Alternatief en veiliger forum voor mensen met autism gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 5.311 views

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-07 10:19
Ik weet niet of ik dit nu in het juiste deel van GoT plaats. Ik heb daar altijd moeite mee. Neem het mij alsjeblieft niet kwalijk als dit onderwerp eigenlijk ergens anders thuis hoort.

Ik ga dit vragentopic beginnen met een startvraag en eindigen met twee slotvragen:

Startvraag: hoe en waarmee bestrijd je internet trollen het beste?
Ik heb zojuist vaarwel gezegd tegen een internetforum voor mensen met een vorm van autisme (net zoals ikzelf), die tot op heden niet in staat blijkt te zijn met die op het oog simpele vraag om te gaan.

Zij gebruiken phpBB en de beheerders hebben allemaal een vorm van autisme.

Door en voor mensen met autisme dus. Op zich een heel mooi initiatief.

De beheerders daar zijn in staat om menselijke gebruikers van bots te onderscheiden.

Ze kunnen, omdat ze bovengemiddeld intelligent zijn, eveneens "dubbele bodems" doorzien.Bovengemiddeld intelligente mensen met autisme lukt het online bijna om op een volslagen niet klassiek autistisch niveau onderling te communiceren. Ze lijken zo bijna "normaal".

Ik weet dat zo goed omdat ik ook met mensen met autisme met een verstandelijke beperking en met een gemiddeld IQ te maken heb gehad. Dat komt doordat ik zeer veel vrijwilligerswerk voor en met autistische lotgenoten heb gedaan.

Ze zijn daar dus bijna in staat om op zogenaamd NT (neuro typisch) niveau met elkaar te communiceren.

Maar dat doen ze allemaal op ratio en niet op instinct.

Ik heb officieel een vorm van "licht autisme". Mijn sociale instincten zijn weliswaar beschadigd, maar ze functioneren nog wel, tot op zekere hoogte. Ik heb het vermogen om gevoelsmatig "rode vlaggen" te spotten. Mijn grote probleem is alleen dat ik het heel moeilijk vind om te bepalen of het "echt een rode vlag", "een kleine rode vlag" of "een grote rode vlag" is.

Ik ben er achter gekomen dat ik in elk geval in staat ben om vrijwel direct en accuraat een internet trol te detecteren.

Daarna waarschuw ik alle anderen voor het gevaar dat ik zie.

Vervolgens merk ik dat geen van die anderen naar mij luistert.

De meeste andere autistische forumleden en vooral de autistische beheerders blijken zijn niet in staat om snel en efficiënt een internet trol te herkennen en die z.s.m. van de rest van de forumleden te isoleren, oftwel ze geven hem of haar nu niet bepaald per direct een permban.

Elke keer als er zich een nieuwe internet trol aan dient die nagenoeg het zelfde gedragspatroon vertoont als een trol die er al eerder uitgeschopt is, herkennen ze dat patroon niet of slecht en grijpen ze veel te laat in.

Ik heb dat jarenlang aangezien tot ik er niet meer tegen kon. Ik heb trouwens wel meer sociale toestanden aan zitten kijken waar ik op een gegeven moment definitief niet meer tegen kon.

Mensen helpen is het allermoeilijkste werk dat er is.
Dat is voor mensen zonder autisme al heel erg lastig.

Ik heb hun beheerteam als vertrekkend trouw en dankbaar forumlid de volgende twee adviezen gegeven:
  1. Stap over op iets heel anders dan phpBB. Liefst iets veel moderners, zoals Mattermost.
  2. Neem niet-autistische mensen op in jullie beheerteam, zodat jullie team sneller trollen kan spotten.
Dat beheerteam kennende gaan ze mijn waarschuwingen in de wind slaan en op de oude voet verder, want "dat werkt over het algemeen al jaren goed genoeg".

Ik denk ook dat het meespeelt dat ik daar regelmatig heb gezegd dat ik een MBO achtergrond heb, terwijl de beheerders daar over het algemeen universitair zijn opgeleid. Hoe hoger hun opleiding, hoe meer mensen menen alle wijsheid in pacht te hebben. Dat is althans mijn indruk.

Het internet als geheel kennende betwijfel ik of dat alles zo gezond is. De community achter dat forum bestaat al ongeveer een kwart eeuw.

In die ongeveer 25 jaar zijn er, door sociale problemen, elders op internet heel wat spookforums ontstaan.

Ik denk er weleens over om een alternatieve online community op te zetten met software die sociaal gezien veel veiliger is.

Daarbij wil ik de hulp inroepen van zowel mensen met autisme als mensen zonder autisme.

Dat hoeft niet op stel en sprong. Ik wil daar ruim de tijd voor nemen. Het hoeft dus niet nu, het mag ook over 5 of 10 jaar...

Nu eindig ik met twee slotvragen:
  1. Wat denken jullie, is het slim om een eigen, modernere community voor mensen met een vorm van autisme op te willen starten of kan ik dat idee het beste per direct uit mijn hoofd zetten?
  2. Hebben jullie kennis van een ander online platform voor mensen met ASS dat al werkt zoals ik ongeveer in gedachten heb? Dus geen phpBB forum, maar iets veiligers, met strenge beheerders met een zo goed als feilloos werkend instinct?

Recent door de mods hier op mijn sodemieter gekregen door het woordje "ik" in mijn berichten.

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 04-07-2026 21:55)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-07 22:39
Ik doe zelf vrijwilligerswerk en de belangrijkste raad die ik kan geven is dat je het samen moet doen.
Het is en blijft werk dat men erbij doet. En de één doet nu eenmaal meer dan de ander, maar qua belangrijkheid maakt dat weinig uit.

Je kan mensen per direct bannen maar dan loop je ook het risico om een nieuw lid wat ongemakkelijk begint meteen te bannen. Dat wil je ook niet per direct doen. Sommige teksten zijn overduidelijk wel een trol. Maar andere, er is een grijs gebied.

Kijk wat je wel kan doen en waar je plezier uit haalt. Ga je je hierover druk blijven maken dan vreet het je op.

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:28
Waar het dus op neer komt is dat je boos bent dat eigenaren van een forum/moderators niet op jouw instructie mensen bannen die op dat nog niets verkeerds hebben gedaan? Of in iedergeval niet dermate dat het een instant ban verdient.

• Uruk-Hai
Nopheros schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:34:
Waar het dus op neer komt is dat je boos bent
Als je de neiging in je op voelt borrelen om mij te veroordelen op emoties die jij helemaal niet kunt waarnemen (je ziet mijn gezicht immers niet, je kunt mijn stem niet horen en je kunt mijn lichaamstaal evenmin lezen) in plaats van inhoudelijk en op een normale en beleefde manier op mijn slotvragen te reageren, reageer dan maar liever niet.

Ik zal het nog even voor je kort herhalen: er bestaan mensen die direct in staat zijn om een trol te herkennen, terwijl er vervolgens niet naar die mensen geluisterd wordt. Die mensen zien vervolgens gedurende een lange periode allerlei tumult voltrekken dat voorkomen had kunnen worden als er wel naar hen geluisterd was.

Ik voel me wat dat betreft soms net als Cassandra.

Ik roep met mijn berichten over dit gegeven wel vaker wrevel op, maar ik weet uit ervaring ook dat er mensen zijn die mij een warm hart toe dragen. Die zijn er op dat autisme forum ook nog genoeg. Hier op tweakers.net ben ik ook genoeg lieve en begripvolle mensen tegen gekomen.

[ Voor 60% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 21:48 ]

Recent door de mods hier op mijn sodemieter gekregen door het woordje "ik" in mijn berichten.

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Als je de neiging in je op voelt borrelen om mij te veroordelen in plaats van inhoudelijk en op een normale en beleefde manier op mijn slotvragen te reageren, reageer dan maar liever niet.

Ik roep met mijn berichten wel vaker wrevel op, maar ik weet uit ervaring ook dat er mensen zijn die mij een warm hart toe dragen. Die zijn er op dat autisme forum ook genoeg. Hier op tweakers.net ben ik ook genoeg lieve en begripvolle mensen tegen gekomen.
Hij veroordeelt je niet. Hij stelt een (in mijn ogen zeer valide) vraag. Je begint een enorm verhaal met een hoop bijzaken waardoor de kern van je verhaal lastig te vinden is.

Dat mensen je wel of niet een warm hart toedragen staat hierbij volledig buiten kijf en is een voorbeeld van zo'n bijzaak.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:51
Maar, wat wil je nou precies?
Is het eigenlijk dus zelf beheerder worden zodat jij mensen/trollen sneller kan herkennen dan de huidige beheerders en die mensen/trollen dan een ban kan geven?

Weet je of de gebruikers van het forum ook echt last hebben van het feit dat het een phpBB forum is? Dat maakt toch niks uit of je trollen krijgt of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door jaspermeul op 04-07-2026 21:42 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Mede-autist hier.

Trollen? Tja, het internet zit er vol mee en je doet er niets tegen. Je moet je er niet te veel van aantrekken, want als je ze niet voedt vertrekken ze vanzelf weer. Dat voelt wellicht tegenstrijdig.

Er is geen “safe space” op internet als zodanig waar je 100% zeker bent dat je niet wordt lastiggevallen.

Ja een forum opzetten met strenge moderatie voordat je toegang krijgt zodat je iedereen die binnenkomt kunt screenen is een optie, maar dat brengt de drempel ook omhoog voor mensen om deel te nemen. Software (phpbb of ander product) is daarin niet per definitie relevant, maar dat is mijn mening.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Acties:
  • Beste antwoord

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-07 22:39
Ik doe zelf vrijwilligerswerk en de belangrijkste raad die ik kan geven is dat je het samen moet doen.
Het is en blijft werk dat men erbij doet. En de één doet nu eenmaal meer dan de ander, maar qua belangrijkheid maakt dat weinig uit.

Je kan mensen per direct bannen maar dan loop je ook het risico om een nieuw lid wat ongemakkelijk begint meteen te bannen. Dat wil je ook niet per direct doen. Sommige teksten zijn overduidelijk wel een trol. Maar andere, er is een grijs gebied.

Kijk wat je wel kan doen en waar je plezier uit haalt. Ga je je hierover druk blijven maken dan vreet het je op.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Ik vraag mij af wat phpBB met je probleem te maken heeft? Het is niets anders dan forumsoftware die is gekozen door het beheer, en bedoeld is voor de gebruikers. Wat maakt het anders dan Xenforo of vBulletin? Of bedoel je meer dat je niet zo een soort van forum zoekt, maar een ander soort social medium om te discussiëren, zonder topics en threads?

Veel fora hebben ook een negeer-functie om berichten van bepaalde mensen te negeren. Misschien is dit een optie? Al voelt het voor sommige beheerders wel omstreden omdat er dan voor gebruikers gaten in discussies kunnen vallen doordat je een bepaalde gebruiker voor jezelf blokkeert.

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 04-07-2026 21:54 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Uruk-Hai
Ik snap de mensen niet die twee slotvragen lezen die met vet gedrukte tekst duidelijk aangekondigd worden en vervolgens denken: "Maar, maar... wat wil Uruk-Hai nu precies???"

Wat Uruk-Hai precies wil zijn mensen die niet proberen "tussen de regels door te lezen" en in staat zijn om een kort en bondig antwoord te geven op die twee vragen.

Zodra ik een heel epistel zoals mijn openingspost type zijn er hordes mensen die me "kwijt" zijn.
Dan zou je denken: "Maar waarom maak je dan niet wat kortere teksten?"
Nou, dat is een raar trekje van mij. Ik ben geneigd telkens de denkfout te maken dat langer = duidelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 21:58 ]

• Uruk-Hai
nelizmastr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:42:
Mede-autist hier.

Trollen? Tja, het internet zit er vol mee en je doet er niets tegen. Je moet je er niet te veel van aantrekken, want als je ze niet voedt vertrekken ze vanzelf weer. Dat voelt wellicht tegenstrijdig.

Er is geen “safe space” op internet als zodanig waar je 100% zeker bent dat je niet wordt lastiggevallen.

