Skoda Elroq weigert geladen te worden

Pagina: 1
Acties:

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:39
Vannacht is er een vaag probleem met het laden opgetreden. Ik heb mijn EV Lader zo ingesteld dat als de Mrs. 's ochtends naar het werk moet, deze vanaf 01.00 uur 's nachts met vol vermogen gaat laden mocht de Skoda Elroq daar behoefte aan hebben. Dit is de afgelopen maanden altijd goed gegaan, echter vannacht gebeurde er iets vreemds.
  • De auto stond zo ingesteld dat de batterij tot 100% geladen moet worden (de Mrs is enkele dagen weg en wilde met een volle batterij op pad).
  • De auto is gisteren met zonnestroom tot 62% geladen. Door gebrek aan zonnestroom is dit laden gisteren om 19.50 uur gestopt. De status van het laden is dan: Charging Interrupted
  • Deze status is normaal als het laden met zonnestroom is gestopt
  • Vannacht om 01.00 uur gaat de lader naar een status waarbij het volle vermogen wordt aangezet. Op dat moment gaat de status van het laden van de auto naar: Unknown
  • De lader geeft aan dat deze wacht op de auto om geladen te worden: Wait Vehicle Charging
  • Resultaat, vanochtend een batterij die tot 62% is geladen. Niet dramatisch, want laadmogelijkheden genoeg, alleen zijn deze duurder dan de stroom thuis.
Mijn vraag is:
Komt het iemand bekend voor dat VAG EV's problemen heeft met laden op het moment dat het laden voor enige tijd is onderbroken en dan weer begint?

Nogmaals dit is de afgelopen maanden tientallen keren goed gegaan. We zijn gisteravond niet bij de auto geweest, aan de laadkabel/lader is niet veranderd en er is ook geen duidelijk foutmelding te vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken!

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niet perse VAG, maar volgens mij is dit met elke elektrische auto wel een ding. Ik heb hier allerlei merken aan mijn laadpalen staan: VAG, Ford, Peugeot, Leapmotor, Lexus. Het gaat vaak goed, maar onderbrekingen van het laden ('SuspendedEVSE') wordt niet altijd langdurig getolereerd door een auto. Van de merken die ik noem hier is Leapmotor hier veruit het slechtste in, die geeft het al heel snel op.

Wat de logica is? Geen idee. Op mijn laadpalen hier heb ik een whitelist van laadpassen die nooit volledig gepauzeerd worden maar altijd minimaal op 6A mogen blijven laden. Er is in de vroege ochtend weinig irritanter dan dat mensen een half opgeladen auto hebben terwijl ze verwachtten een volledig opgeladen auto te hebben.

In ieder geval als het hier mis gaat rapporteert de auto aan de laadpaal dat hij klaar is met laden (SuspendedEV). Unkown is wel wat gek. Als je lader aan een backoffice hangt zou je wellicht kunnen kijken of er in de OCPP berichtenstroom wat te vinden is over de status van de laadsessie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:39
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:40:
Niet perse VAG, maar volgens mij is dit met elke elektrische auto wel een ding. Ik heb hier allerlei merken aan mijn laadpalen staan: VAG, Ford, Peugeot, Leapmotor, Lexus. Het gaat vaak goed, maar onderbrekingen van het laden ('SuspendedEVSE') wordt niet altijd langdurig getolereerd door een auto. Van de merken die ik noem hier is Leapmotor hier veruit het slechtste in, die geeft het al heel snel op.

Wat de logica is? Geen idee. Op mijn laadpalen hier heb ik een whitelist van laadpassen die nooit volledig gepauzeerd worden maar altijd minimaal op 6A mogen blijven laden. Er is in de vroege ochtend weinig irritanter dan dat mensen een half opgeladen auto hebben terwijl ze verwachtten een volledig opgeladen auto te hebben.

In ieder geval als het hier mis gaat rapporteert de auto aan de laadpaal dat hij klaar is met laden (SuspendedEV). Unkown is wel wat gek. Als je lader aan een backoffice hangt zou je wellicht kunnen kijken of er in de OCPP berichtenstroom wat te vinden is over de status van de laadsessie.
Op zich ken ik het fenomeen ook, op zonnestroom laden met veel onderbrekingen(meerdere keren per minuut) zorgt ook voor deze problemen, maar dat heb ik ondervangen door een automatisering in HA(bij een bepaalde hoeveelheid zonnestroom gaat deze laden en dit wordt pas na minimaal 15 minuten weer onderbroken). Gisteren is er best vaak geswitched, misschien was dit net één keer teveel :?
Heb geen backoffice, maar kan wel in de log van de lader kijken, alleen doet deze precies wat er verwacht wordt. Het is de Skoda Elroq die niet thuis geeft.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wellicht. Zoals ik al zei vind ik het zelf ook heel onduidelijk.

Wat dat betreft is het jammer dat men tussen backoffice en laadpaal een goed uitgedacht protocol bestaat (OCPP) maar dat het tussen auto en lader zo onvoorstelbaar crap is. En elke auto bepaald voor zichzelf wanneer de auto er genoeg van heeft. Dat had op zijn minst gewoon in een standaard vastgelegd moeten zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc