Schade na onweer, kapotte netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:55
Beste Tweakers,

sinds het noodweer vorige week doet een netwerkswitch (?) in huis het niet meer. Slechts 1 van de 2 UTP poorten werkt nu nog. De netwerkswitch lag nog los sinds het verven, en ik weet niet welk model het is. Ook Google Lens herkent het niet.

Kan iemand me helpen wat voor soort switch dit is? Er zit een voedingskabel in die door de plinten loopt, dus het liefste wil ik de huidige voedingskabel blijven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o0VWVPHRhAFvwOPe616vOA5F0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQEP7J1G9rebrze2ogBlSnk2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is geen switch maar een contactdoos, dus een passief onderdeel. Deze is alleen voor doorverbinden van de kabel van A naar B.

Je zult een kabeltester moeten gebruiken om te zien waar het probleem zit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:57
Dat heeft natuurlijk niets met het onweer te maken maar gewoon met een lompe behandeling van een UTP wcd die toch al niet erg fatsoenlijk gemonteerd lijkt.

Je bedrading is gewoon niet meer correct aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Minimalist1 op 06-07-2026 12:22 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het is geen switch. De kabels naar rechts gaan naar je switch.

Dit is een tussenstation met keystones.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
Zeg je nou dat hier een voedingskabel in gaat? Dan klinkt dit eerder als een PoE injector ofzo. Een switch is het niet als er alleen een uplink en downlink in kan.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:57
dehardstyler schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:22:
Zeg je nou dat hier een voedingskabel in gaat? Dan klinkt dit eerder als een PoE injector ofzo. Een switch is het niet als er alleen een uplink en downlink in kan.
Iemand die de correcte termen niet kent en dan wordt een UTP kabel ineens een voedingskabel :-).

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
Minimalist1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Iemand die de correcte termen niet kent en dan wordt een UTP kabel ineens een voedingskabel :-).
Dat klinkt al een stuk logischer. :P

Als het gewoon dit is, dan is het gewoon even de keystone opnieuw doen en dan werkt het vast weer. Dit ziet er in ieder geval uit alsof het wel eens in niet werkende staat kan zijn indd. Zeker de linkerkant met de grijze kabel smeekt om pensioen. :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:58
Kan de andere kant van deze kabel ook defect zijn gegaan? Ipv een dom aansluitblokje?

• nino_070
Aha. Ik zag twee kabels erin gaan en dacht dat 1 van de twee een voedingskabel zou zijn, maar inderdaad lijkt het bij nader inzien erop dat beide kabels UTP kabels zijn. Het probleem is dat er een aantal kabels onder de radiatoren verdwijnen en aftakken naar de plint, en ik wist niet welke dat zijn.

Ik ga proberen de montage van de keystones na te lopen.

@Minimalist1 rustig aan, ik weet wat een UTP kabel is. Ik dacht dat er maar 1 UTP kabel liep naar deze doos en dat het een switch was (is wel klein voor een switch dat geef ik toe) maar blijkbaar zijn het 2 UTP kabels. Is ook logischer, anders was de UTP kabel erin geprikt zonder connector.

[ Voor 29% gewijzigd door nino_070 op 06-07-2026 13:16 ]

• Wtfwout
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-07 21:38
Zoals meerdere al zeiden, even doormeten. Meten is weten namelijk, want als hier de bliksem overheen was gegaan dan was er wel meer kapot als alleen dit kastje :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
Wtfwout schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:11:
Zoals meerdere al zeiden, even doormeten. Meten is weten namelijk, want als hier de bliksem overheen was gegaan dan was er wel meer kapot als alleen dit kastje :)
Inderdaad, ik zou vooral ook de aanhangend apparatuur controleren op correcte werking (andere UTP aansluiting direct op modem/router bijvoorbeeld) indien mogelijk voordat je het probleem in de direct in UTP contactdoos gaat zoeken.

• nino_070
Wtfwout schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:11:
Indirecte blikseminslag, in de buurt. De buitenverlichting (dimunit of lampjes, daar ben ik nog niet achter) is ook kapot gegaan, verder is dit het enige in huis - zover ik nu weet.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44

BCC

Je kan wel een switch op de werkende poort aansluiten - kan je evt ook met POE voeden :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
Heb je al gekeken naar de switch/router/modem die aan de andere kant zit van de kabels die in de muur verdwijnen.

