Kalk en urinezuur aanslag wc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• champquestion
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:56
Mijn vraag

Heb veel aanslag van urinezuur en kalk in het toilet.

Het is na het zoveel mogelijk verwijderen, zoveel als mogelijk leegscheppen van de flessen hals van de wc , en gebruik van HG toilet gel extreem sterk, en een nacht laten weken, grijs en hard. Een harde aanslag die je er alleen af kunt bikken zo lijkt het.

Wie weet hoe hiermee om te gaan. Zijn er nog sterkere middelen die uitkomt kunnen bieden ?

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
Een mild zuur als azijn laten staan.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Citroenzuur gebruiken. En dat laten intrekken.
Dan bedoel ik niet een uitgeperste citroen... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 04-07-2026 13:32 ]

Mooie Plaatjes   

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Citroenzuur. Verder, hoe oud is de pot? Op een gegeven moment gewoon vervangen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:15

Bijna 2027

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07 22:14
In Duitsland heb ik wel eens geconcentreerd zoutzuur gekocht in de supermarkt speciaal voor dit doel. Werkte super goed, alle aanslag bruist er meteen vanaf.

• champquestion
De wc pot is oud.

Tientallen jaren. De woning is ergens uit de jaren 80. Maar als huurder ben ik afhankelijk van de (particuliere)verhuurder en die wilde niet vervangen.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:19
De plekken goed inspuiten met WD40 (ja, echt! :) ) en dan schrobben met een schuurspons.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:46
Geen azijn o.i.d. gebruiken! Dat maakt het op termijn alleen maar erger omdat je het glazuur ook aan gaat tasten.

Gebruik een puimsteen!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:46
Zoutzuur werkt prima. Eerst wat kokend water, zodat alles goed opwarmt, dan een flinke scheut zoutzuur erin. Nachtje laten weken, borstelen, klaar. Nooit combineren met javel !

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
champquestion schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:59:
Wie weet hoe hiermee om te gaan. Zijn er nog sterkere middelen die uitkomt kunnen bieden ?
Mij is het recent gelukt om zo'n pot weer helemaal netjes te krijgen met de HG toilet renovatie kit.

Ik zie dat je al wel een ander middel van HG hebt geprobeerd, maar met name de borstel die bij deze renovatiekit zat, maakte voor mij het verschil. Je moet alsnog geduld hebben door het in te laten trekken en daarna is het alsnog flink boenen met de bijkomende borstel.

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
https://www.amazon.nl/Toiletborstel-Toiletreiniger-Reinigingsblok-Herbruikbare-Hardnekkige/dp/B0F23YB2YM/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8&th=1

Als je bij de reviews kijkt, kan je resultaten van flink aangekoekte wc potten zien na gebruik van de puimsteen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die kalkaanslagen urinesteen zit natuurlijk niet alleen waar je het kan zien. Het zit ook in de afvoerbocht. Succes met schrobben daar. Een pot uit de jaren 80 van de vorige eeuw is gewoon op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:45
Wij hebben onze WC pot ook prima schoongekregen met puimsteen.

• champquestion
De aanslag zit inderdaad met name in het deel waar je lastig bij kunt komen.

Zag zelf nog wel deze link waar zoutzuur en een aantal genoemde middelen vergeleken worden.

https://www.snelschoonmaken.nl/is-zoutzuur-effectief-tegen-urinesteen-in-het-toilet/
Pagina: 1