Bevestiging zonneluifel nieuwbouw-woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eibbor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:29
Ik wil een knikarmscherm monteren op de gevel van een nieuwbouwwoning en twijfel over de juiste constructieve bevestiging.

Is montage met chemische ankers uitsluitend in het gemetselde buitenblad verantwoord, of hoort een dergelijk scherm bij nieuwbouw altijd in het dragende binnenblad te worden verankerd met lange RVS-draadeinden en afstandshulzen door spouw en isolatie?

Concreet zie ik twee opties:
1) Chemisch verankeren in het dragende binnenblad, met draadeinden en drukvaste afstandshulzen zodat het buitenblad niet wordt samengedrukt.
2) Chemisch verankeren uitsluitend in het buitenblad, zoals in veel bestaande topics wordt geadviseerd.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met een vergelijkbare nieuwbouw-woning. Is optie 1 noodzakelijk, of is dat in de praktijk overkill wanneer de juiste chemische ankers en montagebeugels worden gebruikt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Knikarm elektrisch zonnescherm
Breedte: 4,75 meter
Uitval: 3,00 meter
Gewicht: circa 80 kg
Geen uitbouw
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al veel Tweakers-topics en andere bronnen over zonneluifelmontage gelezen. In veel daarvan is de conclusie dat chemische ankers in het buitenblad voldoende zijn, mits de juiste ankermaat, boorgatdiepte en randafstanden worden aangehouden.

Tegelijkertijd lees ik bij nieuwbouw en geïsoleerde spouwmuren dat het buitenblad doorgaans geen dragende functie heeft en primair als gevelbekleding dient. Daardoor twijfel ik of die algemene adviezen ook voor deze situatie gelden, vooral met een scherm van 4,75 meter breed en 3 meter uitval.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
heeft de leverancier van dat scherm geen beschrijving van hoe de montage moet gebeuren? of zegt die: kijk maar even op een tech forum?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:53
Waarom wil je het zelf doen als je zoveel vragen hebt? Dan kan je beter laten monteren door de leverancier. Dan kost het maar wat knaken maar je weet dan zeker dat het goed is.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 15:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Eibbor schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:19:
Ik wil een knikarmscherm monteren op de gevel van een nieuwbouwwoning en twijfel over de juiste constructieve bevestiging.

Is montage met chemische ankers uitsluitend in het gemetselde buitenblad verantwoord, of hoort een dergelijk scherm bij nieuwbouw altijd in het dragende binnenblad te worden verankerd met lange RVS-draadeinden en afstandshulzen door spouw en isolatie?

1) Chemisch verankeren in het dragende binnenblad, met draadeinden en drukvaste afstandshulzen zodat het buitenblad niet wordt samengedrukt.
2) Chemisch verankeren uitsluitend in het buitenblad, zoals in veel bestaande topics wordt geadviseerd.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met een vergelijkbare nieuwbouw-woning. Is optie 1 noodzakelijk, of is dat in de praktijk overkill wanneer de juiste chemische ankers en montagebeugels worden gebruikt?

Geen uitbouw

***members only***

Ik heb al veel Tweakers-topics en andere bronnen over zonneluifelmontage gelezen. In veel daarvan is de conclusie dat chemische ankers in het buitenblad voldoende zijn, mits de juiste ankermaat, boorgatdiepte en randafstanden worden aangehouden.

Tegelijkertijd lees ik bij nieuwbouw en geïsoleerde spouwmuren dat het buitenblad doorgaans geen dragende functie heeft en primair als gevelbekleding dient. Daardoor twijfel ik of die algemene adviezen ook voor deze situatie gelden, vooral met een scherm van 4,75 meter breed en 3 meter uitval.
Los van je scherm, laat zo snel mogelijk je tuin doen, ik kan het weten, ook nieuwbouw, en ik loop steeds allemaal troep naar binnen :(

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-07 15:45

Geen uitbouw

***members only***

Wij hebben 6 jaar geleden ook een knikarmscherm laten monteren. De installateur kwam er tijdens het monteren achter dat de buitenmuur te kort ankers had waardoor bij het aandraaien van de bevestigingsbouten de muur naar buiten getrokken werd. Hij heeft toen besloten om hem met chemische ankers aan de vloer van de 1e verdieping te monteren. Dit hebben uiteindelijk meerdere huizen in de wijk gedaan. Hij hangt nu al 6 jaar uitstekend :)

Ik geef deze tip eigenlijk aan iedereen nu die een knikarmscherm wil monteren. Zodat er op zn minst naar gekeken wordt, dus bij deze ook voor jou :)

©2004

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:33
Als de kleurstelling van je stenen een indicatie is voor de bouwwijze, heb je een vergelijkbare constructie als ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRoSFzjgNAIqzlw1-ZmgkuHWOLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBQhkZHXjXFNxhJcruo7hDEi.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn Technische omschrijving, die jij als het goed is ook hebt ontvangen bij jouw huis staat
het metselwerk is niet geschikt voor iedere willekeurige zonwering
Ik zou dus zeker niet alleen in het buitenblad ankeren. Bij mij is het knikarmscherm in de vloer van de 1e verdieping verankerd.

