Kalk en urinezuur aanslag wc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• champquestion
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-07 15:17
Mijn vraag

Heb veel aanslag van urinezuur en kalk in het toilet.

Het is na het zoveel mogelijk verwijderen, zoveel als mogelijk leegscheppen van de flessen hals van de wc , en gebruik van HG toilet gel extreem sterk, en een nacht laten weken, grijs en hard. Een harde aanslag die je er alleen af kunt bikken zo lijkt het.

Wie weet hoe hiermee om te gaan. Zijn er nog sterkere middelen die uitkomt kunnen bieden ?

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Een mild zuur als azijn laten staan.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Citroenzuur gebruiken. En dat laten intrekken.
Dan bedoel ik niet een uitgeperste citroen... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 04-07-2026 13:32 ]

Mooie Plaatjes   

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Citroenzuur. Verder, hoe oud is de pot? Op een gegeven moment gewoon vervangen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 08:48

Bijna 2027

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-07 16:42
In Duitsland heb ik wel eens geconcentreerd zoutzuur gekocht in de supermarkt speciaal voor dit doel. Werkte super goed, alle aanslag bruist er meteen vanaf.

• champquestion
De wc pot is oud.

Tientallen jaren. De woning is ergens uit de jaren 80. Maar als huurder ben ik afhankelijk van de (particuliere)verhuurder en die wilde niet vervangen.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-07 13:36
De plekken goed inspuiten met WD40 (ja, echt! :) ) en dan schrobben met een schuurspons.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Geen azijn o.i.d. gebruiken! Dat maakt het op termijn alleen maar erger omdat je het glazuur ook aan gaat tasten.

Gebruik een puimsteen!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:15
Zoutzuur werkt prima. Eerst wat kokend water, zodat alles goed opwarmt, dan een flinke scheut zoutzuur erin. Nachtje laten weken, borstelen, klaar. Nooit combineren met javel !

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
champquestion schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:59:
Wie weet hoe hiermee om te gaan. Zijn er nog sterkere middelen die uitkomt kunnen bieden ?
Mij is het recent gelukt om zo'n pot weer helemaal netjes te krijgen met de HG toilet renovatie kit.

Ik zie dat je al wel een ander middel van HG hebt geprobeerd, maar met name de borstel die bij deze renovatiekit zat, maakte voor mij het verschil. Je moet alsnog geduld hebben door het in te laten trekken en daarna is het alsnog flink boenen met de bijkomende borstel.

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:27
https://www.amazon.nl/Toiletborstel-Toiletreiniger-Reinigingsblok-Herbruikbare-Hardnekkige/dp/B0F23YB2YM/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8&th=1

Als je bij de reviews kijkt, kan je resultaten van flink aangekoekte wc potten zien na gebruik van de puimsteen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die kalkaanslagen urinesteen zit natuurlijk niet alleen waar je het kan zien. Het zit ook in de afvoerbocht. Succes met schrobben daar. Een pot uit de jaren 80 van de vorige eeuw is gewoon op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:34
Wij hebben onze WC pot ook prima schoongekregen met puimsteen.

• champquestion
De aanslag zit inderdaad met name in het deel waar je lastig bij kunt komen.

Zag zelf nog wel deze link waar zoutzuur en een aantal genoemde middelen vergeleken worden.

https://www.snelschoonmaken.nl/is-zoutzuur-effectief-tegen-urinesteen-in-het-toilet/

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08
Wij hadden ook zeer hardnekkige aanslag in onze wc en hadden de hoop eigenlijk al opgegeven na vele middeltjes en boenen met de wc borstel. Na het lezen van dit topic en jouw tip ook een setje puimsteen reigingsstenen besteld. Na een goede schrobsessie is de pot weer als nieuw! Dit werkt dus heel goed tegen hardnekkige aanslag op keramiek :)

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 07-07-2026 09:26 ]

• champquestion
Dank voor de tip maar wat is er nu zo bijzonder aan pluimsteen als borstel ?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16

Fanta

FordPerformance™️

champquestion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:45:
Dank voor de tip maar wat is er nu zo bijzonder aan pluimsteen als borstel ?
Dat puimsteen geen borstel is.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16

Fanta

FordPerformance™️

Fuwor schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:01:
Geen azijn o.i.d. gebruiken! Dat maakt het op termijn alleen maar erger omdat je het glazuur ook aan gaat tasten.
Dit is niet waar, een glazuurlaag is ingebakken, dat tast je niet aan met een beetje zuur.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:00
Mijn vraag

Het is na het zoveel mogelijk verwijderen, zoveel als mogelijk leegscheppen van de flessen hals van de wc , en gebruik van HG toilet gel extreem sterk, en een nacht laten weken, grijs en hard. Een harde aanslag die je er alleen af kunt bikken zo lijkt het.

