1080p micro-ATX game pc

Pagina: 1
Acties:

• LucasTheBest
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 30-07 01:33
Intro
Ik ben van plan binnenkort mijn eerste computer te bouwen (met hulp van mijn broer). In deze post zou ik graag feedback willen vragen over mijn verzamelde lijstje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het plan voor dit nieuwe systeem is een game-pc voor verschillende games, zoals TLOS2 en God of War, tot shooters als Halo en dergelijke.

Als workstationtaken verricht kunnen worden, zal dat fijn zijn, maar dat is geen absolute voorwaarde. Hier is de chip die ik had gevonden, de Ryzen 5 7500X3D, niet helemaal voor gemaakt, en ik heb hier al een aparte laptop voor, dus is het niet noodzakelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het huidige bedrag is rond de € 1400. Dit is ongeveer het maximum. Goedkoper is natuurlijk altijd fijn!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de huidige pricewatch heb ik 2 TB opslag genomen als gemakje (ook al is het nu aan de dure kant), als inspo van BBG heb ik de X3D-processor en 1 x 16 GB RAM gekozen omdat dat snel genoeg bleek met upgradepotentie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wens is dat de pc niet al te groot en luid wordt, vandaar de behuizing naar keuze.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat feedback willen op mijn huidige lijstje. Hierbij heb ik geprobeerd een mooie 1080p-build te maken, maar wellicht heb ik een cruciale factor over het hoofd gezien die verbeterd zou kunnen worden voor een efficiëntere of goedkopere PC. Alvast bedankt hiervoor! :D
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenASRock B850M Pro RS WiFi€ 128,65€ 128,65
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 415,99€ 415,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 76,96€ 76,96
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 21,20€ 21,20
1Case fansARCTIC P14 Pro PST, 5-pack, Zwart, 140mm€ 28,76€ 28,76
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 77,82€ 77,82
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 1.397,28

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:44
750W voeding is momenteel goedkoper dan de 650W uitvoering uit je lijstje. uitvoering: Corsair RM750e (2025) Zwart

Je hebt een 5 pack 140mm fans maar ik zou ff checken of die allemaal wel in je behuizing passen en je niet toevallig 120mm fans moet hebben. Verder lijkt het mij een prima build.

Solving problems for a living and creating my own at home.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:23
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 237,83€ 237,83
1MoederbordenASRock B850M Pro RS WiFi€ 128,65€ 128,65
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 415,99€ 415,99
1BehuizingenDeepCool CH360 Digital Zwart€ 75,-€ 75,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 21,20€ 21,20
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenASRock Steel Legend SL-650G€ 76,40€ 76,40
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 259,-€ 259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.413,07
De 8-core 9700X is veel beter in productiviteit en in gaming vergelijkbaar met een 7500X3D: https://www.techspot.com/review/3075-amd-ryzen-5-7500x3d/
Luxe standaard mATX behuizing met 3x pwm ARGB fans en voeding aan de onderzijde, digitaal display en front USB-C. Je bespaart het bijkopen van fans. Bij de Lian Li is de voorzijde dicht, want daar hangt de voeding. Bij de Lian Li A3 past alleen bovenin 14cm fans: https://lian-li.com/product/a3-matx/
Snellere PCIe5.0 SSD.
Tier-A Gold/Platinum ATX3.1 voeding met 10 jaar garantie en eveneens semi-passive fan.

R.I.P. Pricewatch

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Never mind. Ik keek niet goed. De 750W is inderdaad 5 euro goedkoper. Ik zou wel de voedingen even checken op https://psutierlist.org/

[ Voor 120% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2026 23:39 ]

• LucasTheBest
Dank voor de suggesties. Het enige probleem is dat ik van plan ben om de pc aan de linker zijde van mijn bureau te plaatsen (omdat er aan de rechterkant geen plaats is), dus dan is het glaspaneeltje en display helaas minder nuttig.

De Lian heeft idd ook nog 120 mm fans nodig. En dank voor suggesties op voeding en processor en SSD, ik zal er nog ff aan gaan puzzelen!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@LucasTheBest Voel je vrij om andere builds te delen, zo kom je uiteindelijk op de ultieme build uit! Ik spreek uit ervaring en ben er (ruim een maand later) nog altijd erg blij mee!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik blijf het vreemd vinden dat als wens een zo stil mogelijk systeem gevraagd wordt en dat vervolgens alle componenten in een heel klein kastje gepropt worden.
Met heel veel ventilatoren om tijdens het gamen de hitte er uit te krijgen.
Daar wordt een systeem nou niet bepaald stiller van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:29
LucasTheBest schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:35:
Dank voor de suggesties. Het enige probleem is dat ik van plan ben om de pc aan de linker zijde van mijn bureau te plaatsen (omdat er aan de rechterkant geen plaats is), dus dan is het glaspaneeltje en display helaas minder nuttig.

