Help! Reboot and Select proper Boot device" bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• femke29
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-07 23:23
Laat ik beginnen met zeggen dat ik weinig van computers weet.. maar hoop dat jullie me verder kunnen helpen. De pc van mijn dochter geeft de melding 'Reboot and Select proper Boot device" bij opstarten.

Ik heb de pc opengemaakt en de stekker van de harde schijf naar t moederbord opnieuw ingeplugd maar dat helpt niks.

Via forums zag ik dat ik moest kijken of de harde schijf als eerste optie bij opstarten stond. Dit lijkt zo te zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB8rjjeemTRwdtAyOLu640w1suY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI9qics7ySBbPziqt7LSLANr.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat ik verder kan doen en hoe?

Alvast bedankt voor t meedenken.

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:00
De pc geeft aan dat er geen media is gevonden waarvan opgestart kan worden, de hardeschijf.

Je boot order lijkt inderdaad correct te zijn, de hardeschijf staat in de lijst en in dit geval als 1ste.

De conclusie is dan dat de hardeschijf waarschijnlijk niet (meer) gevonden wordt door de computer. In de BIOS zou je ook ergens moeten kunnen zien welke apparaten gevonden zijn en anders kun je "full screen logo display" uitzetten zodat je bij het opstarten kunt zien welke schijven gevonden worden.

Als je zeker weet dat de HDD correct is aangesloten dan zou het bijv. kunnen dat deze overleden is.

• Oudecomputer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06:16
Het kan heel heel veel zijn. Ik weet niet hoeveel harde schijven er zijn.kan , bij meerdere schijven kan het zijn dat he van de verkeerde probeert te booten. Staat secure boot aan ? Of niet? Als het nog een ouder wedse schijf is bij sata in stellingen kijken of het juiste type is gekozen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:29
En welke is optie7? Ik vind het raar dat de bios alleen "harddisk" laat zien ipv de naam/merk van je hdd.

Optie 7 lijkt wel een naam te hebben, echter is dat geen UEFI boot en da kan ellende geven.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Afgaande op de standaardindeling van MSI moederborden, zijn er, als het goed is aan de rechterkant onder het helpscherm (deze kun je wegklikken) nog een drietal menu opties beschikbaar. Daar zou de hardwaremonitor bij moeten zitten. Onder de hardwaremonitor wordt grafisch weergegeven welke aangesloten onderdelen door het moederbord worden herkend. Je kan daar kijken of de harde schijf wordt herkend.
Ik had ooit hetzelfde probleem met mijn MSI moederbord, waarbij uiteindelijk bleek dat de standaard satastekkers steeds het contact verloren met de satapoort. De satakabels vervangen door satakabels met een fysieke vergrendeling heeft het probleem voorgoed verholpen: https://share.google/3xFGgY1vWP5wAV8bw

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:32
Het kan van alles zijn.

Ik lees via Google dat je in het boot menu via F11 komt met dit moederbord.

Wat je kan proberen is de computer uitschakelen.

Vervolgens inschakelen en direct herhaaldelijk op de knop F11 drukken (dus achter elkaar, niet indrukt houden en ook direct beginnen nadat je op de aan knop hebt gedrukt).

Als het goed is start de computer dan op naar het boot menu zoals dat heet. Daar kan je kiezen vanaf welk medium dit moet gaan opstarten.

De hardeschijf zou daartussen moeten staan en je zou eens kunnen proberen deze dan handmatig te selecteren om te zien wat er gebeurt.

Afhankelijk van wat er gebeurt zou ik verder kijken. Start die wel op dan klopt er waarschijnlijk toch iets niet mbt boot order hoewel de afbeelding dat niet doet vermoeden.

Start die niet op dan zou ik het zoeken in de buurt van de hardeschijf. Dat hoeft niet eens te betekenen dat de schijf zelf kapot is, maar wel dat de computer er momenteel niets mee kan.

Dit kan net zo goed komen door een verkeerde instelling in de bios, maar ook iets anders natuurlijk.
Dell heeft er bijvoorbeeld een handje van om bios updates uit te rollen die de hardschijf instelling van Sata naar AHCI wijzigt met vergelijkbare foutmelding als gevolg (je kan er met de pet niet bij, maar dit gebeurt echt).

Dit soort gekkigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Mit-46 op 06-07-2026 12:09 ]

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:09
Het kan ook een teken zijn dan de bootschijf beschadigd of corrupt is

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
LopendeVogel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:03:
En welke is optie7? Ik vind het raar dat de bios alleen "harddisk" laat zien ipv de naam/merk van je hdd.
Die instellingen laten alleen de algemene opstartvolgorde zien.
Om te zien of er nog een HDD/SSD wordt herkend moet je bij de storage/opslag instellingen kijken.
Als daar niets meer wordt aangegeven is er een probleem met HDD/SSD zelf of aansluitingen/kabels.

Zie als voorbeeld hetzelfde bios met 3 aangesloten HDD/SSD's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emoTzC5mB93nPz_6ZNoquutLZ7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2pl71AjgZytXGpGeNY0hDnm.webp?f=fotoalbum_large
femke29 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:15:
Ik heb de pc opengemaakt en de stekker van de harde schijf naar t moederbord opnieuw ingeplugd maar dat helpt niks.Weet iemand wat ik verder kan doen en hoe?
Aangenomen dat het nog een traditionele harde schijf is kan je luisteren of je de schijf kan horen/voelen starten/draaien bij het opstarten van de PC
Pagina: 1