Škoda Enyaq 9-‘23 18000km met 91% SoH

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pyt
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:20
Ik ben bezig met de aankoop van een Škoda Enyaq, eerste toelating september 2023, met ongeveer 18.000 km op de teller.

De verkoper heeft een accutest laten uitvoeren bij Bosch. Uit het rapport komt een State of Health (SoH) van 91%. Volgens de Bosch-technicus valt de gemeten SoH vaak wat hoger uit als de State of Charge (SoC) hoger is. Tijdens de meting stond de accu op ongeveer 75% SoC.

Ik vind 91% eerlijk gezegd behoorlijk laag voor een auto van nog geen drie jaar oud met slechts 18.000 km. Kan dit verklaard worden door laadgedrag (veel snelladen, lang op 100% laten staan, diep ontladen, enz.), of kan zo'n lage SoH ook wijzen op een defect of een onnauwkeurige meting?

Daarnaast heeft de auto drie eigenaren gehad. Volgens de verkoper waren twee daarvan hetzelfde leasebedrijf en ging het om een interne overschrijving, maar ik weet niet of dat relevant is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening:

- Is 91% SoH normaal voor een Enyaq uit september 2023 met 18.000 km?

- Hoe betrouwbaar is een Bosch SoH-test bij een SoC van 75%? Geen defecte accu?

- Zouden jullie deze auto laten staan of juist een andere onafhankelijke accutest (Aviloo) laten uitvoeren voordat je beslist?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom!

ik zou ook het rapport kunnen uploaden

Alle reacties

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:01

Jorissie87

No diggity

Als het om een private of zakelijke lease gaat dan staat de auto voor zover ik weet altijd op naam van de leasemaatschappij. Als de leasemaatschappij de auto dan intern aan iemand anders aanbiedt dan komt er op papier niet ineens een nieuwe eigenaar bij. Het aantal kms icm de leeftijd van de auto vind ik ook opvallend. Waarom zou je een auto van 50K+ leasen/kopen als er zo weinig mee gereden wordt. Dit kan mogelijk wel de batteryhealth verklaren. Dat gezegdhebbende, ik rijdt zelf een Enyaq (IV80)van 3 jaar oud (68K op de teller) en kom met een volle accu nog op 430km (echte) actieradius uit, weet niet wat dat bij jou is? Ik heb overigens ingesteld dat ik tot 80% laad, beter voor de accu en woon in Utrecht dus kom overal. Enkel op vakantie zet ik hem op 100%.

Nog iets om te overwegen. Later dit jaar komt de Skoda Peaq uit. Het grote elektrische broertje van de Enyaq. Dat kan mogelijk ook gevolgen hebben voor het aanbod/vraag van de Enyaqs

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zo'n Bosch flash-test heeft voglens mij een foutmarge van 3 tot 5%. Een werkelijke SoH van 94% kan dus al snel als 91% worden weergegeven. MAAR de foutmarge kan natuurlijk ook de andere kant op werken.. dus de getoonde 91% kan ook 88% zijn. Dat maakt deze relatief snelle tests ook onbetrouwbaar.. er kan vrij eenvoudig 6% absolute afwijking in zitten.

Skoda gebruikt het MEB-platform (Skoda/VW/Audi Q4). Een Enyaq iV 80 bijvoorbeeld heeft een bruto accucapaciteit van 82 kWh, waarvan netto 77 kWh bruikbaar is. Er zit dus een flinke 'buffer' ingebouwd om de accu te beschermen. Sommige accu testmethoden berekenen dan ten opzichte van de bruto capaciteit, terwijl de auto zelf rekent met de netto capaciteit. Als de Bosch-test de 91% heeft afgezet tegen de bruto capaciteit direct uit de fabriek, kan de werkelijk bruikbare capaciteit nog aanzienlijk hoger zijn. Dus eerder richting de 94-95%. Maar dat weet ik niet zeker, ik ken de Bosch accutest niet goed genoeg en weet niet precies hoe deze werkt.

Maar hij komt dus uit 2023 met slechts 18.000km, dat is natuurlijk relatief weinig kilometers per jaar. De accu degradeert niet alleen door rijden, maar ook door stilstand. Dus gewoon kalenderveroudering. Als de auto veel heeft stilgestaan op 80 tot 100% accu (bijvoorbeeld in de showroom), dan heb je de eerste 'heftige' degradatie snel te pakken ondanks de lage km stand. Vanuit de lease is er ook (denk ik zo) meer kans dat iemand de accu vaker naar 100% heeft opgeladen en boven de 80% heeft laten stilstaan.

Als je hier de komende 3 jaar in totaal 60.000km mee rijdt is de kans er groot dat je op bijvoorbeeld op 89 tot 90% SoH uitkomt. De accu zal steeds langzamer degraderen, de eerste dikke drop is al geweest. Maar ik zou de gemeten SoH gewoon meenemen in de prijsonderhandeling. Het liefst vindt er een Aviloo Premium test plaats, maar dan moet de auto daadwerkelijk van 100% naar minder dan 10% worden gereden voor een nauwkeurigere SoH meting.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Cyphax

Moderator LNX/AI
Batterijen degraderen in het begin heel snel naar ergens rond die 91% die je ziet, maar daarna gaat de degradatie een stuk langzamer en vrij lineair. 91% SoH is een prima score op zich en het zegt niets over de degradatie die je de rest van de levensduur kunt verwachten.