De Lian heeft idd ook nog 120 mm fans nodig. En dank voor suggesties op voeding en processor en SSD, ik zal er nog ff aan gaan puzzelen!
Goed nieuws: je hoeft dat glaspaneel helemaal niet op te geven aan de linkerkant van je bureau! Je zoekt in dat geval naar een 'inverted' of modulaire behuizing.

Een absolute budgettip is de Cooler Master Qube 500 Flatpack. Dit is een van de goedkoopste en meest compacte kasten waar je gewoon een mATX of zelfs ATX build in kwijt kunt. Je krijgt hem geleverd als een plat pakket dat je vanaf nul zelf opbouwt.

Omdat je hem zelf in elkaar schroeft, kies je vanaf stap 1 voor de 'Reverse Mode'. Hierdoor verhuist het glazen paneel naar de rechterkant en kun je je componenten straks perfect zien. Tweakers heeft er destijds een goede review over geschreven, dus die zou ik zeker even checken!

YouTube: Deze kast komt als bouwpakket - Cooler Master Qube 500 Flatpack

• Woezik
Dit is ook nog wel een interessant alternatief. De Jonsbo D32 Pro is een volledig mesh behuizing met compacte afmetingen: https://www.jonsbo.com/en/products/D32PROMESHBlack.html
https://tweakers.net/pric...o-d32-pro-mesh-black.html
Met een 24cm videokaart en 244mm breed mATX moederbord verwacht ik ook geen problemen met de lengte van de voeding. Er komen nog wel 12cm fans bij. Ik zou onderaan geen 14cm fans nemen, want dat kan een conflict geven met de grote USB3.0 header aan de onderzijde.

R.I.P. Pricewatch

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:29
LucasTheBest schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:35:

Woezik schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:49:
Dit is ook nog wel een interessant alternatief. De Jonsbo D32 Pro is een volledig mesh behuizing met compacte afmetingen: https://www.jonsbo.com/en/products/D32PROMESHBlack.html
https://tweakers.net/pric...o-d32-pro-mesh-black.html
Met een 24cm videokaart en 244mm breed mATX moederbord verwacht ik ook geen problemen met de lengte van de voeding. Er komen nog wel 12cm fans bij. Ik zou onderaan geen 14cm fans nemen, want dat kan een conflict geven met de grote USB3.0 header aan de onderzijde.
Mooi alternatief! :D

Als hij okè is met een closed case is dit een echte goeie alternatief. Er is wel een wat compacter case die ook wat goedkoper is.

De Jonsbo C6 kan je kopen voor rond de 45 euro van zowel wit en zwart. Het is een compacte mesh case en vormig als een cubes. Ik vind zelf het een hele goede deal. Kijkje nemen is de moeite waard! :)

• LucasTheBest
De Cooler Master Qube 500 Flatpack en de Jonsbo-alternatieve zijn inderdaad erg leuke kasten. Ik denk toch dat mijn eerste keuze de Lian Li A3 is vanwege de looks met hout en reviews, maar thanks voor de alternatieven en keuzestress, haha!

Nog extra vraagje als iemand iets meer van weet. Na wat reviews en video's gezien te hebben, blijkt Lian Li een soortgelijke kast als de A3 pas geleden uitgebracht te hebben, de B4-mATX. Echter zie ik die niet echt in Nederland verschijnen. Hij zou wat meegeleverde fans hebben en iets compacter zijn, maar ik zie persoonlijk niet echt hele grote verschillen. Zoiets het waard om op te wachten?
https://lian-li.com/product/b4-matx/ en nieuws: Lian Li Lancool 4-behuizing heeft glazen frontpaneel met ventilatorgaten

[ Voor 12% gewijzigd door LucasTheBest op 07-07-2026 15:50 ]

• Woezik
Het voordeel is de betere koeling door het mesh front en waarschijnlijk dus ook een 180 graden gedraaide voeding. Deze NL-testsite vermeld prijzen en leverdatum, dus ik verwacht hem ook in NL: https://www.techtesters.e...ing-met-flexibel-ontwerp/
Misschien is de levering wat vertraagt door een boot die ligt te wachten in de straat van Hormuz.

R.I.P. Pricewatch

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De wood editie van de A3 heeft ook een mesh front achter de verticale houten balkjes.

Ik heb zelf een fan setup in mn A3-kast met 3*120mm in de onderzijde die tegen mn gpu blazen, 1* 120 aan de achterzijde in lijn met mn cpu koeler en 2*140mm in de bovenzijde.

De A3 wood editie heb ik gekocht vanwege de zelfde reden gekocht bij de duitse webshop Caseking.de, omdat hij nog niet in NL werd verkocht. De B4 kan je daar al preorderen. Ze sturen gewoon naar NL.

