Alternatief en veiliger forum voor mensen met autism gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik weet niet of ik dit nu in het juiste deel van GoT plaats. Ik heb daar altijd moeite mee. Neem het mij alsjeblieft niet kwalijk als dit onderwerp eigenlijk ergens anders thuis hoort.

Ik ga dit vragentopic beginnen met een startvraag en eindigen met twee slotvragen:

Startvraag: hoe en waarmee bestrijd je internet trollen het beste?
Ik heb zojuist vaarwel gezegd tegen een internetforum voor mensen met een vorm van autisme (net zoals ikzelf), die tot op heden niet in staat blijkt te zijn met die op het oog simpele vraag om te gaan.

Zij gebruiken phpBB en de beheerders hebben allemaal een vorm van autisme.

Door en voor mensen met autisme dus. Op zich een heel mooi initiatief.

De beheerders daar zijn in staat om menselijke gebruikers van bots te onderscheiden.

Ze kunnen, omdat ze bovengemiddeld intelligent zijn, eveneens "dubbele bodems" doorzien.Bovengemiddeld intelligente mensen met autisme lukt het online bijna om op een volslagen niet klassiek autistisch niveau onderling te communiceren. Ze lijken zo bijna "normaal".

Ik weet dat zo goed omdat ik ook met mensen met autisme met een verstandelijke beperking en met een gemiddeld IQ te maken heb gehad. Dat komt doordat ik zeer veel vrijwilligerswerk voor en met autistische lotgenoten heb gedaan.

Ze zijn daar dus bijna in staat om op zogenaamd NT (neuro typisch) niveau met elkaar te communiceren.

Maar dat doen ze allemaal op ratio en niet op instinct.

Ik heb officieel een vorm van "licht autisme". Mijn sociale instincten zijn weliswaar beschadigd, maar ze functioneren nog wel, tot op zekere hoogte. Ik heb het vermogen om gevoelsmatig "rode vlaggen" te spotten. Mijn grote probleem is alleen dat ik het heel moeilijk vind om te bepalen of het "echt een rode vlag", "een kleine rode vlag" of "een grote rode vlag" is.

Ik ben er achter gekomen dat ik in elk geval in staat ben om vrijwel direct en accuraat een internet trol te detecteren.

Daarna waarschuw ik alle anderen voor het gevaar dat ik zie.

Vervolgens merk ik dat geen van die anderen naar mij luistert.

De meeste andere autistische forumleden en vooral de autistische beheerders blijken zijn niet in staat om snel en efficiënt een internet trol te herkennen en die z.s.m. van de rest van de forumleden te isoleren, oftwel ze geven hem of haar nu niet bepaald per direct een permban.

Elke keer als er zich een nieuwe internet trol aan dient die nagenoeg het zelfde gedragspatroon vertoont als een trol die er al eerder uitgeschopt is, herkennen ze dat patroon niet of slecht en grijpen ze veel te laat in.

Ik heb dat jarenlang aangezien tot ik er niet meer tegen kon. Ik heb trouwens wel meer sociale toestanden aan zitten kijken waar ik op een gegeven moment definitief niet meer tegen kon.

Mensen helpen is het allermoeilijkste werk dat er is.
Dat is voor mensen zonder autisme al heel erg lastig.

Ik heb hun beheerteam als vertrekkend trouw en dankbaar forumlid de volgende twee adviezen gegeven:
  1. Stap over op iets heel anders dan phpBB. Liefst iets veel moderners, zoals Mattermost.
  2. Neem niet-autistische mensen op in jullie beheerteam, zodat jullie team sneller trollen kan spotten.
Dat beheerteam kennende gaan ze mijn waarschuwingen in de wind slaan en op de oude voet verder, want "dat werkt over het algemeen al jaren goed genoeg".

Ik denk ook dat het meespeelt dat ik daar regelmatig heb gezegd dat ik een MBO achtergrond heb, terwijl de beheerders daar over het algemeen universitair zijn opgeleid. Hoe hoger hun opleiding, hoe meer mensen menen alle wijsheid in pacht te hebben. Dat is althans mijn indruk.

