Hoe verder met de riolering?

Pagina: 1
Acties:

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik kick deze even omhoog: Onze toilet beneden loopt soms vol maar soms ook dagen gewoon goed.

Riool al laten schoonspuiten maar na 3 uur (zonder toiletpapier gebruik) was het probleem al weer terug.

Ik zou nu graag verder willen zoeken en kijken waar de leiding naar buiten komt om daar een put te maken zodat we miss in toekomst wat meer kunnen.

Zie door de bomen het bos niet meer, welk bedrijf is betrouwbaar voor een eventuele inspectie voor in kaart brengen? (Omgeving Eindhoven)

Zou een klic melding helpen? Ik heb zelf al wat lopen graven maar helaas nog niet de wc leiding gevonden op de plek waar hij het huis verlaat :(

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 10:45
Dirk0s schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:39:
Ik kick deze even omhoog: Onze toilet beneden loopt soms vol maar soms ook dagen gewoon goed.

Riool al laten schoonspuiten maar na 3 uur (zonder toiletpapier gebruik) was het probleem al weer terug.

Ik zou nu graag verder willen zoeken en kijken waar de leiding naar buiten komt om daar een put te maken zodat we miss in toekomst wat meer kunnen.

Zie door de bomen het bos niet meer, welk bedrijf is betrouwbaar voor een eventuele inspectie voor in kaart brengen? (Omgeving Eindhoven)

Zou een klic melding helpen? Ik heb zelf al wat lopen graven maar helaas nog niet de wc leiding gevonden op de plek waar hij het huis verlaat :(
Ik zou inderdaad een camera inspectie laten doen. Bij mij was uiteindelijk de aansluiting op het gemeentelijk deel van het riool verzakt. Dus heeft de gemeente moeten graven.

Ik had hem eerst ook laten doorspuiten door het bedrijf dat uiteindelijk, een week later, ook de camera inspectie heeft gedaan. Onder het mom van 'no cure, no pay' heb ik toen het uitspuiten niet hoeven te betalen.

Ik ken geen bedrijven in de omgeving Eindhoven. Zou je verzekeraar van je opstal/inboedel verzekering kunnen helpen?

Of als je lid bent van Vereniging Eigen Huis kan je de Spoedklusservice bellen
https://www.eigenhuis.nl/diensten/wonen-en-onderhoud-diensten/spoedklusservice

[ Voor 14% gewijzigd door AJM94 op 28-06-2026 11:56 ]

• Dirk0s
Inmiddels riool zelf gevonden. Ik wil nu 1 of 2 punten maken waar ik met een hogedruk makkelijk het riool in kan zonder weer flink te graven.

Er moet dus een t-stuk komen met een pijp omhoog tot 5cm onder de stoep.

Iemand die mij kan vertellen wat de sterkste manier is?

Met deze klem bv die je door aandraaien vastzet (en waterdicht door de rubberring)Klem

Of met bv Lijm

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een zadel kan, maar ik zou gewoon met een normaal T-stuk en een reparatiemof werken. Of, als je er echt goed bij wilt kunnen, een Y-stuk (dan heeft wat erdoor moet geen haakse hoek)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
Ik zou ook voor een normaal 45 graden T-stuk gaan.

Al is het misschien nog beter om te achterhalen waarom het riool verstopt zit en daar maatregelen op nemen. Bij normaal gebruik raakt het riool eigenlijk alleen verstopt door verzakking. Als je het weer goed op hoogte met afschot neerlegt heb je geen putten nodig om de boel schoon te soepelen.

Spel en typfouten voorbehouden

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Dirk0s Ik heb je een eigen topic gegeven, gelieve geen oude topics kicken voor een eigen vraag :)

• Dirk0s
FredvZ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:11:
Ik zou ook voor een normaal 45 graden T-stuk gaan.

Al is het misschien nog beter om te achterhalen waarom het riool verstopt zit en daar maatregelen op nemen. Bij normaal gebruik raakt het riool eigenlijk alleen verstopt door verzakking. Als je het weer goed op hoogte met afschot neerlegt heb je geen putten nodig om de boel schoon te soepelen.
Ik heb het nu met hogedruk van meerdere kanten binnen doorgespoeld. Wc probleem lijkt nu verholpen.

mij lijkt een stuk buiten ook handig omdat je dan van meerdere kanten kan schoonmaken en ook daar kan kijken of er water stroomt. Dan weet je of het probleem links of rechts van dat punt zit.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik heb dit ook net bij de hand gehad en exact wat @FredvZ zegt; riool was ernstig verzakt aan de kant van de gemeente (lag eigenlijk als een sifon blijkbaar).

Gemeente heeft een nieuwe buis gelegd die veel minder diep lag. Ik heb mijn buis omhoog gehaald om daar weer op juiste diepte en afschot op aan te sluiten.

Wat @pagani ook al zegt; geen aanboor zadel maar gewoon T of Y stuk pakken; zou ook gewoon 110mm pakken.