Ja een forum opzetten met strenge moderatie voordat je toegang krijgt zodat je iedereen die binnenkomt kunt screenen is een optie, maar dat brengt de drempel ook omhoog voor mensen om deel te nemen. Software (phpbb of ander product) is daarin niet per definitie relevant, maar dat is mijn mening.
Dank voor je bijdrage. Op dit soort antwoorden zat ik te wachten toen ik mijn slotvragen stelde.

• Uruk-Hai
AW_Bos schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:52:
Ik vraag mij af wat phpBB met je probleem te maken heeft?
Ik zie het niet alleen als "mijn" probleem.

phpBB is al vrij oud en volgens mij waren vrij veel van die uiteindelijk tot spookforums gedoemde online communities gebaseerd op phpBB of vergelijkbaar werkende software.

Daardoor ben ik me gaan afvragen of het misschien niet deels een kwestie is geweest van een veranderende tijdsgeest, terwijl de software het zelfde bleef. Stilstand = achteruitgang. Dat principe.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:54:
Ik snap de mensen niet die twee slotvragen lezen die met vet gedrukte tekst duidelijk aangekondigd worden en vervolgens denken: "Maar, maar... wat wil Uruk-Hai nu precies???"

Wat Uruk-Hai precies wil zijn mensen die niet proberen "tussen de regels door te lezen" en in staat zijn om een kort en bondig antwoord te geven op die twee vragen.

Zodra ik een heel epistel zoals mijn openingspost type zijn er hordes mensen die me "kwijt" zijn.
Dan zou je denken: "Maar waarom maak je dan niet wat kortere teksten?"
Nou, dat is een raar trekje van mij. Ik ben geneigd telkens de denkfout te maken dat langer = duidelijker.
Nofi maar zie je de Ironie er niet in? Kort en bondige antwoorden en een topic start met allerlei bijzaken.

Anyway sluit me aan bij dat de gekozen software voor het forum niet zo heel relevant lijkt tov. de inhoudelijke bezwaren hoe een community gemanaged wordt. Hoofdzaken en bijzaken scheiden lijkt me relevant.

Andere vragen kan ik niet beantwoorden buiten de wat algemenere: Leven in een maatschappij met andere mensen betekend zo ongeveer per definitie dat dingen niet helemaal gaan zoals je zelf wilt. Nu kan je alles zelf doen (24/7 een forum modereren is nogal lastig overigens) maar de vraag die ik zou mijzelf zou stellen: Is een eigen forum opzetten echt de weg of is wat water bij de wijn in je verwachtingen & actief proberen een bestaande plek te verbeteren niet een effectievere weg om dichter bij je wens te komen?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Uruk-Hai
GoldenSample schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Is een eigen forum opzetten echt de weg of is wat water bij de wijn in je verwachtingen & actief proberen een bestaande plek te verbeteren niet een effectievere weg om dichter bij je wens te komen?
Bedankt voor dit antwoord op mijn slotvragen.

Ik denk dat je gelijk hebt wat mijn eigenbelang betreft.

Ik denk dat ik gewoon rond moet gaan vragen bij o.a. de NVA, de Nederlandse Vereniging Autisme, die deels door ouders van mensen met een vorm van autisme gerund wordt.

Aanvankelijk koos ik liefst voor een forum dat door lotgenoten van mij was opgericht en dat heeft ook heel wat jaren goed gewerkt voor mij, maar hoe langer je ergens bent, of dat nu een werkgever is of een forum, hoe meer je je realiseert dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Wat voor groepssysteem mensen ook bedenken, er zijn altijd beperkingen.

Misschien moet ik gewoon eens naar een heel ander soort community gaan kijken en waar ik wellicht beter bij pas. Ik ga voorlopig dan maar uit van de aanname dat die community al bestaat.

• Uruk-Hai
GoldenSample schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Nofi maar zie je de Ironie er niet in? Kort en bondige antwoorden en een topic start met allerlei bijzaken.
Ehm nee... die ironie was me even ontgaan |:(

Ik ben van nature ook niet echt een denker of schrijver, eerder een doener die alles nogal chaotisch op gevoel doet.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:20 ]

• wlmpie
  • Laatst online: 10:55
Vraag1: goed idee om eigen community te beginnen? Misschien, maar is je doelgroep met gelijkgestemden groot genoeg? En hoe ethisch is het om vermoedelijke trollen gelijk te bannen? Innocent until proven guilty lijkt mij waardevoller maar heeft als nadeel dat echte trollen er af en toe doorheen glippen.

Vraag2: ken je al veilig platform zonder trollen? Nee, al komt Tweakers forum in de buurt met vrij strenge moderatie en veel mensen met milde ass.

En je startvraag, hoe bestrijd je internet trollen het beste? Door ze niet te voeden maar te negeren. Online is het onmogelijk om trollen helemaal uit te bannen. Als je je eraan ergert en anderen ervoor gaat waarschuwen voed je ze juist. Alles wat je aandacht geeft groeit.

Tip: Twijfel ook eens over je eigen oordeel, misschien heb je het soms mis en is iemand geen trol? Of iemand is soms een trol en soms niet. Ik vind het soms ook leuk om een beetje te trollen en ontregelen, maar zonder kwaadaardige bedoelingen.

Tip2: dit topic gaat ontsporen als jij nu gaat happen op iedere nare opmerking, negeer die opmerkingen dus.

• Uruk-Hai
wlmpie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:24:
Vraag1: goed idee om eigen community te beginnen? Misschien, maar is je doelgroep met gelijkgestemden groot genoeg? En hoe ethisch is het om vermoedelijke trollen gelijk te bannen? Innocent until proven guilty lijkt mij waardevoller maar heeft als nadeel dat echte trollen er af en toe doorheen glippen.

Vraag2: ken je al veilig platform zonder trollen? Nee, al komt Tweakers forum in de buurt met vrij strenge moderatie en veel mensen met milde ass.

En je startvraag, hoe bestrijd je internet trollen het beste? Door ze niet te voeden maar te negeren. Online is het onmogelijk om trollen helemaal uit te bannen. Als je je eraan ergert en anderen ervoor gaat waarschuwen voed je ze juist. Alles wat je aandacht geeft groeit.

Tip: Twijfel ook eens over je eigen oordeel, misschien heb je het soms mis en is iemand geen trol? Of iemand is soms een trol en soms niet. Ik vind het soms ook leuk om een beetje te trollen en ontregelen, maar zonder kwaadaardige bedoelingen.

Tip2: dit topic gaat ontsporen als jij nu gaat happen op iedere nare opmerking, negeer die opmerkingen dus.
(y) voor al je antwoorden.
  1. Ik betwijfel of ik genoeg gelijkgestemden kan vinden. Volgens mij moet ik dan naar spelden in hooibergen gaan zoeken, al heb ik al wel een beetje een idee hoe ik moet "adverteren".
  2. Tja, hoe ethisch is het om vermeende trollen gelijk te bannen... daar heb je enerzijds een punt, maar anderzijds: hoe moet het dan met de meest kwetsbaren onder de forumgebruikers?
  3. Over de software en het moderatie beleid van tweakers.net ben ik tot nu toe inderdaad een stuk tevredener dan over dat forum voor mensen met een vorm van autisme. Maar tweakers.net is in beginsel een echte tech site voor knutselaars en niet zozeer een soort "Viva" voor mannen en vrouwen ;)
  4. Internet trollen bestrijd je inderdaad het beste door hen geen aandacht te geven, maar hoe bestrijd je er eentje die zich naar 99% van de community leden toe perfect weet te camoufleren als een normale forumgebruiker?
  5. Over het risico op ontsporen heb je inderdaad gelijk. Ik zal proberen niet meer te "happen".

[ Voor 29% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:35 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26

Yucon

*broem*

Ik vind het moeilijk om te bepalen of strenge moderatie nu echt aan het safe space gevoel bijdraagt. De andere kant van de medaille is dat mensen zich geintimideerd kunnen voelen door de onverbiddelijkheid van de modjes.

• Uruk-Hai
Yucon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:36:
Ik vind het moeilijk om te bepalen of strenge moderatie nu echt aan het safe space gevoel bijdraagt. De andere kant van de medaille is dat mensen zich geïntimideerd kunnen voelen door de onverbiddelijkheid van de modjes.
Ja, daar heb je zeker een punt. Zo heb ik me ook weleens geïntimideerd gevoeld door de beheerders hier op tweakers.net.

Het is best lastig allemaal, om te bepalen wat ik nu precies wil bereiken en of het überhaupt zin heeft om nog iets te willen.

Ik vind dit vrij lastige materie. In mijn eentje kom ik er niet uit. Misschien met anderen ook niet.

Maar ik wil in elk geval een poging wagen. Daarom heb ik dit topic aangemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:40 ]

• wlmpie
Nog een wilde en ontregelende gedachte:

Bij allergieën kun je desensibiliseren door blootstelling aan het allergeen.

Misschien kun je ook desensibiliseren door op trollensafari te gaan in X.com }>

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:00
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:25:
Ik ben er achter gekomen dat ik in elk geval in staat ben om vrijwel direct en accuraat een internet trol te detecteren.
Ik zal het nog even voor je kort herhalen: er bestaan mensen die direct in staat zijn om een trol te herkennen, terwijl er vervolgens niet naar die mensen geluisterd wordt.
Hoe hoger hun opleiding, hoe meer mensen menen alle wijsheid in pacht te hebben. Dat is althans mijn indruk.
Hoe kan je die eerste twee quotes zo zeggen en dan claimen dat anderen het altijd better denken te weten.
De arrogantie straalt er vanaf.

Ik heb genoeg met autisten gewerkt zowel zakelijk als prive maar dit vind ik erg ver gaan.

Wat betreft je andere vragen:
De technische implementatie van het forum maakt niets uit.
Als er voldoende gelijkgestemden te vinden zijn op het oude forum heb je een kans. Er is wel een reden dat die oude communicatie dus al 25 jaar bestaat, blijkbaar doen ze iets goed en blijven er mensen komen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:26:
[...]

Tja, hoe ethisch is het om vermeende trollen gelijk te bannen... daar heb je enerzijds een punt, maar anderzijds: hoe moet het dan met de meest kwetsbaren onder de forumgebruikers?
Net zoiets als de TL / HK op Tweakers: Voor een gedeelte van de dingen specifiek langer op het forum actief zijn / toestemming nodig hebben voor je toegang krijgt. Met wel het nadeel dat nieuwe gebruikers dan het missen. Het zou helpen wanneer ze net als bij AWM het wel kunnen zien, maar pas na loop van tijd mee kunnen discussieren, als dit daadwerkelijk een probleem is.
Ik ben in mijn jaren op het internet een hoop mensen tegengekomen die dat van zichzelf dachten. Helaas waren die vooral zelf ervan overtuigd dat ze daar zo goed in waren. En omdat die ander dus toch een troll was, hoefde je ook niet serieus te nemen wat die zei. Dus je hebt altijd gelijk.

Ik ben (tegen wil en dank :P) moderator geweest op een publieke Discord die behoorlijk wat scammer problemen had. En ja, ik kon met behoorlijke zekerheid wel voorspellen of eentje dat was (niet perfect, maar dit is natuurlijk nog een graadje erger dan een troll, dus waren makkeljiker te herkennen, maar lang niet altijd, want de meeste waren bots, maar zeker niet allemaal). Maar het probleem: wij gingen niet mensen bannen omdat we redelijk zeker ervan waren dat het een scammer was. Hier heb je hetzelfde probleem, wil jij op een forum mensen gaan bannen omdat de opperste leider zegt dat het een troll is? Nog voordat diegene daadwerkelijk iets fout heeft gedaan?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Deels kan ik mij wel invoelen in met @Uruk-Hai omdat ik ook een vorm van autisme heb, hetzij dan meer door een fysieke handicap. Misschien deels daardoor dat ik zijn topicstart juist wel duidellijk vond en er naar mijn mening nu niet echt bijzaken in staan.

Kijk dat het voor een ander dan wel lijkt alsof het een bijzaak is wil nog niet zeggen dat het voor de persoon zelf een bijzaak is. Zoals ik het lees zijn het meer opstapjes om een verhaal/gebeurtenis te verduidelijken.

Mijn ervaring is helaas dan ook niet zo positief wat fora betreft en vooral dan specifice fora die dan gericht zijn op 1 item. Moeilijk ook als dan een forumbeheer ietwat vastgeroest is en de problemen niet echt ziet. Tja en sterker nog, eerder ben ik wel eens vaker geband op fora omdat ik dan tegen trollen in ging.