Je hebt van die ontkalk tabletten bij de Appie. Waarschijnlijk ook in andere supermarkten. Tablet erin, zo lang mogelijk niet gebruiken. Dan doorspoelen en borstelen = schone pot.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
We maken hier op de zaak gebruik van Urigloss na veel testen proberen van diverse producten.
Erg goed spul dat ook aanslag voorkomt door regelematig gebruik.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Toilet'borstel' van kwartssteen (waarschijnlijk gewoon puimsteen) loste het bij mij vrij moeiteloos op na verder zo ongeveer alles geprobeerd te hebben. Te koop voor een prikkie op onder andere Temu.

[ Voor 9% gewijzigd door uzuri op 07-07-2026 12:57 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het is na het zoveel mogelijk verwijderen, zoveel als mogelijk leegscheppen van de flessen hals van de wc , en gebruik van HG toilet gel extreem sterk, en een nacht laten weken, grijs en hard.
Wat bij mij werkte is door wat (vochtig) wc-papier op de HG gel te leggen. Dan een nacht laten inwerken en dat 2x herhalen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-07 14:55
Ik koop eens per 10 jaar op Amazon Duitsland 10 kilo citroenzuur in zakken van 1 kilo voor 15 euro ofzo.

Daar doe ik eens per 2-3 weken 3-4 eetlepels van in de waterkoker en de eierkoker. Laten opkoken, dan is de kalk in de waterkoker meteen weg. De meuk in de eierkoker kun je na een paar minuten al met een doekje eruit vegen. Dat warme water uit de waterkoker mik ik dan in mijn toilet en laat het tot de volgende morgen staan. Werkt beter dan WC-eend of wat dan ook.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
Bij ons hielpen deze Kruidvat WC tabs goed. Een nacht er in laten en dan in de ochtend een groot verschil. Indien nodig nog een nachtje met een tabblet.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wc-tabs/p/86418

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34
Mijn vraag

Heb daar een goedje voor staan, werkt best goed, nog 4 flessen. Mag je overnemen tegen de verzendkosten of ophalen.

Zie hier :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 17:49

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

champquestion schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:45:
De wc pot is oud.

Tientallen jaren. De woning is ergens uit de jaren 80. Maar als huurder ben ik afhankelijk van de (particuliere)verhuurder en die wilde niet vervangen.
Als in: verhuurder wilde geen nieuwe pot betalen, of verhuurder gaf geen toestemming om zelf de pot te vervangen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
champquestion schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:45:
De wc pot is oud.

https://www.toolstation.n...plicity-wandcloset/p11970

• champquestion
Als ik het goed begrijp is puimsteen dus een soort steen die de kalklaag weg schuurt.

• champquestion
Als in : verhuurder wil geen nieuwe pot betalen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 17:49

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

champquestion schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:47:
Als in : verhuurder wil geen nieuwe pot betalen.
Als het je heel erg stoort en je het niet weggepoetst krijgt: stel voor om de pot zelf te betalen / kosten te splitten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

champquestion schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:46:
Als ik het goed begrijp is puimsteen dus een soort steen die de kalklaag weg schuurt.
Het is harder dan een schuurspons, maar te zacht om krassen te maken op je porseleine pot. Precies goed genoeg dus om hardnekkige oppervlaktevervuiling weg te "schuren".

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:27
champquestion schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:46:
Ja, is een soort zachte steen. Moet je iets nat maken bij gebruik.

• champquestion
Wat is de werkwijze precies bij citroenzuur poeder ?

Heb er nu een emmertje van binnen.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:21

Nikeo

Jawelles

Schuurspons van die rvs staaldraden. Na in laten werken van schoonmaakazijn. Als nieuw? Uiteraard ff handschoenen aan. Die schilfers kalk kunnen ook scherp zijn. Naast dat het een vies idee is uiteraard

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:02
Ik heb voor dat ik op vakantie ging een afwas pod in 500 ml heet water gegooid en deze toen in de wc gegooid , 3 weken later de borstel er door en zag er weer prima uit, zou het eens proberen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar Cola in de wc gieten schijnt goed te werken.

Bij ons zit ook wat kalk wat dieper in de toilet die je net ziet. De wcborstel kan daar niet komen, waarschijnlijk is dat ook de oplossing, iets anders gebruiken dat daar wel kan komen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Spinxx
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-07 22:22
Ook een periode op zoek geweest naar een goed product. Hier een aantal flessen van gekocht. Top spul: https://roveq.nl/product/roveq-superontkalker-gel-750-ml-krachtige-ontkalker-in-spuitflacon/

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:08
targaryanwolf schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Heb daar een goedje voor staan, werkt best goed, nog 4 flessen. Mag je overnemen tegen de verzendkosten of ophalen.

