port forwarding zoals ingesteld op vorige fritz box

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mariannevanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:50
Recent ben ik overgestapt van Freedom Internet naar KPN. Bij Freedom maakte ik gebruik van de Fritz Box 5530. Onlangs heb ik een Fritz Box 5690 Pro gekocht en deze aangesloten toen de verbinding van Freedom nog actief was. Ik heb daarbij de instellingen overgezet van de 5530 naar de 5690 en de instellingen van de 5530 NIET gewist. De verbinding was goed.

De monteur heeft de Fritz Box NIET aangesloten. " Dat is je eigen verantwoording", vertelde hij, "ik sluit alleen de KPN Box aan. Je moet de Fritz Box vanuit de fabrieksinstelling aansluiten en dan naar de beheerpagina gaan". Zo gezegd, zo gedaan. De internetverbinding werkt nu goed.

Nu wil ik de port forwarding, zoals ik die op 5530 had, instellen op de 5690 Pro. Hoe kan ik die gegevens achterhalen?

Vriendelijke groet,

Marianne

Alle reacties

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Als ik het goed begrijp, heb je de fritzbox 5530 nog in je bezit?

Zo ja, dan is het gewoon een kwestie van tijdelijk de 5690 pro ontkoppelen en de 5530 weer aansluiten, inloggen en de port forwarding lijst opschrijven (dat je mogelijk tijdelijk geen internet hebt, zou niet uit moeten maken voor het inloggen op de 5530 zelf). Daarna de 5530 ontkoppelen en de 5690 pro aansluiten, inloggen en de opgeschreven port forwardings invoeren.

• mariannevanh
Dankjewel @dhrto Dit lijkt de beste oplossing.

Echter, moet ik dan tussen de 5530 en 5690 pro een patchkabel aansluiten? Of de rode internetkabel (alhoewel ik geen internet heb via die router) aansluiten?

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Niet beide tegelijkertijd aangesloten houden! Dat gaat namelijk problemen geven met dhcp op je netwerk.

De rode internetkabel hoef je in principe niet op de 5530 aan te sluiten.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28
Je kan ook de oude fritzbox bereiken via de nood ip adres zoals hier beschreven.
https://helpdesk.freedom....oe-stel-ik-een-nood-ip-in
Dus volkomen los van de rest van het netwerk en internet.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 06-07-2026 18:27 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

welke service wil je waar naartoe forwarden? als je poortnummer en bestemming (lokaal IP) weet hoef je je oude router niet persé aan te sluiten maar alleen een setje nieuwe rules aanmaken.

d:)b :henk d:)b

• mariannevanh
De situatie blijkt toch anders te zijn:

Na het overzetten van de instellingen van de 5530 naar de 5690 heb ik de laatste stap(pen) van de wizard niet uitgevoerd in de verwachting dat de instellingen bewaard zouden worden. Nu ik de 5530 opnieuw heb aangesloten via een ethernetkabel, blijkt de instelwizard op te starten alsof het een nieuw apparaat is. Met andere woorden: bovenstaande is niet van toepassing.

Ik heb hier een Nextcloud-server staan. Dus wellicht moet ik hiervoor poorten forwarden. Wie kan mij hiermee helpen?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

denk dat het gaat om poort 80 (HTTP) en poort 443 (HTTPS). als je in de fritz box je nextcloud server kan vinden dan is het instelbaar onder Internet -> Toegang verlenen

d:)b :henk d:)b

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51
mariannevanh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:22:
De situatie blijkt toch anders te zijn:

Na het overzetten van de instellingen van de 5530 naar de 5690 heb ik de laatste stap(pen) van de wizard niet uitgevoerd in de verwachting dat de instellingen bewaard zouden worden. Nu ik de 5530 opnieuw heb aangesloten via een ethernetkabel, blijkt de instelwizard op te starten alsof het een nieuw apparaat is. Met andere woorden: bovenstaande is niet van toepassing.

Ik heb hier een Nextcloud-server staan. Dus wellicht moet ik hiervoor poorten forwarden. Wie kan mij hiermee helpen?
Is er een mogelijkheid om een vpn tunnel op te zetten?

Zelf maak ik gebruik van Tailscale, gebaseerd op Wireguard.
Daarmee hoef je geen port forwarding te gebruiken, wat eigenlijk risicovoller is.
Via Tailscale kan je dan doen alsof je in je eigen netwerk zit, met het interne ip-adres van je Nextclud server.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
JJ Le Funk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:45:
denk dat het gaat om poort 80 (HTTP) en poort 443 (HTTPS). als je in de fritz box je nextcloud server kan vinden dan is het instelbaar onder Internet -> Toegang verlenen
Ik zou niet 80 open willen hebben, 443 oke mits er een certficaat tussen zit maar anders ook die niet..

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:41
mariannevanh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:22:
Meestal is dat poort 80 en 443.

Al zou ik zelf liever kiezen voor een Zero Trust tunnel van bijv. Cloudflare gekoppeld aan een domeinnaam.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1