• BLTN
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 08:01
Ben wat aan de late kant, maar wilde toch even wat suggesties geven:

Ryzen 7700 tray kun je al voor zo'n 165-170 € kopen bij een gerenommeerde verkoper op AliExpress. Heb ik ook gedaan. Normaal gesproken zou ik niet zomaar iets van Ali aanraden en ik had eerder nooit gedacht daar computer componenten te kopen, maar dit is wel een legitieme uitzondering. Verkoper beloofde mij 2 jaar garantie en aangezien ik met PayPal heb betaald - die een ijzersterke klantenservice bieden - heb ik mij geen zorgen gemaakt. Als je het even goed timed, dan kun je 'm met een leuke kortingsactie waarschijnlijk zelfs onder de €150 krijgen. Qua price/performance ga je denk ik geen betere processor vinden. En is ook nog beter geschikt voor workstation gerelateerde taken vanwege de extra cores en threads.

Dan het moederbord: ik weet niet of je al op de hoogte was dat ASRock en X3D processors niet heel goed samengaan? Waarschijnlijk niet, anders had je die niet samen op je lijstje staan. Er zijn behoorlijk wat mensen die op verschillende fora melding hebben gemaakt van hun X3D processors die defect raken in combinatie met ASRock moederborden. Overigens zijn er ook gevallen van 9XXX non-X3D processors die defect raken door ASRock moederborden, maar niet zo vaak als X3D cpu's. Hoe dan ook, om deze reden heb ik ASRock dit keer vermeden bij het samenstellen van mijn eigen build, ondanks dat ik zelf nog zo tevreden was met mijn ASRock bord die ik voor mijn eerste build heb gebruikt. Is het risico gewoon niet waard.

Indien je budget het toelaat, dan zou ik toch aanbevelen om iets meer te spenderen aan een degelijk moederbord. Uiteindelijk is het (lijkt mij) wel de bedoeling dat je een aantal jaar gebruik wil maken van je PC, dus dan kun je beter 30 of 40 euro meer betalen voor met name een wat betere VRM koeling.

Als je er trouwens 100% zeker van bent dat je in een micro-ATX behuizing wil bouwen, dan moet je er wel even rekening mee houden dat die meestal maar plek voor 4 pcie-slots hebben en dan zou ik je wel aanbevelen om een moederbord te kiezen die de main pcie-slot voor je videokaart bovenaan heeft zitten en niet op de tweede rij. De reden waarom dit mogelijk belangrijk kan zijn is als je wil upgraden naar een videokaart die nogal dik is - bijvoorbeeld 3 slots of 3,5 - en dat je daardoor niet genoeg ruimte hebt.

Hier zijn wat mobo alternatieven:

Gigabyte B850M Force WIFI6E - main pcie 5.0 slot bovenaan, heeft minder usb ports aan de achterkant, kan verder weinig info vinden over de VRM, behalve deze video van Buildzoid.

MSI B850M GAMING PLUS WIFI6E - main pcie 5.0 slot op de tweede rij, hierdoor zou je mogelijk problemen krijgen met te weinig ruimte indien je in de toekomst ooit wil upgraden naar een 3+ slot videokaart. Vergelijkbare usb opties achterop als de ASRock. Kan verder ook weinig info vinden over hoe de VRM presteert, maar vond wel deze post op Reddit.

Gigabyte B650M AORUS ELITE AX ICE - main pcie 4.0 slot bovenaan, geen 5.0 dus, maar het verschil in prestaties is miniem. Uitstekende VRM, ruim genoeg usb ports, 12 zelfs. Het enige waar ik persoonlijk op afknapte is dat degene die ik destijds bestelde een soort hele lichte verbuiging had bovenaan waar de bovenste heatsink zit. Achteraf kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk komt omdat Gigabyte 6-layered PCB gebruikt i.p.v. 8, want de nieuwere B850M Aorus Elite heeft ditzelfde probleem ook. Als je je daar niet aan stoort, dan is het een uitstekend moederbord voor de prijs waar die nu voor verkocht word. Zwarte wifi variant wordt niet meer verkocht helaas, alleen de witte.

Gigabyte B840M AORUS ELITE WIFI6E - zelfde main pcie 4.0 slot bovenaan als de b650m, maar minder usb ports en minder snel ook. Bied in tegenstelling tot de drie mobo's hierboven geen pcie 5.0 voor je M2 ssd's, alleen 4.0, dat is een minpunt van de B840 budget chipset. Volgens Google's AI is de VRM ook minder dan die van de B650M.

Gigabyte B850M GAMING X WIFI6E - main pcie 5.0 slot bovenaan, 8 usb ports achterop in vergelijking met de B650M, voor de rest vergelijkbaar. Was begin juli nog €150. Misschien even afwachten tot de prijs weer daalt.