Het internet als geheel kennende betwijfel ik of dat alles zo gezond is. De community achter dat forum bestaat al ongeveer een kwart eeuw.

In die ongeveer 25 jaar zijn er, door sociale problemen, elders op internet heel wat spookforums ontstaan.

Ik denk er weleens over om een alternatieve online community op te zetten met software die sociaal gezien veel veiliger is.

Daarbij wil ik de hulp inroepen van zowel mensen met autisme als mensen zonder autisme.

Dat hoeft niet op stel en sprong. Ik wil daar ruim de tijd voor nemen. Het hoeft dus niet nu, het mag ook over 5 of 10 jaar...

Nu eindig ik met twee slotvragen:
  1. Wat denken jullie, is het slim om een eigen, modernere community voor mensen met een vorm van autisme op te willen starten of kan ik dat idee het beste per direct uit mijn hoofd zetten?
  2. Hebben jullie kennis van een ander online platform voor mensen met ASS dat al werkt zoals ik ongeveer in gedachten heb? Dus geen phpBB forum, maar iets veiligers, met strenge beheerders met een zo goed als feilloos werkend instinct?

Een taboe is altijd intrigerend vanwege zowel het onderwerp als de manier waarop daar door mensen op gereageerd wordt.

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 04-07-2026 21:55)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik doe zelf vrijwilligerswerk en de belangrijkste raad die ik kan geven is dat je het samen moet doen.
Het is en blijft werk dat men erbij doet. En de één doet nu eenmaal meer dan de ander, maar qua belangrijkheid maakt dat weinig uit.

Je kan mensen per direct bannen maar dan loop je ook het risico om een nieuw lid wat ongemakkelijk begint meteen te bannen. Dat wil je ook niet per direct doen. Sommige teksten zijn overduidelijk wel een trol. Maar andere, er is een grijs gebied.

Kijk wat je wel kan doen en waar je plezier uit haalt. Ga je je hierover druk blijven maken dan vreet het je op.

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:47
Waar het dus op neer komt is dat je boos bent dat eigenaren van een forum/moderators niet op jouw instructie mensen bannen die op dat nog niets verkeerds hebben gedaan? Of in iedergeval niet dermate dat het een instant ban verdient.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Nopheros schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:34:
Waar het dus op neer komt is dat je boos bent
Als je de neiging in je op voelt borrelen om mij te veroordelen op emoties die jij helemaal niet kunt waarnemen (je ziet mijn gezicht immers niet, je kunt mijn stem niet horen en je kunt mijn lichaamstaal evenmin lezen) in plaats van inhoudelijk en op een normale en beleefde manier op mijn slotvragen te reageren, reageer dan maar liever niet.

Ik zal het nog even voor je kort herhalen: er bestaan mensen die direct in staat zijn om een trol te herkennen, terwijl er vervolgens niet naar die mensen geluisterd wordt. Die mensen zien vervolgens gedurende een lange periode allerlei tumult voltrekken dat voorkomen had kunnen worden als er wel naar hen geluisterd was.

Ik voel me wat dat betreft soms net als Cassandra.

Ik roep met mijn berichten over dit gegeven wel vaker wrevel op, maar ik weet uit ervaring ook dat er mensen zijn die mij een warm hart toe dragen. Die zijn er op dat autisme forum ook nog genoeg. Hier op tweakers.net ben ik ook genoeg lieve en begripvolle mensen tegen gekomen.

[ Voor 60% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 21:48 ]

Een taboe is altijd intrigerend vanwege zowel het onderwerp als de manier waarop daar door mensen op gereageerd wordt.

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Als je de neiging in je op voelt borrelen om mij te veroordelen in plaats van inhoudelijk en op een normale en beleefde manier op mijn slotvragen te reageren, reageer dan maar liever niet.

