voor 17 euro per paneel heb je al een 200 WP paneel:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/zonnepanelen-en-toebehoren/m2416313336-chinaland-solar-paneel-195w-gebruikt

Koop er een paar reserve en je kan een kapotte vervangen. Sowieso een best klusje om zo'n dingen eraf te slopen, dus als ze die moeite nemen, kunnen ze ook heel je boot slopen.
Pagina: 1