Als je budget het toe laat zou ik je aanraden voor de Gigabyte B850M Gaming X WIFI6E of de Gigabyte B650M Aorus Elite AX te kiezen. Betere VRM, in het geval van de B650M meer usb ports en het risico dat je processor defect raakt is ook aanzienlijk lager dan als je een ASRock bord kiest.

Ik ben trouwens zelf nu aan het wachten op de Lian Li B4 behuizing. Lijkt als ik de reviews zie vooralsnog hele goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Bied heel veel voor weinig geld en ook nog eens in een klein formaat, plus je kan hem zowel horizontaal als verticaal neerzetten.

Ik wil je graag ook nog aanbevelen om te kijken naar Thermalright cpu koelers en MSI voedingen, maar ik heb voor nu even genoeg getypt. Als je daar hulp nodig bij hebt, laat het mij even weten, dan kan ik je daar ook wat suggesties voor geven.

• LucasTheBest
Bedankt voor de suggesties! Ik had inderdaad nog niet eerder gehoord van problemen met Asrock-mobo's in combinatie met X3D processoren. Ik had in mijn lijstje de mobo van de BBG overgenomen en had vernomen dat daar geen problemen tussen zouden zitten, maar ik ga me hier zeker nog verder in verdiepen en wachten op eventuele prijsdalingen van jouw suggesties.

Ik wacht momenteel ook op de introductie van de Lian Li B4-behuizingen, die er erg netjes uitzien in reviews. Dus in de tussentijd zal ik nog wat extra onderzoek doen naar de suggesties en andere variaties op het wenslijstje zoals de voeding en koelers :D

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BLTN schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:01:
Ben wat aan de late kant, maar wilde toch even wat suggesties geven:
Dan het moederbord: ik weet niet of je al op de hoogte was dat ASRock en X3D processors niet heel goed samengaan? Waarschijnlijk niet, anders had je die niet samen op je lijstje staan. Er zijn behoorlijk wat mensen die op verschillende fora melding hebben gemaakt van hun X3D processors die defect raken in combinatie met ASRock moederborden. Overigens zijn er ook gevallen van 9XXX non-X3D processors die defect raken door ASRock moederborden, maar niet zo vaak als X3D cpu's. Hoe dan ook, om deze reden heb ik ASRock dit keer vermeden bij het samenstellen van mijn eigen build, ondanks dat ik zelf nog zo tevreden was met mijn ASRock bord die ik voor mijn eerste build heb gebruikt. Is het risico gewoon niet waard.
Deze problemen zijn op Tweakers al veel vaker genoemd. En ook al gezegd dat de onderbouwing beperkt is c.q. een beperkte bron (ik denk: Gamers Nexus, en Reddit). Ik doe geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de bronnen, maar wel dat een gerucht als dit heel lang voort kan duren, ook als Asrock al tig-BIOS versies verder is. Is het een reden om geen Asrock te nemen: vast wel. Zal Asrock er niet alles doen om dit op te lossen? Lijkt me wel, anders schieten ze in hun eigen voet. Het is lastig te bepalen of je nu een gerucht verder verspreid of dat het probleem inmiddels niet meer bestaat. Ik zou met enige nuance kijken naar dit verhaal. Het irritante is wel dat als je MB je CPU opblaast, de bewijslast lastig is. Ik zou zeggen: wil je het zeker weten, contact Asrock.

Wil je nog meer twijfel: zoek op internet en je zult vinden dat ook Asus dit soort problemen had. Roeptoeters van problemen zijn veel vocaler aanwezig dan tevreden gebruikers. De digitale schandpaal is nooit ver weg.

• BLTN
kdekker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:53:
[...]

[...]

Deze problemen zijn op Tweakers al veel vaker genoemd. En ook al gezegd dat de onderbouwing beperkt is c.q. een beperkte bron (ik denk: Gamers Nexus, en Reddit). Ik doe geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de bronnen, maar wel dat een gerucht als dit heel lang voort kan duren, ook als Asrock al tig-BIOS versies verder is. Is het een reden om geen Asrock te nemen: vast wel. Zal Asrock er niet alles doen om dit op te lossen? Lijkt me wel, anders schieten ze in hun eigen voet. Het is lastig te bepalen of je nu een gerucht verder verspreid of dat het probleem inmiddels niet meer bestaat. Ik zou met enige nuance kijken naar dit verhaal. Het irritante is wel dat als je MB je CPU opblaast, de bewijslast lastig is. Ik zou zeggen: wil je het zeker weten, contact Asrock.