Ik roep met mijn berichten wel vaker wrevel op, maar ik weet uit ervaring ook dat er mensen zijn die mij een warm hart toe dragen. Die zijn er op dat autisme forum ook genoeg. Hier op tweakers.net ben ik ook genoeg lieve en begripvolle mensen tegen gekomen.
Hij veroordeelt je niet. Hij stelt een (in mijn ogen zeer valide) vraag. Je begint een enorm verhaal met een hoop bijzaken waardoor de kern van je verhaal lastig te vinden is.

Dat mensen je wel of niet een warm hart toedragen staat hierbij volledig buiten kijf en is een voorbeeld van zo'n bijzaak.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Maar, wat wil je nou precies?
Is het eigenlijk dus zelf beheerder worden zodat jij mensen/trollen sneller kan herkennen dan de huidige beheerders en die mensen/trollen dan een ban kan geven?

Weet je of de gebruikers van het forum ook echt last hebben van het feit dat het een phpBB forum is? Dat maakt toch niks uit of je trollen krijgt of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door jaspermeul op 04-07-2026 21:42 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Mede-autist hier.

Trollen? Tja, het internet zit er vol mee en je doet er niets tegen. Je moet je er niet te veel van aantrekken, want als je ze niet voedt vertrekken ze vanzelf weer. Dat voelt wellicht tegenstrijdig.

Er is geen “safe space” op internet als zodanig waar je 100% zeker bent dat je niet wordt lastiggevallen.

Ja een forum opzetten met strenge moderatie voordat je toegang krijgt zodat je iedereen die binnenkomt kunt screenen is een optie, maar dat brengt de drempel ook omhoog voor mensen om deel te nemen. Software (phpbb of ander product) is daarin niet per definitie relevant, maar dat is mijn mening.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Acties:
  • Beste antwoord

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik doe zelf vrijwilligerswerk en de belangrijkste raad die ik kan geven is dat je het samen moet doen.
Het is en blijft werk dat men erbij doet. En de één doet nu eenmaal meer dan de ander, maar qua belangrijkheid maakt dat weinig uit.

Je kan mensen per direct bannen maar dan loop je ook het risico om een nieuw lid wat ongemakkelijk begint meteen te bannen. Dat wil je ook niet per direct doen. Sommige teksten zijn overduidelijk wel een trol. Maar andere, er is een grijs gebied.

Kijk wat je wel kan doen en waar je plezier uit haalt. Ga je je hierover druk blijven maken dan vreet het je op.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:00

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Ik vraag mij af wat phpBB met je probleem te maken heeft? Het is niets anders dan forumsoftware die is gekozen door het beheer, en bedoeld is voor de gebruikers. Wat maakt het anders dan Xenforo of vBulletin? Of bedoel je meer dat je niet zo een soort van forum zoekt, maar een ander soort social medium om te discussiëren, zonder topics en threads?

Veel fora hebben ook een negeer-functie om berichten van bepaalde mensen te negeren. Misschien is dit een optie? Al voelt het voor sommige beheerders wel omstreden omdat er dan voor gebruikers gaten in discussies kunnen vallen doordat je een bepaalde gebruiker voor jezelf blokkeert.

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 04-07-2026 21:54 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik snap de mensen niet die twee slotvragen lezen die met vet gedrukte tekst duidelijk aangekondigd worden en vervolgens denken: "Maar, maar... wat wil Uruk-Hai nu precies???"

Wat Uruk-Hai precies wil zijn mensen die niet proberen "tussen de regels door te lezen" en in staat zijn om een kort en bondig antwoord te geven op die twee vragen.

Zodra ik een heel epistel zoals mijn openingspost type zijn er hordes mensen die me "kwijt" zijn.
Dan zou je denken: "Maar waarom maak je dan niet wat kortere teksten?"
Nou, dat is een raar trekje van mij. Ik ben geneigd telkens de denkfout te maken dat langer = duidelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 21:58 ]

• Uruk-Hai
  • Nu online
nelizmastr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:42:
Mede-autist hier.

Trollen? Tja, het internet zit er vol mee en je doet er niets tegen. Je moet je er niet te veel van aantrekken, want als je ze niet voedt vertrekken ze vanzelf weer. Dat voelt wellicht tegenstrijdig.