En volg de tip van @CrankyGamerOG. De tuin heeft meestal niet de hoogste prioriteit, maar het scheelt je heel veel troep binnen, en slijtage van je vloer zodra die ligt.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-07 15:21
Bij mijn terrasoverkapping die ik onlangs heb geplaatst wordt ook een "gevelisolatie montagesysteem" geadviseerd in situatie waarbij de buitenste schil niet dragend (genoeg) is. In mijn geval was het niet van toepassing.

Als je wilt dat iets toekomstvast wordt opgehangen zou ik vooral bij een knikarmscherm van zo'n gewicht (waar ook krachten op komen te staan onder weersinvloeden) lekker chemisch verankeren in een dragende constructie.
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinmaximaal.nl/media/catalog/product/cache/3f9bbf7d639379d6a2bd42b21847bd84/f/a/facade-insulation-mounting-system-cross-section-71.jpg

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vaak kan een zonnescherm prima alleen in het buitenblad worden verankerd, maar dat is zeker geen garantie dat dit in elke situatie voldoende is. Met enige regelmaat vallen zonneschermen naar beneden omdat het buitenblad de belasting toch niet aankan. (zo zijn er hier op het forum al een aantal voorbeelden)

Als je niet precies weet hoe de gevel is opgebouwd, zou ik de bevestiging altijd in de achterliggende constructie aanbrengen. Het type steen, de kwaliteit van het metselwerk, gebruikte bevestigings methode, het aantal spouwankers en de hoeveelheid metselwerk boven de bevestigingspunten (dat lijkt hier overigens geen probleem) zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de draagkracht van het buitenblad. een modern buitenblad wordt in iedergeval niet standaard ontworpen met 4,5 meter zonnescherm in gedachte. het is dus alles behalve een zekerheid.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13
Optie 1 is sterk te adviseren, inderdaad met de afstandshulzen. Het risico is het niet waard om het nu in 1x goed te doen + de schade kan pas veel later vallen waardoor je een hoop discussie krijgt.

Als je voor elektrisch gaat en ze soms open laat staan is een optie om automatisch te sluiten soms ook handig bij hardere wind. Dit ook afhankelijk van je omgeving uiteraard. Die situatie is zo niet te beoordelen. Tegen een aanbouw aan zoals ik die bij de buren zie is het mogelijk dat er wat sterkere wind ontstaat maar soms valt het ook mee.

Daar zou de leverancier je ook over kunnen informeren. Dat verlaagt ook discussie gevoeligheid omdat het scherm correct dicht zou moeten gaan als er risico's ontstaan.

• ADJ89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:55

Geen uitbouw

***members only***

Ik heb dit geintje bij mijn vorige nieuw bouwwoning (2015, tuin op het westen) ook gehad. Ik ben toen redelijk naief naar de plaatselijke zonnescherm boer gegaan voor een zonnescherm van 5 +/- meter breed, was uitteraard geen enkel probleem totdat deze geplaatst werdt. Ik had aan de rechterkant een delatievoeg zitten bij de buren waardoor het buitenblad aan de rechterkant niet in verband was verder gemetseld (maar dat wist ik toen allemaal niet). De zonnescherm boer gaf aan dat dit een probleem was en hij dus het zonnescherm niet op kon hangen.

Ik ben toen naar de bouwer gegaan en die gaf als antwoord dat de muur hier inderdaad niet voor geschikt was en dat ik het daarmee moest doen. Je begrijpt met dat antwoord was ik niet tevreden, onder de noemer van: je gaat mij vertellen dat anno 2015 ik geen zonnescherm aan de gevel kan hangen en de rest van de huizen in de wijk (bestaande bouw) dit wel kan. Gelukkig was de partij woningborg erbij betrokken en deze heb ik dan ook ingeschakeld. Nadat de aannemer van het metselwerk en de bouwkundige van woningborg langs waren geweest om te kijken, was de oplossing makkelijk: een chemisch anker met een RVS draadeind in het binnenblad (precies in de eerste verdiepingsvloer) en daaraan het zonnescherm bevestigen.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Geen antwoord op de de vraag hoe te bevestigen maar een mogelijk alternatief wat je kan overwegen.
Je kan ook zonneschermen kopen welke in een rails systeem uitschuiven.
Paar palen de grond in met wat tussenliggers en je hebt een frame waar je het op kan monteren.
Zeker als je dan een waterbestendig doek neemt kan je het ook prima laten hangen als het een beetje waait of regent. Belasting op je muur is minimaal omdat je het hele hefboom effect weghaalt.
Gratis extra tipje: Zorg dat de rails en het doek langer zijn dan het frame zodat die er iets overheen steekt.

Qua kosten hoeft het niet heel veel duurder te zijn als je zelf een frame kan maken.
Hangt natuurlijk helemaal af hoe je de tuin wil inrichten of het praktisch is , maar zoals gezegd even een alternatief waar je over na kan denken
Pagina: 1