Wil je nog meer twijfel: zoek op internet en je zult vinden dat ook Asus dit soort problemen had. Roeptoeters van problemen zijn veel vocaler aanwezig dan tevreden gebruikers. De digitale schandpaal is nooit ver weg.
Is het slechts een gerucht als er zo vaak melding van word gemaakt? Als ASRock schijnbaar zo vaak RMA's in behandeling moet nemen dat het zich daardoor ook genoodzaakt voelt onderzoek te moeten doen naar de meldingen en BIOS updates uit te moeten brengen? Ik denk persoonlijk van niet. Je zegt geen uitspraken te doen over de betrouwbaarheid van de bronnen, maar door het een gerucht te noemen lijkt het alsof je insinueert dat al die meldingen weinig tot geen waarde hebben. Zie jij al die online posts als een soort complot van de concurrenten van ASRock om hen zwart te maken?

Ik had liever ook ASRock als optie meegenomen bij het uitkiezen van mijn moederbord, maar toen las ik hoe vaak het probleem voor is gekomen en dat sommige mensen na vervanging opnieuw hetzelfde probleem ervaarde en dan kom ik tot de conclusie dat ik dat risico simpelweg niet wil nemen. Ik heb zelf overigens geen X3D processor, maar stel ik zou in de toekomst wel willen upgraden naar één, dan wil ik natuurlijk niet tegen dit probleem aanlopen.

Laat ik wel even duidelijk maken dat @LucasTheBest natuurlijk helemaal zelf mag beslissen of hij wel of niet een ASRock moederbord uitkiest om mee te gaan bouwen. Als we de online posts mogen geloven dan bied ASRock schijnbaar vooralsnog netjes vervanging aan indien één van hun moederborden een defecte processor veroorzaken. Maar ik vond het wel zo verstandig om hem te wijzen op het feit dat vele mensen helaas problemen met mobo's van dit merk hebben ervaren wanneer zij deze combineerde met een X3D processor en in enkele gevallen (1, 2, 3) ook met een 9700X. Dit wordt zijn eerste zelfgebouwde computer en nu zegt hij dus niet op de hoogte te zijn geweest van dit probleem. Ik zou het heel erg vervelend voor hem vinden als hij bij zijn eerste bouwervaring meteen te maken krijgt met een defecte processor.

Ik baal er overigens zelf ook van dat ASRock dit probleem ervaart. Zoals ik in mijn eerste post in deze thread zei heb ik mijn eerste pc met een ASRock moederbord gebouwd en die werkt nog steeds uitstekend, (even afkloppen). Het merk stond volgens mij altijd bekend als een fabrikant die producten met een goede prijs/kwaliteit verhouding wist te bouwen en dat is ook waarom ik die keuze voor mijn eerste bordje maakte. Als ik nu check hoeveel nieuwe AM5 computers er gebouwd worden met een ASRock moederbord, dan zijn het er vrij weinig, zeker vergeleken met AM4 en dat vind ik heel vervelend voor hen, aan de hand van die info lijken ze minder producten te verkopen. Maar als er zo vaak melding van defecte processors word gemaakt dat de fabrikant er zelf onderzoek naar moet gaan doen en BIOS updates moet uitbrengen om het te proberen te verhelpen, waarna sommige mensen het probleem nog steeds ervaren, dan is het mijn tijd en geld niet waard om dat risico te nemen. Ik hoop oprecht dat ASRock dit probleem in de toekomst niet meer ervaart, dat is voor ons allen als consumenten natuurlijk wel zo gunstig en als ik over 5 jaar of later een nieuwe computer wil bouwen, dan wil ik hen als merk wel weer kunnen overwegen als optie om mee te bouwen, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken. Om het risico op een defecte CPU te verkleinen heb ik dit keer voor een MSI mobo gekozen.

• kdekker
  • Niet online
BLTN schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Is het slechts een gerucht als er zo vaak melding van word gemaakt? Als ASRock schijnbaar zo vaak RMA's in behandeling moet nemen dat het zich daardoor ook genoodzaakt voelt onderzoek te moeten doen naar de meldingen en BIOS updates uit te moeten brengen? Ik denk persoonlijk van niet. Je zegt geen uitspraken te doen over de betrouwbaarheid van de bronnen, maar door het een gerucht te noemen lijkt het alsof je insinueert dat al die meldingen weinig tot geen waarde hebben. Zie jij al die online posts als een soort complot van de concurrenten van ASRock om hen zwart te maken?

Ik had liever ook ASRock als optie meegenomen bij het uitkiezen van mijn moederbord, maar toen las ik hoe vaak het probleem voor is gekomen en dat sommige mensen na vervanging opnieuw hetzelfde probleem ervaarde en dan kom ik tot de conclusie dat ik dat risico simpelweg niet wil nemen. Ik heb zelf overigens geen X3D processor, maar stel ik zou in de toekomst wel willen upgraden naar één, dan wil ik natuurlijk niet tegen dit probleem aanlopen.