Er is geen “safe space” op internet als zodanig waar je 100% zeker bent dat je niet wordt lastiggevallen.

Ja een forum opzetten met strenge moderatie voordat je toegang krijgt zodat je iedereen die binnenkomt kunt screenen is een optie, maar dat brengt de drempel ook omhoog voor mensen om deel te nemen. Software (phpbb of ander product) is daarin niet per definitie relevant, maar dat is mijn mening.
Dank voor je bijdrage. Op dit soort antwoorden zat ik te wachten toen ik mijn slotvragen stelde.

• Uruk-Hai
  • Nu online
AW_Bos schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:52:
Ik vraag mij af wat phpBB met je probleem te maken heeft?
Ik zie het niet alleen als "mijn" probleem.

phpBB is al vrij oud en volgens mij waren vrij veel van die uiteindelijk tot spookforums gedoemde online communities gebaseerd op phpBB of vergelijkbaar werkende software.

Daardoor ben ik me gaan afvragen of het misschien niet deels een kwestie is geweest van een veranderende tijdsgeest, terwijl de software het zelfde bleef. Stilstand = achteruitgang. Dat principe.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:54:
Ik snap de mensen niet die twee slotvragen lezen die met vet gedrukte tekst duidelijk aangekondigd worden en vervolgens denken: "Maar, maar... wat wil Uruk-Hai nu precies???"

Wat Uruk-Hai precies wil zijn mensen die niet proberen "tussen de regels door te lezen" en in staat zijn om een kort en bondig antwoord te geven op die twee vragen.

Zodra ik een heel epistel zoals mijn openingspost type zijn er hordes mensen die me "kwijt" zijn.
Dan zou je denken: "Maar waarom maak je dan niet wat kortere teksten?"
Nou, dat is een raar trekje van mij. Ik ben geneigd telkens de denkfout te maken dat langer = duidelijker.
Nofi maar zie je de Ironie er niet in? Kort en bondige antwoorden en een topic start met allerlei bijzaken.

Anyway sluit me aan bij dat de gekozen software voor het forum niet zo heel relevant lijkt tov. de inhoudelijke bezwaren hoe een community gemanaged wordt. Hoofdzaken en bijzaken scheiden lijkt me relevant.

Andere vragen kan ik niet beantwoorden buiten de wat algemenere: Leven in een maatschappij met andere mensen betekend zo ongeveer per definitie dat dingen niet helemaal gaan zoals je zelf wilt. Nu kan je alles zelf doen (24/7 een forum modereren is nogal lastig overigens) maar de vraag die ik zou mijzelf zou stellen: Is een eigen forum opzetten echt de weg of is wat water bij de wijn in je verwachtingen & actief proberen een bestaande plek te verbeteren niet een effectievere weg om dichter bij je wens te komen?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Uruk-Hai
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Is een eigen forum opzetten echt de weg of is wat water bij de wijn in je verwachtingen & actief proberen een bestaande plek te verbeteren niet een effectievere weg om dichter bij je wens te komen?
Bedankt voor dit antwoord op mijn slotvragen.

Ik denk dat je gelijk hebt wat mijn eigenbelang betreft.

Ik denk dat ik gewoon rond moet gaan vragen bij o.a. de NVA, de Nederlandse Vereniging Autisme, die deels door ouders van mensen met een vorm van autisme gerund wordt.

Aanvankelijk koos ik liefst voor een forum dat door lotgenoten van mij was opgericht en dat heeft ook heel wat jaren goed gewerkt voor mij, maar hoe langer je ergens bent, of dat nu een werkgever is of een forum, hoe meer je je realiseert dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Wat voor groepssysteem mensen ook bedenken, er zijn altijd beperkingen.

Misschien moet ik gewoon eens naar een heel ander soort community gaan kijken en waar ik wellicht beter bij pas. Ik ga voorlopig dan maar uit van de aanname dat die community al bestaat.