Denk eerlijk gezegd wel dat software niet direct zo bepalend is en daarin anderen wel gelijk hebben. Je zal het samen moeten doen en samen een sterk team vormen, en dan ook samen problemen proberen op te lossen.

Inderdaad ook trollen maar laten trollen en even laten uitrazen waarna die vanzelf weer verdwijnen. Maar ja, ik ken mijzelf en ik mij er dan ook aan blijf irriteren en elke keer erin trap ook nog eens erop in te gaan ondanks dat ik dan weet dat het een trol is.

• Uruk-Hai
Philip Ross schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:40:
Wat betreft je andere vragen:
De technische implementatie van het forum maakt niets uit.
Als er voldoende gelijkgestemden te vinden zijn op het oude forum heb je een kans. Er is wel een reden dat die oude communicatie dus al 25 jaar bestaat, blijkbaar doen ze iets goed en blijven er mensen komen.
Wij zijn vreemden voor elkaar. Mogelijk zou je me anders beoordelen als je me (ook) in het echt zou kennen...

Hier op internet zien we maar een stukje van elkaar. Ik heb in elk geval niets tegen jou.

Er blijven, voor zover ik kan overzien, autistische mensen naar dat forum komen om twee redenen:
  1. De community is volkomen nieuw voor hen.
  2. Het forum functioneert voor het grootste gedeelte van de mensen op het autisme spectrum goed.
Laat ik dat laatste in een percentage uitdrukken: voor 95% van de gasten volstaat dat forum.
Ik behoor tot de 5% waarvoor het niet of niet langer volstaat.

Ik vind het jammer als er voor die 5% geen alternatief zou bestaan.

In de tijd dat ik zelf nog een volop tevreden forumlid was heb ik weleens iemand uit de community zien vertrekken waarvan ik vond dat diegene het niet verdiende. Die persoon heb ik dan later via e-mail nog eens gevraagd terug te komen. Toen smeet diegene als het ware de deur in mijn gezicht dicht.

Hij mailde: "Weet je wat? Ik heb er genoeg van!"

Daarna heb ik nooit meer iets van hem vernomen.

Die reactie van hem kon ik toen niet doorgronden, maar nu ik wat ouder ben, begint het me te dagen wat er zoal in die persoon omging dat hij zo reageerde.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 23:12 ]

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 16:22
Puur vanuit technisch oogpunt. Zou het voor mensen met bepaalde vormen van autisme niet juist averechts kunnen werken als je phpBB vervangt voor een alternatief? Zij zijn jaren lang gewend geraakt aan hoe het nu werkt.

• Uruk-Hai
Kvanhemert schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:12:
Puur vanuit technisch oogpunt. Zou het voor mensen met bepaalde vormen van autisme niet juist averechts kunnen werken als je phpBB vervangt voor een alternatief? Zij zijn jaren lang gewend geraakt aan hoe het nu werkt.
De community waar ik het over heb is begonnen op een maillijst. De overgang naar phpBB verliep naadloos. Er was niemand die daarover klaagde. Iedereen bleef toen "binnenboord."

Waarom zou het dan in de toekomst anders gaan als er van phpBB overgestapt wordt naar software die nog wat beter aansluit bij wat mensen prettig vinden om te gebruiken en dat qua moderatie beter is bij te houden?

• Uruk-Hai
wlmpie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:40:
Nog een wilde en ontregelende gedachte:

Bij allergieën kun je desensibiliseren door blootstelling aan het allergeen.

Misschien kun je ook desensibiliseren door op trollensafari te gaan in X.com }>
Ik zal ook even "wild" doen:

Bedoel je net zoiets als wat de nazi jagers vlak na de tweede wereld oorlog deden?

Ik heb in de krant weleens het verhaal van zo'n nazi jager gelezen. Hij had tijdens één van zijn jachten het graf van een dode nazi kampbeul gevonden. Op dat graf las hij de volgende tekst: "Hier rust onze lieve opa en vader..." enzovoort. De nazi jager in kwestie werd loei kwaad, riep "Jij verdomde rotzak!" en gaf een geweldige schop tegen die grafsteen. Wat je natuurlijk nooit moet doen met steen als je jezelf niet wilt bezeren...

Maar goed, toen pleegde hij in feite grafschennis.

Ik heb niet zoveel zin om me tot dat niveau te verlagen.

Jagen op jagers is een nogal riskante bezigheid. Voor je het weet ben je zelf net zo'n onethisch persoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 23:27 ]

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 16:22
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:17:
[...]

De community waar ik het over heb is begonnen op een maillijst. De overgang naar phpBB verliep naadloos. Er was niemand die daarover klaagde. Iedereen bleef toen "binnenboord."

Waarom zou het dan in de toekomst anders gaan als er van phpBB overgestapt wordt naar software die nog wat beter aansluit bij wat mensen prettig vinden om te gebruiken en dat qua moderatie beter is bij te houden?
Tja het één is het ander niet. Ik kan me goed voorstellen dat er voordelen zijn als je overstapt van een mailinglijst naar een forum. Maar als het laatste goed functioneert zul je behoorlijk goede argumenten moeten hebben om opnieuw zo'n overstap te maken.

Dat er in een verleden vrij gemakkelijk een overstap is gemaakt betekent niet automatisch dat mensen daar nu weer zin in hebben.

• morritz34
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:23:
[...]

Ik zal ook even "wild" doen:

Bedoel je net zoiets als wat de nazi jagers vlak na de tweede wereld oorlog deden?

Ik heb in de krant weleens het verhaal van zo'n nazi jager gelezen. Hij had tijdens één van zijn jachten het graf van een dode nazi kampbeul gevonden. Op dat graf las hij de volgende tekst: "Hier rust onze lieve opa en vader..." enzovoort. De nazi jager in kwestie werd loei kwaad, riep "Jij verdomde rotzak!" en gaf een geweldige schop tegen die grafsteen. Wat je natuurlijk nooit moet doen met steen als je jezelf niet wilt bezeren...

Maar goed, toen pleegde hij in feite grafschennis.

Ik heb niet zoveel zin om me tot dat niveau te verlagen.

Jagen op jagers is een nogal riskante bezigheid. Voor je het weet ben je zelf net zo'n onethisch persoon.
Uhm nee.....

En verder; wat houdt zo'n verandering in volgens jou? Is dat alleen op de achtergrond qua techniek? Of ook hoe zo'n forum eruit ziet? De meeste mensen met autisme kunnen niet tegen verandering.

• Uruk-Hai
Kvanhemert schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:28:
[...]

Dat er in een verleden vrij gemakkelijk een overstap is gemaakt betekent niet automatisch dat mensen daar nu weer zin in hebben.
Het volgende is ook bedoeld als antwoord op de laatste opmerking van morritz34

Ik vermoed dat die mensen op een gegeven moment wel zullen moeten. Niets blijft eeuwig het zelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-07-2026 00:08 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

hoe en waarmee bestrijd je internet trollen het beste?

Negeren. Sommige mensen zijn daarnaast echt overtuigd van bepaalde informatie die door andere misschien als trollen gezien worden. Aan de ene kant wil je die niet zomaar negeren blokkeren,want deze mensen hebben misschien juist bepaalde informatie nodig om het autisme beter te kunnen begrijpen. Dus door direct te blokkeren geef je deze personen ook geen kans om zich ergens in te verdiepen.

Je geeft aan dat je andere op het forum goed kan inschatten zonder dat je ze echt gezien hebt. Later geef je aan dat iemand niet zo hoeft te reageren op:
(je ziet mijn gezicht immers niet, je kunt mijn stem niet horen en je kunt mijn lichaamstaal evenmin lezen)
Dan zou het toch raar zijn om deze personen geen kans te geven?
In het begin be/ver-oordelen we de persoon op eerste van wat wij hebben meegemaakt. Fysiek is dat bijvoorbeeld het uiterlijk of de kleding en op een forum misschien het eerste wat iemand heeft getypt of hoe zijn avatar eruit ziet.

Slotvragen:
1. Er bestaat al een platform, waarom zou je dat willen beconcurreren? Nog sneller iemand kunnen blokkeren? Alleen maar "echte" autisten? Wie zit daar op te wachten? Wie gaat het opstarten,beheren,modereren etc? Als je denkt dat iets beter kan join the team i.p.v. een ander kamp met autisten te maken.
2. "Feilloos werkend instinct"? Dat klinkt best ingewikkeld, hoe zie je dit voor je?

P.s. vind het goed dat je hier vragen over steld. Vergeet niet dat je met een heel spectrum van autisten te maken hebt. Iedereen vat dingen hierdoor anders op en reageert daar weer anders op.

Self reflection is the school of wisdom

• Uruk-Hai
morritz34 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:35:
De meeste mensen met autisme kunnen niet tegen verandering.
Dat is nogal een misvatting over mensen met een vorm van autisme.

Ze kunnen er wel degelijk tegen, mits ze goed zijn voorbereid op de verandering en de verandering prettig aanvoelt.

Mijn beste vriend is meer klassiek autistisch dan ikzelf en het beste vakantiemaatje die ik ooit heb gehad.

Zolang ik er maar voor zorg dat hij goed van tevoren weet waar hij aan toe is (vind ik voor mezelf trouwens ook belangrijk) durft hij met mij mee te gaan naar allerlei verre bestemmingen waar we beiden nooit eerder zijn geweest. Ik maak niet alles voorspelbaar voor hem, er is ruimte voor verrassingen waar mensen met autisme zogenaamd niet tegen zouden kunnen, maar dat blijkt hij prima te kunnen bolwerken.

• Uruk-Hai
Ventrigo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:47:
hoe en waarmee bestrijd je internet trollen het beste?

Sommige mensen zijn daarnaast echt overtuigd van bepaalde informatie die door andere misschien als trollen gezien worden. Aan de ene kant wil je die niet zomaar negeren blokkeren,want deze mensen hebben misschien juist bepaalde informatie nodig om het autisme beter te kunnen begrijpen. Dus door direct te blokkeren geef je deze personen ook geen kans om zich ergens in te verdiepen.
Bedankt voor het "finetunen" van dit topic en mijn gedachten over trollen met deze woorden.
In het begin be/ver-oordelen we de persoon op eerste van wat wij hebben meegemaakt. Fysiek is dat bijvoorbeeld het uiterlijk of de kleding en op een forum misschien het eerste wat iemand heeft getypt of hoe zijn avatar eruit ziet.
Ik volg je niet helemaal, merk ik. Maar dat komt misschien omdat het nu al vrij laat is en ik moe begin te worden.
Slotvragen:
1. Er bestaat al een platform, waarom zou je dat willen beconcurreren? Nog sneller iemand kunnen blokkeren? Alleen maar "echte" autisten? Wie zit daar op te wachten? Wie gaat het opstarten,beheren,modereren etc? Als je denkt dat iets beter kan join the team i.p.v. een ander kamp met autisten te maken.
Allemaal vragen waar ik nu zo 1-2-3 geen pasklaar antwoord op heb. Ik begin echt moe te worden. Ik wil hier de tijd voor nemen, er over nadenken en er later op terug komen.

Ze hebben me daar trouwens gevraagd om mee te beheren, maar ik heb er momenteel de energie niet voor omdat ik al twee deeltijdbanen heb, vier verschillende soorten vrijwilligerswerk doe en daarnaast ook nog bezig ben met een jongerenproject. Dus eigenlijk doe (ik ben een doener, niet zozeer een denker) ik nu al zeven verschillende dingen tegelijkertijd, al heb ik bepaalde activiteiten op een wat lager pitje gezet om het allemaal nog te kunnen bolwerken.

Je zou denken dat dat niet kan, een autist die zeven dingen tegelijkertijd kan, maar wat in wezen doe is om en om werken. Dat is dus niet letterlijk tegelijkertijd werken. Dat vergt nogal nauwgezet agendabeheer, waar ik soms weleens mee blunder. Het helpt ook niet dat ik een hyperfocus heb die mentaal aanvoelt als een soort hele zware "lens" die nogal wat energie kost om te "verstellen".

