Problemen met poe in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:10

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Goeiedag,

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuw appartement, hierbij zijn er vanuit de meterkast meerdere kabels getrokken naar de woonkamer, waar deze handig uitkomen bij onze tv.

Aangezien ik bij de tv in de woonkamer ook een U6 Pro wil ophangen, heb ik hiervoor de POE injector in de meterkast geplaatst. Schematisch dus als volgt: Switch > poe injector > kabel naar woonkamer > u6 pro.

Nu het probleem, mijn u6 pro geeft nu een melding dat deze middels FastEthernet (100mbit) is aangesloten, wat niet hoort. Het lijkt dus alsof er iets mis is met de kabel of de stekkers. Nu heb ik de opstelling is veranderd, en de poe injector geplaatst in de woonkamer, en dan werkt de boel ineens wel. Schematisch dan zo: Switch > kabel naar woonkamer > poe injector> u6 pro.

Hoe kan dit? De volgorde zou toch niets uit moeten maken?

~ Luuk

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24
Waarschijnlijk toch gewoon iets mis met de kabel of één van de aansluitingen. Netwerkbekabeling die niet volgens de specs is kan soms toch gewoon werken (bijvoorbeeld wanneer er alleen data overheen gaat), maar dat wil niet zeggen dat het in alle gevallen goed werkt (bijvoorbeeld wanneer er PoE overheen gaat).

Kun je het opschrift op de kabel zien en delen? Hoe is de kabel aan beide einden afgemonteerd en ziet dat er een beetje fatsoenlijk uit?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:52
Goedkope kabel of slechte connectors van je vaste aansluiting lijkt het meest voor de hand te liggen…..

Bij een goed werkende verbinding maakt de volgorde/lengte van de poe inderdaad niet uit :-).

[ Voor 31% gewijzigd door Minimalist1 op 05-07-2026 11:52 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Luuk2015 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:15:
Aangezien ik bij de tv in de woonkamer ook een U6 Pro wil ophangen, heb ik hiervoor de POE injector in de meterkast geplaatst.
Als ik de pagina van Ubiquiti mag geloven wordt de U6-Pro standaard zonder POE injector geleverd.

Weet je zeker dat de POE injector geschikt is voor gigabit?

Spel en typfouten voorbehouden

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:48
Als POE->(kabel)->U6 100Mbit aangeeft en (kabel)->POE->(kort kabeltje)->U6 1Gbit dan vermoed is dat de POE injector ook onderhandeld over de snelheid en dus met korte kabel 1Gbit aangeeft.

Welke snelheid haal je effectief?

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:38
Hoe is de plug aangesloten in de muur ? Hebben ze misschien van 1 kabels 2 punten gemaakt (dat wilden ze hier ook doen maar ik zag dat op tijd waardoor ze overal een extra kabel hebben moeten trekken..)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Luuk2015
edit:
stom, deze heeft uiteraard enkel PoE als optie |:(
In jouw geval zou ik eerst gaan nadenken wat je precies wil gaan doen met je netwerk. Wil je enkel een accespoint erbij, lekker bij de TV de U6 Pro met de injector aansluiten en klaar.
Ben je veel meer van plan, check de kwaliteit van de netwerkkabels, vervang eventueel slechte zaken (kabel, connector). Vervolgens zou ik in de meterkast een router/switch neerzetten die PoE ondersteund. Ben je direct klaar voor alles was je wil aansluiten.

[ Voor 22% gewijzigd door chrisborst op 05-07-2026 13:15 ]

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11
chrisborst schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:38:
@Luuk2015

Waarom via POE aansluiten? Je hebt immers gewoon toegang tot een stopcontact op de plek waar je de U6 Pro wil gebruiken. Feitelijk gebruik je nu de poe injector gewoon als adapter.
PoE is vooral handig als je zaken wil gebruiken waar geen stopcontact aanwezig is.

In jouw geval zou ik eerst gaan nadenken wat je precies wil gaan doen met je netwerk. Wil je enkel een accespoint erbij, lekker bij de TV de U6 Pro met een adapter aansluiten en klaar.
Ben je veel meer van plan, check de kwaliteit van de netwerkkabels, vervang eventueel slechte zaken (kabel, connector). Vervolgens zou ik in de meterkast een router/switch neerzetten die PoE ondersteund. Ben je direct klaar voor alles was je wil aansluiten.
Hoe ga je een Unifi accesspoint voeden zonder gebruik van PoE?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chrisborst schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:38:
@Luuk2015

Waarom via POE aansluiten? Je hebt immers gewoon toegang tot een stopcontact op de plek waar je de U6 Pro wil gebruiken. Feitelijk gebruik je nu de poe injector gewoon als adapter.
PoE is vooral handig als je zaken wil gebruiken waar geen stopcontact aanwezig is.
Leuk bedacht maar de U6 Pro (en de rest van hun producten idem) heeft geen andere voedingsoptie dan PoE.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1