• Uruk-Hai
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Nofi maar zie je de Ironie er niet in? Kort en bondige antwoorden en een topic start met allerlei bijzaken.
Ehm nee... die ironie was me even ontgaan |:(

Ik ben van nature ook niet echt een denker of schrijver, eerder een doener die alles nogal chaotisch op gevoel doet.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:20 ]

• wlmpie
  • Nu online
Vraag1: goed idee om eigen community te beginnen? Misschien, maar is je doelgroep met gelijkgestemden groot genoeg? En hoe ethisch is het om vermoedelijke trollen gelijk te bannen? Innocent until proven guilty lijkt mij waardevoller maar heeft als nadeel dat echte trollen er af en toe doorheen glippen.

Vraag2: ken je al veilig platform zonder trollen? Nee, al komt Tweakers forum in de buurt met vrij strenge moderatie en veel mensen met milde ass.

En je startvraag, hoe bestrijd je internet trollen het beste? Door ze niet te voeden maar te negeren. Online is het onmogelijk om trollen helemaal uit te bannen. Als je je eraan ergert en anderen ervoor gaat waarschuwen voed je ze juist. Alles wat je aandacht geeft groeit.

Tip: Twijfel ook eens over je eigen oordeel, misschien heb je het soms mis en is iemand geen trol? Of iemand is soms een trol en soms niet. Ik vind het soms ook leuk om een beetje te trollen en ontregelen, maar zonder kwaadaardige bedoelingen.

Tip2: dit topic gaat ontsporen als jij nu gaat happen op iedere nare opmerking, negeer die opmerkingen dus.

• Uruk-Hai
  • Nu online
wlmpie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:24:
Vraag1: goed idee om eigen community te beginnen? Misschien, maar is je doelgroep met gelijkgestemden groot genoeg? En hoe ethisch is het om vermoedelijke trollen gelijk te bannen? Innocent until proven guilty lijkt mij waardevoller maar heeft als nadeel dat echte trollen er af en toe doorheen glippen.

Vraag2: ken je al veilig platform zonder trollen? Nee, al komt Tweakers forum in de buurt met vrij strenge moderatie en veel mensen met milde ass.

En je startvraag, hoe bestrijd je internet trollen het beste? Door ze niet te voeden maar te negeren. Online is het onmogelijk om trollen helemaal uit te bannen. Als je je eraan ergert en anderen ervoor gaat waarschuwen voed je ze juist. Alles wat je aandacht geeft groeit.

Tip: Twijfel ook eens over je eigen oordeel, misschien heb je het soms mis en is iemand geen trol? Of iemand is soms een trol en soms niet. Ik vind het soms ook leuk om een beetje te trollen en ontregelen, maar zonder kwaadaardige bedoelingen.

Tip2: dit topic gaat ontsporen als jij nu gaat happen op iedere nare opmerking, negeer die opmerkingen dus.
(y) voor al je antwoorden.
  1. Ik betwijfel of ik genoeg gelijkgestemden kan vinden. Volgens mij moet ik dan naar spelden in hooibergen gaan zoeken, al heb ik al wel een beetje een idee hoe ik moet "adverteren".
  2. Tja, hoe ethisch is het om vermeende trollen gelijk te bannen... daar heb je enerzijds een punt, maar anderzijds: hoe moet het dan met de meest kwetsbaren onder de forumgebruikers?
  3. Over de software en het moderatie beleid van tweakers.net ben ik tot nu toe inderdaad een stuk tevredener dan over dat forum voor mensen met een vorm van autisme. Maar tweakers.net is in beginsel een echte tech site voor knutselaars en niet zozeer een soort "Viva" voor mannen en vrouwen ;)
  4. Internet trollen bestrijd je inderdaad het beste door hen geen aandacht te geven, maar hoe bestrijd je er eentje die zich naar 99% van de community leden toe perfect weet te camoufleren als een normale forumgebruiker?
  5. Over het risico op ontsporen heb je inderdaad gelijk. Ik zal proberen niet meer te "happen".