Saved by the buoyancy of citrus

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

91% is inderdaad voor zijn kilometerstand wel erg laag. Ik heb met mijn Tesla 70.000km een verlies van 5%, dus heb nog 95% over. Maar wat je er ook van vind, garantie technisch gaat er niets gebeuren. En ook Juridisch ga je hier niets mee halen.

De garantie is pas onder de 80% binnen xx jaar / xx kilometer.

Overigens, de Bosch meters zijn vrij inaccuraat. Dus neem het resultaat echt met een hele grote korrel zout. Die van Aviloo zijn by far de betrouwbaarste maar duren ook iets langer.

Mocht je het leuk vinden, bright heeft hier best wel wel een verhelderende video over gemaakt, en heeft diverse testen onder de loep genomen: YouTube: Goudmijn voor oplichters: accutest voor elektrische auto vaak onbetr...

[ Voor 27% gewijzigd door Luchtbakker op 05-07-2026 20:48 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Cyphax schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:44:
Batterijen degraderen in het begin heel snel naar ergens rond die 91% die je ziet, maar daarna gaat de degradatie een stuk langzamer en vrij lineair. 91% SoH is een prima score op zich en het zegt niets over de degradatie die je de rest van de levensduur kunt verwachten.
Als het écht de 91% zou zijn, is 91% echt totaal onacceptabel voor die leeftijd en kilometers. Maar de meeste accutesters zijn heel inaccuraat, zeker de Bosch staat er om bekend (en nog een aantal, Bosch is echt niet alleen).

Maar garantie technisch of juridisch zal hij niets kunnen beginnen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Cyphax

Moderator LNX/AI
Luchtbakker schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Als het écht de 91% zou zijn, is 91% echt totaal onacceptabel voor die leeftijd en kilometers. Maar de meeste accutesters zijn heel inaccuraat, zeker de Bosch staat er om bekend (en nog een aantal, Bosch is echt niet alleen).

Maar garantie technisch of juridisch zal hij niets kunnen beginnen.
Je zou zo'n lange test uit moeten voeren om wat meer te weten over de staat van de cellen. Zolang er niet defecte cellen zijn is de accu gewoon in orde verder lijkt me.

Saved by the buoyancy of citrus

• Luchtbakker

Luchtbakker

Cyphax schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Je zou zo'n lange test uit moeten voeren om wat meer te weten over de staat van de cellen. Zolang er niet defecte cellen zijn is de accu gewoon in orde verder lijkt me.
Hmm, en zelfs met gezonde cellen (na zo'n lange test) is je garantie tot de deur. Een cel kan nou eenmaal spontaan heel snel achteruit gaan om wat voor reden dan ook. Zo'n test geeft globaal beeld van de huidige staat maar geeft 0 garantie voor de toekomst.

Het merk en type accu kan enig sinds een idee krijgen hoe lang ze ongeveer mee zullen gaan, maar daar blijft het ook bij.

Overigens, bij een defecte accu hoef je niet de hele accu te vervangen. Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die ze gewoon per cel vervangen. Nog steeds prijzig, maar altijd goedkoper dan een compleet nieuwe :)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:45
Jorissie87 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:39:
ik rijdt zelf een Enyaq (IV80)van 3 jaar oud (68K op de teller) en kom met een volle accu nog op 430km (echte) actieradius uit, weet niet wat dat bij jou is? Ik heb overigens ingesteld dat ik tot 80% laad, beter voor de accu en woon in Utrecht dus kom overal. Enkel op vakantie zet ik hem op 100%.
Beetje off topic, maar wel interesting. Ik rij zelf eentje van 2022. Ook de 80. 75k op de teller en ik laad altijd naar 100%, niks ingesteld en zelfs aan de snellader (vakanties) ga ik door naar 100%. Ik zit ook op 430 max

• Pyt
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:20
Bedankt allemaal voor de snelle reacties en het meedenken.

Ik was nog vergeten te vermelden dat het om een Škoda Enyaq Coupé 60 gaat. Ik weet niet of dat nog uitmaakt.

We twijfelen inderdaad behoorlijk. Het voelt zonde om al met een SoH van 91% te beginnen bij een auto van deze leeftijd en met zo weinig kilometers. Daarnaast is de verkoper geen erkende Škoda-dealer (wel van andere merken), waardoor we bang zijn dat eventuele discussies of garantieclaims later wat lastiger worden.

We hebben nu ook gezien dat andere Enyaq coupes met aanzienlijk meer kilometers vaak een hogere SoH hebben. Dat geeft ons niet echt een gerust gevoel.

We zullen denk wel verder zoeken naar enyaq coupe met hogere SOH. Bedankt!
Pagina: 1