Leuk dat je daar naar informeert, ik had al het idee mijn verhaal wat uitgebreider te doen.
Eigenlijk wil ik helemaal geen nieuwe televisie. Ik ben erg tevreden over mijn Philips 555OLED854/12, een 2019-model dat ik in 2020 gekocht heb. Ik ervaar daarmee echter problemen met de lipsynchronisatie.
Ik gebruik nooit ingebouwde functies van de televisie, ook de tuner niet. De Apple TV 4K is de voornaamste bron, en sporadisch de Blu-ray-speler. Er is een Sonos Amp-versterker aangesloten met ARC voor geluid op een klassiek stereopaar, soms ondersteund met surroundgeluid van Sonos zelf.
Het geluid is soms goed synchroon met het beeld. Vooral bij gebruik van Videoland en NLZIET is het meestal goed. Bij gebruik van Disney+ is dat niet het geval; het geluid is te laat. Wanneer ik de instellingen van de digitale audio-uitvoer op de televisie op 'bypass' zet, is het ineens perfect. Maar als ik dan even een andere bron bekijk (andere app op de Apple TV of Blu-ray), is het probleem terug als ik daarna Disney+ hervat. Het blijft wel goed als ik alles op stereo zet of de beeldkwaliteit vanuit de Apple TV 4K verlaag.
Op mij komt dit als een software-probleem over. Iets met een handshake of onderlinge sync. Philips heeft mij in eerste instantie nog goed willen helpen, onder andere door een bestand aan te leveren waarmee ik de televisie geheel kan flashen. Helaas maakte dat niets uit. Inmiddels doen ze het af als te verwachten problemen bij een televisie op leeftijd in combinatie met moderne bronnen en formaten. Dat stelt mij erg teleur; de televisie beschikte bij aankoop toch al over Dolby Vision en Dolby Atmos?
Zodoende oriënteer ik me op iets anders. Om in te gaan op je vraag; waarom een C5? Omdat het in mijn beleving voldoet. Ik heb eerst de Philips 55OLED760 bekeken. Maar dat zag er toch minder fraai uit dan wat ik van mijn huidige Philips gewend ben. Zodoende ben ik richting de LG C5 gestuurd.
Eergisteren heb ik die televisie zelfs besteld. Tot ik 's avonds op de bank zat, nog eens goed naar Ambilight keek en me afvroeg of ik dat toch niet erg zou gaan missen. Ik zette het even uit en realiseerde me dat ik de keuze voor de LG te snel gemaakt had. Ik heb de bestelling gisteren dan ook geannuleerd. En ik ben het aanbod van Philips verder gaan bekijken, wat me bij de 55OLED810 bracht.
Ambilight is dus een grote wens. Daarmee geef ik me eigenlijk over aan Philips, terwijl dat ook weer niet helemaal logisch voelt. Ik heb de reviews van de LG C5 en Philips 810 uitvoerig gelezen en vergeleken. Dat lijkt toch neer te komen op uiterst vergelijkbaar, met beiden een paar specifieke pluspunten. Weegt Ambilight bij de Philips daarvoor voor mij het zwaarst? Ik weet het nog niet helemaal zeker.
Middels de Hue Sync-app zou ik ook Philips Hue-lampen met de LG-televisie kunnen laten samenwerken. Aardig alternatief, maar toch niet helemaal de Ambilight-beleving die ik ken en het liefst behoud. Bovendien is dat ook duurder dan het prijsvoordeel dat de LG C5 in eerste instantie biedt.
Daar komt bij dat Philips met de modellen van dit jaar afstapt van Google TV. Vind ik dat een voor- of een nadeel? Heb ik liever de laatste uitvoering met Google TV of een vroeg model met Titan OS? Je kunt er waarschijnlijk eindeloos over twisten.
Hier komt nog bij; met de huidige Philips-televisie i.c.m. de oude Philips Hue Bridge kan (kon) ik gebruikmaken van Ambilight+Hue. Met de Hue Bridge Pro is dat teniet gedaan en het zit ook niet meer in de nieuwere televisies. Ze rollen AmbiScape uit als alternatief, maar het is mij onduidelijk of de 810 uit 2025 daar nu voor in aanmerking gaat komen, of precies tussen wal en schip valt.
Ten slotte ben ik natuurlijk ook niet zeker van m’n zaak of ik van de problemen verlost ben als ik een Philips van 2019 door een Philips van 2025 vervang. Met een geleende Samsung The Frame van een jaar of 6 oud gaat het in ieder geval wel goed.
Veel vragen, nog niet helemaal klaar voor een beslissing. Ik laat me graag adviseren.
[
Voor 4% gewijzigd door
Melvin.P op 09-07-2026 16:50
]