[ Voor 29% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:35 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36

Yucon

*broem*

Ik vind het moeilijk om te bepalen of strenge moderatie nu echt aan het safe space gevoel bijdraagt. De andere kant van de medaille is dat mensen zich geintimideerd kunnen voelen door de onverbiddelijkheid van de modjes.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Yucon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:36:
Ik vind het moeilijk om te bepalen of strenge moderatie nu echt aan het safe space gevoel bijdraagt. De andere kant van de medaille is dat mensen zich geïntimideerd kunnen voelen door de onverbiddelijkheid van de modjes.
Ja, daar heb je zeker een punt. Zo heb ik me ook weleens geïntimideerd gevoeld door de beheerders hier op tweakers.net.

Het is best lastig allemaal, om te bepalen wat ik nu precies wil bereiken en of het überhaupt zin heeft om nog iets te willen.

Ik vind dit vrij lastige materie. In mijn eentje kom ik er niet uit. Misschien met anderen ook niet.

Maar ik wil in elk geval een poging wagen. Daarom heb ik dit topic aangemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 22:40 ]

• wlmpie
  • Nu online
Nog een wilde en ontregelende gedachte:

Bij allergieën kun je desensibiliseren door blootstelling aan het allergeen.

Misschien kun je ook desensibiliseren door op trollensafari te gaan in X.com }>

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:00
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:25:
Ik ben er achter gekomen dat ik in elk geval in staat ben om vrijwel direct en accuraat een internet trol te detecteren.
Ik zal het nog even voor je kort herhalen: er bestaan mensen die direct in staat zijn om een trol te herkennen, terwijl er vervolgens niet naar die mensen geluisterd wordt.
Hoe hoger hun opleiding, hoe meer mensen menen alle wijsheid in pacht te hebben. Dat is althans mijn indruk.
Hoe kan je die eerste twee quotes zo zeggen en dan claimen dat anderen het altijd better denken te weten.
De arrogantie straalt er vanaf.

Ik heb genoeg met autisten gewerkt zowel zakelijk als prive maar dit vind ik erg ver gaan.

Wat betreft je andere vragen:
De technische implementatie van het forum maakt niets uit.
Als er voldoende gelijkgestemden te vinden zijn op het oude forum heb je een kans. Er is wel een reden dat die oude communicatie dus al 25 jaar bestaat, blijkbaar doen ze iets goed en blijven er mensen komen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:26:
[...]

Tja, hoe ethisch is het om vermeende trollen gelijk te bannen... daar heb je enerzijds een punt, maar anderzijds: hoe moet het dan met de meest kwetsbaren onder de forumgebruikers?
Net zoiets als de TL / HK op Tweakers: Voor een gedeelte van de dingen specifiek langer op het forum actief zijn / toestemming nodig hebben voor je toegang krijgt. Met wel het nadeel dat nieuwe gebruikers dan het missen. Het zou helpen wanneer ze net als bij AWM het wel kunnen zien, maar pas na loop van tijd mee kunnen discussieren, als dit daadwerkelijk een probleem is.
Ik ben in mijn jaren op het internet een hoop mensen tegengekomen die dat van zichzelf dachten. Helaas waren die vooral zelf ervan overtuigd dat ze daar zo goed in waren. En omdat die ander dus toch een troll was, hoefde je ook niet serieus te nemen wat die zei. Dus je hebt altijd gelijk.

Ik ben (tegen wil en dank :P) moderator geweest op een publieke Discord die behoorlijk wat scammer problemen had. En ja, ik kon met behoorlijke zekerheid wel voorspellen of eentje dat was (niet perfect, maar dit is natuurlijk nog een graadje erger dan een troll, dus waren makkeljiker te herkennen, maar lang niet altijd, want de meeste waren bots, maar zeker niet allemaal). Maar het probleem: wij gingen niet mensen bannen omdat we redelijk zeker ervan waren dat het een scammer was. Hier heb je hetzelfde probleem, wil jij op een forum mensen gaan bannen omdat de opperste leider zegt dat het een troll is? Nog voordat diegene daadwerkelijk iets fout heeft gedaan?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Deels kan ik mij wel invoelen in met @Uruk-Hai omdat ik ook een vorm van autisme heb, hetzij dan meer door een fysieke handicap. Misschien deels daardoor dat ik zijn topicstart juist wel duidellijk vond en er naar mijn mening nu niet echt bijzaken in staan.

