Nieuwe netwerksetup goede doelen organisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Horstm
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 20:16
Ik ben een vrijwillige bestuurder van een goede doelenorganisatie in Leiden. We hebben een fors pand waarin ook andere goede doelenorganisaties gehuisvest zijn, en van ons huren. Nu hebben we via een niet nader te noemen partij ons internetpakket geregeld. Echter hebben diverse andere organisaties soms direct via deze organisatie hun eigen internet abonnement afgesloten en anderen via onze aansluiting. We weten dat we met deze oplossing veel te veel betalen, en willen eigenlijk toe naar een ander netwerk. Echter heb ik als leek wat hulp nodig bij begrijpen wat onze opties zijn en hoe we de infrastructuur achter de 'meterkast' ook zo kunnen inrichten dat het ook met weinig lokale kennis up and running te houden blijft.

Mijn vraag is of iemand interesse heeft om mij hier verder bij te helpen. Indien er echt wat uren in gestoken moeten worden, kunnen we natuurlijk een opdracht opstellen en een vergoeding betalen.

Bij interesse in dit verder uitdiepen, of een suggestie wie hier mogelijk een goede partij voor zou zijn, wordt een dm gewaardeerd. Ik hoop geen nieuw topic(boom) te starten.

Alle reacties

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@Horstm We wonen waarschijnlijk in hetzelfde dorp, dus dat schept een band :)
Maar ik zou je inderdaad aanraden om hier je probleem nader te schetsen. Dan kan je van de welhaast oneindige collectieve kennis van dit forum gebruikmaken.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:57

Vliegvlug

Flight Simple

Coen Rosdorff schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:09:
@Horstm We wonen waarschijnlijk in hetzelfde dorp,
offtopic:
Leiden een dorp noemen, ga je schamen! }:|
Je moet je vergissen in Leiderdorp ;)

En @Horstm woont in Den Haag, ook niet bepaald een dorp! :+

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 05-07-2026 23:42 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Horstm ik heb je post en antwoorden even afgesplitst naar een nieuwe topic. Maar het is mij niet helemaal duidelijk waar je precies hulp bij zoekt.

Wil je met behulp van dit forum je probleem op lossen of ben je op zoek naar iemand (al dan niet betaald) die met je mee denkt (al dan niet op locatie). Voor het eerste is dit forum uitstekend bedoeld, voor het tweede namelijk niet.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een paar vragen:

Wat willen jullie van een netwerk? Hoe veel ervan mag/moet ervan bedraad zijn? Moet er sprake zijn van fysieke scheiding?
Willen jullie een eigen router?
Welke kennis is er wel aanwezig binnen de organisatie? Zijn jullie bekend met VLANs en subnetten?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zijn jullie een AMBI organisatie dan zou ik me eerst eens aansluiten bij Techsoup voor wat korting mogelijkheden onder andere Cisco. Daarnaast kan je eens bij wat lokale service clubs zoals de Lions of Ronde tafel informeren of er een bedrijf is die wat wil doen.

Tevens wil je tegenwoordig in een pand een netwerk, scheiding doe je vervolgens met VLAN's op die manier kan je ook eventuele printers delen en gezamenlijk gebruiken. Dat kan heel veel kosten schelen. Tevens heb je dan voor je wifi geen last meer van elkaar en kan je zorgen dat iedereen door het hele pand een goede verbinding heeft.

Als merk kan je vele kanten op, dat is vooral ook sterk afhankelijk van je eisen.

[ Voor 44% gewijzigd door Frogmen op 06-07-2026 11:48 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fundamentele keuze is of je vrijwilligers wilt werven om vanuit jullie organisatie in de IT-behoeften te voorzien, of dat je diezelfde kennis en kunde in wilt kopen.

Dat eerste is verreweg het goedkoopst, maar staat of valt bij structurele beschikbaarheid van vrijwilligers met juiste kennis, kunde en motivatie om voor jullie te werken. Of dat haalbaar is hangt helemaal af van jullie doelgroep.
De tweede is waar de meeste organisaties op uitkomen. Zoals @Frogmen aangeeft zijn er mogelijkheden voor korting/subsidie, maar onderschat niet wat het gaat kosten. Je betaalt niet voor onderdelen, niet eens alleen voor gewerkte uren, maar ook voor de kennis die je inkoopt, en voor de beschikbaarheid om jullie problemen te fixen als het mis gaat. Daarom wil je lopende contracten, niet eenmalig een slimme jongen *iets* laten doen. Dat is vragen om slechte documentatie en meer downtime en kosten als (wanneer) iets een keer mis gaat en degene die je dan probeert te helpen moet gaan reverse-enigneeren wat de eerste gedaan heeft.

Het zou zomaar kunnen dat een lopend supportcontract alsnog stukken meer kost dan wanneer iedere organisatie zelf een eigen zakelijke internetverbinding regelt.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal mee eens @dion_b maar het hangt vooral af van je eisen. Als dat redelijk beperkt is tot internet verbinding en printen valt het mee. Dan kan een Cloud managed oplossing relatief goedkoop zijn. Hierbij kan je ook kijken naar een situatie waarbij een vrijwilliger het maakt maar dat je vanaf het begin ook een externe partij hebt als backup en meekijken naar documentatie etc. Daarmee beperk je kosten en voorkom je afhankelijkheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43
Als ik het zo hoort is dit iets waar je een centrale plek voor wil hebben waar alle verbindingen binnen komen en van daaruit via vlans naar de verschillende organisaties. Hiervoor moet je bijna wel iemand hebben die je daar mee gaat helpen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1