Ik had een Y-stuk klaar liggen en gemeente had er al een T-stuk op gedaan; ik heb nu gewoon beide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkNmBb8SkPBlW8Ff8fX3_EMBpio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yijwUsGdq1zNs6KLrRnTxOzq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn riool lag dus gewoon 1,5m diep eerst; dat was geen pretje met de schep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGlq7oUgancp9jnfMNLzNUh6ZPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVUPV7lbYOXMImk8kTVwkfLg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens zelf een inspectiecamera/endoscoop met 5 meter kabel. Die lengte red je alleen met rechtdoor maar in een rioolbuis kan je dus een heel eind kopen. Koop je voor minder dan 2 tientjes en kan je zelf ook al een eerste idee krijgen (en wel vaker handig).

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 05-07-2026 20:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Dirk0s
Bij mij ligt het langs het huis overal rond de 40-50cm.

enige wat ik nog mis is het punt waar het riool naar de gemeentelijke riolering gaat.

omdat mijn riool redelijk dicht langs mijn muur ligt vraag ik mij af hoe ik daar een stuk tussenuit kan halen en een mof omheen ga krijgen?

@assje welke camera heb jij? Ik heb er ooit 1 gehad voor op je telefoon maar daar zag je niet veel mee.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik heb er zo één, kan vooruit en achteruit kijken en hoeveelheid licht is regelbaar. Je kan er niet alles mee maar een verstopte of gebroken leiding ga je daar wel mee zien.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81-STbPm0xL._AC_SL1500_.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38
Bij nieuwbouw, met name in voormalige polders, is de plaats waar de buis door de muur of fundering gaat een verdachte plek.
Door zakken van de grond en de riolering vast in de muur kan daar een breuk ontstaan.
In principe hoort daar een pendelstuk te zitten, maar dat kan nog steeds wel mis gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 05-07-2026 20:44 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:57
Dirk0s schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:29:
omdat mijn riool redelijk dicht langs mijn muur ligt vraag ik mij af hoe ik daar een stuk tussenuit kan halen en een mof omheen ga krijgen?
Je kan dat doen met twee schuifmoffen. Een mof Ø125 schuift ongeveer 7 cm over de buis en 7 cm over de andere, dus zaag het tussenstuk niet kort af. Pak er gerust 30 a 40 cm tussenuit. Het stuk buis wat je weer terug plaatst mag gerust een cm korter zijn. Dat scheelt een hoop gepruts. En teken af tot waar je mof over buis moet schuiven, zo kan je ze mooi verdelen. Schuifmof verschuiven met een stoorijzer achter de rand of voorzichtig met aan rubber hamer.

Ik weet niet wat voor ondergrond er is in Eindhoven, en of de woning onderheid is?

Ik gok zandgrond met fundering op staal, maar ik kan het mis hebben.

Ik heb eens problemen gehad met de riolering in een huurwoning, huisbaas liet een firma komen om door te spuiten er werkte daar iemand die hij kenden. Later waren er nog problemen en omdat de huisbaas geen contact meer had met firma 1 liet hij firma 2 komen en die hadden een camera mee. Probleem bleek te liggen bij een zij aansluiting van de bank waarboven we huurden. Nadat gericht was doorgespoten nooit geen problemen meer gehad.

• Dirk0s
JukeboxBill schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:44:
Bij nieuwbouw, met name in voormalige polders, is de plaats waar de buis door de muur of fundering gaat een verdachte plek.
Door zakken van de grond en de riolering vast in de muur kan daar een breuk ontstaan.
In principe hoort daar een pendelstuk te zitten, maar dat kan nog steeds wel mis gaan.
Mijn huis is uit 1911 😅 het stuk waar de riolering uit het huis komt is een aanbouw. Die is ergens in 2015 geplaatst.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:29:
Bij mij ligt het langs het huis overal rond de 40-50cm.

enige wat ik nog mis is het punt waar het riool naar de gemeentelijke riolering gaat.

@assje welke camera heb jij? Ik heb er ooit 1 gehad voor op je telefoon maar daar zag je niet veel mee.
In principe moet die aansluiting op het riool inzichtelijk te krijgen zijn via een klic-melding. Kost je een tientje, maar dan heb je wel duidelijkheid.

• Dirk0s
pagani schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:22:
[...]

In principe moet die aansluiting op het riool inzichtelijk te krijgen zijn via een klic-melding. Kost je een tientje, maar dan heb je wel duidelijkheid.
Al gedaan, alles inzichtelijk behalve riool. Ook contact gehad met gemeente zelf en die hebben het ook niet beschikbaar

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

Camera inspectie - die kan z'n camera ook weer uitpingen boven de grond en zo het trace uitzetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Werken met T stukken is eigenlijk prutswerk. Wat je eigenlijk wil is een huisaansluitput.

Veel huizen hebben die overigens ergens rond de erfafscheiding. Het deel vóór de put is van jou. Het deel erna is van de gemeente.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1