Kijk dat het voor een ander dan wel lijkt alsof het een bijzaak is wil nog niet zeggen dat het voor de persoon zelf een bijzaak is. Zoals ik het lees zijn het meer opstapjes om een verhaal/gebeurtenis te verduidelijken.

Mijn ervaring is helaas dan ook niet zo positief wat fora betreft en vooral dan specifice fora die dan gericht zijn op 1 item. Moeilijk ook als dan een forumbeheer ietwat vastgeroest is en de problemen niet echt ziet. Tja en sterker nog, eerder ben ik wel eens vaker geband op fora omdat ik dan tegen trollen in ging.

Denk eerlijk gezegd wel dat software niet direct zo bepalend is en daarin anderen wel gelijk hebben. Je zal het samen moeten doen en samen een sterk team vormen, en dan ook samen problemen proberen op te lossen.

Inderdaad ook trollen maar laten trollen en even laten uitrazen waarna die vanzelf weer verdwijnen. Maar ja, ik ken mijzelf en ik mij er dan ook aan blijf irriteren en elke keer erin trap ook nog eens erop in te gaan ondanks dat ik dan weet dat het een trol is.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Philip Ross schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:40:
Wat betreft je andere vragen:
De technische implementatie van het forum maakt niets uit.
Als er voldoende gelijkgestemden te vinden zijn op het oude forum heb je een kans. Er is wel een reden dat die oude communicatie dus al 25 jaar bestaat, blijkbaar doen ze iets goed en blijven er mensen komen.
Wij zijn vreemden voor elkaar. Mogelijk zou je me anders beoordelen als je me (ook) in het echt zou kennen...

Hier op internet zien we maar een stukje van elkaar. Ik heb in elk geval niets tegen jou.

Er blijven, voor zover ik kan overzien, autistische mensen naar dat forum komen om twee redenen:
  1. De community is volkomen nieuw voor hen.
  2. Het forum functioneert voor het grootste gedeelte van de mensen op het autisme spectrum goed.
Laat ik dat laatste in een percentage uitdrukken: voor 95% van de gasten volstaat dat forum.
Ik behoor tot de 5% waarvoor het niet of niet langer volstaat.

Ik vind het jammer als er voor die 5% geen alternatief zou bestaan.

In de tijd dat ik zelf nog een volop tevreden forumlid was heb ik weleens iemand uit de community zien vertrekken waarvan ik vond dat diegene het niet verdiende. Die persoon heb ik dan later via e-mail nog eens gevraagd terug te komen. Toen smeet diegene als het ware de deur in mijn gezicht dicht.

Hij mailde: "Weet je wat? Ik heb er genoeg van!"

Daarna heb ik nooit meer iets van hem vernomen.

Die reactie van hem kon ik toen niet doorgronden, maar nu ik wat ouder ben, begint het me te dagen wat er zoal in die persoon omging dat hij zo reageerde.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-07-2026 23:12 ]

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Puur vanuit technisch oogpunt. Zou het voor mensen met bepaalde vormen van autisme niet juist averechts kunnen werken als je phpBB vervangt voor een alternatief? Zij zijn jaren lang gewend geraakt aan hoe het nu werkt.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Kvanhemert schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:12:
Puur vanuit technisch oogpunt. Zou het voor mensen met bepaalde vormen van autisme niet juist averechts kunnen werken als je phpBB vervangt voor een alternatief? Zij zijn jaren lang gewend geraakt aan hoe het nu werkt.
De community waar ik het over heb is begonnen op een maillijst. De overgang naar phpBB verliep naadloos. Er was niemand die daarover klaagde. Iedereen bleef toen "binnenboord."

Waarom zou het dan in de toekomst anders gaan als er van phpBB overgestapt wordt naar software die nog wat beter aansluit bij wat mensen prettig vinden om te gebruiken en dat qua moderatie beter is bij te houden?

Pagina: 1