• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-07 15:13
Ik oriënteer me op een nieuwe televisie en inmiddels lijk ik op een 55-inch LG C5 uit te komen. Daarbinnen bestaat nog de nodige keuze en dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Er is een C54, C55 en C56, en de modelcode eindigt dan nog met LA en LB. Daar kan nog best wat prijsverschil in zitten.

Ik kom niet verder dan ‘kleine regionale verschillen, verschillende accessoires of verschillende afwerkingen’. Zo lees ik ook iets over een zwarte of bruine achterkant, maar wat ik erover lees komt vervolgens niet overeen met de afbeeldingen.

Wie weet hoe het echt zit?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er wordt weinig informatie over deze verschilllen gepubliceerd, maar:
  • C54 en C55 hebben een zwarte achterkant
  • C56 en C5E hebben een bruine achterkant
  • C54, C55 en C56 hebben de MR25GA-afstandsbediening (zonder numerieke toetsen)
  • C5E heeft de MR25GB-afstandsbediening (met numerieke toetsen)

• Melvin.P
Dankjewel! Die opsomming had ik inderdaad ook gevonden. Als die juist is, moet ik de conclusie trekken dat retailers het niet zo nauw nemen met de foto’s bij de verschillende varianten.

Kun je LA of LB aan het eind wellicht ook nog toelichten?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb daarover geen sluitende informatie. Ik heb dit oude plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7EFUMRdDNT5P5V2eRGxjrt3o4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6U1eLiJOKyWVc5KqHAkhyg6J.png?f=user_large

... wat suggereert dat de laatste letter over esthetische zaken gaan. Concrete informatie wat het bij de C5 betekent hebt ik niet.

• Melvin.P
Bizar, dat je zo moet gissen naar deze informatie. Dat maakt mij altijd een beetje bang voor een miskoop. Wellicht is dat niet nodig zolang ik bij Nederlandse winkel koop. Hartelijk dank voor wat je hebt kunnen delen!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 21:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats deze nog even omdat het eigenlijk aankoopadvies is! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:10
Melvin.P schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:19:
Bizar, dat je zo moet gissen naar deze informatie. Dat maakt mij altijd een beetje bang voor een miskoop. Wellicht is dat niet nodig zolang ik bij Nederlandse winkel koop. Hartelijk dank voor wat je hebt kunnen delen!
Of iig een winkel die netjes een Benelux model verkoopt en geen grijze import.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Qontinent
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 15:43
Precies zoals Hulleman zegt, gewoon een benelux model, en niet bij rare webshops bestellen waar het 20 euro goedkoper is.

Je advies is dus niet, is de c5 geschikt voor mij, maar meer welk model je dus wil? Want waarom kies je een c5? en geen g5? of waarom niet wat anders, gewoon nieuwsgierig.

• Melvin.P
Leuk dat je daar naar informeert, ik had al het idee mijn verhaal wat uitgebreider te doen.

Eigenlijk wil ik helemaal geen nieuwe televisie. Ik ben erg tevreden over mijn Philips 555OLED854/12, een 2019-model dat ik in 2020 gekocht heb. Ik ervaar daarmee echter problemen met de lipsynchronisatie.

Ik gebruik nooit ingebouwde functies van de televisie, ook de tuner niet. De Apple TV 4K is de voornaamste bron, en sporadisch de Blu-ray-speler. Er is een Sonos Amp-versterker aangesloten met ARC voor geluid op een klassiek stereopaar, soms ondersteund met surroundgeluid van Sonos zelf.

Het geluid is soms goed synchroon met het beeld. Vooral bij gebruik van Videoland en NLZIET is het meestal goed. Bij gebruik van Disney+ is dat niet het geval; het geluid is te laat. Wanneer ik de instellingen van de digitale audio-uitvoer op de televisie op 'bypass' zet, is het ineens perfect. Maar als ik dan even een andere bron bekijk (andere app op de Apple TV of Blu-ray), is het probleem terug als ik daarna Disney+ hervat. Het blijft wel goed als ik alles op stereo zet of de beeldkwaliteit vanuit de Apple TV 4K verlaag.

Op mij komt dit als een software-probleem over. Iets met een handshake of onderlinge sync. Philips heeft mij in eerste instantie nog goed willen helpen, onder andere door een bestand aan te leveren waarmee ik de televisie geheel kan flashen. Helaas maakte dat niets uit. Inmiddels doen ze het af als te verwachten problemen bij een televisie op leeftijd in combinatie met moderne bronnen en formaten. Dat stelt mij erg teleur; de televisie beschikte bij aankoop toch al over Dolby Vision en Dolby Atmos?

