Vraag

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:21
Mijn vraag
Is de Wallbox pulsar Pro (m-versie) zoals deze: https://www.elektramat.nl/wallbox-pulsar-pro-laadpaal-22kw-type-2-vaste-kabel-7-meter-zwart-ppr1-m-2-4-k-002/ geschikt voor de ERE-certificaten regeling? Ik krijg tegenstrijdige resultaten van verschillende AI’s. Iemand ervaring mee?

Ik heb namelijk een wallbox pulsar max al hangen, en wil zonder teveel gedoe (liefst zelf) de autolader uitwisselen en gebruik maken van de ERE vergoedingen. Mijn tweede vraag: is dit makkelijk te vervangen (WPmax > WPpro mversie)

Dan hoef je ook niets aan te passen in de meterkast?

[ Voor 4% gewijzigd door A-J op 05-07-2026 13:12 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Alle reacties

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:09
Het gaat om de MID-gecertificeerde energiemeter die ingebouwd moet zijn. Als dat niet in de beschrijving staat, zal het er niet op zitten.
Verreweg de meeste Wallbox-laders hebben geen ingebouwde MID-meter. Ik heb er wel 1 gevonden: PPR3-W-2-4-Y-002 . De "Y" in het typenummer geeft aan dat het model extra functionaliteit heeft, waaronder de MID-meter. Ik kan alleen geen document vinden met de werkelijke certificering. Er zit een losse meter in waar je het merk+type+certificering waarschijnlijk wel van kunt vinden.
De certificering is een beetje een grijs gebied. Sommige inboekers eisen een conformiteitsverklaring voor het gehele apparaat, anderen accepteren ook de certificering van alleen de meter, als deze er wel door de fabrikant is ingebouwd bij aflevering.
Ideale situatie zou zijn als je een conformiteitsverklaring voor het gehele apparaat zou kunnen krijgen, van Wallbox of de leverancier. Het staat soms op een sticker of in de handleiding maar dat weet je nu niet.
Omdat er waarschijnlijk veel mensen zijn die zich melden met een Wallbox zonder MID-meter die "nee" krijgen te horen, zullen veel inboekers de aanmelding van een Wallbox niet zonder meer accepteren als je geen certificering kunt aantonen. Ik zou dat in ieder geval vooraf even navragen bij een aantal inboekers als je dit pad kiest.

Qua aanpassingen in de meterkast, als je geen ingewikkelde setup hebt met laden op zonneoverschot of load balancing, blijft er in principe alleen een stroomkabel en evt. netwerk over, daar kun je iedere laadbox wel op aansluiten. De schroefgaten in de muur zijn spannender dan de rest.

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:21
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik merk tussen de regels door dat wallbox niet zo’n goede keuze is. Hebben jullie alternatieven waarvan je weet dat ze 100% geaccepteerd worden en die ik gemakkelijk kan uitwisselen met mijn wallbox.

Ik maak geen gebruik van loadbalancing , zonneladen of andere toeters en bellen. Ik wil mijn amperage (liefst in een app) limiteren tot 10A per fase en dan gaat het met juist plannen nooit mis… daarnaast draai ik een offgrid Sigenstor batterij systeem die veel heavy load op mijn hoofdaansluiting wegneemt.

/edit: ik heb een lijst als deze gevonden: https://zeres.nl/uploads/docs/laadpalen-mid.pdf

is bijvoorbeeld een zaptec go op dezelfde kabel en automaat in de groepenkast te zetten? Dus m.a.w. makkelijk uit te wisselen met mijn wallbox pulse max? Of raden jullie een andere aan?

[ Voor 23% gewijzigd door A-J op 05-07-2026 21:06 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Je hebt nu een 16A automaat en 30mA aardlek neem ik aan?

Je moet alleen even opletten dat je nog voldoende lengte over hebt en waar de invoer voor de kabel zit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning