Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Ik heb een oude Philips videorecorder type VR6870 uit 1989, voor weinig via Marktplaats op de kop getikt. Ik heb 'm opengeschroefd met de verwachting dat de accu was gaan lekken en de printplaten helemaal opgevreten waren, maar tot mijn grote verbazing was dat niet het geval. De accu was al eens vervangen en de printen zagen er prima uit.

Een bekend probleem bij deze modellen (ik heb er tientallen jaren geleden oneindig aan geknutseld) is dat de netvoeding slecht wordt (uitgedroogde condensatoren) en dat dit ervoor zorgt dat de microprocessor kapot gaat. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn eigen exemplaar destijds, maar toen kon je nog gewoon onderdelen nabestellen. Toen dus via Philips een nieuwe microprocessor besteld (en diverse andere onderdelen) en daarna werkte hij weer.

De processor is een Intel P8051. Ik vond een zakje met onderdelen van Okaphone waarin diverse gebruikte ouderdelen zaten, voornamelijk uit de netvoeding. Die waren al vervangen, want in de netvoeding zaten ic-voetjes met ic's erin. Op de hoofdprint zat ook een ic-voet voor de processor, maar zonder processor erin. De vorige reparateur heeft dus al geconstateerd dat de processor kapot is gegaan.

De P8051 is nog steeds te krijgen. Niet meer van Intel, maar wel van andere fabrikanten. Er zat ook eentje bij, maar die werkt niet. Vermoedelijk is dat de oude (hoewel ik geen soldeersporen zag aan de pootjes) of een nieuwe, het was ook niet exact hetzelfde type.

Het probleem is waarschijnlijk de software. Er zit een EPROM-gedeelte in de processor waar die waarschijnlijk de software opslaat. Toen ik het onderdeel via Philips bestelde, heb ik natuurlijk een voorgeprogrammeerd exemplaar gekregen, maar deze is vermoedelijk nog niet geprogrammeerd. Als ik de videorecorder aanzet met deze processor erin, dan gaan alle display-segmenten aan, maar verder gebeurt er niks.

Is er misschien iemand die weet hoe ik aan die software kan komen? Dat zal toch wel ergens bij Philips in een archief zitten? Ik heb natuurlijk een werkende processor in mijn eigen exemplaar, maar zou het toch leuk vinden als ik deze ook weer aan de praat kan krijgen :)

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
PhilipsFan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:05:
Is er misschien iemand die weet hoe ik aan die software kan komen?
Als je spullen in huis hebt en het aandurft: zelf kopiëren vanaf je werkende exemplaar
Dat zal toch wel ergens bij Philips in een archief zitten?
Het Philips van nu is niet meer het Philips van 1989. Verschillende bedrijfsonderdelen zijn inmiddels verkocht. Als er nu videorecorders verkocht zouden worden met de merknaam Philips zou ik verwachten dat Versuni dat nu zou maken. Wellicht daar nog iets te halen valt. Mits iemand er bij de opsplitsing aan gedacht heeft om dit soort zaken óók mee te verhuizen.

Spel en typfouten voorbehouden

• PhilipsFan
FredvZ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Als je spullen in huis hebt en het aandurft: zelf kopiëren vanaf je werkende exemplaar

[...]

Het Philips van nu is niet meer het Philips van 1989. Verschillende bedrijfsonderdelen zijn inmiddels verkocht. Als er nu videorecorders verkocht zouden worden met de merknaam Philips zou ik verwachten dat Versuni dat nu zou maken. Wellicht daar nog iets te halen valt. Mits iemand er bij de opsplitsing aan gedacht heeft om dit soort zaken óók mee te verhuizen.
Dank voor je antwoord. Ik zou het wel willen proberen en de spullen aanschaffen, dat is niet zo'n probleem, maar ik moet dan wel eerst uitvinden hoe dat precies werkt. Ik wil natuurlijk niet mijn werkende exemplaar slopen. Wellicht kan ik het eerst proberen met een andere processor uit een sloopmachine.

Maar nu ik zo eens aan het rondkijken ben, zie ik dat de P8051 4k aan ROM heeft. Dat is dus niet programmeerbaar. Zou dat betekenen dat de software vanaf een andere chip wordt geladen? Of dat er wellicht geen software nodig is en er wat anders aan de hand is met mijn exemplaar? Of zou Philips deze processoren zo bij Intel hebben besteld met hun eigen custom software alvast op de ROM?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
PhilipsFan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:00:
Maar nu ik zo eens aan het rondkijken ben, zie ik dat de P8051 4k aan ROM heeft. Dat is dus niet programmeerbaar. Zou dat betekenen dat de software vanaf een andere chip wordt geladen?
Het kan verschillende dingen betekenen in dit geval:
- Philips kocht de chips bij Intel en liet de software door Intel op de chips zetten
- Philips maakte de chips met licentie van Intel met de eigen software geladen in de ROM
- Philips maakte eigen chips met de ROM

Anders dan nu stond Philips in de jaren '80 vooraan bij de ontwikkeling van chips met een eigen chip fabriek (nu bekend als NXP) en ze stonden aan de wieg van ASML. Een nieuwe of extra (ROM)chip voor consumenten producten was dan ook relatief eenvoudig te maken voor Philips in die tijd.
Aan de hand van het componenten schema of elektrisch zou je kunnen achterhalen waar en hoe de ROM geladen wordt. Al zal het nog wel een uitdaging zijn om een dergelijk schema te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door FredvZ op 05-07-2026 20:23 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
De ROM van deze chip moet je zien als een bootloader.
Ik heb vroeger ook wel met deze chips gewerkt op school tijdens een project, dan trok je PSEN laag samen met een reset van de chip, kon je de software uploaden via RS232, program counter op 0 zetten en dan weer resetten.

Elke fabrikant van een 8051-compatible chip heeft zijn eigen manier om te programmeren. De instructieset en programmacode zijn wel gelijk.

Er zijn EEPROM programmers voor de 8051, die kunnen ook de software uit de chip trekken, maar als het copy-bit is gezet kan dat niet.

• PhilipsFan
Het is best interessant, ik heb al verschillende dingen ontdekt. De P8051AH is een processor met ROM, maar de software is wel uit te lezen. Er is een andere versie P8051AHP die een protectie-bit heeft zoals @_JGC_ al zegt, als die gezet is dan is uitlezen niet mogelijk. Maar mijn processor heeft die functionaliteit dus niet. De software is dus uit te lezen.

De 8751H is de EPROM versie van dezelfde processor. Die is dus wel programmeerbaar, maar verder volledig compatible. In theorie heb ik dus alles wat nodig is, ik moet alleen een programmer aanschaffen en waarschijnlijk software die daarbij hoort. Ik ga eens orienteren.

Ondertussen blijven tips welkom!
Pagina: 1