Daarom zei ik in mijn openingspost dat ik dit project, want dat is het in feite, ook wel over 5 of 10 jaar zou willen doen. Tenminste, als dat zin zou hebben.
2. "Feilloos werkend instinct"? Dat klinkt best ingewikkeld, hoe zie je dit voor je?
Dat is een goede vraag. Ik zat o.a. te denken aan ondersteuning door AI.
P.s. vind het goed dat je hier vragen over steld. Vergeet niet dat je met een heel spectrum van autisten te maken hebt. Iedereen vat dingen hierdoor anders op en reageert daar weer anders op.
Dat klopt, daar heb je gelijk in.

Mijn harte wens is dat alle mensen met een vorm van autisme (of anders gezegd: alle vormen van autisme) uiteindelijk ergens een plekje kunnen vinden waar ze zich veilig en thuis voelen.

Maar misschien wil ik daarmee iets dat simpelweg niet kan bestaan. Deze wereld heeft nu eenmaal zijn limieten. Niet alles is er mogelijk. Sommige voorzieningen zullen nooit kunnen bestaan. Helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-07-2026 00:06 ]

• Uruk-Hai
Beste mensen, ik begrijp dat het vervelend is dat ik niet al jullie vragen beantwoord, maar ik begin nu serieus moe te worden, waardoor ik als vanzelf dingen begin te skippen om het nog een beetje werkbaar te houden voor mezelf.

Ik ga morgen, als ik weer wat uitgerust ben, wel verder met dit topic.

Ik wil jullie allemaal voor nu bedanken voor jullie feedback in de vorm van opmerkingen en wedervragen.

• Uruk-Hai
Dan zou het toch raar zijn om deze personen geen kans te geven?
Het vervelende is is dat als je de verkeerde personen (mensen die uiteindelijk alleen maar kwaad willen doen) de juiste kansen blijkt te hebben gegeven, je het risico loopt dat je de juiste personen (mensen die werkelijk en alleen maar doodonschuldig zijn) kopzorgen bezorgd die voorkomen hadden kunnen worden.

Maar goed, ik neem dat jij bedoeld dat dat een risico is dat niet vermeden kan worden. Dat dat risico er nu eenmaal bij hoort, net zoals er wel meer ongemakkelijke zaken zijn die bij het leven horen en waar we als mensheid maar mee moeten zien te dealen.
Dat is in het verleden met de avatar van één forumlid flink misgegaan. Die man had een avatar die op de een of andere manier voor meerdere forumleden tegelijkertijd zo aanstootgevend was dat dat invloed had op hoe zijn teksten werden gelezen.

Maar dat is lang geleden.

Het werkt met die overgevoeligheid voor avatars trouwens ook de andere kant op. Soms wekt een avatar zulke positieve associaties op dat andere forumleden je meer krediet lijken te geven. Mijn eigen (met AI gegenereerde) avatar oogde bijvoorbeeld lekker vriendelijk en sportief. Diverse forumleden bleven me er maar op attenderen dat ze die sportieve kant van mij zo in mij waarderen.
Slotvragen:
1. Er bestaat al een platform, waarom zou je dat willen beconcurreren?
Als er sprake is van 5% mensen met ASS die daar niet thuis blijken te horen en waar je een alternatief platform voor wilt gaan opzetten, dan ga je toch niet concurreren met het oorspronkelijke platform? Althans niet volledig dekkend concurreren. Je concurreert alleen op het vlak van de nieuwelingen die nog niet weten op welke van de twee soorten platforms ze het meest thuis horen. Zeg maar de "zwevende kiezers".
Nog sneller iemand kunnen blokkeren?
Zoals al eerder door anderen hier is aangegeven: wanneer iemand als een trol tekeer gaat en zich dus slecht gedraagt, hoeft diegene nog geen slecht persoon te zijn. Het kan ook zijn dat diegene na aanmelding al vrij snel aanvoelt in een "koud bad" te zijn beland, waar diegene op een "warm bad" had gehoopt.

D.w.z. iemand die zo'n scherp oog heeft voor wat een platform in essentie waard is dat diegene al van begin af aan de neiging in zich voelt opborrelen om op een nogal onorthodoxe en geforceerde manier aan de community begint te sleutelen.

Dat sleutelen kan op zo'n onhandige manier gaan dat het slecht lijkt, terwijl het goed bedoeld is. Althans... goed bedoeld door iemand die van mening is dat zijn doel zijn middelen heiligt.

Gesteld dat er andere forumleden zijn die zich op de achtergrond houden maar dat sleutelen goed in de gaten hebben en eveneens vinden dat het beoogde doel de middelen heiligt, zal zo iemand altijd bijval krijgen.

Daarom is het zo gevaarlijk om zo'n sleutelaar teveel de ruimte te geven. Geef hem (de trol of sleutelaar is meestal een man) te lang en teveel de ruimte en je krijgt steeds meer tweespalt binnen de community.
Alleen maar "echte" autisten?
Er zal altijd discussie bestaan over wat een "echte autist" is. Ik houd er rekening mee dat ik zelf niet gemist zal worden omdat anderen mijn "lichte vorm van autisme" niet als "echt autisme" zien en mij zodoende het liefst uit de community willen drijven, zoals het menselijk lichaam een houten splinter uit wil drijven.

Wat mij is overkomen heb ik voor mij, andere mensen ook zien overkomen. Ik ben overigens niet weggegaan omdat ik vanwege dit verschil tussen "licht autisme" en "klassiek autisme" ben weggepest. Ik ben er uit vrije wil vertrokken en ook nog eens niet stilletjes en ongemerkt, maar duidelijk zichtbaar en "netjes via de voordeur". Oftewel, ik heb eerst heel netjes iedereen daar vaarwel gezegd.
Wie zit daar op te wachten?
Nou, de mensen met "licht autisme" zoals ik. Mensen die net als ik over een gedeeltelijk functionerende "automatische piloot" beschikken en daarmee tussen wal en schip vallen, tussen klassieke autisten die werkelijk alles moeten beredeneren en klassieke neurotypische mensen die alles op gevoel kunnen.

Dat probleem met middenmoters zoals ik zal altijd blijven bestaan. Ik ben niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Wie gaat het opstarten,beheren,modereren etc?
Ik heb eerder in dit topic aangegeven dat ik dat wel wil zijn, maar nu nog niet en dat ik het ook niet in mijn eentje wil gaan doen.

Ik beschik verder door mijn eerdere vrijwilligerswerk over een grote hoeveelheid kennissen op het autisme spectrum die zich nog "ergens" in een uithoek van het internet bevinden en die mij nog "kredietwaardig" vinden of kunnen vinden, vanwege mijn verrichtingen in het verleden.

Daarnaast kan ik steeds beter verwoorden wat mijn doelstellingen zouden moeten zijn, ben ik psychologisch gezien gegroeid, ben ik beter geworden in werkbare plannen maken en kan ik inmiddels (in elk geval tot op zekere hoogte) een geheel nieuwe community uit de grond stampen.

Dat klinkt vast allemaal erg voorbarig en veel te zelfverzekerd, maar mijn ervaring is dat als je eenmaal over een realistisch plan beschikt er ineens heel veel blijkt te kunnen en van alles als vanzelf op zijn pootjes terecht komt.

Een deugdelijk plan maken kost veel energie, maar een deugdelijk plan eenmaal in werking zetten scheelt je ook weer energie.
Als je denkt dat iets beter kan join the team i.p.v. een ander kamp met autisten te maken.
Daar heb ik eerder al op geantwoord: ik heb het op dit moment, in deze periode van mijn leven, te druk om me daar mee bezig te houden. Over 5 of 10 jaar heb ik die ruimte. Misschien over 2 jaar al. Tot die tijd kan ik voorbereiden.
Inzet van nieuwe beheertechnieken, waaronder AI. Geen idee of dat al kan.
Vergeet niet dat je met een heel spectrum van autisten te maken hebt. Iedereen vat dingen hierdoor anders op en reageert daar weer anders op.
Ik houd in dit geval rekening met de buitenbeentjes in het autisme spectrum. De buitenbeentjes onder de buitenbeentjes. Geen makkelijke groep om mee te werken.

• Philip Ross
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:06:
[...]

Wij zijn vreemden voor elkaar. Mogelijk zou je me anders beoordelen als je me (ook) in het echt zou kennen...

Hier op internet zien we maar een stukje van elkaar. Ik heb in elk geval niets tegen jou.
Ik heb ook niets tegen jou. Ik probeer je ook niet te beoordelen maar zeg alleen wat ik zie.

Of het in het echt is of op internet de toon die je aanslaat heeft effect op hoe mensen reageren.

Net als dat jij mijn punt dus volledig negeert.
Af en toe eens in de spiegel kijken naar wat je zelf doet is enorm behulpzaam.

Je gaat continu uit van je eigen gelijk en wil niet ingaan op waarom anderen er misschien anders over denken.

Verder gaat AI moderatie echt helemaal niets oplossen hierin. Trolls zijn natuurlijk goed bekend met hoe je de AI kunt gamen.

Persoonlijk vind ik ook wel eens dat trollen (of mensen die gewoon asociaal zijn zonder opzettelijk te trollen) harder aangepakt mogen worden op internet.

De claim dat trollen het best genegeerd kunnen worden ben ik het ook mee oneens. Hij harde moderatie en ze direct een van geven zorgt er voor dat ze je community met rust laten.

Dus inhoudelijk zijn we het redelijk eens.
Maar de manier waarop je zelf generaliserend en denigrerend praat over andere groepen zou er bij mij voor zorgen dat ik niet met je samen zou gaan werken op zoek naar een oplossing maar je zou gaan negeren.

• wlmpie
Kun je enkele concrete voorbeelden geven van onwenselijk trolgedrag waar jouw "doelgroep" het slachtoffer van wordt? Misschien helpt dat om ook tot concretere oplossingsrichtingen te komen?

• Uruk-Hai
Philip Ross schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Af en toe eens in de spiegel kijken naar wat je zelf doet is enorm behulpzaam.
Zoals ik eerder al aangaf: je kent me niet.
Je gaat continu uit van je eigen gelijk en wil niet ingaan op waarom anderen er misschien anders over denken.
Ik ben inderdaad behoorlijk eigenwijs, maar ik ken mensen die nog véél eigenwijzer zijn dan ik ;)

Verder ga ik niet overal op in omdat ik van nature nogal introvert / gesloten ben.
Verder gaat AI moderatie echt helemaal niets oplossen hierin. Trolls zijn natuurlijk goed bekend met hoe je de AI kunt gamen.
Heb jij ooit al eens gemodereerd? Heb jij je als moderator al eens laten ondersteunen door een AI?
Persoonlijk vind ik ook wel eens dat trollen (of mensen die gewoon asociaal zijn zonder opzettelijk te trollen) harder aangepakt mogen worden op internet.
Nou, dan zijn we het daar in elk geval over eens.
De claim dat trollen het best genegeerd kunnen worden ben ik het ook mee oneens. Hij harde moderatie en ze direct een van geven zorgt er voor dat ze je community met rust laten.
Hier vinden we elkaar ook.
Dus inhoudelijk zijn we het redelijk eens.
Maar de manier waarop je zelf generaliserend en denigrerend praat over andere groepen zou er bij mij voor zorgen dat ik niet met je samen zou gaan werken op zoek naar een oplossing maar je zou gaan negeren.
Dat zeg jij nu wel, maar ik heb altijd medestanders kunnen vinden :)

• Uruk-Hai
wlmpie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:04:
Kun je enkele concrete voorbeelden geven van onwenselijk trolgedrag waar jouw "doelgroep" het slachtoffer van wordt? Misschien helpt dat om ook tot concretere oplossingsrichtingen te komen?
De persoon in kwestie deed op dat forum al heel snel aan gaslighting. Dan heb ik het over gedrag dat ik hem ongeveer zes jaar geleden heb zien vertonen.

Ik kende het woord gaslighting toen alleen niet, probeerde daarom in mijn eigen woorden aan de beheerders uit te leggen wat ik zag en maakte daar geen indruk mee. Bronnen aanreiken deed ik ook al niet...

Ik was een goed bedoelende maar nogal onhandige waarschuwer, zeg maar. Mede vanwege mijn onhandigheid werd er waarschijnlijk niet naar me geluisterd.