Laat ik wel even duidelijk maken dat @LucasTheBest natuurlijk helemaal zelf mag beslissen of hij wel of niet een ASRock moederbord uitkiest om mee te gaan bouwen. Als we de online posts mogen geloven dan bied ASRock schijnbaar vooralsnog netjes vervanging aan indien één van hun moederborden een defecte processor veroorzaken. Maar ik vond het wel zo verstandig om hem te wijzen op het feit dat vele mensen helaas problemen met mobo's van dit merk hebben ervaren wanneer zij deze combineerde met een X3D processor en in enkele gevallen (1, 2, 3) ook met een 9700X. Dit wordt zijn eerste zelfgebouwde computer en nu zegt hij dus niet op de hoogte te zijn geweest van dit probleem. Ik zou het heel erg vervelend voor hem vinden als hij bij zijn eerste bouwervaring meteen te maken krijgt met een defecte processor.

Ik baal er overigens zelf ook van dat ASRock dit probleem ervaart. Zoals ik in mijn eerste post in deze thread zei heb ik mijn eerste pc met een ASRock moederbord gebouwd en die werkt nog steeds uitstekend, (even afkloppen). Het merk stond volgens mij altijd bekend als een fabrikant die producten met een goede prijs/kwaliteit verhouding wist te bouwen en dat is ook waarom ik die keuze voor mijn eerste bordje maakte. Als ik nu check hoeveel nieuwe AM5 computers er gebouwd worden met een ASRock moederbord, dan zijn het er vrij weinig, zeker vergeleken met AM4 en dat vind ik heel vervelend voor hen, aan de hand van die info lijken ze minder producten te verkopen. Maar als er zo vaak melding van defecte processors word gemaakt dat de fabrikant er zelf onderzoek naar moet gaan doen en BIOS updates moet uitbrengen om het te proberen te verhelpen, waarna sommige mensen het probleem nog steeds ervaren, dan is het mijn tijd en geld niet waard om dat risico te nemen. Ik hoop oprecht dat ASRock dit probleem in de toekomst niet meer ervaart, dat is voor ons allen als consumenten natuurlijk wel zo gunstig en als ik over 5 jaar of later een nieuwe computer wil bouwen, dan wil ik hen als merk wel weer kunnen overwegen als optie om mee te bouwen, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken. Om het risico op een defecte CPU te verkleinen heb ik dit keer voor een MSI mobo gekozen.
Tja, bewijzen is lastig. Feit is dat klagers eerder een negatieve review plaatsen dan tevreden gebruikers een positieve review. Hier op Tweakers wellicht wel. Maar persoonlijk heb er zo langzamerhand een behoorlijke hekel aan dat een bedrijf voor ieder verkocht product een beoordeling wilt hebben.

Dat gezegd hebbende: ik dacht dat ik een review had geschreven over een Asrock moederbord icm een Ryzen 7 7600. Dat draait prima. Hoofdreden voor het Asrock moederbord was toen: het was goedkoop en had als 1 vd weinige mATX borden front usb 3.2 2x2 (20Gpbs). De combinatie werkt al meer dan een jaar stabiel. N=1.

• BLTN
kdekker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Tja, bewijzen is lastig. Feit is dat klagers eerder een negatieve review plaatsen dan tevreden gebruikers een positieve review. Hier op Tweakers wellicht wel. Maar persoonlijk heb er zo langzamerhand een behoorlijke hekel aan dat een bedrijf voor ieder verkocht product een beoordeling wilt hebben.

Dat gezegd hebbende: ik dacht dat ik een review had geschreven over een Asrock moederbord icm een Ryzen 7 7600. Dat draait prima. Hoofdreden voor het Asrock moederbord was toen: het was goedkoop en had als 1 vd weinige mATX borden front usb 3.2 2x2 (20Gpbs). De combinatie werkt al meer dan een jaar stabiel. N=1.
Het is moeilijk te bewijzen dat al die meldingen legitiem zijn, maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat het een soort complot tegen ASRock zou kunnen zijn. De pc building community heeft de afgelopen jaren bijvoorbeeld ook last gehad van het probleem met de 12VHPWR connector. In dit geval gaat het hier niet om een specifiek merk, maar een nieuwe industry standard voor connectoren, maar het geeft wel aan dat dit soort significante problemen wijdverspreid kunnen voorkomen.

En ik ga er ook vanuit dat tussen al die meldingen ook genoeg professionals zitten. Bouwers die genoeg kennis en ervaring hebben opgebouwd om een computer correct in elkaar te zetten. Dan lijkt het mij dat de kans ook kleiner is dat zij de oorzaak zijn van het probleem.