Zodoende oriënteer ik me op iets anders. Om in te gaan op je vraag; waarom een C5? Omdat het in mijn beleving voldoet. Ik heb eerst de Philips 55OLED760 bekeken. Maar dat zag er toch minder fraai uit dan wat ik van mijn huidige Philips gewend ben. Zodoende ben ik richting de LG C5 gestuurd.

Eergisteren heb ik die televisie zelfs besteld. Tot ik 's avonds op de bank zat, nog eens goed naar Ambilight keek en me afvroeg of ik dat toch niet erg zou gaan missen. Ik zette het even uit en realiseerde me dat ik de keuze voor de LG te snel gemaakt had. Ik heb de bestelling gisteren dan ook geannuleerd. En ik ben het aanbod van Philips verder gaan bekijken, wat me bij de 55OLED810 bracht.

Ambilight is dus een grote wens. Daarmee geef ik me eigenlijk over aan Philips, terwijl dat ook weer niet helemaal logisch voelt. Ik heb de reviews van de LG C5 en Philips 810 uitvoerig gelezen en vergeleken. Dat lijkt toch neer te komen op uiterst vergelijkbaar, met beiden een paar specifieke pluspunten. Weegt Ambilight bij de Philips daarvoor voor mij het zwaarst? Ik weet het nog niet helemaal zeker.

Middels de Hue Sync-app zou ik ook Philips Hue-lampen met de LG-televisie kunnen laten samenwerken. Aardig alternatief, maar toch niet helemaal de Ambilight-beleving die ik ken en het liefst behoud. Bovendien is dat ook duurder dan het prijsvoordeel dat de LG C5 in eerste instantie biedt.

Daar komt bij dat Philips met de modellen van dit jaar afstapt van Google TV. Vind ik dat een voor- of een nadeel? Heb ik liever de laatste uitvoering met Google TV of een vroeg model met Titan OS? Je kunt er waarschijnlijk eindeloos over twisten.

Hier komt nog bij; met de huidige Philips-televisie i.c.m. de oude Philips Hue Bridge kan (kon) ik gebruikmaken van Ambilight+Hue. Met de Hue Bridge Pro is dat teniet gedaan en het zit ook niet meer in de nieuwere televisies. Ze rollen AmbiScape uit als alternatief, maar het is mij onduidelijk of de 810 uit 2025 daar nu voor in aanmerking gaat komen, of precies tussen wal en schip valt.

Ten slotte ben ik natuurlijk ook niet zeker van m’n zaak of ik van de problemen verlost ben als ik een Philips van 2019 door een Philips van 2025 vervang. Met een geleende Samsung The Frame van een jaar of 6 oud gaat het in ieder geval wel goed.

Veel vragen, nog niet helemaal klaar voor een beslissing. Ik laat me graag adviseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Melvin.P op 09-07-2026 16:50 ]

• Nopreview
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 20:36
Ik haak heel even in op deze thread met een vervolgvraag als jullie dat goed vinden. :)

Ik kijk naar dezelfde tv, maar zou hem graag iets kleiner willen. Ik lees dat er soms vrij grote verschillen zijn bij tv's in de panelen als ze een ander formaat hebben, en dat je eigenlijk niet af kan gaan op reviews van een ander formaat. Nou wil ik graag de C56 48" ipv 55". Is het verschil nou echt zo groot dat de 48" af te raden is tov de 55" of niet?

Alvast bedankt!

• Melvin.P
Geen enkel probleem om je vraag ertussen te schuiven. Worden we allemaal hoogstens wat wijzer van.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 20:02
Ik zou die vraag over 48" juist in het LG Oled topic plaatsen, het is geen aankoopvraag en is hier niet zichtbaar.

• Nopreview
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 20:36
Marcel Br schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:33:
Ik zou die vraag over 48" juist in het LG Oled topic plaatsen, het is geen aankoopvraag en is hier niet zichtbaar.
Bedankt, dan zal ik dat doen!

• Melvin.P
Vandaag bij HelloTV geweest, maar eigenlijk weinig opgeschoten. Wat erg jammer is; men had niet de mogelijkheid om dezelfde content op beide toestellen te laten zien. Er werd dus vrij veel aan de verbeelding overgelaten.