Waarschuwen is een kunst. Dat krijg je niet zomaar onder de knie. Althans, dat is wat ik heb gemerkt.

De persoon die ik een trol noem beheerste wel meer technieken om andere mensen op de kast te jagen en hen het leven zo zuur mogelijk te maken. Ook die andere technieken kon ik niet snel en accuraat in woorden vatten. Ik ben nu eenmaal geen psycholoog die dat soort jargon uit zijn hoofd kent. Mijn woordenschat is op dat gebied niet zo groot (mijn woordenschat is überhaupt niet erg groot).

Mij dunkt dat een AI in principe in staat zou moeten zijn om technieken zoals gaslighting in een conversatie te kunnen herkennen. Een AI moet volgens mij in elk geval een indicatie van .... % kunnen geven.

Is het zo een beetje duidelijker waar ik aan denk en welke kant ik op wil?

Oh ja, ik ben nu dit even aan het lezen.

Trollen bestrijden is lastig. Voor je het weet wordt je er zelf van beschuldigd een trol te zijn.

Oh ja, dat wat er in het door mij aangehaalde genoemd wordt, dat reageren met memes, grote plaatjes en animated gifs die iedereen enorm storend vond en waarvan er in de huisregels stond dat het daarom niet mocht. Dat deed hij in het begin ook heel vaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-07-2026 11:55 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:48
Het voelt alsof je op basis van een zeer beperkt aantal minder plezierige ervaringen een probleem wilt gaan oplossen waar mogelijk maar zeer weinig mensen last van hebben. Hoeveel leden/posts denk je nodig te hebben om dat forum levensvatbaar te krijgen?

Over de techniek is al genoeg gezegd, zie niet in waarom je die zou veranderen.

NB: je reacties komen tamelijk defensief op me over. Aangeven dat mensen je niet kennen en tegelijkertijd oordelen over anderen op afstand rijmt niet echt lekker met elkaar.

Al met al zou ik je adviseren om je plannen te heroverwegen. Zeker als je dit toch pas over een paar jaar zou willen opstarten.

• Uruk-Hai
Homer-Simpson schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:53:
Het voelt alsof je op basis van een zeer beperkt aantal minder plezierige ervaringen een probleem wilt gaan oplossen waar mogelijk maar zeer weinig mensen last van hebben. Hoeveel leden/posts denk je nodig te hebben om dat forum levensvatbaar te krijgen?
Ik denk een enorm laag percentage, maar getalsmatig kunnen dat uiteindelijk nog best veel mensen zijn.

Ik vermoed alleen dat een significant deel van de doelgroep zoals ik die in gedachten heb "als de dood" is voor internetcontact zoals op een forum, omdat je op een forum nu niet bepaald gespaard wordt.
Over de techniek is al genoeg gezegd, zie niet in waarom je die zou veranderen.
Nou, ik wel, maar ik red me wel. Ik ga gewoon op internet op zoek naar iets dat een zielsverwant van mij die wel kan programmeren in elkaar heeft geflanst. En als me dat niet lukt... C'est la vie. Je kunt niet alles hebben wat je hartje begeerd.
NB: je reacties komen tamelijk defensief op me over. Aangeven dat mensen je niet kennen en tegelijkertijd oordelen over anderen op afstand rijmt niet echt lekker met elkaar.Al met al zou in je adviseren om je plannen te heroverwegen. Zeker als je dit toch pas over een paar jaar zou willen opstarten.
Iedereen is een vat vol tegenstellingen en mag dat tot op zekere hoogte gewoon zijn. Daar heb ik het weleens met collega's over. We kennen iemand in ons midden die nog veel contrastrijker in elkaar steekt dan ikzelf.

Ik neem je advies voor het heroverwegen van mijn plannen serieus in deze zin: misschien zijn de plannen op zich wel goed, maar ben ik de verkeerde persoon om ze uit te voeren.

Dat komt wel vaker voor, dat de planner niet dezelfde persoon is als de uitvoerder. Een architect gaat het huis dat hij ontworpen heeft ook niet zelf bouwen. Vrij normaal gegeven dus.

• Philip Ross
Uruk-Hai schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Zoals ik eerder al aangaf: je kent me niet.

Ik ben inderdaad behoorlijk eigenwijs, maar ik ken mensen die nog véél eigenwijzer zijn dan ik

Heb jij ooit al eens gemodereerd? Heb jij je als moderator al eens laten ondersteunen door een AI?
Weer 100% in de verdediging aan het schieten en anderen aan het aanvallen.

Ja, ik heb vaker gemodereerd in verschillende communities.
Niet met AI overigens.
Dat zeg jij nu wel, maar ik heb altijd medestanders kunnen vinden :)
Niet genoeg blijkbaar anders was je nu niet hier op zoek naar wat anders.
Mij dunkt dat een AI in principe in staat zou moeten zijn om technieken zoals gaslighting in een conversatie te kunnen herkennen. Een AI moet volgens mij in elk geval een indicatie van .... % kunnen geven.
Heb je hiervoor enige onderbouwing?
Als het grote partijen als Meta, Twitter en Reddit niet lukt. Waarom denk jij dat het jou wel lukt om dit met AI te modereren?

Overigens, jouw gedrag hier vertoont veel van de kenmerken van trollen volgens dat artikel dat je linkt.
Op mensen meer kijkend, alleen reageren op wat je uit komt, niet doorhebben dat anderen het met je oneens kunnen zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 05-07-2026 12:30 ]

• wlmpie
Omdat je het over één specifieke persoon hebt, komt dit op.mij meer over als een soort vendetta. Iemand is specifiek jou aan het trollen of misschien jouw "type"? Vaak komt pestgedrag voort uit eigen onzekerheid, soms zijn pesters gewoon kwaadaardig en genieten ze van andermans pijn.

Of wil iemand zijn/haar dominante mening verspreiden/opdringen en trolt iedereen die een tegengeluid laat horen?

Ik vrees dat je ook op een nieuw platform altijd wel zo iemand gaat aantreffen. Volstrekt overtuigd van het eigen gelijk. Of is dit niet wat je bedoeld?

Een ai kan wellicht helpen om bepaalde "debattechnieken" zoals gaslighting te identificeren, maar de achterliggende reden waarom iemand debattrucs toepast lijkt mij veel lastiger te identificeren en eigenlijk is de reden van het gedrag pas echt interessant.

Je lijkt te streven naar een platform met een level playing field, waar mensen zonder "debatvaardigheden" toch ook gehoord worden. Klopt dat?

• Uruk-Hai
Philip Ross schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:27:
[...]
Niet genoeg blijkbaar anders was je nu niet hier op zoek naar wat anders.
Ik ben hier op tweakers.net vooral op zoek naar kennis, niet zozeer naar medestanders.

De medestanders zoek ik in het echte leven, waar ik gewoonlijk wat prettiger op anderen over kom dan online.
[...]

Heb je hiervoor enige onderbouwing?
Als het grote partijen als Meta, Twitter en Reddit niet lukt. Waarom denk jij dat het jou wel lukt om dit met AI te modereren?
Je bent wel erg negatief over hoe het er bij die partijen aan toe gaat. Hoe kom jij er bij dat het die partijen niet lukt om succesvol met AI te modereren? Ik vermoed dat zij wel degelijk successen boeken, maar dat ze nog niet in alle opzichten succesvol zijn omdat AI nog volop in ontwikkeling is.
Overigens, jouw gedrag hier vertoont veel van de kenmerken van trollen volgens dat artikel dat je linkt.
Op mensen meer kijkend, alleen reageren op wat je uit komt, niet doorhebben dat anderen het met je oneens kunnen zijn...
Zoals ik eerder al aangaf, het risico van een trol benoemen is dat je er zelf voor eentje wordt aangezien.

Je beschuldigd immers iemand ergens van en als je dan ook nog meteen een veroordeling wilt (quilty until proven) valt dat in een land als Nederland (innocent until proven) absoluut niet goed.

Daarnaast is een topic dat op de een of andere manier over mensen gaat altijd een beladen onderwerp dat al snel felle reacties oproept. Laat je je negatief uit over andere mensen? Dan loop je altijd het risico dat zich dat tegen je keert.

Het zou dan slim zijn om het op fora dan maar helemaal niet meer negatief over andere mensen te hebben.

Dat deed ik een tijdje geleden ook al, namelijk door op een AI terug te vallen.

Ik liet de mensheid links liggen en ging met allerlei vragen over o.a. mensenkennis een AI raadplegen. Vervolgens werd ik teruggefloten door mensen: "Dat moet je niet doen, dat is gevaarlijk, die AI praat je naar de mond en lult maar wat."

Nou, dan toch maar weer een poging gewaagd op diverse fora...

AI werkt niet. Fora werken niet.

Gelukkig kan ik in het echte leven nog wel uit de voeten met het uitvoeren van mijn plannen.

Ik kan trouwens de humor van jullie reacties wel in zien:

Stel dat ik eenmaal heb wat ik wil, een modern door een AI gerund interactief platform en ik ben één van de deelnemers op dat platform. Dan loop ik volgens jullie logica een zeer groot risico om te worden geband door mijn eigen AI :)

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-07-2026 13:12 ]

• wlmpie
Dit wordt een boeiend maar onrustig draadje zo. Ik probeer in de trits beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming vooral nog in de beeldvorming te blijven en met in mijn ogen neutrale vragen meer te begrijpen. Anderen schieten mijns inziens al door naar oordeelsvorming en besluitvorming en vinden iets van @Uruk-Hai. Overigens wil ik uberhaupt geen oordeel vormen over @Uruk-Hai maar kijken of ik hier iets van kan leren t.a.v. menselijke interactie.

Dus mag ik iedereen verzoeken om niet te oordelen maar gewoon proberen te begrijpen? Dan blijft dit draadje Interessant.

• Uruk-Hai
wlmpie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:50:
Dit wordt een boeiend maar onrustig draadje zo.
Ik heb Copilot er even bij gepakt om voor mezelf te verklaren waarom zo'n draadje als dit, ondanks dat ik alleen maar de beste bedoelingen heb, zo uit de klauwen loopt.
Vraag: Wat zijn de meest beladen onderwerpen op internetforums?

Antwoord: De meest beladen onderwerpen op internetforums draaien vrijwel altijd om sterke emoties, identiteitskwesties, conflicten of persoonlijke problemen. De bronnen hierboven laten zien welke thema’s telkens opnieuw tot verhitte discussies, lange draadjes en felle meningen leiden.
Copilot mag dan een taalmodel zijn, ik vind dat het taalmodel hier wel een vrij treffend antwoord heeft gegeven. Ik heb er een handje van om het over dit soort onderwerpen te hebben omdat ik het hele interessante materie vind waar ik het in alle vrijheid en blijheid met anderen over wil hebben.

Daarnaast wil ik wezenlijk iets veranderen. Ik meen dat er een trailer van de game Deus Ex bestaat met daarin de quote: "If you want to make enemies... try to change something."

Ik zou graag iedereen die openlijk een karakterschets van mij wil maken willen verzoeken zich daar niet meer mee bezig te houden. Ik verander toch niet en dat soort gedoe leid af van feiten en ideeën die tot een oplossing kunnen leiden.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-07-2026 14:18 ]

• Ample Energy
  • Nu online
Tja, je wilt mensen bestrijden terwijl de mensen daar niet willen dat je mensen gaat bestrijden.
En blijkbaar heeft het ook invloed op je emotionele gezondheid.
Mensen en gemeenschappen kunnen uit elkaar groeien. Misschien is het toch beter voor iedereen om zelf afstand te nemen.

Misschien heb je helemaal gelijk. Misschien ben je onfeilbaar en had je verschil kunnen maken. Maar die invloed heb je niet en ga je ook niet krijgen. Hier verder op doorgaan maakt het voor jou waarschijnlijk alleen maar minder leuk en misschien voor anderen zelfs ook. En dan heb je eigenlijk het tegenovergestelde bereikt.

