Verduurzaming huis met laadpaal en thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:14
Hallo allen,

Ik ben mij aan het verdiepen in het verduurzamen van ons huis / salderingsproof maken van ons huis, en kom er niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Wij hebben een offerte voor een Zaptec Go 2 laadpaal gekregen. Deze zou op zonnestroom de auto vol kunnen laden, en daarvoor is de Zaptec sense P1 module aangeraden (icm load balancing). Dit is op zich logisch en lijkt mij geen probleem, al begrijp ik dat de zonnestroom laden optie pas sinds een paar weken beschikbaar is.

Echter, wij zouden ook graag een Marstek Venus E3.0 thuisbatter (5.12 kWh) erbij willen zetten, omdat de auto vaak voor kleine afstand weg is, en de dag daarna weinig ruimte meer heeft in zijn accupakket om onze zonnepanelen (30 kWh op een goede dag) volledig op te vangen.

Omdat beide systemen soms tegelijkertijd gebruik willen maken van de beschikbare zonne-energie, wil ik geen conflicten krijgen. voorbeelden van conflicten zijn:
- Zonnestroom wordt door beide via P1 poort gezien, en 1 van beide trekt daardoor alsnog stroom van het net.
- Als er een wolkje is, trekt de auto een deel van de thuisbatterij weer leeg.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Is het dan handig om voor beide een apparte P1 module aan te sluiten via een splitter. Of kan ik beter 1 universele P1 meter nemen (bv de Homewizzard P1 module), en kijken of ik beide systemen deze 1 meter kan laten aflezen. Of kan de Marstek de Zaptec Sense P1 uitlezen, en het juiste hiermee doen?

Een alternatief is dat ik de auto oplaad op 1 fase (piek zonnepanelen ligt op 4 kW,) dus dat zou mooi overeenkomen met 1 fase. Echter, ik lees hier ook conflicterende berichten over dat 1 fase opladen op lange termijn slecht kan zijn voor je accu, zeker bij NMC accu's (wat in onze ID.7 zit).

ik heb lang op het internet gezocht maar helaas kom ik er niet uit, hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen!

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De zoekterm is EMS of HEMS, zie bv
https://jeroen.nl/energie...energy-management-systeem

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:21
1 fase of 3 fase maakt voor de (nmc) batterij niet uit, hooguit heeft het invloed op laadverlies. Ik laad al meer dan 6 jaar met een Zappi laadstation afwisselend 1 of 3 fase afhankelijk van het vermogen van zonnestroom van het dak. In cimbinatie met de 6kWh batterij stem ik de tijdstippen soms handmatig zelf af, is nauwelijks werk. In de praktijk zitten ze elkaar nauwelijks in de weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Workum op 05-07-2026 15:20 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• MarkusFTW
Hier nu weer een half uur op aan het zoeken geweest, mij wordt het nog steeds niet duidelijk.
Het betreft deze functionaliteit: https://www.zaptec.com/nl/zaptec-lanceert-thuisladen-op-zonne-energie
De gegevens die gebruikt worden komen van de Zaptec Sense P1 meter.

Wat ik dus zou willen:
-> Thuisbatterij laad op.
-> Ik sluit de auto aan met bovenstaande functie. Die gebruikt al het overschot zoals gemeten wordt via de P1 meter (Zaptec sense?).
-> De auto zit vol (genoeg), of ik ontkoppel de auto, en de thuisbatterij gaat weer opladen.

Ik kan nergens vinden of een EMS zoals de homewizard de Zaptec zonneladen ondersteunt, en of bovenstaande daardoor mogelijk is. Ik weet wel dat de Homewizard de Marstek E3.0 kan voorzien van de juiste data om op het juiste moment op te laden en te ontladen.

• MarkusFTW
Jan Workum schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:16:
1 fase of 3 fase maakt voor de (nmc) batterij niet uit, hooguit heeft het invloed op laadverlies. Ik laad al meer dan 6 jaar met een Zappi laadstation afwisselend 1 of 3 fase afhankelijk van het vermogen van zonnestroom van het dak. In cimbinatie met de 6kWh batterij stem ik de tijdstippen soms handmatig zelf af, is nauwelijks werk. In de praktijk zitten ze elkaar nauwelijks in de weg.
Gezien het redelijk grote overschot, zeker op zomerdagen, en de aankomende teruglevergoeding van 0.3 cent per kWh, lijkt me een iets groter laadverlies geen onoverkomelijk probleem. De Zaptec go 2 zou ook moeten kunnen laden op overschot, al weet ik niet hoe de auto (een ID.7) gaat reageren op sterk fluctuerende laad input op half bewolkte dagen. Dan zou 1 fase een prima oplossing zijn (en als ik iets van net moet bijtrekken daardoor, so be it).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gebruik je home assistant?

Dan kun je Home Battery Control installeren en bij het laden van de EV, de batterij stoppen
https://github.com/gitcod...atures.md#ev-stop-trigger

Ik gebruik HBC met 3 marsteks icm dynamisch
Werkt uitstekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjnm7hjCa_KKVtc6W6auqJr85H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PssuhCMLxlgii8joU2Swalut.jpg?f=fotoalbum_large

Eventueel vragen over HBC kan je ook stellen op de discord server

Een andere optie is evcc, ondersteund ook de marstek in ieder geval
https://evcc.io/en/

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2026 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1