Maar al met al zit ik er nog hetzelfde in. De LG C5 voelt een fractie exacter en vind ik een mooier apparaat. Maar de Philips 810 is bij normaal gebruik echt niet minder mooi, én heeft Ambilight.

Ben ik er dan uit? Toch niet. Ik krijg mezelf er niet van overtuigd of Ambilight de doorslag mag geven.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Nopreview Je kaapt nu het topic voor je eigen vraag, niet echt handig. Kort antwoord: OLED panelen van Philips komen iirc ook bij LG weg, dus enige verschil is de aansturing en software. Of kleiner handiger is voor je valt of staat met met name de kijkafstand en de kwaliteit van j eigen ogen. Voor kijkafstand zijn gewoon guidelines te vinden.

@Melvin.P Als je probleem lipsync is, moet je dat probleem addresseren en niet uitwijken naar een andere TV lijkt me. Want nul garantie dat een nieuwe TV het probleem wel oplost.
Ik zou het probleem eerder in de combi TV / Sonos AMP verwachten. Trek die amp er eens tussenuit, doe alleen de TV. gaat het dan wel goed?
Verder: kan zijn dat een van je HDMI kabels wat problemen heeft met de hoge(re) bandbreedte die door de extra audio gevraagd wordt. Dus kan ook een kwestie zijn van een betere HDMI kabel.

Maar nogmaals: eerst probleem pinpointen. Weten waar het issue zit is 80% van de oplossing. Dingen veranderen als je al een probleem hebt veroorzaakt mestal alleen maar mer problemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Melvin.P
Natúúrlijk probeer ik de oorzaak van het probleem, of op z’n minst het apparaat dat het veroorzaakt, te isoleren.

Van de Sonos Amp ‘er tussenuit halen’ is niet echt sprake; het geluid loopt niet over de versterker naar de televisie, maar middels ARC net andersom. Met de ingebouwde speakers is het probleem er niet. Dus dat het misgaat in de ARC-verbinding of samenwerking tussen de televisie en versterker is duidelijk.

Ik heb het ook getest met een andere televisie. Daarmee speelde het probleem niet, maar dat toestel was wel minder uitgebreid qua ondersteunde formaten dus het is geen volledige vergelijking.

Van zowel Philips als HelloTV kreeg ik vandaag het advies om de Sonos Amp juist met een wat oudere, HDMI 2.0-kabel aan te sluiten. Dat zou stabieler kunnen zijn. Ik heb het nog niet geprobeerd.

Ik denk dat het voor mijn huidige Philips-televisie einde verhaal is. Maar ik vind het lastig om een opvolger te kiezen. Dat kan natuurlijk niemand anders voor mij doen, maar inzichten, ervaringen en suggesties zijn van harte welkom.

• Qontinent
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 15:43
Tja het is wat je zelf wilt eigenlijk, zoals the eagle al zegt, met een nieuwe tv kan het probleem die jij hebt nog steeds voordoen, dus gooi je soort van geld weg..

misschien een update draaien of inderdaad een hdmi kabel veranderen, ik zou niet zomaar ineens een nieuwe tv kopen. Heb je ook al gegoogled naar oplossingen?

TV audio and video are out of sync | Sonos

Audio delay on various TV inputs through Sonos Amp over HDMI | Sonos Community

Sonos geluid niet synchroon met tv? Fix het lip sync probleem - tink Blog NL

Al deze opties al geprobeerd?

Maar goed, als je gewoon een andere tv wil, is de vraag al heel simpel eerst: Wil jij ambilight, en is dat een must? tja dan valt de ander al af, begin daar eens mee. ( keuze is opzich best simpel dan?) Dan het OS, je hebt dit kunnen zien toch bij de winkel en kunnen informeren? maar als jij die LG al geannuleerd hebt, dan denk ik dat jij diep van binnen al het antwoord weet op jouw vragen hier. daarnaast kun je bij hellotv toch 14 dagen ofzo proberen? als je toch die lg dan nog wil, kan dat?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd. Eerst proberen op te lossen. Veel geld uitgeven kan altijd nodig.
Als dat niet werk: alternatief is een een hele simpele oplossing: Gebruik de optische uitgang van je TV :)
Die converteren naar tulp (D/A converter kost de wereld niet), of naar HDMI (die zijn wat lastiger te vinden en duurder). Dan ben je er ook :)
Is maar stereo. Maar geen HDMI gebruiken lost vaak een heleboel van dit soort issue op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1