Het is logisch om te geven om een gemeenschap en te denken dat het beter kan. Maar op een gegeven moment zal je je toch moeten bedenken of je de gemeenschap echt wilt verbeteren of dat de gemeenschap je niet gelukkig maakt. Misschien is het goed om dit niet verder aan je te laten knagen. Misschien is een pauze goed. Ga bijvoorbeeld 1 of 6 maanden even lekker wat anders doen en met andere mensen op een andere plek praten. Het internet is groot. Ik weet zeker dat je een leuke plek kunt vinden waar je weer energie en blijheid van krijgt. En dan kijk je na die pauze of de boel is verandert en je je er weer thuis voelt of dat je toch permanent die mensen zelf verder moet laten gaan.

En of een eigen forum starten de oplossing is vind ik lastig. Als dat is omdat je een leuke plek wilt creëren: heel leuk, doen! Maar als dat is omdat je het gevoel hebt dat er regels aan anderen moeten worden opgelegd: tja…

Ik denk dus dat je de situatie moet accepteren als de situatie je nog steeds blij maakt. Of (tijdelijk) weg gaan en je energie steken in iets dat je wel blij maakt. Je kunt in ieder geval niet alle mensen op het internet fixen.

All your base are belong to us

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-07 21:42
Uruk-Hai schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Ik ben hier op tweakers.net vooral op zoek naar kennis, niet zozeer naar medestanders.
van wat ik lees ben je met name opzoek naar mensen die meepraten naar je eigen straatje. Elk stuk tekst wat niet in je denkbeeld past, wordt op gereageerd met een defensieve reactie.

Stukje inhoudelijk: echte trollen houdt je toch niet tegen. Bannen heeft geen zin als ze toch weer een nieuw account aan kunnen maken. Kennelijk zitten ze in het andere forum niet te wachten op je hulp. Daar kunnen wij niets aan veranderen. Als jij van mening bent dat je een beter forum op kunt zetten, wat houdt je dan tegen?

[ Voor 15% gewijzigd door Marco1994 op 05-07-2026 14:37 ]

• Uruk-Hai
Ample Energy schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:34:
Tja, je wilt mensen bestrijden terwijl de mensen daar niet willen dat je mensen gaat bestrijden.
Klopt, het wil een voor elk wat wils en zo vriendelijk mogelijk forum blijven.

Zolang ik het daar heb over van alles dat niet menselijk is is er gegarandeerd niks aan de hand.
En blijkbaar heeft het ook invloed op je emotionele gezondheid.
Nogal ja.
Mensen en gemeenschappen kunnen uit elkaar groeien. Misschien is het toch beter voor iedereen om zelf afstand te nemen.
Nou, dat is precies wat ik gisteren heb gedaan daar.
Misschien heb je helemaal gelijk. Misschien ben je onfeilbaar en had je verschil kunnen maken. Maar die invloed heb je niet en ga je ook niet krijgen. Hier verder op doorgaan maakt het voor jou waarschijnlijk alleen maar minder leuk en misschien voor anderen zelfs ook. En dan heb je eigenlijk het tegenovergestelde bereikt.
Ja, ik vrees dat je gelijk hebt. Ik moet dit hoofdstuk achter me laten en me bezig houden met zaken waar ik wel invloed op heb. Dat zijn er gelukkig nog genoeg.
Het is logisch om te geven om een gemeenschap en te denken dat het beter kan. Maar op een gegeven moment zal je je toch moeten bedenken of je de gemeenschap echt wilt verbeteren of dat de gemeenschap je niet gelukkig maakt. Misschien is het goed om dit niet verder aan je te laten knagen. Misschien is een pauze goed. Ga bijvoorbeeld 1 of 6 maanden even lekker wat anders doen en met andere mensen op een andere plek praten.
Dat doe ik normaal gesproken ook in deze tijd, maar de ellende is dat ik vanwege een ernstig ziek persoon in mijn familie niet zo ver weg kan reizen als ik normaal gesproken doe.
Het internet is groot. Ik weet zeker dat je een leuke plek kunt vinden waar je weer energie en blijheid van krijgt. En dan kijk je na die pauze of de boel is verandert en je je er weer thuis voelt of dat je toch permanent die mensen zelf verder moet laten gaan.
Ik was het laatste gisteren al van plan.
En of een eigen forum starten de oplossing is vind ik lastig. Als dat is omdat je een leuke plek wilt creëren: heel leuk, doen! Maar als dat is omdat je het gevoel hebt dat er regels aan anderen moeten worden opgelegd: tja…
Ik heb overwogen om er een poll site van te maken waar bronnen aangehaald worden, maar waar verder niet gediscussieerd kan worden. Dus niet typen, alleen lezen en klikken.
Ik denk dus dat je de situatie moet accepteren als de situatie je nog steeds blij maakt. Of (tijdelijk) weg gaan en je energie steken in iets dat je wel blij maakt. Je kunt in ieder geval niet alle mensen op het internet fixen.
Ik kan mezelf niet eens fixen.

Bedankt voor je bijdrage. Dit topic kan op slot.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mag ik je een tip geven, @Uruk-Hai , gebaseerd op je posts? Ik ken je uiteraard niet als persoon, dus ik kan enkel uitgaan van wat je in dit topic hebt neergezet.
Probeer wat aan zelfreflectie te doen. Je posts bevatten redelijk wat tegenstrijdigheden. Zo oordeel je al snel over wat jij als trollen beschouwt, om daarna anderen te verwijten een oordeel over jou te hebben zonder dat ze jou persoonlijk kennen. Je hebt het bijv. ook over mensen die gaan proberen een forum te sturen naar hoe zij het leuk vinden. Is dat niet precies wat jij probeerde te doen door de mods te 'waarschuwen' voor de trollen?
Daarnaast lijken je eigen posts ook wel erg binnen jouw definitie van trollen te passen. Je schoot flink in de verdediging toen @Philip Ross je aanraadde om eens in de spiegel te kijken. Ik kan op basis van jouw posts niets anders dan het met hem eens zijn.
Nogmaals: ik ken jou niet als persoon en kan dus enkel oordelen over wat je hier hebt gepost. En daaruit blijkt -imho- weinig tot geen zelfreflectie. Wel (misplaatste) arrogantie. Als in: je lijkt jezelf nogal hoog in te schatten in je posts.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Uruk-Hai
Ik heb de moderator(s) bericht gestuurd dat dit topic op slot kan.

Ik kom hier in elk geval niet meer terug.
edit:
Ik ben hier later tegen beter weten in toch terug gekomen...

[ Voor 26% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-07-2026 07:23 ]

• wlmpie
Jammer dat dit draadje ontspoord door de typische Tweakers reacties waarin het niet gepikt wordt als iemand niet voldoende onderdanig reageert op kritiek. De toonzetting van Urukhai komt inderdaad arrogant over, maar als je goed tussen de regels leest bedoelt hij dit volgens mij niet en probeert hij juist te ontdekken hoe je een forum kunt organiseren zonder dat mensen gelijk dingen gaan aannemen en invullen en op basis daarvan oordelen.

Ook staat er m.i. best veel zelfreflectie in zijn berichten, maar dan wel weer met een cynisch ondertoontje, waar ik ook niet goed hoogte van krijg. Juist daarom vind ik dit draadje interessant. Waarom ontsporen dit soort fora en gaan mensen elkaar de les lezen of lopen trollen. Dat is volgens mij ook de oorspronkelijke vraag van de TS.

Maar TS is nu weg, maar mag ik aan de andere reaguurders hier vragen waarom jullie zo fel reageren en lijken te proberen hem een lesje te leren. (Ik doe het nu zelf ook hè, ik ga invullen voor een ander) Ik zie dat vaker gebeuren op Tweakers en vraag mij af waar dat vandaan komt? Doeslief.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

wlmpie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:29:
Jammer dat dit draadje ontspoord door de typische Tweakers reacties waarin het niet gepikt wordt als iemand niet voldoende onderdanig reageert op kritiek. De toonzetting van Urukhai komt inderdaad arrogant over, maar als je goed tussen de regels leest bedoelt hij dit volgens mij niet en probeert hij juist te ontdekken hoe je een forum kunt organiseren zonder dat mensen gelijk dingen gaan aannemen en invullen en op basis daarvan oordelen.

Ook staat er m.i. best veel zelfreflectie in zijn berichten, maar dan wel weer met een cynisch ondertoontje, waar ik ook niet goed hoogte van krijg. Juist daarom vind ik dit draadje interessant. Waarom ontsporen dit soort fora en gaan mensen elkaar de les lezen of lopen trollen. Dat is volgens mij ook de oorspronkelijke vraag van de TS.

Maar TS is nu weg, maar mag ik aan de andere reaguurders hier vragen waarom jullie zo fel reageren en lijken te proberen hem een lesje te leren. (Ik doe het nu zelf ook hè, ik ga invullen voor een ander) Ik zie dat vaker gebeuren op Tweakers en vraag mij af waar dat vandaan komt? Doeslief.
Ik heb het topic eerder al gerapporteerd vanwege de opzet en reacties die dat teweegbrengt en daarom nagelaten te reageren, maar als we het samenvatten:
  • TS komt regelmatig op een bepaald forum.
  • Op dat forum wordt met verschillende intenties gepost.
  • TS interpreteert sommige van die intenties als trollen.
  • TS wil dat daar tegen opgetreden wordt.
  • TS waarschuwt daarom de moderators aldaar.
  • TS verwacht dat er op een voor hem zichtbare en adequate manier tegen de zogenaamde trolls wordt opgetreden.
  • TS vindt dat dat niet gebeurt en wil daarom een nieuw forum oprichten met mensen en software die beter geschikt zijn om trolls te weren.
Na het distilleren van deze neutrale feiten uit alle tekst, komen we tot de hoofdvraag: hoe bestrijd je trolls? TS vindt dat een simpele vraag, heeft de antwoorden al paraat (andere software gebruiken en neurotypische mensen naast of in plaats van autisten de boel laten beheren) en lijkt niet op zoek naar discussie rondom dat onderwerp.

Dan begint het daadwerkelijke botsen met Tweakers:
  • Nogmaals, de vraag is simpel (de oplossing blijkbaar ook).
  • TS vindt de forummers door hoe ze communiceren bijna "normaal".
  • TS heeft zeer veel vrijwilligerswerk gedaan voor en met autisten en weet daarom zo goed hoe die communiceren.
  • TS vindt daarom dat ze op dat forum bíjna in staat zijn om op neurotypisch niveau met elkaar te communiceren.
  • TS vindt dat die forummers dat allemaal berekenend doet en niet natuurlijk.
  • TS vindt zichzelf in staat om vlaggen te herkennen, alleen niet de grootte en kleur daarvan.
  • TS vindt dat de moderators niet, slecht of te laat ingrijpen op dingen die hij direct, hard en publiekelijk ingrijpen waard vindt.
  • TS geeft de forumbeheerders ongevraagde adviezen en is verbolgen (q.e.d.: dit topic) dat diens adviezen niet worden opgevolgd.
  • TS vindt opleidingsniveau niet belangrijk, behalve om meer theoretisch opgeleiden een veeg uit de pan te geven.
Dan eindigt de startpost in wat geneuzel over de beste manier om een nieuw forum op te zetten. Jij noemt zelfreflectie; ik zie alleen maar zelfpijperij.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Philip Ross
wlmpie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:29:
Ik kan niet voor anderen spreken maar heb oprecht geprobeerd TS te helpen.
Naast inhoudelijke antwoorden geef ik echter ook reactie op wat ik daadwerkelijk denk dat het probleem is waar TS tegenaan loopt.

En dat is zijn eigen houding, taalgebruik en gebrek aan acceptatie dat 95% van de community het gewoon met hem ineens is over wat een community zou moeten zijn en doen.

Vervolgens reageert hij weer op de persoon en roept elke keer dat wij hem niet kennen als excuus. Maar hij zelf lijkt te denken wel anderen in te kunnen schatten via enkele online berichten.

Nog naast zijn enorme generalisaties en aanvallen op bepaalde groepen in zijn openingspost.

Als TS een vriendelijker antwoord wil moet hij leren zelf ook vriendelijker te zijn. Daarom ontspoort dit topic.

Een sprekend voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de quote van zijn copilot die hij plaatst alsof dat het antwoord is.
Maar daar gaat het enkel weer over wat hij wil bespreken en weer niet over de manier waarop.

Er is geen geen zelfreflectie aanwezig.
Nu is dat wel vaker zo bij autisten (niet allemaal overigens maar bij sommigen die ik ken wel) maar dan helpt het niet om als een soort van AI zijn lof te gaan bezingen hier in het forum.