Ik blijf bij mijn advies voor Lucas om iets meer uit te geven aan een ander merk. Maar de keuze is natuurlijk helemaal aan hem. Als hij ASRock wil, dan raad ik hem wel aan om eerst uitgebreid onderzoek te doen naar hoe hij de kans op een defecte processor kan verkleinen. Ik hoop in ieder geval dat mijn MSI bordje mij geen zelfde soort probleem gaat opleveren, maar na wat onderzoek te hebben gedaan kan ik geen gevallen van defecte CPU's vinden.

Ik kan begrijpen dat je denkt dat negatieve reviews sneller worden geplaatst dan positieve reviews, maar dat is voor mijn gevoel in het geval van pc componenten anders dan bij andere producten of services. En in tegenstelling tot jou vind ik het juist fijn dat (web)winkels en fabrikanten vragen om producten te beoordelen. Met die informatie wordt het de andere consumenten makkelijker gemaakt om goede, verantwoorde aankopen te doen. Daardoor zijn mensen sneller tevreden met een product, worden er minder producten geretourneerd, wat ook weer gunstig is om de CO₂ zo laag mogelijk te houden. En als het niet goed is, dan krijgt de fabrikant feedback hoe ze hun producten en/of services kunnen verbeteren.

Ik let bij het kopen altijd op ervaringen van andere mensen en er zijn heel vaak positieve ervaringen die worden gedeeld, wat heel fijn is voor andere consumenten om beslissingen te kunnen nemen. Het heeft mij geholpen om een keuze te maken voor mijn nieuwe moederbord. In eerste instantie kwam mijn gekozen mobo positief uit de test bij TechSpot, die de VRM als goed beoordeelde en daarnaast waren er ook meerdere positieve algemene gebruikerservaringen te vinden. Als ik wil weten wat voor ervaring andere consumenten met een bepaald product hebben, dan kan ik regelmatig positieve beoordelingen vinden op Tweakers, PCPartPicker of webshops die het toelaten reviews te plaatsen over producten. Super fijn vind ik dat.

Het zou best kunnen dat de Ryzen 7000 processors geen problemen hebben met ASRock moederborden. Als ik het mij goed herinner, dan ging het in de meeste probleemgevallen over een 9800X3D en in sommige gevallen dus ook een 9700X. Maar als Lucas in de toekomst wil upgraden, zoals ik misschien ook wel wil doen, dan wil je natuurlijk niet alsnog tegen dit probleem aanlopen. Of hij zal in dat geval de 9000 series volledig moeten overslaan en moet dan hopen dat de volgende generatie Ryzen processors ook niet te maken krijgen met dit probleem, maar zover wil ik persoonlijk helemaal niet denken. Je moet het niet ingewikkelder maken voor een beginnend computer bouwer dan het al is, dan kun je beter op veilig spelen.

• kdekker
  • Niet online
Opnieuw tja @BLTN. Ik kan me je reactie voorstellen om op safe te spelen. Maar Tweakers heeft diverse Asrock plankjes in de BBG staan. Deze discussie is ook toen al gevoerd. Als ik me goed herinner heeft ook nog 1 van de Tweakers redacteuren bevestigd dat ze de problemen niet gezien hebben.

Ik zou het dan kort samenvatten met: als je voor een beperkt budget een mooi AM5 moederbord wilt hebben, check de BBG. Durf je het risico niet aan, reken een ca 50 euro extra. En zolang je geen X3D processor neemt is het risico zeer beperkt.

• sdk1985
  • Laatst online: 22:42
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/pcdds0rt68xe1.png?width=1416&format=png&auto=webp&s=d32dfa2347d26f864757fcc684081f451ada207f

Mag hopen dat het ondertussen weleens is opgelost met een bios update.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• BLTN
kdekker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:11:
Opnieuw tja @BLTN. Ik kan me je reactie voorstellen om op safe te spelen. Maar Tweakers heeft diverse Asrock plankjes in de BBG staan. Deze discussie is ook toen al gevoerd. Als ik me goed herinner heeft ook nog 1 van de Tweakers redacteuren bevestigd dat ze de problemen niet gezien hebben.

Ik zou het dan kort samenvatten met: als je voor een beperkt budget een mooi AM5 moederbord wilt hebben, check de BBG. Durf je het risico niet aan, reken een ca 50 euro extra. En zolang je geen X3D processor neemt is het risico zeer beperkt.
Ik vind het alleen maar prima dat we verschillende ervaringen - zowel positief, als negatief - in deze thread delen en dan is het ook fijn om te lezen dat het testen van ASRock bij de Tweakers redactie wel goed verloopt. Daarbij moet ik dan wel meteen een kanttekening plaatsen: test de redactie deze zelf samengestelde BBG computers ook op de lange termijn? Dat betwijfel ik. Bij de meeste gevallen van defecte processors wordt vermeld dat het probleem zich na weken of maanden voordoet.