Kan best zijn dat die wel een defect heeft.

Spel en typfouten voorbehouden

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:13
Je zou een (RJ45) kabeltester kunnen gebruiken om het een en ander door te meten. Maar het kan ook zijn dat er aan 1 van de 2 uiteinden een apparaat is gesneuveld (of aan beide uiteinden).

[ Voor 9% gewijzigd door MineTurtle op 06-07-2026 22:10 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:45
Dit is gewoon een utp wcd met twee "utp in"(de RJ45's) en twee "utp uit" de vaste kabels.
Die vaste kabels komen hoogste waarschijnlijk ergens op een switch of een router uit en de aan de RJ45's zitten apparaten.

Als het de blikseminslag is dan zal ofwel een apparaat defect zijn ofwel een switch/router.
Dat laatste is erg onwaarschijnlijk want dan gaan over het algemeen alle poorten van die switch/router defect.

Meer waarschijnlijk is dat het getoonde blokje slecht gemonteerd is en dus een connectie fout heeft gekregen door het van de muur halen, waardoor een aansluiting niet meer werkt, alternatief is dat een van de twee patch kabels is defect.
Maak dat blokje open en kijk of alles nog goed zit, plaatst desnoods een foto zodat we mee kunnen kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sonnemansedwin
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-07 12:33
Ik zie een utp kabel waar een 2 split utp adapter is in gezet die adapter is erg oud.

Ik zou die utp adapter er uit halen meenemen naar een computer winkel en dan een andere vragen en of een oplossing vragen voor deze oude constructie.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:45
Waaraan kun jij zien dat die wcd erg oud is?

Volgens mij is er niets mis mee, want meestal is het gewoon de slechte montage(geen trek ontlasting) of te hard aan de kabels getrokken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:31
Buiten het feit dat die zooi gewoon netjes aan de muur gemonteerd hoort te zijn, (geeft een voorteken van de overige kwaliteit) kan het probleem wel degelijk in de switch/modem zitten op 1 poort.

Bij een kennis is de ziggo modem op poort 1 gaar na de onweer afgelopen tijd. Zat een Poe adapter achter met een AP in de tuin.

AP was de config kwijt maar werkte wel weer na een reset maar modem eth0 bleef dood en gaf 10mbit als verbinding en geen IP adressen meer

Overige poorten werken zonder problemen

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 20:05

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dannyx schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:16:
Buiten het feit dat die zooi gewoon netjes aan de muur gemonteerd hoort te zijn, (geeft een voorteken van de overige kwaliteit) kan het probleem wel degelijk in de switch/modem zitten op 1 poort.

Bij een kennis is de ziggo modem op poort 1 gaar na de onweer afgelopen tijd. Zat een Poe adapter achter met een AP in de tuin.

AP was de config kwijt maar werkte wel weer na een reset maar modem eth0 bleef dood en gaf 10mbit als verbinding en geen IP adressen meer

Overige poorten werken zonder problemen
Met 1 defecte poort op het modem valt het nog mee. 2 weken geleden was een dorp verderop blikseminslag bij een klant van me. Internet via wifi werkte wel nog maar geen enkele netwerkpoort op het modem van Ziggo werkte nog en bij een andere klant in hetzelfde dorp exact hetzelfde. Ondanks dat ie een zakelijk abonnement had kon de "spoed"monteur pas 3 dagen later komen dus volgens de medewerker moesten ze het maar via wifi doen (wat erg moeilijk is op kantoor dat 50m verderop is en er een hoop muren/ijzer tussen zit). Uiteindelijk was het nieuwe modem er een dag later en toen bleek dus dat er nog 2 24-poorts-switches defect waren en de netwerkkaarten in 2 pc's (behalve die dingen waren er nog een hoop apparaten kapot, wordt een aardig kostenplaatje in ieder geval).

PostNL-bezorger had een hele stapel dozen van Ziggo in de bus liggen vertelde ie, waarschijnlijk dus allemaal hetzelfde probleem.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Pagina: 1