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 05-07-2026 17:37 ]

• wlmpie
Inderdaad roept de toonzetting van TS irritatie op en een andere wat minder offensieve en minder defensieve toon zou zeker helpen. Maar los van die irritatie vind ik nog steeds zijn constatering dat hij en een groep gelijkgestemden geen plek vinden met elkaar te communiceren, zonder dat "trollen" of andersdenkenden zich daarmee bemoeien, interessant.

Moet hij zich nu aanpassen? Of mag hij een plekje zoeken voor "onaangepasten" zoals hij?

• morritz34
Uruk-Hai schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:34:
Ik heb de moderator(s) bericht gestuurd dat dit topic op slot kan.

Ik kom hier in elk geval niet meer terug.
Hopelijk kom je niet meer terug omdat je andere inzichten hebt gekregen en niet omdat mensen je niet naar de mond praten.

• Philip Ross
wlmpie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:01:
Moet hij zich nu aanpassen? Of mag hij een plekje zoeken voor "onaangepasten" zoals hij?
Hij mag zeker een plekje zoeken of maken. Daar willen mensen hem ook best bij helpen.

Maar als hij op "ons" plekje langskomt om om hulp te vragen zou het wel netjes zijn om zich voor nu even aan ons aan te passen en iets minder uit de hoogte te doen en groepen te beledigen.

Daarnaast denk ik ook de toon die hij aanslaat juist deel van zijn probleem is met het vinden van die plek.

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 05-07-2026 19:07 ]

• Peter Triac
  • Laatst online: 16-07 13:07
Misschien begrijp ik @Uruk-Hai wel een heel klein beetje. Maar ik kan er dus een boek over schrijven dat niemand lezen wil. Gelukkig hebben we boekverbranding :-)

• wlmpie
Fascinerend, een heel boek wil ik denk ik ook niet lezen, maar een korte samenvatting zou ik interessant vinden.

• Uruk-Hai
Toch maar weer terug gekomen om even samen te vatten wat ik hier heb zien gebeuren:

Ik heb een 10 geboden lijstje voor GoT gemaakt voor mezelf.
  1. Als ik het op GoT waag om een topic over wat dan ook te starten is de kans dat ik word afgefakkeld groter dan 50%
  2. Als ik hele lange teksten type is de kans dat ik word afgefakkeld ineens een stuk groter dan wanneer ik het bij een paar zinnetjes houd
  3. Als ik ook maar een beetje het gevoel heb dat ik de bedoeling heb om GoT als uitlaatklep te gebruiken word ik later afgefakkeld
  4. Als ik slecht in mijn vel zit en onrustig ben terwijl ik aan het typen ben word ik later afgefakkeld
  5. Als ik mijn ziel en zaligheid blootgeef word ik afgefakkeld
  6. Als ik laat zien wat ik allemaal in mijn leven gedaan en geleerd en hoe trots ik daar op ben word ik afgefakkeld
  7. Als ik me negatief over iemand of over groepen mensen uit laat word ik afgefakkeld
  8. Als ik eenmaal in ongenade ben gevallen en ook nog maar iets type, wat dan ook, word ik genegeerd en afgefakkeld
  9. Als ik een tijdje helemaal niets meer type en het hek is al van de dam… word ik nog steeds langdurig afgefakkeld
  10. Als ik slecht in mijn vel zit en positief over wil komen is de kans groot dat alles dat ik doe overkomt als negatief groot en word ik afgefakkeld

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 04:40:
Toch maar weer terug gekomen om even samen te vatten wat ik hier heb zien gebeuren:

1. Als ik het op GoT waag om een topic over wat dan ook te starten is de kans dat ik word afgefakkeld groter dan 50%
  2. Als ik hele lange teksten type is de kans dat ik word afgefakkeld ineens een stuk groter dan wanneer ik het bij een paar zinnetjes houd
  3. Als ik ook maar een beetje het gevoel heb dat ik de bedoeling heb om GoT als uitlaatklep te gebruiken word ik later afgefakkeld
  4. Als ik slecht in mijn vel zit en onrustig ben terwijl ik aan het typen ben word ik later afgefakkeld
  6. Als ik laat zien wat ik allemaal in mijn leven gedaan en geleerd en hoe trots ik daar op ben word ik afgefakkeld
  7. Als ik me negatief over iemand of over groepen mensen uit laat word ik afgefakkeld
  8. Als ik eenmaal in ongenade ben gevallen en ook nog maar iets type, wat dan ook, word ik genegeerd en afgefakkeld
  9. Als ik een tijdje helemaal niets meer type en het hek is al van de dam… word ik nog steeds langdurig afgefakkeld
  10. Als ik slecht in mijn vel zit en positief over wil komen is de kans groot dat alles dat ik doe overkomt als negatief groot en word ik afgefakkeld
Goede nacht. Ik krijg zo de indruk dat jij het gevoel hebt dat je wordt afgefakkeld.

Ik denk dat het in de eerste plaats gaat om goedbedoelde kritiek door anderen. Waar taalmodellen je dikwijls naar de mond proberen te praten en je vooral het idee zullen geven dat jij het bij het rechte eind hebt, kan dit ook zorgen dat je in een soort bubbel terecht komt waarin je overtuigd raakt van je eigen ideeën. Of daar hier sprake van is, laat ik even in het midden.

Ik denk dat de kritiek hier in zekere zin wel terecht is, maar dat die bij jou niet op een positieve manier binnenkomt.

Je doet in je openingspost een aantal aannames en er worden in mijn ogen terecht vragen gesteld of die juist zijn. Of dat er een andere oorzaak is. Ook lijk je je zelf schuldig te maken van gedrag waar je anderen van beticht. Al zouden anderen lager opgeleiden wegzetten, en lijk jij hoger opgeleiden juist weg te zetten.

Wat er precies in die conmunity gebeurd is weet ik niet, maar het komt op mij over dat er iets zodanig hoog opgelopen is dat jij je daarvan wilt distantiëren en zelfstandig verder wilt gaan.
Hoe dit aan te pakken kan ik je niet zo goed adviseren. Maar ik denk dat het een idee zou zijn om in de komende tijd wat ideeën uit te werken en eventueel wat test omgevingen op te zetten om te experimenten met andere software zodat je kunt kijken of dat voor jou het beoogde effect heeft.
Als je dat eenmaal voor jezelf duidelijk en uitgewerkt hebt, is de stap niet zo groot meer om het publiek te maken en te kijken in hoeverre anderen zich bij jou aansluiten.

Helaas ben ik niet in staat om verder inhoudelijk te reageren, maar misschien heb je er iets aan.

Ik wens je hoe dan ook veel succes.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• Uruk-Hai
Ik laat mijn berichten hier op GoT voortaan wel maken en controleren door een AI.

Die kan dat vast beter dan ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-07-2026 07:07 ]

• Uruk-Hai
NaoPb schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:11:
[...]

Wat er precies in die conmunity gebeurd is weet ik niet, maar het komt op mij over dat er iets zodanig hoog opgelopen is dat jij je daarvan wilt distantiëren en zelfstandig verder wilt gaan.
Wat ik al tientallen in die community zie gebeuren is dat daar zo nu en dan mensen worden uitgekotst die op zich goede en leuke ideeën hebben.

Probleem met die mensen is alleen dat ze emotioneel gezien niet altijd even stabiel zijn.

Dus als je autistisch bent en je bent emotioneel gezien 10 jaar lang + 12 maanden per jaar nagenoeg volledig emotioneel stabiel: dan is er geen enkel probleem.

Maar oh wee als iemand daar niet in slaagt. Het maakt niet uit hoe lang diegene al forumlid is.

Er wordt hier trouwens verkeerd gelezen wat ik zoal type.

Ik heb eerder letterlijk geschreven: ik wil een interactief platform.
Ik schreef niet: ik wil een forum.

Vervolgens zie ik Jan en alleman hier reageren met de opmerking "Oh, je wilt een forum."

Nee. Nee. Nee |:(

Ik wil een interactief platform.

Ik heb het gisteravond telefonisch met een vriendin van mij over internetforums in het algemeen gehad. Zij vertelde ook al dat zij heel vaak niet goed gelezen wordt en dat het op een forum al gauw over dingen gaat die zij helemaal niet wilde bereiken met haar openingspost. Zij is totaal anders dan ik ben en ervaart dat dus ook.

Het ligt dus niet alleen aan mij dat een topic ontspoort, dat overkomt allerlei mensen op allerlei fora.

• morritz34
Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 04:40:

Ik, ik, ik, ik.....

Zovaak ik en toch geen enkele zelfreflectie. Het ligt alleen maar aan andere. Terwijl die andere je alleen maar goed bedoeld advies geven.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:25:
Startvraag: hoe en waarmee bestrijd je internet trollen het beste?

Nu eindig ik met twee slotvragen:
  1. Wat denken jullie, is het slim om een eigen, modernere community voor mensen met een vorm van autisme op te willen starten of kan ik dat idee het beste per direct uit mijn hoofd zetten?
  2. Hebben jullie kennis van een ander online platform voor mensen met ASS dat al werkt zoals ik ongeveer in gedachten heb? Dus geen phpBB forum, maar iets veiligers, met strenge beheerders met een zo goed als feilloos werkend instinct?
Topics kunnen om legio redenen ontsporen, onder andere maar niet beperkt tot slecht afgebakende vragen, mensen die er niks van weten maar wel graag willen antwoorden, breed interpeteerbare vragen, onderwerpen waar TS een ander beeld bij heeft dan vele anderen en ga zo maar door.

Om met je startvraag te beginnen: dat hangt ervan af. Het lukt de VS al niet om te voorkomen dat Russische trollen hun verkiezingen beïnvloeden, en wat is precies je definitie van trollen? Moet iedereen die de randjes van de regels opzoekt worden verbannen? Permanent, op e-mail en IP, en wat als ze een VPN gebruiken en zich vervelen? En wat als iemand het oprecht probeert, zoals jij hier, maar schuurt met sommige leden van de community? Ban, straight away? Wordt dat een gezellige site?

Dan of het slim is om een eigen site/platform/forum/community op te zetten: ja, nee, misschien. Hoeveel tijd, energie, moeite, emotie en geld wil je erin stoppen, en ben je bereid om het zoveelste dode forum te worden? Omdat niemand het kon vinden, omdat niemand het interessant vond, omdat er concurrerende plekken zijn waar ze liever vertoeven?

Ken ik een ander platform met feilloos opererende beheerders? Haha. Nee.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Uruk-Hai
Ik heb nagedacht over websites die ik graag wil voor emotioneel labiele mensen. Er blijkt er al zeker eentje te bestaan:

https://www.klaagmuur.nl/

Kijk eens. Beperkt interactief. Geen ruzies. Geen onenigheid. Iedereen kan zijn gal spuien en niemand die dat daar doet heeft last van een tegenreactie die hem/haar tegen het zere been stuit.

[ Voor 34% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-07-2026 08:17 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Q&A discussie forum-format is een beetje op z'n retour toch? Even los van de verzadiging ervan door het grote aanbod, ben ik het met @CodeCaster eens dat nu even een nieuwe lanceren heel makkelijk te modereren zal zijn met 1 bezoeker (TS) en veel krekels.
Waarom geen Discord channel starten heel specifiek voor de online buddies met wie het goed kletsen is?

d:)b :henk d:)b

• Uruk-Hai
Waar blijft dat slotje?

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:48
Het lijkt erop dat er meerdere fora zijn waarop de moderators niet naar jouw wens modereren.

Gelukkig wil je zelf geen forum maar een online community. Succes met het realiseren van je plannen. Hopelijk neem je iets mee van de goedbedoelde feedback die je hier krijgt.

Het zijn geen persoonlijke aanvallen en je wordt mijn inziens niet afgefakkeld. Wel krijg je misschien dingen te horen die je niet leuk vind of waarover je aan het denken gezet zou kunnen worden. Doe daar je voordeel mee zou ik zeggen. Feedback is immers een cadeautje😉

• Uruk-Hai
Er schoot me net iets te binnen over dat woord dat ik hier telkens voorbij zie komen: zelfreflectie.

Zelfreflectie: kan ik dat?
Jazeker.