Hoe dan ook, ik wil Lucas verder helemaal niets verplichten. Als hij liever een ASRock bord wil, dan is dat zijn eigen keuze en dan kan ik daar natuurlijk ook prima mee leven. Ik wilde hem simpelweg wijzen op het feit dat er veel - en dan heb ik niet over 5, 10 of 20, maar ruim meer dan dat - voorbeelden zijn geweest van mensen waarvan hun processor defect raakte door een probleem dat zich voordoet met ASRock. Dat vond ik het vermelden waard. Wat hij met die info doet, dat is aan hem.

Wat ik toch belangrijk vind om nog een keer te benoemen is dat dit zijn eerste bouwproject zal worden. Als hij straks €1400+ spendeert en zijn processor en moederbord houden er na een paar weken of maanden mee op, dan ben je mooi in de aap gelogeerd en dan ben je daarbovenop ook nog eens een aantal weken zoet met de RMA procedure. Dat zou niet zo'n leuke eerste bouwervaring zijn, toch? En met een 7000 series processor is de kans aanzienlijk kleiner ja, maar als hij dan later die upgrade wil maken, dan beperkt hij zichzelf, omdat de kans op een defecte 9800X3D/9950X3D of zelfs een 9700X groter is met ASRock.

Voor maar 2 tientjes meer heeft hij een degelijk alternatief en voor 3 tientjes heeft hij een bord met een betere VRM. Zou goed van pas kunnen komen als hij games speelt of zware workstation gerelateerde taken moet laten uitvoeren, zeker op zulke warme zomerdagen zoals we deze week hebben.

Ik denk overigens dat het niet heel zinvol is om nog veel langer over dit specifieke onderwerp verder te discussiëren. Jij bent van mening dat het 't risico wel waard is en dat mag. Ik ben van mening dat je het risico beter niet kunt nemen. Ik denk dat we beiden genoeg gezegd hebben, de keuze laten we aan Lucas.

• BLTN
sdk1985 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 00:47:
[Afbeelding]

Mag hopen dat het ondertussen weleens is opgelost met een bios update.
Bedankt voor het delen van deze info, vind ik interessant om te zien!

Ondanks dat dit van 2025 is, zegt het wel veel over het probleem, niet waar? ASUS gaat trouwens ook niet helemaal vrijuit, maar ASRock staat er helaas echt niet best op. Een BIOS update zou eventuele problemen kunnen voorkomen, maar ik lees toch her en der meldingen van mensen die er recentelijk alsnog last van hebben ondervonden.

Ach ja, ik heb er genoeg over gezegd. Ik houd er nu over op :X

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Weer deze discussie over deze met data van minstens een jaar oud. Die batches zijn niet eens meer beschikbaar tenzij je een moederbord via Vraag en Aanbod koopt. Totaal niet relevant dus met een nieuw moederbord.

https://ko-fi.com/apart

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
kdekker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:53:Zal Asrock er niet alles doen om dit op te lossen?
dat is dus het frappante, deze problemen die met énkele 7xxx3D processoren in énkele gevallen voorkwamen zijn al lang met firmwares gepatcht. Zoek maar op in de firmware omschrijving, of zie de vele positieve reviews van gebruikers hier op tweakers met de X3D processoren.

Maar om de één of andere reden blijft dit soort dingen altijd jarenlang door gecopy-pasted worden alsof je met elke x3D processor nog 25% kans hebt dat het mis gaat. Terwijl de feiten zijn dat het ooit misschien in 0.3% van de gevallen mis ging en er daarom wat firmware updates nodig waren. Het antwoord is dat dit moederbord prima is en je geen enkele zorgen hoeft te maken. Doe je dat wel, koop dan gerust voor je eigen gemoedsrust een ander merk. Maar het is puur voor je eigen gemoedsrust en niet wegens feitelijk risico.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2026 11:29 ]

• sdk1985
  • Laatst online: 22:42
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:28:
[...]

dat is dus het frappante, deze problemen die met énkele 7xxx3D processoren in énkele gevallen voorkwamen zijn al lang met firmwares gepatcht. Zoek maar op in de firmware omschrijving, of zie de vele positieve reviews van gebruikers hier op tweakers met de X3D processoren.

Maar om de één of andere reden blijft dit soort dingen altijd jarenlang door gecopy-pasted worden alsof je met elke x3D processor nog 25% kans hebt dat het mis gaat. Terwijl de feiten zijn dat het ooit misschien in 0.3% van de gevallen mis ging en er daarom wat firmware updates nodig waren. Het antwoord is dat dit moederbord prima is en je geen enkele zorgen hoeft te maken. Doe je dat wel, koop dan gerust voor je eigen gemoedsrust een ander merk. Maar het is puur voor je eigen gemoedsrust en niet wegens feitelijk risico.
Reputatie komt te voet en gaat te paard.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1