Zie hier :)
Ik heb het spul kunnen overnemen waarvoor dank! Gisteravond zoveel mogelijk water uit de pot weggeschept, een 1-literfles erin geleegd en de hele nacht laten staan. Vanochtend doorgespoeld en de uiterst hardnekkige laag urinesteen in de 30 jaar oude pot was spoorloos verdwenen. Wie er nog een fles wil hebben mag deze komen ophalen in Amsterdam noord.

Ik had dit eerder geprobeerd met schoonmaakazijn en ook ontkalkingstabletten, maar dat haalde vrijwel niets uit. Naar mijn mening heb je een sterk zuur nodig, het soort waarbij je handschoenen en liefst ook een bril moet dragen en voorzichtig moet zijn, maar dergelijk sterk zuur is al een aantal jaren niet meer toegestaan in consumentenmiddeltjes. Voor de professionele markt is dit wel te koop, en via de groothandel glipt er wel degelijk wat van die spullen naar de consumentenmarkt. Volgens mij maakt het ook volstrekt niet uit welk merk of soort middel je gebruikt; het enige dat van belang is is dat het een sterk zuur is dat de kalkverbindingen op kan lossen.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34
ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Ik heb het spul kunnen overnemen waarvoor dank! Gisteravond zoveel mogelijk water uit de pot weggeschept, een 1-literfles erin geleegd en de hele nacht laten staan. Vanochtend doorgespoeld en de uiterst hardnekkige laag urinesteen in de 30 jaar oude pot was spoorloos verdwenen. Wie er nog een fles wil hebben mag deze komen ophalen in Amsterdam noord.

Ik had dit eerder geprobeerd met schoonmaakazijn en ook ontkalkingstabletten, maar dat haalde vrijwel niets uit. Naar mijn mening heb je een sterk zuur nodig, het soort waarbij je handschoenen en liefst ook een bril moet dragen en voorzichtig moet zijn, maar dergelijk sterk zuur is al een aantal jaren niet meer toegestaan in consumentenmiddeltjes. Voor de professionele markt is dit wel te koop, en via de groothandel glipt er wel degelijk wat van die spullen naar de consumentenmarkt. Volgens mij maakt het ook volstrekt niet uit welk merk of soort middel je gebruikt; het enige dat van belang is is dat het een sterk zuur is dat de kalkverbindingen op kan lossen.
Fijn om te horen, ik heb met dat zelfde spul ook een wc-pot helder gekregen die in een druipsteengrot veranderd was. Had toen 6 flessen besteld, niet gedacht dat 1 fles de klus zou klaren. :D

Urinesteen krijg je trouwens wanneer je niet goed doorspoelt na het urineren, bij mijn dementerende vader destijds was ook alles aangekoekt omdat die alleen bij een grote boodschap de wc doortrok.

[ Voor 7% gewijzigd door targaryanwolf op 14-07-2026 15:42 ]

• champquestion
Heb citroenzuur toegepast en ongeveer 1 dag laten zitten maar na verloop van tijd lijkt hetgeen is losgekomen weer uit te harden.

Of heb ik te weinig water gebruikt....

[ Voor 13% gewijzigd door champquestion op 20-07-2026 14:08 ]

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:39
uzuri schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:51:
Toilet'borstel' van kwartssteen (waarschijnlijk gewoon puimsteen) loste het bij mij vrij moeiteloos op na verder zo ongeveer alles geprobeerd te hebben. Te koop voor een prikkie op onder andere Temu.
Ook een puimsteenborstel gekocht. Vorige eigenaar was nooit thuis en daardoor was flinke kalkaanslag ontstaan. 10 minuten schrobben en het was weg. Ideaal, geen agressieve chemicaliën

• champquestion
Bij ons werkt de pluimsteen niet.

De pluimsteen slijt wel maar de laag aanslag niet.

[ Voor 44% gewijzigd door champquestion op 20-07-2026 20:15 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:38
Wij hadden dit ook. Op advies van mensen hier voor citroenzuur gegaan.

Zoveel mogelijk het water eruit scheppen en we hebben er toen een uur of 10 citroenzuur in laten staan (van HG, bij de supermarkt te krijgen, is eigenlijk voor koffieapparaten).

Met doorspoelen de borstel er even stevig door en alles was verdwenen !
Pagina: 1