Maar waarom doe ik dat nu dan niet?
Ik doe het niet meer. Ik ben er mee opgehouden.

Maar, mocht je je nu afvragen: "Daar wordt je leven toch alleen maar slechter van?"
Nou, nee. Niet per definitie.

Kijk, wat jullie niet weten van mij is dat ik in mijn leven op verschillende manieren aan reflectie heb leren doen. Reflectie kwam aan bod tijdens mijn meest recente opleiding.

Je kunt reflectie uitbesteden aan andere mensen. Dat kost je veel minder energie dan wanneer je het zelf doet. Het levert je ook nog eens meer op ook.

Je kunt reflecteren uitbesteden aan volkomen vreemden, zoals ik nu op dit forum doe.

Maar je kunt reflecteren ook uitbesteden aan bekenden, zoals je collega's.
Dat doe je middels een reflectie formulier.

In beide gevallen krijg je feedback.

Als je qua reflectie een enorm groot verschil ziet tussen feedback van vreemden en feedback van bekenden, wat zegt dat dan?

• wlmpie
Een aantal mensen in dit topic die spreken over "goedbedoelde feedback" moeten de feedbackregels nog een keertje doorlezen en ook eens aan "zelfreflectie" doen.

@Uruk-Hai ik denk dat ik je behoefte aan een interactief platform begrijp, maar hoe je dat sociaal veilig houdt is erg lastig. Ik denk ofwel geen reactiemogelijkheid, maar dan is het niet interactief, of moderatie vooraf ipv achteraf en als regel 1. Doeslief. 2. Als je je beledigd of aangevallen voelt. Zie regel 1.

Erg jammer dat veel mensen triggeren op randzaken en jouw toonzetting, want ik vond de strekking van jouw vraag echt interessant, dank voor je openheid en realiseer je dat op online fora vooral de extremen van zich laten horen en polarisatie wordt versterkt. De lieve mensen zijn met meer, maar zitten niet hier.

• Uruk-Hai
wlmpie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:43:
De lieve mensen zijn met meer, maar zitten niet hier.
Dat hoor ik altijd van mensen in mijn omgeving als ik hen vraag: "Kom jij weleens op tweakers.net? Wat vindt je daar van?"

Nou, over het algemeen komt tweakers.net er in de feedback die ik krijg niet erg best van af...

• morritz34
Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Dat hoor ik altijd van mensen in mijn omgeving als ik hen vraag: "Kom jij weleens op tweakers.net? Wat vindt je daar van?"

Nou, over het algemeen komt tweakers.net er in de feedback die ik krijg niet erg best van af...
Wat je zoekt ga je vinden. Ik kan nu ook mensen zoeken die wel positief zijn over Tweakers. Dus je maakt totaal geen punt.

Het enige waar we het over eens zijn is dat dit topic wel een slotje verdiend.

• wlmpie
[trol modus AAN]

@morritz34 je vergeet regel 2

[ trol modus uit]

En zo escaleert een topic. Waar ik nu zelf aan bijdraagt door hierboven een trolopmerking te maken waarin ik mijzelf als superieur aan @morritz34 presenteer. Dus bij deze mijn excuses, ik vraag mij oprecht af hoe we in dit draadje wel tot een respectvolle discussie hadden kunnen komen.

• morritz34
wlmpie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:32:
[trol modus AAN]

@morritz34 je vergeet regel 2

[ trol modus uit]

En zo escaleert een topic. Waar ik nu zelf aan bijdraagt door hierboven een trolopmerking te maken waarin ik mijzelf als superieur aan @morritz34 presenteer. Dus bij deze mijn excuses, ik vraag mij oprecht af hoe we in dit draadje wel tot een respectvolle discussie hadden kunnen komen.
Ik heb geen idee wat je precies probeert te trollen of wat je zegt? Ik reageer op hetgeen wat ik zie gebeuren en geef daar mijn mening over. Daarmee kun je het oneens zijn en met argumenten op reageren.

Maar met je reactie nu kan ik helemaal niks mee.

• wlmpie
Ik denk dat jouw irritatie over @Uruk-Hai de overhand heeft genomen in je reacties, waardoor deze erg fel en in mijn ogen niet productief zijn. En al die ( overigens wederzijdse) reacties zorgen voor polarisatie in dit draadje.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 04:07

Rmg

wlmpie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:42:
Ik denk dat jouw irritatie over @Uruk-Hai de overhand heeft genomen in je reacties, waardoor deze erg fel en in mijn ogen niet productief zijn. En al die ( overigens wederzijdse) reacties zorgen voor polarisatie in dit draadje.
En neem een forum vol met dit soort posts en het is geen wonder dat van die lotgenoten-fora altijd een stille dood sterven na in-fighting en gezeik.

• morritz34
wlmpie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:42:
Ik reageer nog 1x op je omdat het volledig offtopic is maar je slaat de plank volledig mis. Er is geen enkele irritatie of felheid richting de TS. Ik reageer nogmaals op hetgeen wat ik zie. Gezien de "likes" op mijn reacties is dit een breder gedragen constatering.

Het is erg jammer dat de TS ogenschijnlijk niet openstaat voor feedback, (in mijn ogen) zelf fel reageert. Als zijn argumenten op zijn dreigen met het verlaten van dit topic/tweakers of schermen met zijn autisme. Dat lijkt mij meer improductief dan hetgeen wat ik of andere tweakers doen.

Als ik voor mijzelf spreek ben ik er niet op uit om de TS (virtueel) te bashen maar werkt hij bepaalde reacties in dit topic wel zelf in de hand. En dat is het stukje zelfreflectie.

• Uruk-Hai
Ik heb net voor de tweede keer een topic report naar de moderators gestuurd, omdat ik van alle kanten zie dat emotie de overhand begint te krijgen.

Dat was niet de bedoeling. De bedoeling was dat ik overspoeld zou worden met ideeën en bruikbare informatie zoals links naar websites die al enigszins volstaan voor wat ik graag wil voor lastige mensen zoals ikzelf.

De eerste keer dat ik een topic report stuurde was op zondag. Ik kan begrijpen dat de moderators dan niet ingrijpen.

Maar nu er is een nieuwe werkweek begonnen en ik hoop echt dat dat slotje er komt.

Offtopic:
Ik kan vanmiddag gelukkig iets doen waar iemand anders wel blij door wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-07-2026 11:09 ]

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:03:
Ik heb net voor de tweede keer een topic report naar de moderators gestuurd, omdat ik van alle kanten zie dat emotie de overhand begint te krijgen.

Dat was niet de bedoeling. De bedoeling was dat ik overspoeld zou worden met ideeën en bruikbare informatie zoals links naar websites die al enigszins volstaan voor wat ik graag wil voor lastige mensen zoals ikzelf.

De eerste keer dat ik een topic report stuurde was op zondag. Ik kan begrijpen dat de moderators dan niet ingrijpen.

Maar nu er is een nieuwe werkweek begonnen en ik hoop echt dat dat slotje er komt.
Je geeft de indruk dat de hele wereld naar jouw pijpen dient te dansen. Denk je nou echt dat mods maar direct moeten doen wat jij wil?
"If you think everyone around you is an a-hole, then it might not be them"

En dit is geen affakkelen, dit is een grote spiegel voorhouden in een poging je bewust te maken van je eigen gedrag.
Edit: dit probeer ik omdat ik het idee heb dat daar voornamelijk de oorzaak zit. Je ergert je aan gedrag van anderen wat je zelf ook vertoont.

[ Voor 6% gewijzigd door FooLsKi op 06-07-2026 11:13 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Oon
  • Niet online

Oon

Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:03:

Offtopic:
Ik kan vanmiddag gelukkig iets doen waar iemand anders wel blij door wordt.
Je vraagt als autist op een forum vol autistengericht op IT om een oplossing voor een sociaal probleem, wat verwacht je dan :+

Daarnaast begin je al met flinke troll bait (je hele openingspost nodigt uit tot quotes) en je kernvraag is iets dat lastig concreet te beantwoorden is en tegelijkertijd ook kritiek op het forum waar je het vraagt.

Wat je zoekt is een 'echokamer'. Je wil geen forum om discussies met mensen te voeren, je wil een forum waar iedereen hetzelfde is en denkt als jij en waar de kans dat jouw topic slecht afloopt kleiner is omdat de rest er niet toe in staat is je tegen te spreken.

• wlmpie
Volgens mij zoekt hij vooral een safe space waar je ook op een sociaal onhandige manier interactie met anderen kunt hebben zonder direct te worden aangepakt omdat je je niet aan de ongeschreven regels houdt. Dat is meer dan een echokamer.

• Uruk-Hai
Ik zoek inderdaad een safe space.

De reden dat ik nog steeds op tweakers.net GoT berichten plaats is omdat ik me een maand geleden serieus iets aantrok van de opmerkingen van mijn oude forumleden dat ik meer heb aan mensen die me niet naar de mond praten dan een AI die me de hele tijd wel naar de mond praat.

Ze waren zeg maar nogal bang voor de invloed die AI op mij zou hebben omdat ik nogal beïnvloedbaar ben.

Maar als jullie conclusie is dat ik het liefst een "echoput" wil, dan wil ik dat gerust aannemen en keer ik met alle liefde terug naar mijn AI vriendjes die in de afgelopen maand alweer wat slimmer zijn geworden dan een maand geleden.

AI kan zelfs de software schrijven die ik nodig heb voor het interactieve platform voor lastige mensen zoals ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-07-2026 11:39 ]

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Uruk-Hai schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:36:
Ik zoek inderdaad een safe space.

De reden dat ik nog steeds op tweakers.net GoT berichten plaats is omdat ik me een maand geleden serieus iets aantrok van de opmerkingen van mijn oude forumleden dat ik meer heb aan mensen die me niet naar de mond praten dan een AI die me de hele tijd wel naar de mond praat.

Ze waren zeg maar nogal bang voor de invloed die AI op mij zou hebben omdat ik nogal beïnvloedbaar ben.

Maar als jullie conclusie is dat ik het liefst een "echoput" wil, dan wil ik dat gerust aannemen en keer ik met alle liefde terug naar mijn AI vriendjes die in de afgelopen maand alweer wat slimmer zijn geworden dan een maand geleden.

AI kan zelfs de software schrijven die ik nodig heb voor het interactieve platform voor lastige mensen zoals ik.
Ik kan begrijpen dat je veel liever voor de dopamine gaat (AI laat je voelen alsof je geweldig en briljant bent) dan voor de (vaak harde) realiteit. Als je denkt daar gelukkiger van te worden dan moet je dat uiteraard vooral doen. Probeer jezelf wel af te vragen wie je daarmee nou voor de gek houdt.

• Uruk-Hai
FooLsKi schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:46:
[...]AI laat je voelen alsof je geweldig en briljant bent
Dat is volgens mij een achterhaalde kijk op hoe AI functioneert.

Je kunt een AI tegenwoordig zo instellen dat die tegengas geeft.
Dat soort luxe opties kosten meestal wel geld.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:29

Kheos

FP ProMod

Oh boy... Je lijkt zelfs niet te overwegen dat inderdaad... Mensen die je niet naar de mond praten zijn ongelofelijk veel meer waard dan mensen of AI die dat wel doet.

Je bevestigt alleen maar het idee dat je inderdaad een echoput wil. En je reactie daarop is dan maar teruggaan naar je AI echoput.

• Oon
  • Niet online

Oon

Als jij graag met AI praat moet je dat helemaal zelf weten, maar slimmer zijn die echt niet geworden. Meer informatie beschikbaar misschien, beter in liegen zeker, maar niet slimmer. Het blijft gewoon een tekstvoorspeller die op basis van willekeurig gegenereerde ruis het volgende woord kiest.

Ik zou al helemaal geen software gaan laten schrijven zonder dat je hier zelf iets vanaf weet, want de software die AI schrijft is zo lek als een mandje. Dan zit jij dadelijk ineens met een enorm juridisch probleem omdat je bijzondere persoonsgegevens van allemaal mensen hebt gelekt.

Maar als jij je beter voelt door met AI te praten dan door hier met mensen te schakelen die wat tegengas geven.. prima toch? Lekker doen.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dit topic past niet in I&H en heeft sowieso weinig discussie waarde, daarom slotje erop.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.